Lastig! Het kan natuurlijk ook een doodgewoon virusje zijn. Aan de andere kant is het aantal besmettingen van mensen die NIET in he tbuitenland zijn geweest ook aan het toenemen. Als je je zorgen maakt, zou ik desnoods eens contact opnemen met de collega in kwestie. En uitleggen dat je je zorgen maakt. Wellicht heeft hij al contact gehad met de huisarts en kan ie daar wat zinnigs over zeggen. Heeft ie dat niet gedaan, zou je kunnen kijken of ie dat alsnog gaat doen. Ik neem namelijk aan, dat huisartsen inmiddels voldoende weten om te herkennen of het de de Mexicaanse Griep betreft..
Ja dat zou ik kunnen doen, alleen nu wil het geval dat deze collega mij niet zo graag mag. hij heeft mij al eerder belachelijk gemaakt met mijn zorgen over de Mexicaanse griep. Dus als ik hem dan daarover ga bellen dan krijg ik het zeker weten over me heen. Dit is dus niet echt een optie!
Kijk eens naar buiten. Wat voor weer is het? Wat voor weer was het de afgelopen dagen? En daarvóór? Half Nederland is op dit moment verkouden, snotterig, zullen we die maar preventief ergens diep onder de grond opsluiten? Of onszelf? Oh wacht ik weet het, sluit jezelf op in je huis, met alle deuren en ramen hermetisch gesloten, al je boodschappen grondig ontsmet wanneer ze door een biohazard sluisje worden afgeleverd Weet jij wie jouw komkommers in z'n handen heeft gehad? Wie jouw brood heeft gesneden? Wie het vlees heeft uitgebeend dat je eet? Ik snap dat veel zwangeren hier wat ongerust zijn, maar realiseren jullie je wel dat je hormonen die angst disproportioneel opblazen? Voor de duidelijkheid: normaal gesproken ben ik een angsthaas, maar mijn hormonen werken nogal de andere kant op waardoor ik eindelijk op een "gebruikelijk" niveau zit. Daarom heb ik echt wel een idee van hoe eng zo griepje kan aanvoelen (de dreiging). Het beste wat je kan doen is zorgen dat je antistoffen aanmaakt tegen griep etc, die geef je mee aan je baby. Dat is veel beter dan proberen volledig zelfvoorzienend te worden en je dan volledig van de wereld af te sluiten. We hebben de beste en toegankelijkste gezondheidszorg ter wereld (ongeveer dan) en de "ramp" waar men over spreekt is puur economisch. En die wordt alleen maar erger doordat mensen onnodig in paniek raken en gekke dingen doen. Heeft die collega werkelijk mexicaanse griep, dan is er een meldplicht, dus dan hoor je dat echt wel. Enneh, dan is het toch al te laat voor je
Ik zal ook nooit binnen gaan zitten en ik ben het helemaal eens met wat je schrijft (behalve de laatste regel dan ) Ik vind alleen dat iedereen er voorzichtig mee moet zijn. Ik ben absoluut niet bang voor mezelf maar wel voor het kleine wondertje in m,n buik en mijn zoontje van 3,5 jaar. Ik moet er gewoon echt niet aan denken dat ik het oploop terwijl ik echt een superzwangerschap heb!!
Net wat geekess zegt half nederland is aan het hoesten Ik hoest mijn longen ook uit mijn lijf. dus maak je niet teveel zorgen. Vanmorgen op het nieuws ging het ook over die nijmeegse vierdaagse. Zo'n man van het infectiecentrum vertelde dat niemand zich zorgen hoeft te maken ook al was er iemand daar besmet. De media is er erg goed in om mensen bang te praten. Maar persoonlijk vind ik het dan wel weer heel vreemd dat niet gelijk alles word stopgezet terwijl mensen zo bang worden gepraat. Op een gegeven moment weet je niet meer wat he serieus moet nemen.
Zwaantje, dank je voor je bericht. Charlie, mijn HA zei hetzelfde. Ik wacht wel. Ook al kan het even duren om zwanger te raken.
