zal wel overdrijven zeker. Ik denk dat ik zozeer gefocust ben op een hoestje en een niesje dat ik spoken begin te zien. Zonet hoest ze een keer. Mijn man en ik kijken elkaar aan en zeggen : morgen naar de dokter. Alhoewel ze al bij al niet zoveel hoest hoor. Maar het zekere voor het onzekere. Maar ben dan bang dat ze de griep oploopt bij de kinderarts. Dus staan we weer evenver he.
Mexicaanse griep geeft toch juist veel longontsteking? Ik begreep dat ze longontsteking had door die Mexicaanse griep? Het is trouwens wel heel snel gegaan. 18e/19e eerste klachten, 20e al opgenomen met longontsteking. Wat me benieuwt, is of ze verder nog andere aandoeningen had. De meeste overledenen hadden naast Mexicaanse griep ook andere aandoeningen.
In het journaal zeiden ze dat het een gezonde vrouw betrof. net daarom is het zo typisch de mex griep. Jonge mensen en het gaat heel snel. beangstigend
Hoe gaan jullie vanaf nu om met het bezoeken van drukke plaatsen of vakantielanden? Ik hoor het graag! Zelf zou ik naar de kermis gaan maar twijfel nu of ik dat wel zal doen.
Ik zit me wel een beetje op te winden als ik sommige posts lees (hormonen). Sorry Geeskess, je lijkt me een intelligente meid, maar je kraamt onzin uit! Ik ben zelf journalist en ja, sommige media (Telegraaf enzo) zijn erg sensatiegericht, maar NOS en kranten als volkskrant en nrc niet en berichten zo objectief mogelijk. Dus als je vindt dat media de boel zit op te blazen, dan volg je de verkeerde media. De Britse kwaliteitmedia (BBC, Guardian en Independent) berichten goed en objectief over de Mex. griep en hebben ook veel artikelen over deze ziekte icm zwangerschap. Wie meer wil weten over de feiten: lees eens de facts op de site van de NOS (NOSJOURNAAL - Zin en onzin over de Mexicaanse griep), daarin staat letterlijk dat het koffiedik kijken is wat de Mexicaanse griep gaat doen. Normaal gesproken wordt 1 op de 100 mensen bij een griepepidemie ziek, nu is worstcase scenario 1 op 3. De overheid hoopt dat met de juiste maatregelen terug te brengen naar 1 op 10. Dat zijn nog steeds gigantisch absurde aantallen mensen die ziek worden!! Tel daarbij op dat zwangere vrouwen vatbaarder zijn en je hebt zeker een situatie om je zorgen over te maken. De zorg zit 'm er in dat dit virus het slechter doet bij warm weer (in de zomer dus), waardoor ze een uitbarsting in het najaar verwachten. Bovendien hebben mensen geboren na '53 geen antistoffen tegen deze ziekte. Even de feiten uit Amerika (waar de CDC zich daar op basseert, dat zwangeren een 4 keer grotere kans hebben op complicaties): 36 besmettingen, 11 in het ziekenhuis beland, 6 overleden... Daarbij moet wel aangetekend worden dat deze 6 vrouwen geen anti-virale middelen hebben geslikt, op advies van de arts of omdat ze dat zelf niet wilden, omdat ze bang waren voor de gevolgen voor het ongeboren kind. Over anti-flu bestaan heel wat twijfels, maar er is inmiddels ook een middel (wat ze in Engeland gebruiken, maar kan even niet op de naam komen) dat niet in de bloedbaan terecht komt. Ik maak me wel wat zorgen, maar behalve goed voor mezelf zorgen kan ik niet zo veel (en dus zet ik het maar van me af). Ik maar me meer zorgen om mijn kinderen. Ik denk wel dat de overheid deze dreiging echt heel erg goed op pakt (anti-virale middelen voor iedereen, net als inentingen, instructies die worden opgesteld etc), waardoor ik er rekening mee houdt dat het met een sisser afloopt. De reacties zullen dan ook wel weer zijn van: zie je de boel is opgeblazen, er was niks aan de hand... Kortom, er is serieus een dreiging, maar niks is zeker. En ik denk dat Nederland, in verhouding tot andere landen, het heel goed oppakt wat weer de kans op zo'n grote uitbraak verkleint.
Jammer dat je zo onprofessioneel begint. Anders had ik de rest van je bericht misschien wel wat serieuzer genomen...
