Methylfenidaat en weinig eetlust

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Lootje, Sep 12, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,811
    2,501
    113
    Female
    Wat ik bedoel is, dat ze een wekker kunnen zetten in hun mobiel en op de basisschool is dat niet gebruikelijk dat ze die bij zich hebben terwijl op het vo hier voor de lokalen en lessen juist gebruikt van wordt gemaakt.

2. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,811
    2,501
    113
    Female
    Als een kind het gesprek zelf aangaat met een zorgcoordinator (op het vo) over hoe hij zijn medicatie in kan delen en hoe dit gebruikelijk is op de school waar hij nu op zit, dan toont hij verantwoordelijkheid en is er altijd veel meer mogelijk omdat hij in gesprek gaat.
    Dus het is niet het een of het ander. Het feit dat je ADHD hebt, betekent ook dat je hulp mag vragen en mijn ervaring is dat op het vo hier gewoon op een goede manier mee omgegaan wordt als je dit vraagt, dan op de basisschool.

Als dit dus niet kan en het lukt het kind zelf niet, ook niet met foefjes, dan is een langwerkende medicatie ook een oplossing, maar dat zit je wel met andere dingen zoals het gebrek aan eetlust etc.

3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,665
    18,730
    113
    Female
    Ook zonder adhd is ieder kind anders.
    Dus iedereen moet vooral kijken naar eigen kind.

Wat een ander doet maakt ook niet zoveel uit uiteindelijk.
    Ze hebben ook allemaal in een andere gradatie adhd en andere kenmerken en symptomen die de bovenhand nemen dus hopeloos vergelijken.

NiekeKris likes this.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    @Shay25: Maar als school er weinig (of niets) mee doet, dan heb je daar weinig aan. Mijn dochter is (vind ik ;)) heel verantwoordelijk, maar een log systeem vol volwassenen in beweging zetten/aanpassen lukt een puber over het algemeen helaas niet.

Ze slikte hier overigens al langwerkend op de basisschool. Elvanse heeft voor haar de minste bijwerkingen en dat is er niet in kortwerkend.

tuc and Shay25 like this.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat werkte hier dus niet. Een alarm zetten kan niet, want de mobiels moeten uit. De docenten van het 4e uur laten waarschuwen ging school niet aan beginnen. Toen voorgesteld dat zij zich zelf meld bij het zorgteam aan het begin of einde van de pauze zodat ze haar daar helpen ging ook niet. Dan zijn wij door de opties heen.

6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,811
    2,501
    113
    Female
    Dan begrijp ik dat je kiest voor langwerkend. Echt stom waarom bestaat er dan een zorgteam...

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Hier lopen we er nu wel tegenaan dat dochter het zelf heel vervelend vindt dat ze weinig eetlust heeft. Ze zegt dat ze wel hónger heeft op school, maar dat ze als ze haar eten dan ziet, gewoon niet kan eten. Dus wel honger, maar geen eetlust. Ze heeft gisteren daarom stiekem ‘s ochtends haar tabletje weggemoffeld en toen voor de show een grote slok water genomen alsof ze ‘m wel nam. En vandaag wou ze ‘m ook niet, heb ik een halve dosis gegeven en dat vond ze ok. Maar het de gewone dosis (10mg) gaat het qua concentratie en gedrag zóveel beter, ze zit echt heel goed in haar vel, gaat met plezier naar school (dat is heel lang echt anders geweest).
    Ik weet nu niet zo goed wat we moeten doen nu. Toch nog even die methylfenidaat blijven proberen? Vorige bijwerkingen waren van tijdelijke aard, in de zomervakantie nam ze geen medicatie, dus misschien gaat dit ook nog over? Of toch beter een afspraak maken om over alternatieven te praten?

Share This Page