Welk muziekinstrument speelt jouw kind?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Joyful, Mar 28, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joyful

Joyful Actief lid

Feb 19, 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 9 wil graag een muziekinstrument leren spelen. Haar voorkeur gaat uit naar gitaar of piano. Ik heb hier mijn vraagtekens bij. Met een viool bijv. kun je in een orkest. Met een blaasinstrument in een orkest of fanfare. Maar wat kun je met gitaar of piano behalve thuis spelen?

Daarnaast vind ik muziekles ook vrij prijzig, maar als ze het echt wil dan houden we haar niet tegen.

Wat voor muziekinstrument speelt jouw kind en wat betaal je hiervoor? Heb je de instrumenten gekocht of gehuurd?

2. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

Jun 20, 2014
    295
    60
    28
    Mijn dochter speelt piano. Ik mocht dat vroeger niet (te groot ding), altijd van gebaald!
    Ik vind het t leukste instrument.. en was blij dat dochter het wilde! Heb haar eerst een jaar op een algemene muziekcursus gezet, waar ze noten leerde en verschillende instrumenten de revue passeerden.
    De oefenstukjes deed ze liever op haar mini keyboard i.p.v. xylofoon en ging toen ook zelf muziekstukken googelen en oefenen.. met haar verjaardag toen een semi digitale piano gegeven.

Hoezo een piano niet in een orkest? Tegenwoordig heb je digitale piano’s die je makkelijker mee neemt..
    Begeleiding van een koor..?
    Ik vind t juist super veelzijdig. Op zoveel plaatsen staan piano’s..

Prijzig is het wel ja.. in sommige plaatsen zit er wel subsidie op. Ik heb goed moeten zoeken naar de voordeligste optie.

Ahava likes this.
  3. Koon

Koon Niet meer actief

Met een gitaar kan je in een band ;)
    Super stoer!

PenK and DastyQueen like this.
  4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik denk dat gitaar en piano ook het leukst zijn bij het zelf gaan schrijven van muziek.

En is iets doen wat ze leuk vindt niet veel belangrijker dan dat je er ook wat mee kunt?

DastyQueen and Jules! like this.
  5. meintje

meintje Fanatiek lid

Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Wij hebben een drumstel staan, momenteel nog geen les.
    Dichter wilde dit al heel lang en nu gebruiken ze het drumstel om gewoon af te schakelen en heb creativiteit op de drums te uiten.

Verder zijn wij behoorlijk a-muzikaal, maar juich het wel toe dat ze dit nu willen.
    Of ze het boven dien of ooit les willen, in een band willen, solo.... Geen idee, dat zien er dan wel weer.

Laat het kind wel dat spreken wat ze graag willen, anders is het zo over denk ik.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou gitaar doen! Heb zelf pianoles gehad altijd maar baalde altijd dat je de piano niet mee kon nemen en vond het altijd geweldig als iemand z'n gitaar bij zich had en dan ging spelen, allemaal meezingen natuurlijk. Heb zelf toen ik 18 was een gitaar gekocht en mezelf wat geleerd, maar dat ging best moeizaam, vind het nog steeds jammer dat ik niet jonger met gitaar spelen ben begonnen ;). Heb trouwens ook nog viool gespeeld, vond ik ook wel leuk. Maar een viool huren is best prijzig (wil je een beetje mooi geluid en dat is toch wel belangrijk voor het plezier in het spelen).
    Dwarsfluit of piccolo is ook leuk.

Waarom zou ze in een orkest of fanfare moeten trouwens, het gaat toch om haar eigen plezier? Als ik dus uit piano of gitaar zou mogen kiezen zou ik voor gitaar kiezen ;)

Wij hadden vroeger thuis een piano, nu heb ik zelf eentje, voor 750 euro gekocht geloof ik. Mijn gitaar was destijds (20 jaar geleden) 250 gulden ofzo? Mijn viool was 6000 euro, maar wij huurden die, geen idee voor hoeveel.

Ahava likes this.
  7. Ahava

Ahava Fanatiek lid

May 27, 2011
    1,138
    201
    63
    Hier speelt er één viool en één piano. De viool huren we, dat kost 7,50 per maand en de viool ruilen we steeds kosteloos in tegen het volgende maatje. Wij hebben een elektrische piano, gekocht op marktplaats.
    Ik vind het beide mooie instrumenten. Viool is wel erg moeilijk in de eerste jaren. Piano is ook niet makkelijk, vooral de onafhankelijkheid van beide handen aanleren. Maar vals spelen op een piano gaat niet zolang je piano niet vals is. Maar op een viool...oh oh...
    Het leuke aan viool is inderdaadhet samenspelen met bijvoorbeeld meerdere violen, maar ook met piano. Het leuke is dat een piano echt met allerlei instrumenten samen kan spelen, maar ik speel ook vaak vierhandig met onze oudste. Erg leuk!
    Succes met de keuze, ik vind het heel gezellig, muziekinstrumenten in huis. Het vraagt wel veel van je als ouders, oefenen moeten wij beide echt mee helpen en stimuleren.

