Goedemorgen, Ik heb afgelopen maart gehoord dat ik endometriose en adenomyose heb. Eigenlijk is dit proces bij mij heel snel gegaan 3 jaar ervoor ben ik gestopt met de pil (niet om zwanger te worden). De laatste 1.5 jaar merkte ik dat ik steeds erger ongesteld werd en buikpijn kreeg/misselijk werd rondom mijn menstruatie. Opzich met pijnstillers prima te doen, dus ik dacht dat het erbij hoorde. Uiteindelijk dus toch bij de gynaecoloog beland en ik blijk een cyste van 8×7×6 op mijn ene eierstok te hebben en een van 3×3×2 op mijn linker, ik heb 2 diepe endometriose haarden, waarbij mijn darmen, eierstokken en baarmoeder verkleefd liggen + adenomyose. Ik schrok er wel van, want ik dacht niet zo extreem veel last te hebben. Ik moest direct aan de pil om de endometriose te remmen. Daarnaast bespraken we onze kinderwens en na een extra MRI en bloedprikken en overleg van de gynaecoloog met de endometriose kliniek was het advies: direct starten met IVF. Dit omdat ze niet zeker weten of mijn eileiders er wel goed voor liggen (betekend niet dat ze zeker weten dat ik helemaal niet natuurlijk zwanger kan worden verteldd de gynaecoloog) Mogelijk willen ze i.v.m De eicelpunctie wel de cyste eerst nog opereren. Ik vertrouw hierin echt wel op de artsen. Maar ergens voelt het wel gek, want wij hebben nog niks op de natuurlijke manier geprobeerd. Ik mag nu ook niet stoppen met de pil, want die moet ik blijven slikken voor IVF. Ik ben inmiddels al 28,5, ik zou natuurlijk zelf kunnen kiezen om niet direct IVF te starten, maar zelf te stoppen met de pil en kijken hoe het loopt. Maar ik word natuurlijk ook steeds ouder. Daarom ben ik opzoek naar mensen die dezelfde soort ervaring hebben en zou ik graag willen weten hoe alles bij hun is gelopen?
Dag Anne, ik weet niks van endometriose en adenomyose maar wilde toch reageren omdat ik dat ook fijn zou vinden. Allereerst wat vervelend voor je, lijkt me pittig om dit te verwerken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het liefst op de natuurlijke manier wil proberen, ook raar als je dit nog nooit heb geprobeerd want wie weet.. Wat zeggen de artsen hierover als je aangeeft toch te willen stoppen met de pil? Het kan natuurlijk dat die cyste daardoor ook nog wordt opgeruimd? Hoe was eigenlijk jouw cyclus verder qua dagen? En voelde je je eisprong? Zelf gebruik ik Daysy en temperatuur ik al 3 jaar elke dag waardoor ik kan zien wanneer mijn temperatuur omhoog gaat, dus eisprong heb gehad. Mocht je verder nog vragen hebben over IVF/ICSI kan je ze allemaal aan me stellen! Heb net traject doorlopen.
Hoi Anne, wij hebben ook direct IVF gedaan en uiteindelijk is het ICSI geworden en is er een gezonde zoon geboren. Ik wist al een aantal jaren dat ik endometriose had toen we zwanger probeerden te worden. Ik ben heel wat keren geopereerd aan endometriose om de haarden te verwijderen en ook de verklevingen. Er is ook een deel van mijn linker eierstok verwijderd, want die was niet te redden door de cystes. Omdat de kans op nieuwe endometriosehaarden te groot was (en dus veel pijn), heeft mijn gynaecoloog ook geadviseerd om direct IVF te gaan doen. Tussen de pogingen door werd ik chemisch in de overgang gebracht. Hiermee proberen ze endometriose, dat zich gevormd had door de eicelstimulatie, weer tegen te gaan. Het was een intensief proces, maar het werd heel goed door de gyneacoloog begeleid en het resultaat is er dan ook naar. Ik viel flauw van de pijn door de endometiose, dus bij mij zat er niets anders op dan direct voor IVF te gaan. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je mag me ook altijd even bellen als je dat fijn vindt. Groetjes, Cunie
Bedankt voor je reactie! Fijn om het ook van anderen te horen hoe het is gegaan. Ik merk dat ik het meest lastig vindt dat je nu zo afhankelijk bent van anderen. Ik oktober hebben wij aangegeven graag te willen starten met onze kinderwens. Inmiddels weten we sinds november dat het IVF wordt (of mogelijk ICSI, we wachten ook nog op uitslag van het zaadonderzoek wat 3 weken geleden al is gedaan). Nu werd ik gister gebeld dat ze ook nog eerst een echo willen maken in Leiden, voordat ze beslissen of ik eerst nog geopereerd moet worden. Ik wacht nog op de verwijzing zodat ik daar een afspraak kan maken. Ik snap dat het in maanden helemaal niet zo lang klinkt als je al langer bezig bent om zwanger te worden en iedereen om mij heen benoemt ook; je moet bij zijn dat je er zo snel bij bent. Maar het voelt voor jezelf toch heel vervelend dat je elke keer, maar zit te wachten en niks kan doen. Ik heb zelf ook wel heel veel last van mijn menstruatie. Ik moet zeggen dat ik dat ook weer deels vergeten was sinds ik de pil weer slik. Toevallig van de week weer een doorbraak bloeding gehad met veel pijn en toen dacht ik inderdaad wel, dit wil ik echt niet meer. Dus er zit niks anders op helaas dan afwachten of we en tot we echt kunnen gaan beginnen. Ik ben al blij als we in ieder geval weten wanneer het zou kunnen starten en wat het plan verder gaat zijn en of verder alles goed is. Groetjes, Anne