Opgelicht via marktplaats, welke stappen ondernemen?

Discussie in 'De lounge' gestart door 2mam2, 31 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ik genoot stliekem nog een beetje van het naïeve in mij. Ik koop namekijk best veel via marktplaats en het was nog nooit mis gegaan, tot nu.
    Het gaat om een bedrag van 100 euro.
    Ze heeft me eerst een tijdje aan het lijntje gehouden. Dan kwam er dit tussen, dan dat.. Maar eindstand dus gewoon nooit iets ontvangen.

Ik weet het; eigen risico! Maar ik wil hier wel werk van maken.
    Welke stappen kan ik ondernemen behalve marktplaats melden en aangifte doen?
    Ik heb haar voorletter en achternaam, rekeningnummer en straat(als die klopt) en woonplaats..

Bedankt alvast!

2. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.870
    113
    Vrouw
    haar naam googlen en kijken of ze misschien meer mensen opgelicht heeft.

Anders een bezoekje brengen als de straatnaam klopt :D

3. Vakantieganger

Vakantieganger Fanatiek lid

4 jan 2016
    1.007
    4
    38
    Vinkeveen
    Melden op een oplichtersforum. Zo kan iedereen haar vinden bij twijfel.

4. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Thanks voor de tips! Als ik haar huisnummer wist was ik zeker langs gegaan!

5. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Als je haar achternaam en straatnaam hebt heb je geen huisnummer nodig toch?
    Gewoon heengaan (niet alleen ;) ) en kijken op de naambordjes, of vragen aan de buren of ze het huisnummer weten onder het mom van, vergeten oid...
    Zou wel eerst op google streetview kijken wat voor soort buurt het is

6. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Kan je hiervan ook niet gewoon aangifte doen bij de politie?

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.219
    113
    Brabant
    En alvast mailen dat je haar een uiterste datum geeft en je dan aangifte gaat doen e n melding fraude .

8. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje wat vervelend! ik zou haar inderdaad ook een bezoekje brengen maar uiteraard niet alleen. Dit is gewoon pure diefstal.

9. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Aangifte doen heeft helaas geen enkele zin. Ik had alle gegevens van de persoon die me had opgelicht (naam, adres, rekeningnummer) maar werd steeds doorverwezen naar het internetmeldpunt oplichting waar je online aangifte kan doen. Ondanks dat het echt een fors bedrag was!
    Dat meldpunt daar doen ze natuurlijk helemaal niks mee (is om ons een beetje zoet te houden) en ik wilde echte aangifte doen.
    Dat mocht niet van de politie en toen raakte ik zo geïrriteerd dat ik op een vrije dag een hele dag achter elkaar online aangifte heb gedaan van hetzelfde feit. Zeg zo'n 200 keer in totaal. Dacht niet dat dat zoden aan de dijk zou zetten maar het luchtte wel op. ;) Maar daar schrokken ze blijkbaar wel van bij de politie, dus ineens werd ik opgebeld dat ik toch mocht langskomen voor een officiële aangifte.

Nou, 2 uur geweest, hebben alles in een heuse aangifte genoteerd en ik was helemaal blij. Maar dat was van korte duur want ik heb er nooit meer iets van gehoord. En die persoon gaat nog altijd lekker door met haar praktijken.

Kortom: iemand moet echt meer dan 100 meldingen hebben bij de online aangiftedienst voordat ze actie gaan ondernemen volgens mij. Heel af en toe hoor je weleens op het nieuws dat een notoire oplichter een tijdje achter slot en grendel gaat, maar de meesten zijn erg handig en hebben meerdere emailadressen, rekeningnummers, telefoonnummers en namen. Zo ontspringen ze lang de dans.

10. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo dan!!! Dat is toch bizar??:$ ja misschien ben ik een ontzettende dombo hierin maar dat is pure diefstal..je hebt de naam enz en nog kan er niks gedaan worden??!!
    Als ik ergens spullen uit een winkel meeneem zonder te betalen kan ik toch ook 7 kleuren sch..ten voor wat er daarna gebeurd. Beiden zijn diefstal en bij de een wordt er wel wat aan gedaan en bij de ander niet.

11. Veera

Veera Niet meer actief

(Goede) oplichters gebruiken valse namen, soms valse bankrekeningnummers en valse adressen dus dat kan je wel vergeten. Aangifte heeft ook nauwelijks zin, je kan beter op het forum bankreknr enz vermelden zodat het andere mensen niet overkomt.
    Je geld krijg je hoogtwaarschijnlijk toch niet terug.
    En trap er aub niet meer in. Mijn (ex)vriend lichtte op en het is ZO makkelijk, hij had ineens zeeen van geld, ging wel met honderden euro's per week. Zolang die naieve mensen er zijn, zijn er oplichters

12. Veera

Veera Niet meer actief

Dat is wat anders, het wordt niet op die manier van je gejat, dit geld maken mensen uiteindelijk zelf over.

13. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm ja dat is inderdaad zo. Maar bah wat gemeen zeg.

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Politie doet alleen wat als ze de daders op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Zoals bij opgelicht of undercover in nl. Verder vinden ze t wel goed. Hier ook eens giga opgelicht. Aangifte gedaan, nooit meer wat gehoord. Inmiddels is er een dader opgepakt mede dankzij opgelicht maar nog steeds niks gehoord. Was gokverslaafd dus t geld zal wel nooit meer terug komen.

15. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Sorry hoor maar de domheid waarmee hier over de politie wordt gesproken en het gebrek aan respect voor wat zij elke dag doen vind ik echt walgelijk!

16. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    Oh wat gemeen hé. Zo ben ik vorige maand ook opgelicht voor €80.00. Na googlen kwam ik erachter dat "ze" dit vaker doet. Had een id-kaart gevonden van iemand en die gegevens gebruikt.

Het ging me nog niet eens zozeer om die €80, daar kom ik wel overheen. Maar dat je erin trapt en jij voor je geld hebt gewerkt en een ander het zo van je pikt, vond het zo gemeen.

Helaas werd er hier ook niks aan gedaan. Ik kreeg de tip van de politie het via de bank te spelen, maar de bank kan het geld alleen terughalen als de eigenaar van t rekeningnummer waarnaar je t bedrag over hebt gemaakt hierin meegaat. Tja, dat doet die oplichter natuurlijk niet.

Lesson learned!

17. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Vals bankrekeningnummer lijkt me onmogelijk toch? Dat is vaak ook de manier waarop je kan googlen om te zien of er meer klachten over die persoon zijn.

18. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Als jij voor meer dan 10000 Euro word opgelicht en ruim een jaar later probeert weer iemand dat op exact dezelfde manier te doen en je speelt t spelletje dan mee en neemt ondertussen het gesprek op. Vervolgens bel je de politie en deelt ze dit mee. Wat verwacht jij dan voor reactie te krijgen????

Vast niet dat je het maar moet melden bij Fraudehelpdesk omdat de politie hier geen prioriteit aan geeft en ze er toch niks mee doen, of wel? ;)
    Wie is hier politie, zij of Fraudehelpdesk?
    Vervolgens schakel je opgelicht in, die willen het geluidsfragment wél graag hebben en gebruiken, en gaan daarmee ook naar de politie en dán wordt er opeens iemand opgepakt... gut....
    Maar vervolgens hoor je niks meer en moet je nog overal zelf achteraan.

19. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ze gebruiken katvangers. Mensen die hun bankrekening openzetten voor crimineel geld en daarvoor beloond worden. Maar zo raar, als je een tekening wilt openen moet je je Id kaart meebrengen, maar meldt je een rekening nummer bij de politie, dan kunnen ze dat niks mee want het geld zal al wel lang eraf gehaald zijn....of in t buitenland zijn. Dat krijg je dan te horen. ;)

20. Veera

Veera Niet meer actief

Vals is misschien het verkeerde woord. Die ex gebruikte bijv zijn moeder, die kreeg dan een deel van het geld. Haar naam werd vervolgens op fora genoemd als "de oplichtster". Soms gebruiken ze hier onbekenden voor en dan kan je makkelijk anoniem blijven

Deel Deze Pagina