Ik temp ook. Ik heb een koortsstuipenkind en dus hou ik het graag in de gaten. dan weet ik hoe of wat en ik kan op tijd reageren om die koortsstuip te voorkomen. Zit niet te wachten op een spoedarts omdat mijn kind er weer niet uit komt
Dat vind ik eigenlijk ook wel... Ik temp overigens vooral als ik denk dat ze hoge koorts heeft - m'n hand klopt niet altijd . Verder vind m'n oudste het geen probleem - die is eerder beledigd als ik het niet doe (en dat alleen omdat ze de zalf aan de thermometer wil doen )
Toevalig vorige week beide kinderen nog getempt.... beide goed heet ivm flinke verkoudheid.... de oudste haalde net aan 36.9 ondanks heethoofd en de jongste was flink overstuur met 38.9. Maar verder alleen in hoogstnoodzakelijke gevallen en idd om in de gaten te houden of ze reageren op pcm etc. Bij mezelf.... alleen hoogstnoodzakelijk, afgelopen kraamperiode werd ik in het ZH gewoon met een een oorthermometer gemeten. (Duitsland)
Mezelf temp ik nooit. De oudste alleen als ze heel warm voelt, voel vaak zelf het verschil wel tussen koorts en verhoging. En ik vind het toch wel fijn om te weten of ze 'maar' 39 of boven de 40 heeft. De jongste heb ik laatst getempt omdat ze wat warm aanvoelde en ze toen pas 4 weken was. Tussendoor temp ik nooit. Paracetamol geef ik ook niet snel, de keren dat mijn oudste het heeft gehad zijn op 1 hand te tellen.
Ik tempte eerste 2jr ook nooit, ze was tenslotte nooit ziek. Tot ze op een dag zich heel beroerd voelde en gloeiheet was. Bleek ze 41 graden te hebben en huisarts wilde haar meteen zien. Toen toch wel ff geschrokken natuurlijk. Ik temp nog steeds niet heel vaak, regelmatig voelt ze heel heet aan maar blijkt ze gewoon 37 nog wat te hebben, dus t zegt niet altijd wat dat voelen. Dus dan temp ik toch, om t zeker te weten. En zoals anderen al zeggen, de huisarts zal er ook altijd om vragen dus dan is t wel zo handig. Ze vindt het niet erg, vraagt er zelf om als ze ziek is.
Hier temp ik redelijk vaak (bij de jongste nog). Mevrouwtje heeft er het handje van weg om er keigezond uit te zien bij 39° en doodziek bij 37. Ook is ze vaak aan het dreinen en dan denk ik: eens koorts meten en dan heeft ze 38° zonder dat je het ziet. We moeten het zowel doen want bij hoge koorts (39° voor haar) moet ze ibuprofen gecombineerd met paracetamol krijgen om de koorts te doen zakken.
Eventjes nog over het met de hand voelen. Dit klopt niet hoor, dit is niet een echte indicatie, onze HA zei vroeger dat als je het echt zo wil doen je de binnenkant van de pols moet voelen, dit is wat accurater (maar nog geen thermometer natuurlijk)
Meten is inderdaad weten. Het is nergens voor nodig om je kind meerdere keren lastig te vallen met een thermometer maar het is wel handig om te weten hoe hoog de temperatuur is. Het verschil tussen 38.5 en 40 is moeilijk met je hand te voelen. Een zuigeling van onder de 3 maanden mag helemaal geen koorts hebben zonder dat je een arts consulteerd en voor wat oudere kinderen is het helemaal niet erg om koorts te hebben, ook niet hoog maar het moet niet - na drie dagen - hoger worden. Gedoseerd meten is dus ook weten en wel handig om af en toe te doen.
Mezelf meet ik nooit en de kleine eerder ook niet. Maar toen ze net 2 was heeft ze koortsstuipen voor de eerste keer gehad. Later nog een keer. Je kunt het niet echt voorkomen, omdat de temp. in korte tijd snel oploopt, maar de ha adviseerde om ook verhoging in de gaten te houden en bij verhoging een zet pil te geven om het meteen de kop in te drukken. Dit druist in tegen mn eerdere gevoel, maar na zoiets ga je er gewoon anders tegenaan kijken.
Ik meet alleen als mijn dochter overduidelijk ziek is en warm aanvoelt, ze heeft dan ook altijd koorts als ik meet. Momenteel heeft ze elke avond koorts, ik moet het daarom deze week elke dag meten van de arts. maar verder (als dochter gezond is/alleen een verkoudheid heeft) ben ik er helemaal nooit mee bezig. Mezelf meet ik nooit, hoe ziek ik ook ben.
