Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

Ben vanavond naar de bioscoop geweest, zat daar een man de hele tijd zo vreselijk te hoesten, en hij had de Strepsils voor zich op het bankje liggen ! Ik begijp zulke mensen niet, dan blijf je toch zeker thuis ? Het is niet gezegd dat hij dit virus heeft, maar goed, in deze tijd vind ik dit soort acties zeer onverantwoord. :(:(:(

Dit stond vandaag in onze krant:

Aparte virusremmer bij zwangeren; Zwangere vrouwen hebben verhoogd risico.

Het RIVM werkt aan aparte richtlijnen voor de behandeling van zwangere vrouwen die de Mexicaanse griep hebben opgelopen. Zwangere vrouwen hebben een verhoogd risico op ernstige complicaties zoals longontsteking. Maar het gebruik van virusremmers is bij deze groep ook niet zonder risico. In de richtlijnen die eind volgende week klaar moeten zijn, komt onder meer te staan onder welke omstandigheden zwangere vrouwen een virusremmer mogen krijgen en welk middel.
    Tot nu toe wordt wereldwijd vooral Tamiflu toegepast bij patienten met de Mexicaanse griep, maar in Engeland is men voor zwangeren overgestapt op Relenza, dit omdat dit middel niet in het bloed wordt opgenomen en dus minder gevolgen heeft voor het ongeboren kind.
    Beide middelen zijn nooit eerder op zwangere vrouwen getest. Daarom zijn artsen terughoudend in het voorschrijven van deze middelen bij zwangeren.
    Zwangere vrouwen die de griep oplopen, hebben een verhoogd risico op ernstige complicaties, soms met dodelijke afloop voor zowel moeder als kind.

Dat was het dan weer ... heerlijk ... die laatste zin ... :(:(:(

2. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Jij wil dus dat iedereen die een beetje verkouden is binnenblijft? Dat is wat ik met mijn vorige commentaar probeerde duidelijk te maken, alleen dan andersom. Dat is namelijk belachelijk. Dan moeten de familieleden uiteraard ook thuisblijven, kunnen er geen boodschappen gedaan worden, of bezorgd worden.
    De schade aan ons land zou gigantisch zijn, meer dan de helft van de bevolking blijft dus thuis, geen distributie, geen productie...
    Dát is de ramp waar men het over heeft, niet de ziekte zelf. Maar de mogelijk desastreuse gevolgen van een pandemie voor een maatschappij.

En zoals ik in dit topic zie: ja het is pure sensatielust van mensen om hier maar zoveel mogelijk over te horen. De meeste mensen genieten hiervan. Slecht nieuws verkoopt, drama verkoopt. Media willen maar één ding en dat is verkopen. Dus hoe meer iets dramatisch gebracht wordt, opgeblazen wordt etc. hoe meer ze verdienen.
    Dachten jullie dat iemand een krant zou kopen als de koppen zouden luiden: "Mexicaanse griep zou onze economie een flinke klap toe kunnen dienen"? Dat verkoopt niet (behalve bij zakenmensen). Nee, we willen bloed, tranen, drama, mogelijke verschrikkingen, die tight little shiver "oeeeee wat is dit toch gruwelijke eng en ozo stiekem LEUK".
    Wij mensen genieten van sensatie en we smullen van berichten over mogelijk nog meer mensen in het ziekenhuis, ohh misschien zelfs dood... *drama*, dat is wat we willen. Maar dan liefst wel thuis in onze veilige, hermetisch afgesloten wereldje.