Sorry, dat was inderdaad te veel te fel van me en te veel op de man. Ik vind dat Geeskess normaal gesproken heel goede dingen schrijft (en netter dan ik net deed, sorry daarvoor...). Ik kan me er nogal over opwinden dat mensen (in zijn algemeenheid, niet specifiek op dit forum) zich niet wat meer op de feiten basseren. Daardoor onstaan er indianenverhalen, maar ook dat mensen (zelfs verloskundigen) er te laconiek op reageren. De waarheid is dat we te maken hebben met een grote dreiging. Het hoeft dus niet zo te lopen, maar we moeten wel goed voorbereid zijn.
Ja, misschien wel. Maar geef dan exact aan waar Geekes het mis heeft en onderbouw dat dan. Wat je nu doet is roepen dat ze onzin uitkraamt en doet verder zelf je verhaal. Ik zou graag willen weten welk deel volgens jou niet klopt. Ik ben het er namelijk niet mee eens dat alles wat Geekes heeft gezegd, onzin is.
Ik weet niet hoe ik moet quoten, dus ik knip en plak even: ''Slecht nieuws verkoopt, drama verkoopt. Media willen maar één ding en dat is verkopen. Dus hoe meer iets dramatisch gebracht wordt, opgeblazen wordt etc. hoe meer ze verdienen. Dachten jullie dat iemand een krant zou kopen als de koppen zouden luiden: "Mexicaanse griep zou onze economie een flinke klap toe kunnen dienen"? Dat verkoopt niet (behalve bij zakenmensen). Nee, we willen bloed, tranen, drama, mogelijke verschrikkingen, die tight little shiver "oeeeee wat is dit toch gruwelijke eng en ozo stiekem LEUK".' Dat schoot me echt in het verkeerde keelgat, het is te simpel om de bal bij de media te leggen (blame the messenger). Ja, media als Telegraaf en Hart van Nederland nemen de waarheid nogal eens met een flinke korrelzout, maar de meeste media (probeert althans in de grote wirwar van berichten en tegengestelde belangen) zo objectief mogelijk te blijven. Er ís iets aan de hand, dus daar moet je over berichten. Voor de rest zei ze geen onzin hoor, ben het met haar eens dat dit óók een economisch verhaal is. Geeskess, als je dit leest, excuses. Ik had het niet op die manier en niet op jou moeten spelen. Ik kan me er zelf ontzettend over opwindend als mensen dat op een forum doen en nu maak ik me er ook schuldig aan...
@ Boordevol, Wij moesten ook iemand ophalen op een vliegveld. We hebben de mobiele nummers uitgewisseld en elkaar gebeld. Wij om te zeggen bij welke uitgang we waren en zij belde wanneer ze er was. Dat ging prima ! WMC staat voor Wereld Muziek Concours. Orkesten uit de hele wereld komen bij elkaar voor deze wedstrijd in Kerkrade. Mijn man speelt bij een orkest dat er ook aan deelneemt. Ik denk maar zo, ik ben lerares en als ouders vragen hebben over dingen die met onderwijs te maken hebben, of dingen die nauw verbonden zijn met mijn werk dan vind ik dat ik deze vragen moet kunnen beantwoorden, want ik ben op dat gebied "professional". Kan ik dat niet, dan stel ik mijn "klanten" teleur en als ik het al niet weet, bij wie moeten ze dan terecht ? Helaas speelt dat gevoel de VK niet op. Het zou mij frustrerend lijken als ik als "professional" de vragen van mijn "klanten" niet kan beantwoorden. Het hoort gewoon bij hun werk en als ze een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben zouden ze dat toch moeten aanvoelen en alles op alles moeten zetten om ons alle actuele info te kunnen geven ... maar goed ... wie ben ik ... Groetjes,' Nikki F
@ Luna, het voordeel van de kermis is dat het buiten is. Ik zou wel spul meenemen om de handen schoon te maken, maar goed, dat raaden ze ook erg aan, ook als je niet naar de kermis gaat. @ Geeskess, je kunt kritisch naar de zaken kijken, maar ook zaken te licht opnemen. Laat iedereen in haar waarde. Het is niet zo dat mensen die zich nu zorgen maken over de griep zich niet bekommeren over de gezondheid van hun ongeboren kind. Iedereen weet dat stress niet gezond is, ook voor ongeboren kindjes niet. Maar het wil niet zeggen dat mensen die kritisch kijken naar deze griep en zich zorgen maken de hele dag met stress rondlopen ... Er zijn nu ook al mensen overleden, terwijl er toch genoeg medische zorg is op dit moment ... Ik vind wel dat je de gevoelens van anderen niet echt respecteert. Jij bent nu 31 weken zwanger, als het vaccin er straks is ben je al bevallen en kun je het zonder risico nemen. Wordt je tegen die tijd ziek, dan kun je virusremmers nemen ... er zijn hier ook nogal wat mensen die nog niet zo ver zijn in hun zwangerschap en dat verandert de zaak ook. @ Naiobi, het NOS-Journaal is het meest betrouwbaar. @ Charlie, mijn HA zei inderdaad gisteren nog dat veel mensen ziek zullen worden. @ Hellen, info van deze instanties zijn zeer betrouwbaar. Ik vind de keuze wel/niet vaccineren ook erg lastig als je niet weet wat de gevolgen kunnen zijn ... @ Petrabr, ook jij moet binnenkort al bevallen, dan is het makkelijk om je minder zorgen te maken. @ Bossi, bedankt voor je bericht !
