Ik heb onlangs mijn B12 laten prikken. Die was 190, de huisarts wilde daarop het actief B12 laten prikken. Gedaan en de uitslag daarvan is 72. Volgens de tabellen dus prima. Dat houdt mijn B12 in basis alsnog laag. Iemand hier ervaring mee? Ik ga natuurlijk de huisarts nog bellen, maar die is er komende week niet en ik ben toch nieuwsgierig naar hoe dit zit.
Mijn b12 was rond de 200 en ik spuit nu. Eerst een boost dus zoveel weken zoveel prikken. Weet even niet meer hoe. Nu elke 3 maanden 1. Kijk anders even op de site. Er is er wen helemaal gericht hierop.
https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-een-b12-tekort-de-diagnose/ Als ik deze site goed begrijp heb je geen tekort omdat b12 actief goed is
De huisarts kan een b12 tekort op basis van deze informatie niet uitsluiten. Word even lid van deze groep en lees even mee. Je zult er veel wijzer van worden. In ieder geval nu geen supplementen gaan nemen. https://m.facebook.com/groups/807408932663995/?ref=share
Eigenlijk is 1x per 3 maanden niet voldoende. Volgens de bijsluiter kun je afbouwen naar 1x per 2 maanden. Langer ertussen laten loop je echt wel onnodig risico mee.
Dit ligt helemaal aan de dosis die je spuit. Je lever kan het teveel aan b12 voor meerder jaren opslaan, dus als je een giga dosis spuit, hoef je het minder vaak te doen. 3 maanden is helemaal niet zo lang. Sommige commerciele centra geven je volgens mij het idee dat je veel vaker moet komen dan nodig is, omdat dat goed is voor hun portomonnee.
Dit is geen juiste informatie! En qua commerciële centra zal het wel mee vallen, zo'n ampullen kost bijna niets. Mocht je zelf een te kort hebben is onderstaande voor jou ook het advies. Het beste wat de ts kan doen is lid worden van boven genoemde Facebook. Zij kunnen met onderbouwde artikelen het beste helpen. En laat je niet iets anders wijs maken dan hun advies.
Erm, deze info klopt als een bus. Ik heb het van m'n internest en het is later is het ook nog eens bevestigd door m'n dochters endocrinoloog. Ik ga toch echt voor de expertise van artsen over die van facebookgroepen
Zoals ik het begrepen hebt; Die spuit in een spier en het bindt zich aan proteïnen en wordt naar je organen vervoerd, het meeste wordt gebufferd door de lever. Overigens plas je binnen 48 uur 50% tot 98% weer uit. Hier heb ik laag gemiddelde waarde (niet volgens mijn internist) en alle andere cijfers zijn binnen de range; ik heb een spierziekte waar de enige oorzaak nog b 12 kon zijn; ik ben begonnen met tabletten omdat mijn ha geen proefperiode wilde opstarten of mij doorsturen. Ik ben zo goed als klachten vrij. Dit is voor mij echt een teken dat het wel aan de b12 ligt. Helaas voor mij begin ik langzaam klachten weer terug te krijgen en dat zou betekenen dat er toch ergens een opnameprobleem zit; voor mij terug naar de ha..