Het zal nog leuker worden, want zometeen komt bijna iedere vakantieganger sniffend en snotterend terug (dat is bijna ieder jaar zo) maar nu is het natuurlijk verdacht.
    Wat ik bedoelde met weerstand opdoen is natuurlijk globaal. Door te zorgen dat je lichaam in optimale conditie is (dat kan zelfs wanneer je zwanger bent), je globale weerstand goed op peil is (en dat werkt het beste door naar buiten te gaan) zal je minder vatbaar zijn voor griepjes/verkoudheidjes van welk type dan ook. En vergeet ook niet dat wat veel mensen "griep" noemen, vaak niet meer is dan een verkoudheid. Echte griep komt sowieso niet vaak voor. Maar zelfs een verkoudheidje is voor zwangeren heel lastig, dat merk ik zelf. Het is geen pretje om te niezen met een baby in je buik.
    Maar voor mexicaanse griep in dit stadium... nee dan ben ik niet banger voor dan voor een gewone griep, of een stevige verkoudheid, of dat ik van de trap af val omdat mijn bekken het momenteel nauwelijks doet.
    Waar ik wel heel bang voor ben is dit soort hysterische reacties van mensen, zeker als dit wijdverspreider wordt en er een hetze ontstaat tegen iedereen die maar *mogelijk* een griepkandidaat zou zijn.

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Geekess, Inderdaad :D

Ik ben laatst nog op visite geweest waar allemaal mensen werken in de medische industrie en er werd geen woord over gerept. Zij maken zich er absoluut niet druk om. Het is een griep en toevallig heeft deze griep een naam omdat hij door de wereld gaat ipv door 1 land wat normaal het geval is.

Tevens heb ik nog geen geval gelezen waarbij er een supergezonde persoon is overleden. Van de mensen van wie ik het weet hadden ze al iets, net zoals die zwangere vrouw, die is niet overleden door ALLEEN de mexicaanse griep, maar ze had ook nog wat anders. Hoe het met de andere drie zit weet ik niet.

Als deze griep zo super ernstig was mocht Ron Weasley (van Harry Potter, ben zijn echte naam kwijt) bijvoorbeeld echt niet naar de premiere, want hij had op dat moment de mexicaanse griep ;)

En dan was de Nijmeegse vierdaagse geannuleerd want daar waren ook 2 mensen met de mexicaanse griep gesignaleerd en dan waren de mensen die bij hun in de buurt waren geweest in quarantaine gezet.

Nee, ik maak me meer druk om de vaccinatie die je kunt krijgen, wat voor troep daar allemaal inzit en wat voor gevolgen dat eventueel kan hebben voor later of gelijk al.

4. Doekie

Doekie Lid

29 jun 2009
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik blijf toch steeds meelezen hier, maar ik moet zeggen dat ik me wel verbaas over hoe mensen zich laten "opjutten".
    Je hebt dit soort dingen gewoon niet in de hand, tenzij je je hermetisch van de buitenwereld afsluit. Maar als je in contact komt met andere mensen loop je nou eenmaal het risico om iets op te lopen (griep (al dan niet mexicaans), verkoudheid enzovoort).
    Als je daar toch allemaal bij stil zou moeten staan, dan heb je toch geen leven meer... :$.

Ik probeer het maar te laten komen zoals het komt, meer kan je toch niet doen. Straks met al die mensen die terugkomen van vakantie als hoestend en proestend... tja je doet er niks aan.
    Voor hetzelfde geld val je van de trap en breek je je nek en overleef je het niet. Lig je daar in je hermetisch afgesloten huis, toch overleden en niet eens aan de M. griep...

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik ben er voor me zelf absoluut niet bang voor. weet alleen iemand of babys die het krijgen een groter risico hebben op complicaties.????? das mijn enig e zorg met die griep dart marinte het krijgt en daar nog niet genoeg weerstand voor heeft. je hoort niets over babys eigenlijk
    en idd die vaccinatie vind ik ook wel eng om die aan haar te gaan geven. wie weet wat er op langere termijn voor bijwerkingen zijn. !!! ik zelf haal hem denk ik niet. voor marinte weet ik het dus nog niet. als babys er ook gewoon normala gesproken bovenop komen dan denk ik niet dat ik ze vaccineer daarvoor