@ WannaBmum, bedankt voor de richtlijnen. Wat zou jij doen als je zwanger zou zijn, wel of niet vaccineren ??? @ Luna, we gaan naar Oostenrijk, al geboekt voordat men iets wist over een virus. Mijn HA zei dat dit een compleet veilig land is, dus we zijn helemaal gerust. Ook reisen met de auto ipv vliegen ed is aan te raden volgends hem. @ Mikki, ik neem je niet kwalijk dat je zo direct bent, dat zijn anderen hier namelijk ook ... We zitten allemaal in het zelfde schuitje, we zijn zwanger of hebben net een baby, dan kun je elkaar ook proberen te begrijpen ...
Nikki: persoonlijk zou ik wel laten vaccineren. Deverwachting is dat eventuele bijwerkingen niet anders zullen zijn dan van het normale griepvaccin dat al jaren bij zwangeren wordt gebruikt zonder ernstige bijwerkingen. Ik denk dat het voordeel voor moeder en kind zullen opwegen tegen de nadelen!
Ik denk dat dat in deze tijden best goed zou verkopen. Hoewel de fout in deze kop zit in "zou kunnen". Maar beter zou verkopen als de titel luidde: "2/3 Nederlanders geveld door Mexicaanse griep", en dat er dan in het artikel zou staan dat de verwachting is dat in oktober 2/3 van alle Nederlanders besmet zal zijn met de Mexicaanse griep. Maar als je dan een beetje goed tussen de regels door leest, kom je er achter dat lang niet iedereen er zelfs ook maar ziek genoeg van zal zijn dat ie z'n bed niet meer uitkomt, laat staat dat ie naar het ziekenhuis moet. Maar zo'n titel, in combinatie met eerdere berichtgeving, insinueert wel dat 2/3 van de Nederlands straks in het ziekenhuis ligt én dat het gros ervan het niet overleeft. Even voor de duidelijkheid: Ik verzin bovenstaande, dus geen paniek! en niet te vergeten de meest gelezen internetkrant van Nederland: Nu.nl Ik surf meteen even naar nos.nl... "Slachtoffer Mexicaanse griep spreekt". Nieuwswaarde? Geen idee. Maar het ontkracht juist wel alle andere berichten en ondersteunt wat er hierboven ook wel wordt genoemd. Het valt allemaal wel mee. Dit meisje was een paar dagen ziek. Ze had griepsymptomen, maar nu, nog geen week later, ziet ze er prima uit. En ze zegt ook zelf dat ze vind dat de media overdrijft. Dat zegt ze aan het eind van het filmpje. Oh en even petje af over je reactie en excuses! Ik kom al 15 jaar op fora en ik weet hoe het er aan toe gaat. En geloof me, dat ook op fora, die niet bomvol zitten met zwangere vrouwen en hormonen, het er regelmatig fel aan toe gaat. Maar mensen die zoals jij reageerden (eerst fel en daarna meteen weer kalm), die vind je niet vaak! Daar kan menigeen nog van leren (incl. ondergetekende )
@ NikkiF, ik ben wel naar binnen geweest maar de menigte ontlopen. Gelukkig was het er rustig (was vrij laat in de avond). Maar dat van de VK stelt me diep teleur. Een kennis van mij was VK en die vind dat iedereen het bagataliseert terwijl het wel degelijk een risico is en er dus niet zo laconiek op gereageerd dient te worden. Helaas is ze niet meer in functie. Maar ook mijn man vond de antwoorden van de VK erg raar ('van een griep worden meer mensen ziek etc.). Kijk, we hoeven geen paniek te zaaien of onszelf op te sluiten maar er kan toch wel een degelijke risico analyse worden gemaakt en eerlijk worden gezegd we hebben geen idee welke kan het uit gaat. En voor degenen die zeggen dat stress slechter is voor je baby etc. Ik maak me hier druk om maar stress niet. Ik weet wat stressen betekend en wat dat met mij kan doen en in dit geval ben ik gewoon bezorgd en wil ik weten wat me te wachten staat.
