meten van koortstemperatuur nuttig?

Discussie in 'De lounge' gestart door debby82, 22 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Ik zit een beetje te lezen op zp en verbaas me weer eens voor de zoveelste keer dat iedereen altijd exact de temperatuur weet dat dr kindje koorts heeft of van zichzelf.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit meet.
    Nou heb ik ook mazzel met een dochter die nooit ziek is geweest (afkloppen) en een zoontje 1 keer.
    Maar je voelt toch wel of ze koorts hebben?
    En de hoogte is niet relevant toch? Is toch gewoon afweersysteem van het lichaam...
    Of zie ik iets over het hoofd en ben ik onverantwoord bezig?

2. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Op dit moment geen werk, dus ik geniet nog lekker
    Mijn dochter is bijna 8 maand. Ze is mijn eerste, dus ik zou denk ik echt niet weten hoe zij aanvoelt als ze koorts heeft. Als ik het idee heb dat ze verhoging heeft, of als ze wat warm aanvoelt en niet zo goed te pas is, dan neem ik haar temp. op voor de zekerheid. Tot nu toe heeft ze nog geen koorts gehad, dus wie weet zie ik het wel als ze een keer koorts heeft.
    Maar ik denk dat ik voor mijn eigen 'geruststelling' toch zou willen weten hoeveel verhoging ze heeft:)

Maar misschien komt dat wel omdat ze mijn eerste is, en ik wat 'te' voorzichtig ben!?

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    Het is zeker wel nuttig.
    Maar ik ben van mening dat je alleen iets moet meten( dus geldt niet alleen voor temp) als je er daadwerkelijk iets mee gaat doen.
    Bel je de ha omdat je kind ziek is? Dan kun je beter even tempen, want dat wil de ha toch weten.
    Is je kind al een tijdje niet fit? Dan temp ik ook, even kijken hoe het ontwikkelt.

Is je kind gewoon niet lekker? Nee, dan temp ik niet hoor.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier word er alleen temp gemeten wanneer dit nodig is en niet overbodig veel. Oke andere mensen die het vaker doen, doen het natuurlijk ook wanneer hun het nodig vinden, maar vooruit, haha lekker dubbel dit.

Wij meten enkel temperatuur als het echt noodzakelijk is, dus wanneer ze echt ziek zijn waarbij het belangrijk is in de gaten te houden dat het niet te gek gaat worden.Laatste keer dat wij van de oudste twee de temp gemeten hebben, zou ik me echt niet meer kunnen bedenken, dat is volgens mij wel zeker 2 jaar geleden als het geen 3 jaar is. Van de jongste weet ik het nog wel, afgelopen april/mei toen is ze heel erg ziek geweest, mee naar de kinderarts gemoeten van de ha etc, dus toen was het even nodig, maar verder dus niet.

Bij mijzelf moet ik het soms periodes in de gaten houden omdat ik af en toe dan wel geen koorts heb, maar gewoon een heel hoge temp van mezelf, loopt dan met gemak tot in de 39, dan is dat overigens enkel als controle, zodat als het te gek word de ha ingeschakeld kan worden.

Maar enkel meten omdat ze niet lekker zijn of omdat ik niet lekker ben? Nee dat doen wij niet. Maar als ik vergelijk met wat ik hier op het forum lees bijv over het geven van paracetamol aan de kinderen denk ik ook van 'goh wat geven wij het weinig' en 'goh wat geven andere het vaak/snel'. Maar denk dan maar, ieder kindje is anders, elke situatie is anders en hoe iemand over dit soort dingen denkt is anders.

Liefs Hanneke.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik meet de temp als we de ha moeten bellen voor consultatie, want die vraagt dat.
    Toen ze baby waren deed ik het gewoon bij twijfel, ik kon het toen niet echt niet op 'mijn hand' vertrouwen.
    Nu zie ik zelfs aan hun ogen of ze koorts hebben.

6. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik meet ook bijna nooit.

De laatste keer dat Lila ziek was had ze echter de hele week al koorts en wilde de dokter getallen hebben.
    Die had ik dus niet..
    Hij vertelde dat kindjes soms loeiheet aanvoelen en toch geen koorts hebben, maar dat je altijd bij koorts even iedere dag de temperatuur op moet schrijven, zodat als het eens foute boel is, je wat info hebt voor de dokter.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik meet ook haast nooit, behalve als ik de huisarts moet bellen, die willen namelijk weten wat de temperatuur is, dus dan moet je wel. Maar ik voel het wel als ze koorts hebben en ik doe er dan toch niet direct iets mee, meestal is het na een paar dagen ook gewoon weer over.

Dus ik deel je mening helemaal en ik voel me helemaal niet onverantwoord, maar juist niet zo panisch als heel veel moeders kunnen zijn ;). Snap dat op zich wel hoor, als ze ziek zijn maak ik me uiteraard ook zorgen, maar een beetje koorts terwijl ze verder gewoon eten, drinken en nog redelijk vrolijk zijn, dan zal het wel denk ik dan.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik weet dat ik zelf altijd 35.7 heb. Als ik 37 heb voel ik me al beroerd en met 37,5 al helemaal. Ik had vorig jaar 39.8 en begon toen zelfs te ijlen LOL.

Luc temperatuur ik alleen als het echt nodig is of als ik het niet vertrouw.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier in 4 jaar tijd (met 2 kinderen) misschien maximaal 4x gedaan (na de kraamweek). Terwijl er wel vaker sprake was van verhoging, maar het maakt mij niet zoveel uit of het 38 is of 38,4 bijv. Zo heb ik dezelfde ervaring als Devilschase, zelf vrij lage temperatuur en voel me enorm beroerd bij 37.. Beroerd is beroerd, wat de temperatuur ook is. Tenzij ik natuurlijk echt het idee heb dat hij erg hoog gaat zijn, dan uiteraard wel even controleren.

10. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik temp ook niet vaak... mijn jongste dochter voelt al vrij warm aan als ze moe wordt...
    maar ik moet eerlijk zeggen dat als de oudste flink warm aanvoelt ik wel gelijk de thermometer erbij pak.. die heeft zelf namelijk nooit ergens last van en wil gewoon naar school als ze meer dan 39 graden koorts heeft.. en dat wil ik dan echt niet.
    dus misschien iets te "voorzichtig" maar ach, geeft mij een beetje geruststelling.. (dit komt trouwens ook weinig voor hoor)

11. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik temp elke dag wel een keertje hoor. Haha ik wil gewoon weten hoe het met mijn meisje gaat.
    Vorige week had ze in de keer 40.6 voor 3 dagen op de 2de dag maar ha geweest en zei dat er niks aan de hand was. (heeft alleen naar longetje geluisterd) dag 3 zaten we in het zkh allebei de kanten midden oor ontsteking dus ja ik hou dat nu wel bij ja.

Neemt niet weg dat ik zeker wel snap dat sommige dat niet doen.
    Ik ben gewoon beetje paniekerig xxxxx

12. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Bij mezelf doe ik het praktisch nooit; ik voel wel of ik koortsig ben. Krijg echter zelden koorts maar heb wel vaak de verschijnselen (gek lichaam).
    Mn dochtertje heb ik best vaak getempt. Ze heeft periodes dat ze erg slecht drinkt (500ml pd). Hiervoor is ze voor kerst ook 2 dgn opgenomen geweest. Daar heb ik haar elke dag moeten opmeten en thuis ben ik dat even gaan voortzetten omdat bleek dat ze soms erg laag in haar temperatuur zat (onder de 36,5). Haar standaard lichaamstemp is ca 37,1. Ook na de vaccinaties tempte ik totdat ze weer normaal zat; ze lag toen nog ingebakerd en dat mag niet als ze verhoging heeft. Dus al met al is de thermometer bij haar al goed gebruikt ;).