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Sorry NikkiF, Bedoel het beslist niet lullig maar ik vind het wel een beetje overdreven wat je schrijft over die meneer die zo hoest in de bios. Niet iedereen die hoest heeft deze griep. Ik ben ook al 1.5 week goed verkouden maar ik doe ook gewoon mijn ding. Blijf voor een verkoudheid niet thuis. En dat zal deze man ook gedacht hebben. De meeste mensen moeten ook gewoon boodschappen etc doen. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt maar sla er niet in door. Je kan morgen ook onder een auto bijv komen ( hoop ik niet natuurlijk :) ). Als het gebeurd dan houd je het niet tegen met deze griep. En je hoeft er niet dood aan te gaan. De mensen die er aan zijn overleden hadden ook al andere gezondheidsproblemen. Ze spreken in NL ook van 300 zoveel mensen die deze griep hebben. Vergeet niet dat de mensen ook meegerekend zijn die al lang weer beter zijn. Het word veel teveel opgeblazen in de media. Puur om mensen bang te maken.

7. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Tsja...echt vrolijk ben ik er niet onder die griepmediaberichten, maar ja als je t moet krijgen dan krijg je t toch ;)

Ik probeer gewoon door te gaan en we zien wel waar we uitkomen.

Ik neem aan dat een HA ofzo echt wel weet wat er wel en niet kan mocht ik het krijgen en ook als de kleine er is bekijken we dan wel wat het beste is ten aanzien van kraambezoek etc.

Thuisblijven van mn werk doe ik absoluut niet, dat heeft geen zin, want dan kan ik inderdaad niet meer naar de supermarkt of ergens anders heen. Tevens werkt mn man (in de zorg ook nog eens), dus dan moet hij ook thuisbijven. En onze kleine meid kan dan ook niet meer naar de opvang, want die gastouder die partner is ook nog eens juf ;)

Al met al, we zien wel hoe het gaat, nu drukmaken heeft geen zin want het loopt toch altijd anders dan hoe je denkt ;)

8. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik vind het echt een beetje apart om te zeggen dat iemand die hoest en naar buiten gaat onverantwoordelijk is. Ik snap dat de griep best eng kan zijn, maar je moet mensen niet meteen melaats verklaren als ze een koutje hebben.
    Probeer dingen ook in perspectief te zien, er zijn echt nog maar weinig mensen overleden aan deze griep, en met goede voorzorgsmaatregelen kan je een heleboel doen om te voorkomen dat je het krijgt.

9. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Deze griep begint niet met verkoudheid, je bent gewoon meteen ziek met hoge koorts en spierpijnen. Hoesten zal daar ook bij horen omdat het op de longen slaat, vandaar ook de longontsteking voor mensen die zwakker zijn, maar omdat je dan al niet vooruit te branden bent zal je niet zo snel in de bios zitten denk ik ;).

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Mensen kunnen altijd ontzettend smerig vekouden zijn en vegen dan met jas en al hun snotneus van links naar rechts alsof het kinderen zijn. Zelf zorg ik altijd dat de boel er niet zodanig uit loopt dat iedereen om me heen naar me moet kijken en er last van heeft en zorg ik voor voldoende zakdoekjes enzo.

Omdat deze griep heel snel verloopt is diegene die een milde variant heeft er snel vanaf en diegene die de longontsteking mocht krijgen omdat die astma heeft of wat dan ook, mogelijk te laat bij de arts. Misschien reden waarom er mensen toch aan overlijden. Dus trek je vroeg aan de bel kan je misschien nog antibiotica krijgen.

Denk dat we momenteel niet veel kunnen doen of denken. De een denkt dat het een milde variant is maar die kan natuurlijk muteren in iets anders van de winter. Tuurlijk doen we er zo lang mogelijk nuchter over maar feit is dat ze gewoon niets weten over deze griep en ik kan me best voorstellen dat men daar angstig over is, ik ook.

Verder is het ook spanning en sensatie want we zijn zo benieuwd of het straks in de winter allemaal meevalt of niet, maar ik denk dat dit topic gewoon een topic is om even je angsten te spuien. Zelf vind ik dat af en toe wel lekker om even iets van me af te schrijven. Denk niet dat het een welles en nietes topic moet worden zoals andere topics. Iedereen heeft zijn eigen redenen om angstig te zijn of niet. Had ik geen astma gehad was ik nu ook misschien zwanger geweest van de 2de maar omdat ik vorig jaar 3 weken bezig was met een virusje dat meteen op de longen sloeg waarbij ik het erg benauwd had en mijn medicatie niet hielp, sta ik niet zo te springen om deze griep en denk IK er dus wel met angst over na, of het straks terecht is of niet.

