Metformine

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door artie, 19 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    misschien nog niet een echte vruchtbaarheidsbehandeling maar heb er een vraagje over.

Ik heb door pcos geen eisprong blijkbaar, weet ik sinds vorige week. Ze hebben nu metformine voorgeschreven om er voor te zorgen dat ik terug een normale cyclus ga hebben. Ze hebben alleen niet gezegd hoelang het zou duren vooraleer het werkt. Wat is jullie ervaring? Maanden of eerder weken? Dan weet ik een klein beetje wat ik kan verwachten, dat ik niet binnen 3 maanden al denk dat het niks doet terwijl het eigenlijk een half jaar nodig heeft ofzo.

Ik moest het wel opbouwen vanwege eerdere slechte reactie op metformine (voor diabetes)
    Eerst 2 weken 500 Mg eenmaal, dan 2 weken 2 x 500 en vanaf dan 2x 850.
    Als ik het niet verdraag zouden ze willen overschakelen naar femara, maar dan zou het risico op meerlingen veel groter zijn, wat absoluut af te raden is met mijn gezondheid. Dus duimen dat metformine goed gaat

2. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.850
    3.614
    113
    Vrouw
    Hmm ik heb er nog geen ervaring mee maar ik ben wel benieuwd of en welke antwoorden je krijgt. Ik heb namelijk ook pcos en zou best graag met Metformine willen starten!
    Heeft de huisarts of de gyn dit voorgeschreven?

3. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    De gynaecoloog inderdaad.
    Hij zei dat ze daar wel echt goede ervaring mee hebben, wel met redelijk hoge dosissen

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Maar als je niet tegen metformine kan ivm diabetes, wat gebruik je dan nu voor de diabetes?

En waarom wordt er niet begonnen met iets van Clomid?

5. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.850
    3.614
    113
    Vrouw
    Omdat metformine zorgt voor een regelmatige te bloedsuikerspiegel. Dat is het euvel bij pcos. De reden dat mensen met pcos vaak wat zwaarder zijn, afvallen niet lukt, eetbuien hebben etc. Zodra je gewicht en je bloedsuikerspiegel stabiel zijn dan word de pcos dat vaak ook.
    Het zit, voor zover ik weet, nog redelijk in de beginfase als behandeling voor pcos. Testen zijn gedaan maar nog niet elke arts weet ervan/staat erachter.

Clomid kan natuurlijk ook maar daar heb je een heel ovulatie inductie traject bij en dat is met Metformine niet. Ook heb je met clomid meer kans op een meerling wat ze liever niet zien.

Ik vond Clomid vreselijk, ik werd er echt dik en een heks van:cry:

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Thanks voor alle uitleg maar helaas wist ik dit allemaal al (kon jij ook niet weten snap ik). Overigens dacht ik dat het bij metformine ging om een verminderde insuline resistentie wat het euvel is.

Bij MIJN pcos had metformine niet geholpen iig. Bovendien schrijft TS iets over diabetes en ga ik ervan uit dat ze er iets tegen/voor gebruikt aan pillen, en verbaas me over als het niets voor haar is waarom ze het dan nog een keer moet proberen. Bovendien als er al iets aan de insuline resistentie wordt gedaan, is dat wat dubbel op? Geen idee, nog geen antwoord van TS ;)

Clomid is idd geen pretje, ik vond het een soort anticonceptie. ipv sexen wilde ik een scheiding en dat lag niet aan hem. Ik werd ook een heks ;)

7. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik begon in augustus 2019 met metformine en werd er onwijs ziek van, had diarree waar je U tegen zei en 1 ochtend heb ik maar gewoon in de douche verbracht omdat ik letterlijk niks binnen hield van onder... Ben uiteindelijk 10 kilo afgevallen en december 2019 had ik spontaan een positieve test terwijl we eind november een afspraak hadden gemaakt bij een kinderwens kliniek voor februari 2020..

Of het heeft geholpen bij het zwanger worden.... Geen idee.... Mijn cyclus is in die tijd niet normaal geworden (in juni en oktober ongesteld in 2019) maar toch spontaan zwanger.

8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    Mijn stoma kan er vooral niet tegen, daarom is het voor diabetes gestopt indertijd. Ik spuit nu insuline, ben extreem insulineresistent volgens de gynaecoloog ook dus hoop dat de metformine als mede bijwerking heeft dat mijn glycemie nog ietsje beter word ook, zou mooi meegenomen zijn.
    Ik verloor liters vocht per dag met metformine (en kotsmisselijk) was bijna niet tegen op te drinken. Tot nu toe lijkt het wel mee te vallen met hier en daar wat explosief gedrag :roflmao: deze morgen nog een lek en een uitbarsting tot tegen de muur erna :eek:
    maar moet traag opbouwen dus zullen zien wat het geeft.
    Ik heb als kind van mijn 11 tot mijn 20 ongeveer ook metformine geslikt omdat ik veel te veel testosteron had, ik ben zo ongeveer heel die periode misselijk geweest en darmklachten maar volgens iedereen was dat gewoon stress :rolleyes: nu pas leg ik die link.

