Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu wel wat minder wegga. Ik ga nu niet meer uitgebreid winkelen waar veel mensen zijn.
Op de radio bij 538 werd er vanochtend verteld dat mex.griep voor zwangeren complicaties met zich mee brengt..
Iedere griep brengt complicaties mee voor zwangeren. En radio 538 is niet bepaald een objectieve kwaliteitsnieuwszender Denk hier eens over na: stress is bewezen slecht voor je ongeboren kind. Het risico dat je mexicaanse griep oploopt en er complicaties optreden is klein. Wat doet een groot deel van de zwangeren hier: die gaan lekker flink stressen. Dames, dat is veel slechter voor jullie babies dan "misschien" mexicaanse griep oplopen. Jullie verruilen willens en wetens een onzekere slechte factor voor een zekere slechte factor. Het verbaast me hoe graag jullie je laten beinvloeden door sensationele berichtgeving. Nogmaals: de meeste media hebben - zeker in de zomer - niet het doel om aan correcte, objectieve berichtgeving te doen. Het gaat om 1 ding: geld verdienen en dat doe je met drama, sensatie, suggestief geschreven koppen. De ramp die "dreigt" is economisch, niet humanitair! Uiteindelijk is dat net zo erg natuurlijk. Maar van te voren daarom stressen is het slechtste wat je je baby kunt aandoen. Het is niet zo moeilijk om gewoon te *lezen* wat er staat. Staat er: zoveel vrouwen zijn overleden aan de mexicaanse griep, vraag je dan af, wat staat er niet. Wat zéggen die cijfers? Zeggen ze uberhaupt iets? ("Lies, damn lies and statistics") Het kan net zo goed zijn dat dit betekent dat een merendeel van zwangeren die de mexicaanse griep hebben gekregen zo'n goede weerstand bleken te hebben, misschien zelfs beter dan non-zwangeren, dat ze er makkelijk doorheen fietsten. Maar dat klinkt niet als interessant nieuws, nee, we willen *drama*. Kranten als Telegraaf, Spits, Metro, etc. zijn geen onafhankelijke en objectieve nieuwsbronnen. Wetenschappelijke rapporten, RIVM zijn dat al meer (maar laten we nooit uit het oog verliezen dat bijna al het wetenschappelijk onderzoek gesponsord is!), dus probeer daar je informatie vandaan te halen. Maar let inderdaad op jaartallen, onderzoek van 5 jaar geleden kan volledig achterhaald zijn. Vraag jezelf eens af: hoeveel win je erbij om zoveel te gaan stressen om de mexicaanse griep. Om je af te vragen bij iedereen die een beetje sniffelt of die besmet is (antwoord is: nee, een verkoudheid is geen griep, en mexicaanse griep symptomen zijn accuut). Maakt het de kwaliteit van je leven beter? Geeft het je dat heerlijke "verkeersongelukkijker-gevoel"? Geniet je van het idee dat je je met je gestress je baby onnodig schade aanbrengt? Noem mijn reactie maar "kop in het zand steken". Ik kies voor het welzijn van mijn ongeboren kind, niet voor de kortdurende "thrill" van de sensatiepers. Ik kies ervoor om mezelf goed te informeren door nuchter en kritisch naar berichtgeving te kijken en gewoon mijn verstand te gebruiken.
Geekess, bedankt voor deze opheldering, weer even een relativerend persoon. Waarom kan ik dat nou nooit en schiet ik meteen in de stress!! Het is ook niet zo dat het mijn hele dag beinvloed maar ik wil dat ze op die radio's, en tv's eens een keer een dag niet over die verrekte Influenza gaan lopen mekkeren. Ik kan mezelf altijd ergeren aan mensen die om iedere scheet denken dat ze iets hebben en nu doe ik het zelf ook. De vriend van mijn collega (die tegenover mij zit) is wel geinfecteerd. Wellicht dat ik daarom alerter ben. Maar ze heeft zelf niets.
Geekess, hear hear!! Jij verwoordt heel duidelijk wat ik eigenlijk wilde zeggen. Ik maakte me de hele tijd druk, maar waarom zou ik eigenlijk als de artsen (die weekendarts en mijn gynaecoloog) dat helemaal niet doen? Ik vind jouw instelling helemaal geen "kop in het zand steken" mentaliteit. Niemand weet nog wat er gaat gebeuren. Waarom moet je jezelf dan onnodig stress bezorgen?