Dit is wat ik probeer te zeggen. Helemaal goed verwoord Nikki. Je kunt inderdaad kritisch zijn en willen weten/je afvragen wat je te wachten staat zonder dat je de hele dag loopt te stressen dus vind het ook behoorlijk irritant steeds te lezen 'stress is slechter'.
hoi meiden, dit is weer wat ik heb doorgekregen van iemand van het forum. Nog ff een aanvulling over de mex griep, (sorry weet dat jullie het er niet meer over willen hebben): - regelmatig handen wassen/handgel gebruiken is wel van belang, zeker als je in een winkel/restaurant oid bent geweest. De kans dat je het virus aan je handen hebt en met die hand je neus of mond aan raakt is groter dan dat je het oploopt via de lucht. (tenzij iemand natuurlijk midden in je gezicht hoest) - mex griep is een virus en IEDER virus is gevaarlijker voor een zwangere vrouw dan voor niet zwangere. Dit komt vooral door de koorts die met een virus gepaart gaat en koorts geeft risico's zoals bijvoorbeeld vroeggeboorte. Belangrijk dus om koorts te onderdrukken met paracetamol. Je moet als zwangere dus altijd uitkijken voor een virus en er zijn altijd wel virussen actief. Alleen normaal gesproken word er niet zo'n aandacht op gevestigd dus dan ben je er niet zo mee bezig. - Je hebt als zwangere vrouw niet meer kans om de griep op te lopen (sommige zwangere hebben nooit zo'n goede weerstand als tijdens de zwangerschap). Als je gezond eet, evt extra vitamine neemt en regelmatig beweegt en buiten komt kun je je weerstand op peil houden en heb je net zoveel kans dat je het krijgt als een niet zwangere. Het is wel zo dat ALS je het hebt je als zwangere meer kans hebt op complicaties. De gevaarlijkste complicatie momenteel is longontsteking. Je moet wel heel ernstig verzwakt zijn wil je daar tegenwoordig nog aan dood gaan in nederland... -Voor informatie kun je het beste de site van RIVM aanhouden, hierop is betrouwbare informatie te vinden. een heleboel weten ze ook gewoonweg nog niet. Veel informatiebronnen zijn aan het speculeren en roepen de meest bizarre dingen waardoor we alleen maar bang worden gemaakt. Natuurlijk is het allemaal best een beetje eng maar meer als je weerstand op peil houden kun je gewoonweg niet doen. Ik heb trouwens wel begrepen dat de zwangere vrouwen uit het buitenland die tot nog toe zijn overleden ofwel veel te laat medische hulp hebben geraadpleegt ofwel ook een chronische ziekte hadden. Deze info had ze beroepsmatig verkregen via GGD als ik dit dan weer lees, maak ik me wat minder zorgen.
(hmmm... had ik een heel verhaal getypt, crasht mijn browser... opnieuw dus) Ga ik een keer op tijd naar bed, ontstaat er een interessante discussie! Ik spring er snel in. Allereerst, Mikki, complimenten voor hoe je je bericht nuanceert. Dat is een volwassen houding die ik op fora steeds minder vaak tegen komt en dat siert je echt. Ik besef me terdege dat er nieuwsbronnen zijn die hun uiterste best doen om zo objectief mogelijke berichten de wereld in te sturen. Dat er journalisten zijn die daar hart en ziel in steken. En dat mijn woorden daardoor wat hard aankomen. Generaliseren is nou eenmaal nodig om tekst leesbaar te houden, anders blijf ik bezig met mogelijke uitzonderingen noemen. Ook ik maak me schuldig aan de "zonde" van populaire media, ik wil dat wat ik schrijf door iemand gelezen wordt, dat het mensen tot nadenken brengt en dat kan het makkelijkste door prikkelend te schrijven. Ik zal niet beweren dat de media *liegen* over de mexicaanse griep. Sommige erg twijfelachtige bronnen zullen dat misschien doen maar daar kijken de meeste mensen redelijk makkelijk doorheen. Nee, waar ik op hamer hier is: *lees* en *luister* naar wat er wérkelijk wordt gezegd/geschreven. Je kunt hetzelfde nieuws namelijk op verschillende manieren brengen, waarbij elke manier op een bepaalde doelgroep gericht is, en een bepaalde boodschap wil suggereren. Neem als voorbeeld het Financiëel Dagblad en Nu.nl. Ik denk dat de meeste mensen hier eerder nu.nl actief zullen volgen voor nieuws over de mexicaanse griep dan het FD (maar ik kan het mis hebben). Deze nieuwsbronnen hebben een verschillende doelgroep en verschillende aandachtspunten, zelfs