Ik temp wel gewoon als ze ziek is! Hier soms bloedheet en dan heeft ze geen koorts en voelt ze wat kouder kan ze zo tegen de 40 graden aan zitten! En ik meet echt niet op normale dagen, maar wel als ik merk dat ze niet lekker is! Als ze ziek is, meet ik gewoon 2x per dag. Vorige keer maar goed ook, want zo warm was ze niet, niet eens echt hangerig, maar wel bijna een week lang tegen de 40 graden koorts, dus daarna ab gekregen. En ik zie het probleem niet van temp opnemen. Als ik het tegen mijn meisje zeg, trekt ze zelf haar broek al uit en gaat ze al met de bentjes omhoog liggen en laat het gewoon toe. Als het nou elke keer een gevecht zou zijn, zou ik het misschien maar zo laten, maar het is zonder tegenspartelen dus waarom niet! Ik weet gewoon graag waar ik aan toe ben. Hoe vaak hoor je wel niet dat je op moet passen met kinderen die koorts hebben, waarbij de koorts weer weg is en weer na een dag terug komt. Dan weet ik dat tenminste! Meten is weten!
Wij deden dat eerst ook bijna nooit, maar sinds dat onze oudste 2 weken geleden in het ziekenhuis heeft gelegen met een koortstuip terwijl ze niet echt ziek was doen we het wel wat vaker. Dan kunnen we een zetpil geven om de koorst te laten zakken.
Ik meet regelmatig bij onze dochter, nou is ze ook wel veel ziek deze winter en heeft ze een historie met koortsstuipen. Ze krijgt vrij snel pcm, tussen 38.5 en 39 en boven de 39 graden krijgt ze diclofinac want dan zakt de koorts niet op alleen pcm..
Net als Adi durf ik nog niet helemaal op mijn hand te vertrouwen. Gisteren had dochter koorts en ik voelde 's ochtends wel dat ze warmer dan anders was. Op die manier voel ik het dus wel aan, maar precies en zeker weten doe ik het niet en dan ga ik toch mee met LadyXochi; meten is weten.
Ik temp wanneer ik denk dat dit nodig is. De kinderen hebben net als ik een lage kerntemperatuur (zo rond de 35,7) dus als daar de temp richting de 38 gaat krijgen ze van mij gewoon een paracetamol omdat ik weet dat ik me dan al behoorlijk bleeegh voel bij zo'n temp. Op zich heeft koorts een functie en kun je dat gerust laten gaan (zo vertelde de huisarts mij) als je kindje apatisch wordt of de koorts heel hard omhoog gaat dan is het verstandig even de huisarts te waarschuwen. Ook speelt de leeftijd van je kindje natuurlijk een rol bij een kindje van onder de 1 zou ik wat eerder aan de bel trekken (en vaker tempen) als bij die van mij nu (5 en 2 jaar oud)
Ik temp altijd als ik koorts vermoed. Idd omdat ze soms heel warm aan kunnen voelen maar geen koorts hebben en andersom. Ook wil ik geen pcm geven onder de 38,5 (standaard rond de 37) als er verder geen pijnklachten lijken te zijn. Daarboven krijgen ze altijd pcm.
Hier wordt de temperatuur dagelijks opgemeten omdat dochter ook dagelijks verhoging/koorts heeft. Dit is wel op advies van de ka, we moeten het in de gaten houden. Heel vervelend en ik merk het ook vaak aan dr. soms heeft ze een dag of 3 haar normale temp die zit op 36.7 en als ze meer moe is of hangerig, wit ziet en meer benauwd (vrijwel dagelijks) zit ze op de 37.8 smorgens en savonds 38.3. dus hier 2x p/d kijken voor ons geld dus zeker meten is weten
Als ik merk dat mijn kinderen zich niet lekker voelen en daarbij warm aanvoelen wil ik wel even weten wat de stand is. Om het in de gaten te kunnen houden en omdat de dokter er altijd om vraagt hoelang en welke temperatuur de koorts er al is. Nu is het zo dat de jongste helaas zijn eerste jaar al meerdere malen goed ziek is geweest, dus ja ben voorzichtig, maar prik niet elke dag een thermometer in zijn kont!
als ik voel dat mijn meisje warm is dan wil ik gewoon weten hoe warm. Je kunt te paniekerig doen ja maar er is niets mis met tempen om te checken hoe hoog de boel op loopt.
alsmijnkidszichniet goed voelen dan temp ik altijd eerst. dit ook door geschiedenis met meerdere koortstuipen bij onze dochter. dat is niet iets dat je graag meemaakt. dus vertrouw niet zomaar op handtemp. als ik iets vermoetdan is het hops ding erin hahaha. ook oor doe ik dus niet want die geeft vaak een grd minder aan of juist niet daar kun je niet goed van opaan. deed ik eerder wel voor de stuipen mr nu dus niet meer.