meten van koortstemperatuur nuttig?

Discussie in 'De lounge' gestart door debby82, 22 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Hier geen ervaring met koortsstuipen, denk idd wel dat dit een groot verschil maakt.

Ik temp bijna nooit meer. In het begin wel, omdat ik me niet zeker genoeg voelde. Nu vind ik het niet meer nodig, ik voel het verschil tussen verhoging en echt koorts wel (en zie het aan ze of ze er last van hebben; alleen bij koorts + last geef ik een pcm).

Lijken ze echt ziek, dan bel ik de dokter. Vraagt die naar hun temp, dan zeg ik: hij/zij heeft koorts (of niet, als dat niet zo is), maar ik heb er geen thermometer ingestoken. Daar nemen ze tot nu toe genoegen mee. Als je langskomt, is de oorthermometer toch het eerste wat ze pakken omdat ze het zelf willen vaststellen.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als hier de kinderen warm aanvoelen dan meet ik. Meten is weten ;) Zal ook wel mijn verpleegkundige eigenschap zijn. De oudste 2 doen het dan zelf.
    Ik ben dan weer niet zo snel van de molletjes bij de kinderen. Hoge koorts, niet suffig zijn en nog drinken kan in mijn ogen geen kwaad. Juist als een hoge temperatuur ineens flink daalt naar beneden is de kans op een koortsstuip aanwezig.

Kwebbel

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ook hier een kindje met historie van koortsstuipen (en hiervoor in het ziekenhuis). Ik meet bij twijfel echt wel!

En ook makkelijk met paracetamol dus, aangezien de koorts niet zo hard mag schommelen....

En wij hebben oorthermometer, dus het is zo gemeten. Met alleen zo'n anale thermometer zou ik niet zo makkelijk meten hoor, daar gaat namelijk ruzie aan vooraf.

4. Tamale

Tamale Niet meer actief

Als mijn dochter ziek is en ze voelt warm aan, temperatuur ik haar altijd.
    Daarna hou ik het bij door sochtends en savonds te tempen, maar verder eigenlijk niet als ze niet ziek is.

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Om te weten of me kind koorts heeft heb ik geen thermometer nodig.
    ( zie het altijd aan de ogen en met me mond(lippen) kussen in de nek is een goed graad meter.)
    Maar om te weten hoe hoog natuurlijk wel en dat doe ik regelmatig. Ze is vaak ziek vaak oor problemen en de paracetamol gaan hier ook hand in hand. Niet voor de koorts wel voor de oorpijn.

Dat je niet wilt weten moet je zelf weten als ouder.

Maar de opmerking van de kraamverpleegkundigen vind ik een juiste meten is weten.

Mijn dochter heeft nog geen stuipen gehad maar mijn zoon wel man dat wil je gewoon niet nog eens mee maken. Dat is echt schrikken dacht dat me ventje dood ging zo gek deed hij toen. Pfff als ik daar aan denk krijg ik het nog te kwaad.

Dus idd meten is weten. En doe het altijd rectaal. Mijn oudste doet het nu zelf en als me dochter er aan toe is mag ze dat ook zelf... Scheelt een hoop strijd haha. En oorthermometers heb ik ook gehad maar op de een of andere manier kan ik daar niet goed mee uit de voeten.

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Als t nodig is, maar ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.
    Mn bij mijn oudste meet ik wel; die kan erg hoge koorts krijgen en bij 41,5 moet ik de HAP bellen.... Dus ik hou t meestal wel goed in de gaten als ik weet dat zij rond de 40 gr. zit.

7. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik temperatuur alleen als ik met ze naar de ha ga of bel naar de ha post. Ik voel gewoon even met m'n hand of ze warm is of niet. Voor mij zelf heeft het geen nut om te weten hoe hoog de temp precies is.

8. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Als ik het niet vertrouw dan meet ik altijd even, gewoon om te kijken hoe hoog de koorts is. Als het boven de 39 is krijgt hij altijd een zetpil. Vind het anders gewoon sneu voor hem. Meestal zit ie ook tegen de 40 graden aan als ie koorts heeft, dan hoeft ie zich voor mij niet zo belabberd te voelen, ook al zal koorts dan best een functie hebben ;)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Meten is weten, maar ik zie aan mijn kinderen wel hoe ziek ze zijn en dan heb ik er toch niets aan om te weten of ze 39 of 40 graden koorts hebben? Ik kan er toch niets aan veranderen, ze krijgen paracetamol als ze pijn hebben of zich echt lamlendig voelen, maar niet bij alleen koorts.
    Een jaar geleden had Eva met paracetamol nog 40 graden koorts en dat had ik de huisartsenpost gemeld, maar de hoogte van de temp was niet zo belangrijk volgens hun.
    Hier vinden ze temperaturen echt vreselijk, bij Eva lukt het soms niet eens, zo erg verzet ze zich. Gelukkig nooit koortsstuipen gehad hier, dus ben daardoor misschien wat minder bang. En gelukkig zijn ze het afgelopen jaar niet ziek geweest, op 2 nachten koorts bij Lisa na. Die had echt hoge koorts en was wat ziekjes, maar overdag was er niets aan de hand. Nacht en dag erna hetzelfde, heel raar.

10. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik heb nog een kinderen, maar ik meet wel mijn temp als ik het niet vertrouw. Want je kunt ook warm aanvoelen en geen koorts hebben. Dus gewoon voelen is eigenlijk niet te vertrouwen.
    Als een kind net druk is geweest of hard heeft liggen huilen bijv. kunnen ze ook warm aanvoelen, door inspanning. Maar dan hoeven ze nog geen koorts te hebben.

Deel Deze Pagina