Groetjes, Charlie

10. Noolaa

Noolaa Actief lid

6 mrt 2009
    186
    0
    0
    Den Haag
    Ben zelf ook best bang om de Mexicaanse Griep te krijgen. Las vandaag een stuk over die nieuwe richtlijn voor zwangeren waar het RIVM nu mee bezig is en daar had men het er ook over een "disproportioneel aantal gevallen" van zwangeren die zijn bezweken aan deze griep. En dat 1 op de 10 doden in Groot Brittannie een zwangere betrof. PAROOL: GEZONDHEID - Aparte richtlijn tamiflu voor zwangere
    Daar word ik nou ook niet echt geruster op. Maar helaas is er weinig meer dan je kunt doen door goed je handen te blijven wassen, als het niet noodzakelijk is drukke plaatsen te vermijden en zorgen dat je weerstand op peil is.
    Ga daarom maar straks even naar de drogist om vitamine c 1000 en Echinaforce oid te halen. Niet dat dat een griep kan voorkomen, maar heb denk ik dan tenminste alles gedaan wat ik kan doen.

Kwam via een ander forum trouwens op deze site terecht: Swine Flu (H1N1) and Pregnancy
    Bij de reacties staan ook een aantal zwangeren die de griep hebben gekregen...gelukkig de meesten zonder heftige complicaties.
    Dat stemt dan wel weer wat gerust, al ben ik gewoon wel benieuwd naar de exacte cijfers van aantal geinfecteerde zwangeren in totaal en hoeveel daarvan dan precies zijn overleden of ernstige complicaties hebben gekregen. Maar ja, dat is waarschijnlijk niet te doen omdat niet elk land even secuur is met bijhouden.

11. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Mbt de 4daagse: ik denk dat de verspreiding daar tot nu toe echt mee is gevallen. Landelijk zijn er nu 364 gevallen gemeld. Dat is globaal 1 op de 44.000 nederlanders. De 4 daagse trekt naast 40.000 lopers, ook nog zo'n 100.000 bezoekers, dus dat daar een paar mensen griep krijgen....

Het uitstellen van een zwangerschapswens is natuurlijk lastig. Als je sowieso de vaccinatie wilt halen als die er straks is, kan ik het me nog voorstellen. Als je dat niet wilt, heeft uitstellen geen zin, want zo'n pandemisch virus circuleert vaak enkele jaren achter elkaar (en je gaat het nou ook weer geen drie jaar uitstellen, toch?)

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

@NikkiF, als die man in de bios de mexicaanse griep had gehad, was hij te ziek geweest om daar te zijn.

van echte griep wordt je echt ziek, dus niet die 3 dagen niet fit voelen of verkouden zijn. dat geldt ook voor de mexicaanse griep.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ieek, lazen jullie het ook op teletekst? Zwangere vrouwen hebben 4x zoveel kans op de Mexicaanse griep, en meer kans op dodelijke afloop.. Ze willen medisch personeel en
    zwangeren als eerste inenten.

14. Pelikaantje

Pelikaantje Bekend lid

22 okt 2008
    917
    2
    18
    Utrecht
    Maak me toch wel zorgen...

DEN HAAG - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) werkt aan een aparte richtlijn voor de behandeling van zwangere vrouwen die de Mexicaanse griep hebben opgelopen. Zwangere vrouwen hebben een verhoogd risico op ernstige complicaties zoals een longontsteking. Maar het gebruik van virusremmers is bij deze groep ook niet zonder risico.

Dat meldt arts infectieziekten Aura Timen van het RIVM. In de richtlijn die eind volgende week klaar moet zijn, komt onder meer te staan onder welke omstandigheden zwangere vrouwen een virusremmer mogen krijgen én welk middel.

