Meteen testen of na 5 dagen?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Willemijntje19, 1 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    #1 Willemijntje19, 1 dec 2021
    Laatst bewerkt: 1 dec 2021
    Nou, hier is het dan ook “gelukt” hoor. Nadat mijn kinderen al een aantal keren een nauw contact waren van een klasgenoot die later Corona bleek te hebben, maar toch steeds negatief bleven lijkt het erop dat we nu niet de dans zijn ontsprongen. Op vrijdag is mijn oudste dochter voor het laatst op school geweest en op zondag kwamen er al een aantal berichtjes van ouders dat hun kind zaterdag ziek was geworden en positief getest. In de klas waren 12 afwezigen, dus ze gingen over op thuisonderwijs. Ik heb mijn dochter vanaf zondag elke ochtend preventief een zelftest gedaan en ja hoor, vanmorgen op dag 5 kwam er een licht tweede streepje.
    Vanmiddag gaat ze naar de GGD en heb mijn andere kinderen vanmorgen ook thuis gehouden.
    Heb uiteraard de ggd gebeld en die geven aan dat wij allemaal op dag 5 moeten testen. Ik lees hier wel eens dat het handig is om meteen te testen en dan op dag 5 opnieuw. Waarom is dat handig? En wat kunnen wij nu het beste doen? We zijn een redelijk groot gezin met 4 kinderen en mijn dochter met de positieve zelftest gaat uiteraard niet in isolatie.

Ik hoor graag tips en adviezen over de quarantaine en etc. Bedankt!

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.087
    14.800
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je beter kan wachten tot dag 5. Je dochter heeft contact gehad met corona, ze zit in haar incubatietijd (als ze idd besmet blijkt). Dan is ze nu nog maar net besmettelijk aan het worden, dus mocht iemand binnen het gezin besmet zijn door haar, dan is dat nog niet meetbaar denk ik.
    Je kinderen zijn ook nog vrij jong, ik weet niet hoe erg ze moeite hebben met testen? Maar bij nu negatief moeten ze op dag 5 weer. Dus 2x in korte tijd.
    Voor hen fijner als je nu niet doet en dag 5 pas.

Sterkte!

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.211
    1.754
    113
    Vrouw
    Ik zou meteen testen en bij 5 dagen als die eerste negatief is

gewoon 9zodat je weet of je meteen allemaal in quarantaine kan of 1 persoon in isolatie. dan weet je ook meteen waar je aan toe bent.

Hier ook gedaan en bleken allemaal positief. Dus lekker allemaal samen ipv moeilijke isolatie

4. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.211
    1.754
    113
    Vrouw
    Kennissen van ons wilden ook wachten met testen vd kids, maar toch 4 dagen eerder getest omdat ze niet in isolatie konden als volwassenen. En ja hoor kids ook positief zonder klachten. Dus zodra ze 5 dagen klachtenvrij bleven konden de kids iig weer naar school

ipv dat ze pas 5 dagen testen nadat ouders ooit een keer klachtenvrij zouden zij

5. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    bedankt voor je reactie. Mijn dochter van 9 jaar had vandaag de positieve zelftest, het was nog maar een zeer licht streepje, overigens wel echt roze, maar gisteren nog helemaal wit. Mijn andere dochter van 4 jaar oud is gisteren nog naar haar orthopedagogisch dagcentrum geweest. Haar zelftest is vandaag nog negatief. Is het dan hopelijk onmogelijk dat dochter van 4 gisteren al kinderen daar heeft besmet? Dochter van 9 met de positieve zelftest heb ik gelukkig al vanaf maandag thuis.

P.s de jongste is 1,5 jaar.. voor hem wordt het wel lastig denk ik. De kinderen van 9, 7 en 4 zijn al vaker getest, voor hun gelukkig weinig problemen al vinden ze het niet prettig.

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.087
    14.800
    113
    Vrouw
    De jongste van 1,5 zou ik sowieso nu nog niet testen.
    Ik denk dat je dochter van 4 met een nu nog omo-witte zelftest nog veilig zit zeg maar.
    Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar ze zeggen dat je twee dagen voor je klachten krijgt besmettelijk bent. Je dochter heeft nog geen klachten? Maar nu net pas een licht positieve test. Ze kan nog niet heel lang besmettelijk zijn. Dus nog maar nauwelijks kans gehad anderen te besmetten. Mocht je dochter van 4 al besmet zijn door haar, kan ik me haast niet voorstellen dat zij ook al besmettelijk is.

7. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Dochter van 4 heeft gelukkig geen klachten. Bedankt voor je reactie, ik zou het echt erg vinden als ze daar kinderen besmet zou hebben, maar idd de kans klinkt wel klein en uiteraard ga ik het dagcentrum inlichten.

Zxcvb vindt dit leuk.
  8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.509
    8.437
    113
    Als je daar bang voor bent zou ik juist nu wel gaan testen bij de GGD, stel zij is wel positief, dan kunnen ze bij het dagcentrum ook actie ondernemen.
    Kom je er over 5 dagen achter dat ze positief is, dan vraag je je wellicht af of ze het toch al niet eerder had.

En sowieso, als iedereen nu test en er zitten meer positieven bij, dan kunnen die weer eerder naar school/werk.

9. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik zou gelijk iedereen testen en op dag 5 of 6 weer. Weet je tenminste waar je staat (alhoewel ik zou dan mijn man, mijn zoontjes en mezelf testen de baby van 8 weken nog niet)

10. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Ja ik het wel erg vervelend vinden als ze daar kinderen besmet zou hebben. Man heeft net voor iedereen morgen online een test afspraak ingepland m.u.v. zoontje van anderhalf.

Zxcvb vindt dit leuk.
  11. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.479
    885
    113
    Ik zou toch juist meteen testen.
    Ikzelf had zondagavond een positieve zelftest, zonder klachten.
    Mijn ouders en zusje hadden alledrie een negatieve zelftest.

Maadagochtend ben ik getest bij de GGD, en was positief.
    Mijn ouders en zusje zijn toch maar dinsdagochtend gaan testen meteen.
    En mijn beide ouders ook al positief, met op dat moment nog geen klachten (inmiddels wel).

Dus het kan heel snel gaan!

12. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.509
    8.437
    113
    Fijn dat jullie morgen al terecht kunnen!

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.087
    14.800
    113
    Vrouw
    Toch wel slim, dan weet je zeker of er mogelijke consequenties zijn voor de kinderen waar je dochter van 4 contact mee had.

14. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    ja, denk toch wel fijn om zeker te weten. Zoontje van 1,5 doen we wel pas op dag 5, want hij is altijd bij mij thuis en de afgelopen dagen met niemand in contact geweest behalve ons zelf

Zxcvb vindt dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.107
    12.087
    113
    Misschien een idee om eerst de uitslagen van dag 5 af te wachten voor je je zoontje van 1,5 jaar test. Als niemand van jullie verder positief test, dan direct voor hem een test inplannen. Als iemand wel positief test en hij negatief, moet hij na 5 dagen weer (en dat kan nog een keer gebeuren) Als het bij ons in huis komt (mijn 2 jarige komt ook bijna nergens) dan test ik hem als allerlaatste. Ik krijg niet eens fatsoenlijk een neusspray in zijn neus.

Enige nadeel is dat de rest misschien een dag langer thuis moet blijven, maar daar zou ik dat wel voor over hebben.

Ik zie om mij heen gezinnen waarvan niemand in isolatie gaat het het hele gezin is ‘vrij’ na 5 dagen en een ander gezin die elkaar opvolgen.

16. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je tips!! Heb ik zeker wat aan,fijn!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.107
    12.087
    113
    Mijn zoontje kwam zojuist huilend thuis van het testen, en de winter moet nog beginnen, ik ben er helemaal klaar mee.

Mapje vindt dit leuk.
  18. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.753
    7.293
    113
    Vrouw
    Ik lees mee. Hier is peuter positief getest op corona. Heeft het opgelopen bij de opvang. Wat zal ik met baby doen? Die is ook verkouden en in dezelfde kdv groep geweest.

19. Mapje

Mapje Niet meer actief

Je kan wel testen maar moet je apart bij GGD doen. Ik denk dat ik mijn baby niet zou testen van 8 weken maar dat is omdat ze nog niet naar opvang gaat en alleen bij mij is. Dus dan zou ik haar gewoon bij mij houden en ook niemand laten vasthouden tot na de quarantaine. Maar als ze naar opvang gaat denk ik ander verhaal..:

20. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Naar hè.. mijn dochter was ook helemaal in tranen, want toen ze aankwamen bleek de afspraak helemaal niet in het systeem te staan, ze zat al op de stoel, klaar voor de test en toen werden ze weer naar huis gestuurd. Nu zijn man en dochter naar een reststraat een eind rijden verderop. Daar was gelukkig nog plek.

Deel Deze Pagina