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Buiten de kraamtijd 1 keer gebruik hoeven maken van de thermometer.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik doe het liever niet, want ik vind het erg zielig; een kindje dat zoch al net lekker voelt en dan zo'n ding in de kont. ;) onze zoon maakt er in ieder geval een flink drama van. (Ja, weet het: oorthermometer. Maar aangezien je dan nog een tijdlang dubbel moet meten om te weten of je een goede hebt, laa ik dat nog maar even zitten. Zonde van het geld ook, als je er één hebt die niet klopt.)

Ik neem alleen de temperatuur op als ik echt denk dat het koorts is en niet alleen maar verhoging. Mocht het dan niet goed ontwikkelen, heb je in ieder geval al van een paar dagen metingen als je de huisarts moet bellen.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Meten is weten.
    - Je hebt koorts en je hebt hoge koorts. Hoge koorts kan in elk geval bij heel kleine kindjes erg gevaarlijk zijn. Hoge koorts (39+) mag je ook niet zo lang hebben als 'gewone' koorts.

Verder is het verloop handig om te weten. Zakt ie of stijgt ie? Sowieso zie je vaak dat het gedurende de dag verandert, maar over de dagen heen is het goed om te weten wat de koorts doet. Als je een paracetamolletje geeft, moet de koorts zakken. Is goed om te weten als je kindje niet reageert op de paracetamol.

En als het ernstig is of wordt, en je wil toch naar de huisarts, dan willen ze altijd weten hoe lang het kindje al koorts heeft en hoe hoog. Dit is belangrijke info om te analyseren wat het probleem is.

Oorthermometer: Je kunt hem ook de eerste drie keer náást de gewone (rectale) metingen doen. Dan weet je ook of die goed is of niet. ;)

16. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Op advies van de kinderarts controleer ik het bij onze oudste wel gelijk, als we vermoeden, dat hij koorts/verhoging heeft, om zo, als dat idd zo is, snel een paracetamolspiegel op te kunnen gaan bouwen. Bij koorts krijgt hij heftige koortsstuipen, dus moeten we dat zo onderdrukken.

Bij de andere 2 nauwelijks

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind de temperatuur weten wel degelijk nuttig. Wat LadyXochi zegt, het maakt nogal uit of het boven of onder de 39 graden is en boven de 40 graden helemaal. Ook kun je zien of de PCM effect heeft en zeker ivm koortsstuipen vind ik dat heel erg belangrijk. Waar jij niet begrijpt waarom sommige mensen altijd de temperatuur willen weten, begrijp ik niet waarom je niet even kijkt als je kindje ziek is ;) maar het is ieder voor zich natuurlijk.

En nee, leuk vind mijn dochtertje het natuurlijk niet, maar ik doe het alleen als het nodig is en er zijn wel meer dingen niet leuk die toch echt nodig zijn.

18. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Voor mezelf vind ik het onzin, maar Simone temp ik wel als ze ziek is en heel heet aanvoelt. Afgelopen weekend was het 39.7, dan ben ik extra alert of ze niet suf wordt want dan moet ik actie ondernemen. Toen ze ook niet wilde slapen vond ik het bij die temperatuur ook wel verantwoord om een PCM-etje te geven.
    Ik heb trouwens een hele snelle rectale Braun die in 10 seconden klaar is.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier een dametje dat wel vaak ziek is geweest en ik temp alleen als ik denk: hmm, nou voelt ze wel heel warm. Dan is het dus puur om even vast te stellen of de koorts niet zo hoog wordt, dat ze er alleen maar beroerder van wordt.
    Vaker doe ik niet: ze heeft er een rothekel aan en ik vind het niet nodig om 'r lastig te vallen met een thermometer in d'r kont, als ze toch al niet lekker is.

20. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier een tijdlang wel redelijk vaak gemeten, net na zn eerste verjaardag was Finn contant ziek met koortstuipen en daardoor vaak opnames, en toen kregen we de opdracht van de ka om het in de gaten te houden door te tempen.

Inmiddels alweer ruim een jaar niet meer gemeten. Denk dat je als ouder gewoon tempt als je het niet vertrouwt, en voor iedereen zal dat een ander moment zijn...

Deel Deze Pagina