Tot nu toe wordt wereldwijd vooral Tamiflu toegepast bij patiënten met de Mexicaanse griep. Maar in Engeland is men voor zwangere vrouwen overgestapt op Relenza. Dit omdat Relenza niet in het bloed wordt opgenomen en dus minder gevolgen heeft voor het ongeboren kind. Beide middelen zijn nooit eerder op zwangere vrouwen getest. Daarom zijn artsen terughoudend in het voorschrijven van deze middelen bij zwangeren.

Volgens Timen bepalen artsen momenteel aan de hand van het ziektebeeld en mogelijke andere fysieke aandoeningen van de zwangere patiënt of er virusremmers worden toegediend. ''Dat is een moeilijke beslissing. Artsen moeten het risico op complicaties afwegen tegen het mogelijke risico van het gebruik van virusremmers. Als iemand nog milde symptomen heeft, wil je geen Tamiflu voorschrijven. Maar voor het beste resultaat zou dat middel binnen 48 uur toegediend moeten worden.''

Zwangere vrouwen die de griep oplopen, hebben een verhoogd risico op ernstige complicaties, soms met dodelijke afloop voor zowel moeder als kind. Viroloog Ab Osterhaus spreekt van een disproportioneel aantal zwangeren die bezweken zijn aan de gevolgen van de griep. In Engeland is bijvoorbeeld een op de tien dodelijke slachtoffers een zwangere vrouw.

Volgens Osterhaus moeten zwangere vrouwen erg alert zijn op hygiëne en contact met grieppatiënten vermijden. Zwangere vrouwen hebben door hun zwangerschap een verminderde afweer. Dat maakt hen bij iedere griepepidemie extra kwetsbaar voor complicaties. Ook bij de Spaanse griep in 1918 en de Aziatische griep in 1957 werden zwangere vrouwen onevenredig hard getroffen. (GPD)

15. vuurvliegje80

vuurvliegje80 Nieuw lid

29 jul 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Meiden,

Ja de maxicaanse griep!?!? Moeten we ons daar nou wel of geen zorgen over maken. Ik moet zeggen dat ik me er vorige week nog niet echt druk over maakte.
    Maar nu ik net gelezen heb dat de kans bij vrouwen die zwanger zijn 4 keer zo groot is. Begin ik toch me twijfels te krijgen. In totaal 34 gevallen van zwangere vrouwen met de mexicaanse griep. Waarvan 8 met dodelijk afloop. Dat vindt ik toch aardig hoog.

Ik las net ook dat ze zwangere vrouwen direct gaan behandelen met Tamiflu zodra er welk symptoon ook is.

Ook willen ze zwangere vrouwen als eerste gaan vaccineren.

Ik wil wel even meegeven dat de aantal gevallen in nederland een stuk hoger ligt dan gedacht. Helaas wordt er niet altijd melding van gemaakt.

Pffff.....!!!!

16. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ik heb me ook absoluut niet druk gemaakt.
    Tot ik vandaag het bericht las over dat zwangere vrouwen meer kans hebben op het virus.
    Ik vindt het best eng worden allemaal.

17. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    He gatver ik zit hier ook al regelmatig even op dit topic te kijken.
    Word onderhand toch knap nerveus zeg.

18. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

ik had net al een ander topic geopend om mijn zorgen omtrent de griep te uiten bij het zwangerschapstopic, niet wetende dat er hier al zoveel over gesproken is. Om voor mezelf te spreken maak ik me nu toch wel zorgen. Ik werk in een omgeving waar dagelijks veel verschillende mensen komen. Maja, je kunt moeilijk thuis blijven omdat je bang bent om die griep te krijgen. Het is hier binnenkort ook kermis. Twijfel zelfs of ik daar wel heen zal gaan. Je moet er toch niet aan denken om die griep op te lopen?

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Ik had al het vermoeden dat er té luchtig over gedaan wordt.

Ik vind het nu erg eng (al vanaf het begin) en weet niet wat het beste is om te doen nu. Op welke manier kun je je beschermen? Behalve hygiene. Iets om je weerstand te verhogen?

Deel Deze Pagina