Clomid was nog geen keuze die ze gaven, ik kon kiezen tussen metformine of femara, maar die laatste had veel meer nadelen dus ze zagen me liever eerst op metformine.

Blijkbaar werkt metformine op de lever, en zou daar zorgen voor meer aanmaak van een of ander hormoon (ben de naam kwijt) wat er voor zorgt dat vrij testosteron kan binden en dat zou er dan weer voor zorgen dat mijn lichaam terug het signaal krijgt dat er een eisprong plaats moet vinden. Ik heb veel leververvetting en nog wat andere leverproblemen, en dat zou een storing geven in mijn hormoonregeling.

De gyn zei dat ze daar wel echt goede resultaten mee hadden dus ondanks dat m'n stoma een beetje explosief is wil ik het wel een kans geven, met een beetje geluk is het een niet al te lange periode, en het is gewoon de minst ingrijpende periode.

9. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    Pff verschrikkelijk die bijwerkingen he!
    Op zich is dat een voordeel van een stoma, ik verlies wel mega veel vocht, maar dat wordt opgevangen door mijn zakje dus moet niet (meer) continu naar wc lopen. Elk nadeel heeft z'n voordeel. Voor mijn stoma zat ik ook 30 keer per dag op de wc, dat zou ik echt niet nog eens aankunnen denk ik, de hel.

10. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    Had gereageerd maar vergeten te quoten waarom ze metformine willen.
    Idd ook omdat met andere dingen de kans op meerlingen te groot is, en mijn lichaam dat zeer waarschijnlijk niet aankan door een hoop chronisch ziek zijn gedoe. Metformine zou de meest eenvoudige en natuurlijke manier zijn zonder teveel risico voor de rest van mijn gezondheid.

Krijg insuline voor mijn diabetes nu, maar omdat ik zo resistent ben vermoeden ze niet dat ik hypos ga krijgen, spuit nu een jaar ongeveer 4 keer per dag en nog nooit een hypo gedaan.

Ik moet er bij zeggen dat ik ook helemaal nog niet spontaan geprobeerd heb zwanger te worden, mocht nog niet van de chirurg en endocrinoloog. Nu heb ik sinds een week officieel de toestemming van iedereen, maar omdat ik zo dichtbij opgevolgd wordt overal en ze vaak bloedtesten doen bleek al meteen dat het niet vanzelf ging lukken en ik dus ook geen eisprong heb. Ik ben dus meteen met de metformine mogen starten Dus daar heb ik wel echt veel geluk mee denk ik, dat ze niet zeggen dat ik eerst een jaar zelf moest proberen.
    Ok, wil nog niet zeggen dat het dan ook snel lukt maar toch.

Ik ind het maar ingewikkeld gedoe heel die hormonen en hoe alles op elkaar werkt

11. Muisje101

Muisje101 Actief lid

11 jan 2019
    474
    571
    93
    Vrouw
    Ik gebruik ook metformine bij PCOS. Maar wel de variant 'met gereguleerde afgifte', van de gewone werd ik ook super ziek. Dat heb ik 3 weken volgehouden, met zo'n 20x per dag diarree. Daarna mee gestopt, maar met de langwerkende variant heb ik daar geen last van.

Ik heb direct vanaf de eerst maand metformine mijn eisprong teruggekregen, en dus ook een regelmatige cyclus. Hij is wel lang +/- 35 dagen, maar ik heb elke keer een temperatuurstijging, dus voor mij werkte het heel snel.

Ik hoop dat het je gaat helpen!

12. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    Toch wel echt veel mensen die bijwerkingen ervaren! En dat nog zo een rotbijwerking

Na 1 maand weer een cyclus klinkt wel hoopvol.
    Ik had ook wel altijd lange cyclussen van 35 a 39 dagen vooraleer ze stil vielen.
    Dankjewel voor je ervaring

13. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.850
    3.614
    113
    Vrouw
    Metformine staat er inderdaad om bekend als oorzaak van diarree!
    Heb je toevallig al D-chiro geprobeerd? Of mag dat niet ivm je andere medicatie? Mijn dieetiste raadde het aan, het zou ook moeten helpen bij insuline resistentie. Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij jou überhaupt gaat helpen maar ik wilde het toch even zeggen!
    Succes, hopelijk gaat het goedkomen!

14. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    Ik ga het volgende maand eens vragen bij de endocrinoloog, want ik neem nog wel wat andere dingen ook en heb nog een aantal andere ziektes dus durf niet zomaar iets nemen.
    Maar het ziet er wel uit als iets wat vrij natuurlijk is.
    Is denk ik ook hetzelfde als inositol wat gisteren ook al iemand voorstelde als ik het goed zie?

Zuul vindt dit leuk.
  15. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.850
    3.614
    113
    Vrouw
    Ja klopt! Al was de D-Chiro inositol wel de best werkende variant als ik mijn dieetiste moet geloven.

artie vindt dit leuk.
  16. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.586
    3.922
    113
    Vrouw
    Ik ben nu een week of 4 de metformine aan het proberen en deze nacht is mijn menstruatie doorgebroken, woehoeee. Dus het lijkt te werken, en snel ook.
    Ik neem nu 2x 850 Mg, en verdraag het best wel ok

Muisje101 en Zuul vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina