Vraagje over OV-chipkaart, treinen en tarieven.

Discussie in 'De lounge' gestart door Fruitmoes, 13 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik heb een vraag over de tarieven van het treinreizen.
    Elke vrijdag reis ik een eind met de trein om mijn dochter bij haar vader te brengen. Dit kost mij 22,10 om er heen te reizen en 22,10 om terug te reizen. Nu check ik in in mijn woonplaats en check ik weer uit in zijn woonplaats. Ik lever mijn dochter af en zo'n max 15 minuten later check ik weer in om terug naar huis te gaan. En elke keer valt het me op dat ik voor de heenweg 22,10 betaal en voor de terugweg slechts 3,60. Dat is goedkoop reizen hoor en ik heb er totaal geen problemen mee :D , maar ik vraag me wel af hoe dat dan kan? Ik vermoed dat het komt doordat ik zo snel weer incheck, maar misschien dat iemand mij wat wijzer kan maken?
    (Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart, maar heb verder geen abonnementen, dus ik laad gewoon wat saldo op mijn OV.) (Ik word ook in elke trein wel gecontroleerd en ik heb nog nooit commentaar gehad van conducteuren en conductrices.)

2. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Als je binnen een half uur incheckt heb je geen instaptarief. Trouwens voor kinderen heb je een trein abo voor 15 euro per jaar hè

3. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hmm, oké maar het instaptarief is 20,00, dus dan zou ik zelfs maar 2,10 betalen, maar ik betaal dus 3,60. Bedankt voor de tip! Ik reis nu met een RailRunner.

4. Khaleesi

Khaleesi Niet meer actief

Dat abbo is alleen als de meereizende ouder ook een abbo heeft

5. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Dat is niet waar, kids vrij kan los gekocht worden voor 15 euro per jaar en is gratis als de ouders een voordeelurenkaart hebben. ZIe de site van de ns..

Instaptarief betaal je niet, dat is het bedrag dat op je kaart moet staan om met de ns te reizen. Voor 22,10 enkele reis zit je van Rotterdam naar Maastricht. Dus ik weet niet of je echt zo lang in de trein zit? Reis je alleen met de NS of ook met een andere vervoerder, stap je over tussendoor? Volgens mij moet je altijd zowel heen als terug hetzelfde bedrag betalen. Het klinkt mij dat er ergens toch iets niet goed gaat..

6. Khaleesi

Khaleesi Niet meer actief

Wat gek!
    Ik stond 2 weken terug bij het NS aan het loket en toen vertelde die meneer mij dat het alleen mogelijk was als ik zelf een abbonnement had.
    Nou dan ga ik van de week nog even terug ;)

7. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ja, ik reis echt zo ver. Van Heerenveen naar Weesp (Amsterdam) om precies te zijn. Ik reis alleen met de NS, en stap 1x over in een andere NS-trein. Ik gebruik ook altijd dat programma op de automaat, hoeveel moet ik opladen voor mijn reis. Er staat altijd rond de 20 euro op mijn kaart sowieso en dan moet ik altijd 25 euro bijladen. Als ik dan thuis kijk, dan wordt er eerst 20 euro van de kaart afgehaald bij het inchecken, en daarna bij het uitchecken nog eens 2,10. Dus de reis kostte 22,10 en dat bedrag komt ook overeen met wat de OV-app aangeeft. Als dan weer terugga, check ik in en wordt er 20 euro van mijn kaart afgehaald. Bij het uitchecken krijg ik 16,40 terug en ben ik dus voor 3,60 teruggereisd. Ga sowieso de klantenservice van de NS eens bellen, want misschien is een abonnement nog goedkoper. Hoop niet dat wat ik betaal helemaal verkeerd is en dat ik dan voortaan veel meer moet betalen.

8. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Met de NS klantenservice gebeld en dit was de reden: Als je meer dan 40 km reist, krijg je korting per gereden km, ook bij een overstap die korter is dan 35 min. Maar omdat ik mijn reis begin in het daltarief en 'overstap' in het spitstarief, vervalt mijn langeafstandskorting voor de heenreis. De terugreis krijg ik wel gewoon de langeafstandskorting. Je moet dan wel binnen 6 uur na je incheck weer uitgecheckt zijn. Mijn conclusie is dus dat als ik incheck om 16.00 uur, dan kom ik om 18.00 aan. Check ik daarna weer in om terug naar huis te gaan, voor 18.30, dan ben ik ingecheckt en 'overgestapt' binnen het spitstarief en krijg ik een heleboel korting, mits ik uitcheck voor 22.00 uur. Maar... ik denk dat de OV-chipkaartpaal dat niet kan handelen, want ik check immers in in Heerenveen en check ook uit in Heerenveen.

9. Cabb

Cabb Niet meer actief

foutje

10. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.

ff offtopic! Medefries ;) Hier ook eentje uit Heerenveen, nja woon er nu niet meer voor de rest wel bijna mijn hele leven gewoond!

Ontopic; is het voor jou niet makkelijker en voordeliger om een trein abbo te nemen daarvoor?

11. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Als je buiten de spits reist kan je ook een voordeeluren abonnement aanschaffen. Dan krijg je altijd 40%korting buiten de spits. Daarbij kan je dan een kinderabo nemen. Ik dacht dat die vanaf 1 april gratis waren.

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Wauw wat allemaal ingewikkeld zeg 😱 en wat een kosten om telkens je dochtertje weg te brengen! Ik snap dat de auto niet veel goedkoper zal zijn maar wilde het toch even kwijt! Hopelijk is een abbo makkelijker en goedkoper voor je!

13. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik rijd heen buiten de spits en terug binnen de spits (heenweg is altijd drukker, moest de laatste twee keer staan :() Ik zat even te kijken naar een abonnement. Ik heb één gevonden waarbij ik 40 procent korting krijg in het daltarief en 20% korting in de spits. Ik ga alleen de NS daar even over mailen, om te vragen of die 20% korting op het volledige tarief is, dus over 22,10, of over die 3,60, dus dat ik ook nog die langeafstandskorting krijg. Vanaf 1 april is dat abonnement voor kinderen inderdaad gratis. Ik wil er uiteindelijk wel goedkoper uitkomen. Alhoewel ik nu de prijs ook wel oke vind, vooral voor de afstand die ik toch afleg. Ik ga alleen afwachten tot 3 maart, omdat ik nog een uitspraak van de rechter moet afwachten over of ik terug moet verhuizen richting mijn ex ja of de nee.

14. Wat een geld inderdaad. Ik zou inderdaad even met de NS bellen om te kijken of er niet iets van een voordeelkaart is waarmee je met korting kunt reizen. Wij hebben bijvoorbeeld een weekend vrij abonnement, vanaf half 7 's avonds op vrijdag reizen wij "gratis" (het abonnement kost een vast bedrag van €49 voor met zijn tweetjes).

Een conducteur wist mij trouwens te vertellen dat vanaf 2015 kindjes tot 11 jaar gratis reizen. Weet niet of dit klopt hoor, maar dat werd tegen ons gezegd.

15. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
  16. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Nou, ik heb eens even zitten rekenen en eigenlijk ben ik met geen enkel abonnement goedkoper uit, wel duurder. Alleen in één scenario bespaar ik met het Voordeelurenabonnement zo'n 20 euro per maand. Ik ben nu 77,10 per maand kwijt. Maar het voordeelurenabonnement wordt niet meer verkocht, hij kan nog wel verlengd worden. Ik ga nog wel vragen hoe het zit als ik gewoon later dan die 35 minuten weer incheck. Ik kan namelijk 1 trein later nemen en dan ben ik precies even laat thuis. Nadeel is dan wel dat ik langer op het koude station moet wachten en ik dus een overstap heb op Almere, in plaats van op Zwolle, waar ik altijd even wat eet. (Dit kan voor zover ik weet op Almere niet.) En ik weet ook niet of dat wel kan, omdat ik in- en uitcheck op hetzelfde station.

Deel Deze Pagina