Hoe schapenluchtje uit Schapenvacht krijgen?

Discussion in 'De lounge' started by Yotsuba, Feb 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Hi!

Wij hebben gisteren 2 mooie schapenvellen aangeschaft, waren flink goedkoop en mooi van kwaliteit :)
    Enige nadeel; ze ruiken nog behoorlijk naar een schaapskooi ;)
    Nu ben ik aan het rondzoeken hoe ik dit het er het beste uit krijg, de 1 zegt alleen laten luchten de ander wassen met wolwasmiddel, de ander een paar uurtjes in de droger met een geurzakje..

Dus iemand de gouden tip?
    Gezien het weer wil ze het liefst niet wassen omdat ze langzaam moeten drogen maar volgens mij ook niet te lang vochtig mogen zijn.

2. danip

danip Niet meer actief

Niet wassen in ieder geval! Dat kan wel, maar daarna zijn ze wel minder mooi, en minder zacht. De geur trekt vanzelf weg. Ik had een jaar terug 2 mooie bruine gevlekte schapenvachtjes gekocht en vond ze ook zo stinken. Maar de geur ging er na een paar weken wel uit. Wat ik wel eens doe is wat waspoeder in de vach wrijven (klein beetje) en dan even uitschudden, dan ruikt het daarna weer wat frisser, want je wast hem natuurlijk niet elke week uit. Maar denk dat dat nu nog niet werkt, want die geur is in het begin echt heel erg sterk!

3. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ja precies, normaal boeit het me niet zo. Maar ik had mn shawl er naast neergelegd en die ruikt nu ook helemaal naar sheep :$
    En ik wil niet een naar schaap riekend kindje straks haha ;)
    Ik wil de vachtjes gaan gebruiken op de kinderkamer namelijk.. nu hebben we gelukkig nog ff de tijd maar fijn om te weten hoe je t eventueel kan bespoedigen :)

4. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ik vind schapen juist 'lekker' ruiken :)

Zou je ze bijv. niet op zolder kunnen leggen? daar kunnen ze dan luchten zonder dat je zelf hinder hebt van de geur.
    Ik vond dit op het internet:

Ongeduldige of overgevoelige neuzen kunnen het proces enigszins versnellen door de vacht 30 minuten in de droger te laten luchten op 30 graden, je kunt ook een zakje met lavendel toevoegen.

5. danip

danip Niet meer actief

Dat van de droger met een geurdingetje kun je proberen natuurlijk! vind het zelf ook enorm stinken en kan me voorstellen dat je liever een naar zwitsal ruikende baby wilt! :D Misschien eerst nog proberen ze buiten te laten luchten? Dat helpt denk ik ook wel.

6. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Haha lieselot, ik ben er normaal ook echt niet vies van maar maar ik denk dat als ik deze in de kamer leg het binnen de kortste keren naar kinderboerderij ruikt bij ons hihi

Zolder hebben we helaas (nog) niet en doordat we drie lieve poezelige beestjes hebben rond lopen die zot zijn van schapenvachtjes kan ik ze ook niet uitleggen in de woonkamer :)
    Ik denk dat ik maar even wacht tot het wat droger weer is en dan op het balkon neerhang :)

En idd ff ergens van die wasdroger zakjes scoren, dat moet ook vast wel wat helpen :)

7. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Whaha Danip, ja precies heb toch ook wel de voorkeur voor een naar zwitsal ruikend beebje :D

8. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    hahahahaha :D :D

9. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Nog andere mensen tips? :)

10. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

nee helaas geen tips, ik heb wel een overal die ik aan had als we schapen schoren (school) en die ruikt nu na 15 jr nog naar schaap......... ondanks de vele wasbeurten ik vind schaap ook lekker ruiken.
    ik denk dat je ze het beste met mist kan uithangen, is het wat vochtig maar niet te (drogen dus snel in de openlucht) en vaak is de geur dan ook minder

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

in een lege ksst leggen met 2 geurbuiltjes van zwitsal.

dan trek de lucht er goed in en verdwijnd de schapen lucht

12. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    of met de ochtend dauw omgekeerd op het gras leggen (bedenk ik mij net nav. bovenstaande reactie.

13. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Buiten onder een afdakje laten luchten.

14. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Aaaah thx voor de tips ladies! :)
    Als het wat droger weer is hang ik ze ff op t balkon als dat niet helpt stop ik ze even in de droger met zon geurbuiltje :)

Share This Page