Youtan and nerdygirl123 like this.
  8. Ahava

Ahava Fanatiek lid

May 27, 2011
    1,138
    201
    63
    De kosten van de lessen zijn trouwens 40 euro per maand voor 20 minuten les per week.

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Ik speelde gitaar, daarmee heb ik o.a. in de schoolband gespeeld. Is juist hartstikke leuk! Met piano kan dat ook, alleen zal ze naast piano dan mogelijk op school ook keyboard leren spelen (als er een schoolband is)

Ahava likes this.
  10. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Via Rocksmith, een computerspel, kun je heel leuk (elektrische of akoestische) gitaar leren spelen. Met een speciale kabel sluit je de gitaar aan op de computer. Extra content kun je via Steam kopen. Je leert er alleen geen noten mee lezen, maar uiteindelijk wel akkoorden mee spelen

11. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Mijn dochter speelt gitaar ;).

Ze zit op muziekles vanaf haar 7de. Speelt inmiddels met noten en op gevoel. Sinds kort gestart met electrisch gitaar naast de akoestische.

Wat ze met gitaar kan?
    Mijn man is gitarist en hij is vergroeid met zijn gitaar. Het is toch geweldig om je muziek juist wel overal naar toe te kunnen nemen, en waar je ook bent is het feest 10x leuker als er iemand met een gitaar bij is ;). Ik vind gitaar juist de breedst inzetbare instrument, zowel privé (thuis, op feesten, op strand/vakantie/studentenhuis/eigen bandje enz), als in een orkest.
    In vrijwel elk orkest (behalve fanfare oid, maar zoiets moet je ook willen) zitten ook gitaristen.

PenK, DastyQueen and Ahava like this.
  12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,995
    6,745
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje wil graag gitaarles gaan doen.
    Waarom zou je er daarna nog iets mee "moeten"? Het kan toch ook heerlijk zijn om thuis op je zolderkamer alleen te spelen? Ik heb zelf 10 jaar lang muziekles gehad op mijn instrument, ook nooit in een orkest gespeeld ofzo, daar moet je ook maar net van houden: stressvolle optredens, lange repitities, saaie partijen oefenen. Ik speelde lekker thuis wat ik zelf wou.

Veel muziekscholen organiseren ook orkestjes/bands/ensembles/oefengroepen van studenten bijelkaar om samen te spelen. Dat kan ook altijd nog.

Ahava likes this.
  13. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

Jun 20, 2014
    295
    60
    28
    Hier is het 49,- per maand voor 20 min. En dat is dus de allergoedkoopste..
    In dorp in de buurt is het goedkoper, maar alleen dus als je inwoner bent!

14. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    zoontje leerde piano voor een jaar toen hij veel jonger was. Nu Djembe! echt goed. een soort groot trommel uit Senegal. hij is gek op Afrika dus..

Ster27, DastyQueen and Ahava like this.
  15. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,498
    4,338
    113
    Female
    Mijn dochter wil graag viool spelen. Maar is begonneb met piano, mijn schoonzus geeft haar les en over een paar jaar mag ze viool gaan spelen. Ook bij mijn schoonzus. Kost ons voor nu nog niets.

Ahava likes this.
  16. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    De wereld van de muziek is groter dan een orkest en fanfare... gelukkig :D

Hier beginnen kinderen vaak met blokfluit en leren daar mee noten lezen etc, vervolgens de overstap naar een ander instrument. Maar meteen beginnen met een specifiek instrument kan natuurlijk ook. Mijn oudste start in groep 3 met piano, dat wil ze graag en wij hebben er eentje staan, dus makkelijke keuze :)

nerdygirl123 and Ahava like this.
  17. Joyful

Joyful Actief lid

Feb 19, 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Natuurlijk is iets doen wat ze leuk vind belangrijker dan er iets mee kunnen. Ik denk alleen dat het voor haar nog leuker en motiverender is als ze het kan delen met iemand. Als ze mensen leert kennen via een orkest of fanfare zal ze het langer volhouden. Anders ben ik bang dat ik haar op een gegeven moment constant moet stimuleren om te gaan oefenen.

Een band zie ik haar nog niet zo doen. Ze is niet een meisje dat op de voorgrond wil treden.

Misschien gewoon maar eens proberen. Alleen bij onze muziekschool zit je er meteen een jaar aan vast en kost het rond de 500 euro. Ik wil dus eigenlijk zeker weten dat ze het leuk blijft vinden.

18. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Hier spelen ze trompet, saxofoon en viool. Kosten per maand per kind 44 euro voor 20 minuten les.

Ahava likes this.
  19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn oudste speelt viool, nu een half jaar. We betalen 240 euro per jaar, ze heeft dan een half uur per week les. De viool huren we voor 80 euro per jaar.

Ahava likes this.
  20. Ahava

Ahava Fanatiek lid

May 27, 2011
    1,138
    201
    63
    Leuk hoor! Maar moeilijk he?! Onze middelste begon met 5 jaar, is nu 7 jaar en het begint eindelijk leuk te klinken. Eerst eindeloos tokkelen en daarna strijken op de losse snaren voordat de vingerzetting erbij kwam. Toen ging het sneller vooruit. Maar misschien heeft jouw dochter meer talent, haha.

Share This Page