Ik zet er niet voor niets smileys in Natuurlijk ben ik ook "ongerust", dat is gezond. Maar het is alleen gezond zolang je risico's rationeel inschat, en dat is - is uit onderzoek gebleken - voor ons mensen gewoon heel erg moeilijk. Ik woon in een grote drukke stad. Het is voor mij veeeeel waarschijnlijker dat een of andere idioot mij met auto, brommer, of tram aanrijdt nu ik zwanger ben, dan dat ik overlijd aan de mexicaanse griep. Ik ben namelijk door mijn zwangerschap onhandiger en trager dan normaal en het verkeer is hier bij mij in de buurt echt een chaos. Volgens mij is zelfs de kans dat er een vliegtuig neerstort op je huis groter dan dat je overlijdt aan mexicaanse griep. Iedere griep is gevaarlijk voor zwakkere groepen, en daar horen zwangeren en pasgeboren babies bij. Gewoon gezond verstand gebruiken en vooral wel naar buiten blijven gaan (wanneer het weer het toelaat) om een gezonde dosis vitamine en weerstand op te doen.
Probleem dat niemand weerstand zal hebben tegen deze variant. Daarom verwachten ze ook dan 1 op 3 mensen het gaat hebben deze winter in NL. En dat is meer dan de hoeveelheid mensen die jaarlijks de normale griep krijgen, maar dat weet ik niet zeker. Bosi333, ik ga dus inderdaad wachten. Die drie maanden maakt me niet zo veel uit en dan weet ik dat ik redelijk berschermd ben. Het gaat mij meer om mijn astma en het feit dat dit griepvariant op de longen slaat. Daar zit ik niet zo op te wachten met een kind in mijn buik en de vermoeidheid die daar mee gepaard gaat in de eerste 4 maanden. En als zwanger worden nu niet direct zou lukken dan lukt het straks ook niet maar zo lang ik elke maand een regelmatige cyclus heb met een ei die ik voel, zit ik niet zo over in over het niet lukken. En zo niet, dan zijn we heel blij met onze lieve gezonde dochter. groetjes, Charlie
@ Geekes, tuurlijk moet je jezelf niet opsluiten, en ik weet ook, hoeveel zorgen je je ook maakt, dat verandert uiteindelijk niets aan het feit of je wel of niet ziek zult worden. Ik ben wel heel blij dat ik nu 25 weken zwangerschap heb "gehaald" zodat het kindje wel een goede kans heeft, mocht ze bevalling worden ingeleid. Verder ben ik juf, en op scholen verspreid dit soort dingen zich snel. Daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ga ik de 4 weekjes die ik nog zou moeten werken na de vakantie niet werken. Dat heeft niets te maken met mezelf opsluiten, eerder met zo weinig mogelijk risico lopen. We wachten maar af. @ mammavanjoshua, mijn angst is het zelfde als die van jou. Zelf ben ik niet snel ziek en als ik ziek ben hestel ik wel snel. Maar in een zwangerschap ben je toch kwetsbaarder. Ik moet er inderdaad niet aan denken dat mijn zoontje het krijgt, of ons kleintje, die dadelijk begin november geboren zal worden ... @ Jada, ik stoor me ook aan de media. Waarom geen duidelijke, eenduidige berichtgeving ? Je zou bijna denken dat mensen genieten van deze "sensatie". @ Zwaantje, ik hoop dat je hier nog eens komt kijken en de vragen wilt beantwoorden. @ Charlie en bosi, ik vind jullie keuze zeer verstandig. Als wij nu deze beslissing zouden moeten maken zouden we zeker ook wachten. Groetjes, Nikki F
Nee, ik zit ook al steeds te kijken en struin alle internetsites af ook in Engeland. In NL maken ze op de rivm site de info erover elke vrijdag bekent. Heel jammer dat die griep nu heerst maar ik heb er gewoon een slecht gevoel over mbt zwanger worden. Ik wist niet dat er 3 of 4 zwangeren aan overleden zijn nu maar je weet niet wat voor een complicaties ze dan hadden. Een van de dames zat in een rolstoel maar was verder gezond. Ik bedoel maar. Toch is het natuurlijk een laag aantal zegt mijn man maar ik wil dan weten waarom je dan er dood aan zou gaan als je verder een gezonde zwangere bent. Dat is toch erg? maar goed, ik maak me altijd zorgen om alles dus. Ik wacht gewoon nog even tot dat er meer info over vrij komt. ik denk in september. Wel zoekt Novartis nu 100 mensen die het vaccin willen proberen. Zou een oplossing kunnen zijn zodat we er daarna voor kunnen gaan.. Groetjes, Charlie
Ik had het vanmorgen ook gelezen Charlie! Wij zijn wel begonnen aan de 1e ronde, maar maak me er toch wel een beetje zorgen over. Ik heb wel zoiets van het kan nog wel maanden duren voordat ik zwanger ben en voor die tijd krijgen we er misschien wat voor, maar het kan natuurlijk ook deze ronde al raak zijn en wat dan... Mijn vriend maakt zich niet zo zorgen maar ik ben toch wel een beetje bang. Wisten we maar wat meer.....
