Hallo, Mijn moeder heeft via marktplaats geboden op een babykamer. Ik kan deze nu voor een prikkie krijgen. De kamer is wit maar de laden van de commode, de rechter kastdeur en de spijlen van het bedje zijn in verschillende houtkleuren. Mijn moeder vind het super leuk maar ik vind het afschuwelijk! Ik dacht er dus aan om dit over te schilderen. Maar volgens mijn moeder is dit veel en lastig werk en word het niet mooi en blijf je verschil zien etc. Al zie ik liever kleurverschil als die houten accenten. Heeft iemand hier ervaring mee?
goed schuren, eventueel een grondlaag, dan zie je geen kleurverschillen en dan aflakken met 2 of 3 lagen. ik doe zelf altijd graag wat meer dunnen laklagen, dan is het stoot en kras bestendiger. wil best hoor
Dat dacht ik dus ook. Het gata ook echt maar om wat kleine oppervlakken, behalve dan die kastdeur.Heb denk ik alleen gifvrije verf nodig voor de bedspijlen. Enig idee wat ik het beste kan pakken hiervoor?
gifvrije verf bestaat niet. wat van belang is, is het oplosmiddel dat gebruikt is. zodra de verf gedroogt is en het oplosmiddel dus verdampt is, dan blijft dezelfde samenstelling aan verf over. deze is uiteindelijk nooit gezond om in grote hoeveelheden binnen te krijgen, maar dan heb je het over écht grote hoeveelheden. als je zelf gaat verven is het van belang water gedragen verf te nemen. anders maakt het niet uit. veel babywinkels pretenderen meubelen te verkopen met gifvrije verf, echter is dit meer een leus, dan dat het ergens over gaat. vroeger bestond er idd giftigere verf dan tegenwoordig. deze verf gaf straling af of lekte lood. echter mag deze al ruim een decennia niet meer verkocht worden aan particulieren. edit: gifvrij is wat anders dan milieuvriendelijk
Bedankt voor je reactie. Nee het leek me inderdaad sowieso al niet gezond als een kindje op een bedje gaat bijten ongeacht wat voor verf erop zit. Ik zag dat ze bij de ikea van die plastic bijtranden verkopen voor op de rand van het bedje. Wie weet passen die ook wel op bedjes die niet van Ikea zijn.
Gewoon zorgen dat je inderdaad, als je zelf gaat verven, verf op waterbasis koopt. Dan hang je niet de hele tijd in die zware dampen tijdens het schilderen, want dat is echt niet goed. Verder zorgen dat de meubels eerst goed zijn opgeschuurd, zijn ontvet en zijn geschilderd met goede grondverf. Dat scheelt namelijk enorm in het aantal lagen dat je er daarna nog overheen moet schilderen! En je hebt dan ook geen last van kleurverschillen. Trouwens... die bijtranden van de IKEA passen volgens mij op zo'n beetje elk bedje wel. Tenzij je echt een vierkante brede bedrand hebt... Veel plezier met het opknappen! Vind het altijd zo leuk om te doen.