Hee ladies, Ik ben vanwege de vakantie een tijdje niet aanweizig geweest hier, maar ben inmiddels ein-de-lijk met mn eerste iui bezig en heb weer eens een iuigerelateerd vraagje... Ik had gister FA en had 1 follikel van 20 mm en nog 2 kleintjes (<14mm). Gisteravond laat de pregnyl gezet en daarna (en daarvoor trouwens ook) flinke eipijntjes. Nu ben ik net wakker (lekker uitgeslapen, hihi) en inene zijn al mn eipijntjes als sneeuw voor de zon verdwenen. Helaas is het al veels te laat om nog betrouwbaar te temperaturen (zegt nu niets meer), maar ik vrees dat mn eitje toch al is gesprongen. Beetje jammer, want morgenochtend heb ik pas de iui . Nu is mijn vraag aan jullie: kan dit uberhaupt, dat je eitje al in de nacht na de pregnyl springt?? Het lijkt mij zo snel...(zo'n 8-10 uur na de spuit). Maar normaal voel ik altijd continu eipijntjes tot aan de eisprong en daarna zijn verdwenen. Precies zoals nu dus. Gelukkig hebben manlief & ik eergister nog wel geklust . groetjes,nana
Ja, je ei kan te vroeg springen. De pregnyl zorgt ervoor dat je lichaam LH gaat aanmaken, het hormoon dat het voor zorgt dat uiteindelijk je follikel knapt. Pregnyl werkt echter alleen optimaal als je eigen lichaam nog niet is begonnen zelfs LH aan te maken. Dit kunt je aantonen in bloed, maar ook met de bekende ovulatie-test (urine). In jouw geval kan het zo zijn dat je eigen lichaam je voor is geweest en dus zelf al heeft gezorgd voor een eisprong. De pregnyl staat in deze een beetje buiten spel... Hopelijk is dit alles niet het geval en is je ei nog niet gesprongen. Anders vrees ik dat je IUI te laat komt. Gelukkig hebben jullie wel geklust! Succes!
@Merah: Dank je voor je reactie! Wel nuttig om dit te horen, want ik lees overal alleen maar dat een eisprong altijd 36-40 uur na de pregnyl is. Dan vrees ik inderdaad dat mn lichaam zelf al LH aan het maken was. t eitje was natuurlijk ook al best groot. Jammer van de iui, maar ik ben heel blij dat we toch hebben geklust (al mocht het eigenlijk niet ). Ik had al zo'n vermoeden dat er wel weer iets mis zou gaan. Straks hebben we zo onze echte eerste iui meer dan een half jaar nadat we ingepland stonden...
Tegen ons zeiden ze dat het eitje springt na 24 tot 36 uur. Maar ik denk inderdaad dat het meer een eisprong van jezelf is geweest. 20mm is ook al best groot. Hopelijk heeft de iui nog zin en anders is het wel heel goed dat jullie geklust hebben! Spannend! Heel veel succes!
Misschien is het idee om in het ziekenhuis te vragen of er bij je laatste echo bloed kan worden geprikt. Bij ons doen ze het als volgt: Als mn follikel 17mm is of meer (maar heel veel verder laten ze het meestal niet komen), dan wordt LH in bloed bepaald. Is de LH al verhoogd (dit betekent dus dat je lichaam zelf ook begonnen is aan de voorbereiding van een eisprong), dan moet je gelijk pregnyl spuiten en is de IUI gelijk de volgende ochtend. Is de LH nog niet verhoogd (lichaam nog in rust), dan moet je 's avonds de pregnyl zetten en dan is niet de volgende dag, maar de dag daarna in de ochtend de IUI. zo ben je altijd op tijd.
@Merah: ja, dat is een goed idee. Beetje jammer dat ons ZH dat dan niet uit zichzelf doet, want het kost hen natuurlijk ook alleen maar onnodig geld, wanneer een iui achteraf voor niets blijkt. Ik zal de volgende ronde inderdaad wel vragen of ze mn bloed ook even willen checken. @mamvanjason: Dank je meis! Ik ben aan de ene kant ook wel erg blij dat we hebben geklust, anders was deze ronde weer helemaal verloren. Maa ja, we klussen natuurlijk al dik 2 jr zonder resultaat, dus ik hoop wel dat we ook snel echt een keer een iui krijgen, want heel veel kans hebben we met zlef klussen kennelijk niet .. Blijft toch vreemd dat iedere arts weer wat anders zegt over wanneer je eitje springt na pregnyl...
Ik denk dat het er eerder in ligt dat een arts te veel in vanzelfsprekendheden leeft. Als hij/zij zegt 24-36 na de pregnyl dan bedoelt hij 24-36 na de spuit INDIEN je lichaam zelf nog niet in actie is gekomen. Dit zegt hij/zij er echter niet bij, dit is vanzelfsprekend voor hem/haar. Maar niet voor de gemiddelde vrouw die in de MMM zit. Voor mij heeft dat ook wel tot schijnbaar tegenstrijdige informatie geleid. Gelukkig zit ik dicht bij het vuur (werk in hetzelfde ziekenhuis, UMC Utrecht) en weet ik er zelf ook het een en ander van. Zeker IUI is voor veel ziekenhuizen zo'n lopende band werk, dat goede informatievoorziening soms wat achter blijft. Jammer is dat...
Ik had het ook de eerste IUI, toen wist ik ook bijna zeker dat tie al eerder was gesprongen. De tweede IUI voelde ik mijn ei-sprong in de auto net na de IUI en nu ben ik zwanger. Bij de tweede IUI moest ik op donderdag avond kwart over 7 spuiten en zaterdagochtend om kwart over 11 was de IUI, bij mij hebben ze ook geen bloed geprikt. Veel succes!! Hopelijk heb je snel een posi-test!
@Kaat: Wow, super dat je zwanger bent!!! Ik hoop dat IUI voor mij net oz goed werkt als bij jou . Veel suc6 met je zwangerschap! @Merah: Ja, jammer is dat. Je merkt inderdaad echt dat die artsen niets anders doen dan de hele dag iui's, ivf's, etc.en het is voor experts natuurlijk altijd moeilijk in te schatten wat leken wel en niet weten en willen weten. Ik merk dat ik tegenwoordig ook veel vraag dan in het begin en gelukkig zo ook meer informatie krijg. Maar het gebeurt nog wel bijna elke keer dat ik, wanneer ik weer terug naar mn autootje loop iets bedenk dat ik ook had willen vragen. Maar ja, gelukkig zijn jullie MMM - experts er ook nog
@Merah: haha, dank je meis. Ik kan die expertise ook heel goed missen . Ik hoop dat jij ook maar snel al je mmm kennis mag vergeten!!