Dat zou ik ook eng vinden. Houd die bureaus maar tussen jullie in Enneuh... laat haar d'r hand voor haar mond houden als ze moet hoesten of niezen...
Wow, sorry ik bedoel het niet gemeen maar een aantal van jullie laat zich wel flink gek maken zeg! Let wel op meiden, de media maakt ons gek. een helboel weten ze gewoon nog niet maar veel bronnen zijn gewoon aan het speculeren en roepen allerlei enge dingen. Dit word dan over genomen door de volgende die het nog iets erger maakt enz enz enz..... Je kunt het beste het RIVM of de GGD als bron raadplegen. Verder kun je je weerstand op peil houden en evt grote bijeenkomsten vermijden als dat mogelijk is. Meer kun je niet doen! In het buitenland zijn er idd een aantal zwangere vrouwen overleden maar je weet verder niks van hun situatie! De gevaarlijkste complicatie van de griep is tot op heden longontsteking. Dit is goed te behandelen en daar ga je in nederland echt niet zo snel aan dood. Er word wel steeds gesproken over meer kans op... maar wat is meer kans? Er is ook altijd nog kans dat je het niet krijgt of dat je er een paar dagen flink ziek van bent en verder niet. Kom op, niet altijd van het ergste uitgaan!!! Meiden geniet van jullie zwangerschap en probeer niet te veel te stressen! dan heb je ook weer meer kans op.......
Ik heb er dus echt helemaal niks van he.. Er gaat zo weken overheen dat ik er niks over hoor en er niet aan denk. Zoals mijn voorganger al zegt, waarom laten julie je zo gek maken? Pas als het enigszins in de buurt komt zou ik me een béétje zorgen gaan maken! Volgens mij verpest dit gewoon het genieten van je zwangerschap, dat laat je toch niet gebeuren?
[QUOTE=Geekess;5193748 Het risico dat je mexicaanse griep oploopt en er complicaties optreden is klein. Wat doet een groot deel van de zwangeren hier: die gaan lekker flink stressen. Dames, dat is veel slechter voor jullie babies dan "misschien" mexicaanse griep oplopen. Jullie verruilen willens en wetens een onzekere slechte factor voor een zekere slechte factor. Waarom vind je een kans van 1 op 3 nou klein? Niet om je aan te vallen of zo hoor maar als je weet dat normaal 1 op 100 de normale griep krijgt en nu naar verwachting 1 op 3 de mexicaanse die dus sneller leid tot complicaties waar je niet op zit te wachten. Waarom vind je dat dan een kleine 'misschien' kans? Omdat de griep er naar jouw mening gewoon nog niet is? Of dat je denkt dat het absoluut niet waar kan zijn dat 1 op 3 het krijgen? Je moet dus eerst half gaar in bed liggen en dan geloof je het pas?
Nee hoor voel me niet aangevallen. Discussie is altijd goed. Ik hoor graag van jou waar je leest dat de kans op oplopen van mexicaanse griep met ernstige complicaties 1 op 3 is. Die ben ik namelijk nog niet tegengekomen Ik zeg ook niet dat de mexicaanse griep er niet is en al helemaal niet dat er niemand ziek van zal worden. Waar ik voor waak is paniekvoetbal, waarbij iedereen bij voorbaat al in de stress schiet over iets dat misschien wel of misschien niet gebeurt. Er zullen hier op het forum - gezien de omvang - mensen zijn die zwanger zijn en het virus oplopen. De kans dat de ongeboren babies schade oplopen door onnodige stress op dit forum is echter vele malen hoger dan de kans dat er iemand hier overlijdt aan puur de gevolgen van de mexicaanse griep. Dat de griep rondwaart is een feit. Hoe je daar mee omgaat is een persoonlijke keuze. Ik probeer mensen aan te zetten tot rationeel nadenken en relativeren van de sensationele mediaberichtgeving omtrent dit onderwerp. Wat een ieder er mee doet zal me een worst wezen. Het is jammer dat mensen elkaar hier opzwepen met paniekerige berichtjes gebaseerd op bronnen die *niet* als doel hebben aan correcte en objectieve berichtgeving te doen.
