ik heb pcos en heb waarschijnlijk insulineresistentie, voorloper op diabetes type 2. Nu vroeg een arts van interne geneeskunde of ik erover na wilde denken om metformine te gaan gebruiken. Iemand ervaring daarmee? Metformine zou er kunnen voor zorgen dat je dan ook sneller zwanger zou kunnen raken.. tegelijkertijd stabiliseert het je bloedglucosespiegel meer (of het doet iets met je insuline?) wat gunstig is, want dat schommelt nu super super erg en ik kan haaaast geen gewicht meer verliezen door die resistentie... (en dat zorgt voor verminderd vruchtbaar zijn en een te hoog testosteron etc etc) vraag me af wat de ervaringen zijn?
Metformine maakt je gevoeliger voor insuline. Daarnaast remt het je eetlust, waardoor afvallen makkelimker wordt. Persoonlijk zou ik meer voorkeur geven aan afvallen mbv koolhydraatarm of ketogeen dieet en daardoor de insulineresistentie verbeteren. Metformine is best pittig spul.
Ik heb metformine geslikt voordat ik zwanger was. 2x 500 per dag. Deed behoorlijk wat met mijn insulineresistentie. Ik denk dat het zeker heeft bijgedragen aan hoe snel ik zwanger was. De eerste dagen kan je last hebben van wat gevoelige darmen maar dat trok hier snel weg
Ik heb geen ervaring met metformine, wel PCOS. Wat ik je sowieso zou aanraden is om je eetpatroon te veranderen. Ik heb dat zelf ook gedaan, waardoor ik veeel minder last heb van schommelingen in mijn suikerspiegel. Of misschien wel helemaal geen last meer trouwens. In het verleden werd ik regelmatig, bijna elke dag wel, heel trillerig en slap en chagrijnig en dan MOEST ik eten. Nog eerder viel ik wel eens flauw. Tegenwoordig heb ik dit nooit meer en lukt het me zelfs om te gaan koken als ik thuis kom zonder eerst koekjes of chips naar binnen te werken om energie te krijgen. Wat ik allemaal wel/niet meer eet: Geen suiker, witte meel, witte rijst, chips, producten met veel vet, zuivel en veel minder gluten, geen vlees/vis/kaas. Wel: veel groente, goede koolhydraten zoals zilvervliesrijst, peulvruchten, zoete aardappel, pasta gemaakt van bijvoorbeeld kikkerwten, goede vetten zoals ongebrande ongezouten noten en avocado's, fruit (gecombineerd met noten ivm GL). Verder neem ik nog supplementen: DCI (helpt tegen insulineresistentie), vitamine D, Magnesium, monnikspeper, Omega 3, vitamine B12 En ik probeer te bewegen, yoga te doen, te wandelen en plezier te maken tegen de stress want heeft ook veel invloed op PCOS. Als je ervoor kiest om metformine te nemen zou ik zorgen dat je ook zeker voldoende B12 binnen krijgt omdat het daar invloed op kan hebben en ik zou hoe dan ook je voedingspatroon veranderen. Ken je ook websites/youtubekanalen over pcos? Die hebben mij heel erg geholpen.
Pcos gaat vrijwel altijd gepaard met insulineresistentie, dus dan wordt dat niet nogmaals gecontroleerd met bloedonderzoek. Insulineresistentie is met bloedwaardes lastig vast te stellen nog, meestal doen ze het met een dagcurve. Ik las laatst ook iets over de HOMA-index na 12u vasten, maar ik weet niet of die echt al gebruikt wordt.
Nou dan ben ik denk ik de uitzondering... Ik heb al 20jaar pcos en toen ik slank en sportief was had ik het ook, maar geen insulineresistentie
Het kan ook wel hoor. Ongeveer 80-90% van de vrouwen met pcos is insulineresistent. Dus waarschijnlijk hoor jij bij die overige groep en ook als je slank bent kun je wel insulineresistent zijn overigens.
ik heb type 1 diabetes dus ik weet precies hoeveel insuline ik verbruik helaas of hoe weinig eigenlijk toen