Wie heeft hiermee te maken en hoe gaan jullie daarmee om? Ik ben zelf nederlandse en mijn man is Sudanees. We hebben dus echt te maken met 2 verschillende culturen. Ikzelf vind het erg belangrijk dat mijn kids over beide culturen leren. Wij hebben een vrij grote Sudanese gemeenschap hier en merk toch dat de kinderen zo veel van hun cultuur mee krijgt de feestdagen, eetgewoontes, taal en normen en waarden. Denk dat kinderen vroeg of laat toch wel nieuwschierig gaan worden naar hun roots. Hoe brengen jullie zoveel mogelijk van beide culturen bij?
Mijn vriend is Surinaams (hindoestaans), en wij doen het ook een beetje zoals jullie. De Nederlandse cultuur krijgt ons zoontje automatisch al mee, omdat hij daar de hele dag tussen zit (kdv, op straat, media, mijn familie en later school). De Surinaamse cultuur willen we hem meegeven op dezelfde manieren die jij noemt. Ook is mijn zoontje vaak bij mijn schoonouders, waar hij onbewust ook al een hoop cultuur mee zal krijgen. Volgend jaar nemen we hem voor het eerst mee naar Suriname, en dat willen we om de paar jaar blijven doen. Verder kook ik thuis meestal Surinaams, al doe ik dat niet voor mijn zoon, maar omdat ik dat zelf het lekkerst vind. Hij zal alleen waarschijnlijk niet de taal leren, omdat mijn vriend nooit in het Surinaams tegen hem spreekt. Ik wilde hem wel tweetalig opvoeden, maar dat wil mijn vriend dus niet. Verder is er denk ik niet zo heel veel bij te brengen, omdat er tussen mij en mijn vriend/schoonfamilie niet echt veel cultuurverschillen zijn. Zij zijn een beetje verwesterd, en ik ben een beetje versurinaamst denk ik Het gaat prima zo naast elkaar. We zijn allemaal niet gelovig, of in ieder geval niet streng gelovig, dus dat is al geen issue. We zijn gewoon een gezellige, ruimdenkende familie Ik hoop vooral heel erg dat mijn zoon zich later bij beide culturen goed thuis kan voelen, en dat hij zich niet tegen een deel van zijn roots (of dat nou de Nederlandse of de Surinaamse is) zal gaan afzetten.
Poeh, hoe we het doen.. eigenlijk geen idee! Ben zelf dan Nederlands-Indonesisch en mijn man Turks. Kook eigenlijk van alles, qua taal spreekt papa Turks en ik Nederlands. We hebben nu ook een schotel met Turkse kinderprogramma's. Echt culturele gebruiken hebben we volgens mij niet zo, dat is redelijk Hollands.. vind veel culturele dingen vaak onzin
Ik sluit me aan bij Umm85. Ik ben NL en mijn man Surinaams-Pakistaans. We doen niet echt aan de cultuur van mijn man hoor..behalve de taal en het koken komt het bij ons niet voor. En de NL cultuur.. tsja.. ook de taal en misschien wat karaktertrekken (nuchter enz). We zijn wel allebei moslim dus die cultuur krijgen ze sowieso mee. Er zit niet veel verschil tussen de denkwijze van mij en mijn man dus dat scheelt!
Hier gaat het ook allemaal eigenlijk wel vanzelf van mij uit krijgen ze het NL mee en van papa uit het Sudanese. Zoals mikki77 hoop ik ook dat de kids zich verbonden zullen voelen met beide culturen en trots zullen zijn op hun roots.
Leuk vind ik dat altijd, van beide culturen iets meemaken, of beide talen spreken. Het buurjongetje van mn ma, die is 7, spreekt vloeiend portugees en nederlands, heel apart om te horen. Doen ook alle feestdagen van portugal en NL vieren. Wij zijn beide NL, maar ik leer Luca wel NL en Engels.
Hoi Ik ben zelf Nederlands en mijn vriend is Nigeriaans. Merk dat mijn vriend wel strenger is voor onze zoon, maar of dat iets met de cultuur te maken heeft weet ik niet. Verder voeden we de kinderen wel tweetalig op dus nederlands en engels en er wordt ook veel afrikaans gegeten. Ik vind het wel heel erg belangrijk dat ze van beide culturen wat meekrijgen en breng daarom onze kids bewust in kontakt met andere nigeriaanse mensen ( die wonen hier niet echt dus we gaan wel 1 keer per maand mensen opzoeken van nigeriaanse afkomst is altijd gezellig) Tayo is nu 2 en zelfs de engelse taal begint hij al aardig wat van mee te krijgen, mooi om te zien hoe snel dat gaat bij die kleintjes.
hier als er een kindje komt is moedertaal nl.. papa komt van angola/portugal dus word automatisch ook portugees/angolees opgevoed.. kleintjes leren zoiezo al snel de taal.. met kerst is er niet veel verschil tussen portugal en nl.. hun hebben het de 24 en 25ste n wij 24 avond 25 en 26 dus die krijgt er gewoon een dagje extra bij.. het eten doen we hier echt verschillen maar toch meer portugees... xxxcin
Mijn man is Turks/Koerdisch... Mijn kinderen worden helaas niet 2talig opgevoed, omdat mijn man automatisch Nederlands tegen ze spreekt... Van zijn cultuur krijgen ze mee respect te hebben voor ouderen en dat gaat veel verder dan bij de Nederlandse cultuur.. En in de Turkse cultuur is er ook meer schaamte.. Mijn oudste dochter liet laatst haar blote buik zijn naast familieleden en dat werd direct afgestraft.. windjes laten is ook uit den boze.. En ze word Islamitisch opgevoed, maar niet te streng zeg maar.. Verder vieren we ook kerst, Sinterklaas en zijn we eigenlijk meer Nederlands. Ik hou zelf niet zo van de Turkse cultuur dus wil niet dat ze daar teveel mee word opgevoed, maar mijn man gelukkig ook niet..