Overigens... er zijn wél gezondheidstechnische mogelijk ernstige gevolgen voor zwangeren of zieken door de mexicaanse griep Willen we paniekerig zijn, laat ik jullie een beeld schetsen: Door de angst voor de mexicaanse griep (of door wijdverspreide uitval van werknemers door ziekte) zouden er wel eens te weinig verloskundigen/gynaecologen/ambulancebroeders etc. kunnen zijn in de winter. Neem ons mexicaanse griepje, en de gebruikelijke wintergriepgolf, en de wijdverspreide angst voor beide waardoor mensen thuis blijven... dán is er echt een probleem. Supermarkten raken leger en leger doordat de distributie en productie bijna stil ligt. Essentiele goederen zijn nauwelijk meer te krijgen. Gezondheidszorg komt in de knel door onderbezetting, waardoor deze op den duur ook non-existent is... Zwangeren met complicaties overlijden omdat er geen adequate medische zorg verleend kan worden. Ouderen verzwakken ernstig en overlijden doordat er voedselschaarste optreedt. Zuigelingensterfte is gigantisch. Doordat iedereen thuis blijft tijdens de komende erg strenge winter, kunnen de energiecentrales de verhoogde stroompieken niet aan en we krijgen op dat vlak storingen. Totale ontwrichting van de maatschappij Oh er is zoveel om je zorgen over te maken als je maar wilt.
hey hey het is idd wel iets om bijna na te denken maar om nu te jezelf te gaan afzonderen . over de vaccienaties in het tot dus ver bekend dat ze er in oktober in nederland gegeven kunnen worden. verder nog niets. ik amerika mogen de zwangeren wel eerst maar verder in er over het geven in nederland nog niets bekend.ze gaat nu pas denken over een inentings plan.
Hahaha Geekes, da's ook wel ver doorgedacht hoor Ik ben niet zozeer bang voor de griep, of de gevolgen ervan in de maatschappij... en ook al zou de kans 1/3 zijn (dat is over heel Nederland en dat getal wordt allicht opgehoogd door dichtbevolkte gebieden en zal veel lager liggen in 'de provinciën'), dat wil dan nog niet zeggen dát je het krijgt. ALS je het krijgt, is de kans 4,7x zo hoog dat je niet thuis, maar in het ziekenhuis moet bevallen. Is nog steeds niets over schadelijke gevolgen. Ik ben eerder bang voor een preventieve vaccinatie waarvan we nog niet eens weten wat voor effect het heeft op je ongeboren kindje... Laat staan wat de langetermijngevolgen zijn. Dus zoals ik al zei: Ik ga het gewoon aankijken. Ik koop vast een thermometer, voor het geval ik me niet lekker voel en mijn temperatuur wil meten. Mocht ik verhoging hebben, kan ik altijd nog meteen naar de dokter. En dan zien we wel verder. Ik ga me nu niet druk maken over al die ALSjes.
Geekess: Charlie zegt niet dat 1 op de 3 ernstige complicaties krijgt, maar dat 1 op de 3 griep krijgt. Dat is aanzienlijk meer dan 1 op de 100. En inderdaad, de mogelijke massale uitval van gezondheidszorgpersoneel bij een uitbraak, is wel de reden dat deze mensen vooraan staan bij de vaccinatie. Dus ik vind dat je het ook weer niet belachelijk moet maken. Door dit soort scenario's serieus te nemen, kunnen we ons tenminste fatsoenlijk voorbereiden!
Wat valt er voor te bereiden? Behalve dan goed voor jezelf zorgen, wat je toch al hoort te doen als je zwanger bent, en misschien super-drukke gelegenheden mijden?
Ik bedoel vanuit de kant van de gezondheidszorg (waar ik zelf werkzaam ben) en de overheid. Wij hebben extra strenge voorzorgen voor onze medewerkers, om te zorgen dat ze de patienten, maar ook elkaar niet besmetten, zodat we zo lang mogelijk (hopenlijk tot het vaccin er is) goede zorg kunnen leveren
Ja oké. Dat is ook heel goed. Maar ik bedoelde voor de moeders hier. Want Geekes heeft wel gelijk hoor. Er wordt teveel paniek gezaaid onder 'het gewone volk'. Dus buiten het medisch personeel etc.