Dat die griep nu net uit moet breken nu ik zwanger ben.. maar goed, ik probeer er niet al te veel aan te denken.. En probeer het positief te zien.. ALS ik t oploop hoeft t natuurlijk nog niet ernstig te zijn.. je kunt t namelijk ook in een milde vorm krijgen.. Maak me eigenlijk meer zorgen dat ik t oploop als ik net bevallen ben en dan nog zwakjes ben,, en natuurlijk ook voor de kleine.. die hebben helemaal nog geen weerstand.. ik heb mn vk er naar gevraagd maar zij zegt ook dat er nog helemaal niks over bekend is.. ach miss word t allemaal wel gewoon opgeblazen door de media.. laten we maar op t beste hopen.. Volgens mn man komt t allemaal wel goed..
he meiden, hier ook een onrustige toekomtige mama. maak me ook wel druk om die griep. Nog niet zozeer voor mezelf maar eerder voor de kleine. Bij mijn man op her voetballen zijn 2 mensen die de mexicaanse griep hebben opgelopen tijdens de 4 daagse!!! 1 ervan ligr in het ziekenhuis en de andere moet 5 dagen binnen blijven. ze zijn aan de betere hand en krijgen tamiflu. maar vind het akelig dichtbij komen. droom er zelfs over............! ik weet dat zoiets niet te ontlopen is, maar baal er wel van dat dit alles speelt. gr. rensje
Rensje: wat apart trouwens..die lui van de 4 daagse riepen dat het allemaal wel zou meevallen, maar nu lees ik dat er toch besmettingen hebben plaatsgevonden.... Het lijkt erop dat men het volk aan de ene kant de stuipen op het lijf wil jagen en aan de andere kant iets teveel sust..
Dit las ik net op ad.nl : DEN HAAG - Het Centrum voor Infectieziektebestrijding (CIb) en de Gezondheidsraad presenteren naar verwachting half augustus een advies over welke groepen het eerst moeten worden gevaccineerd tegen de Mexicaanse Griep. Een woordvoerder van minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft dat dinsdag gezegd. Het is volgens de woordvoerder nog niet bekend wanneer Klink een definitief besluit neemt. Het ministerie verwacht dat de eerste vaccins eind oktober beschikbaar zullen zijn. Deskundigen verwachten dat medisch personeel als eerste groep een prik krijgt als bescherming tegen de gevaarlijke griep. Andere groepen zijn zwangere vrouwen en mensen met bijvoorbeeld hart- en longziekten. De Nederlandse regering heeft in totaal 34 miljoen vaccins besteld, twee voor elke Nederlander. De vaccins worden gefaseerd geleverd. De mensen die het meeste risico lopen om de ziekte te krijgen, worden het eerst ingeënt. Wetenschappers van het CIb en de Gezondheidsraad bepalen wie dat zijn. Dus ze willen zwangere vrouwen dan toch vaccineren als ik het zo lees?
ja soms heb ik ook het idee dat het veel sensatie is. Maar van die 2 personen is echt zo en kan het nergens terug vinden. maar weet het persoonlijk van die mensen omdat ze iedereen gewaarschuwd hebben die vorige week vrijdag bij hun in de buurt is geweest. dus was ook er geschrokken!!! eentje ligt nog in de radboud ziekenhuis die heeft de erge variant. ( dit waren overigens geen lopers, maar feestgangers van de zomerfeesten.) Ze hebben het zelfs op hun hyves staan dus het is ook geen gein. gr. rensje
Waar ik woon zijn er in heel rivierenland maar 3 mensen besmet en dat is allemaal gebeurt in het buitenland. Dus ik maak me neit ernstig veel zorgen! Het zal allemaal heus wel goed komen! Infectieziekten : Nieuwe Influenza A (H1N1) tot en met 23 juli 2009 - Nationale Atlas Volksgezondheid