wanneer het gaat om 1 onderwerp. Ze hebben hetzelfde doel: geld verdienen. Dat kan alleen door gelezen te worden. De focus bij nu.nl ligt meer op het gebied van human interest en bij het FD meer bij cijfers/economische impact. Voor nu.nl is een kop "1000 mexicaanse griep besmettingen in Nederland" acceptabeler dan "100 mexicaanse griep besmettingen, waarvan 4 mensen in het ziekenhuis liggen, waarvan er 3 al door andere ziekte verzwakt waren" (goed dat is geen korte, bondige kop). De eerste kop verkoopt, de tweede niet. Beide kunnen even waar zijn, aangezien griepgevallen helaas door de media cummulatief gemeld worden. Bij elkaar opgeteld dus, ongeacht of de mensen genezen zijn. Een kop "Vrouw na een weekje genezen van griep" interesseert niemand, tenzij het een bekende is. "Vrouw overleden aan griep" wordt wel gelezen. Daar staat dan misschien in de kleine lettertjes dat die vrouw al in het ziekenhuis lag, of een verzwakkende eerdere aandoening had, of misschien zelfs door een heftige niesbui op weg naar de huisarts met haar auto tegen een boom aan is gereden. Ik ben het met iedereen hier eens dat de mexicaanse griep een feit is en dat deze ernstig is. Bang zijn is niet meer dan normaal, zolang het bij rationele angst blijft. Het beste wat je kan doen is je goed informeren bij onafhankelijke en objectieve bronnen. Wat ik probeer aan te tonen is dat media gekleurd nieuws brengen en hun doel is te verkopen. Geld verdienen. Kijk kritisch door die schil heen, hoor wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Dat is tegenwoordig bij populaire media vaak niet wat er op het eerste gezicht gezegd lijkt te worden. Daarnaast is het komkommertijd, dus kranten/websites moeten gevuld worden. Houd daar rekening mee met je informeren. Praat niet blind media na maar denk na. De griep is ernstig, maar er is geen reden tot paniek. Zwangeren hebben een hogere kans op complicaties, maar dat geldt voor iedere verzwakkende ziekte die ze op kunnen lopen. Mexicaanse griep waart op dit moment meer rond dan gewone influenza dus de kans dat je dat oploopt is groter dan gewone griep. Maar beide zijn net zo gevaarlijk voor ons wanneer er ernstige complicaties als zware longontsteking optreden. We kunnen niet veel doen om besmetting te voorkomen... dan kan je op een paar manieren reageren: in de stress schieten en je banger laten maken, of accepteren dat het een feit is, en nuchter blijven. In het eerste geval creeër je stress, wat slecht is voor de baby én je weerstand verlaagt. Iets wat je juist niet wilt. In het tweede geval steek je niet persé je kop in het zand of neem je een te laconieke houding aan. Iets accepteren is namelijk niet hetzelfde als iets ontkennen. Er *is* niks wat wij zwangeren nu kunnen doen om besmetting te voorkomen (op volledige quarantine na en dat betekent terugtrekken met je gezin in een hermetisch gesloten bunker met een luchtontsmettingsinstallatie en geen enkel contact met de buitenwereld, ook niet boodschappen laten bezorgen). En @Boordevol: ik juich kritisch zijn juist toe. Dat jij het irritant vindt om steeds "stress is slechter" te lezen, zegt iets over hoe jij stress en kritisch zijn met elkaar associeert. Want het zijn verschillende dingen. Wanneer iemand ergernis uit over iemand die hoestend en met strepsils in de bioscoop zit en die ergernis er is vanwege de mexicaanse griep, dan is dat in mijn ogen niet kritisch, maar (weer naar mijn mening) een irrationele angst. Aangezien iemand met mexicaanse griep nauwelijk op de benen kan staan (of zitten) en zeker niet naar de bioscoop zal gaan. En ja @NikkiF, ik beval als het goed is begin oktober al, dus loop zelf niet het risico van de vaccinatie voor mijn baby. Maar... dat betekent ook dat ik op het moment dat de griep in volle sterkte gaat rondwaren met een verschrikkelijk kwetsbare pasgeborene zit. In de buik is zo'n wezentje vaak beter beschermd (bij goed verlopende zwangerschap van de moeder) dan de eerste maanden erbuiten. En er is nog niks gezegd over vaccinatie van pasgeborenen. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven: dat is waar ik me zorgen om maak. Maar ook daar blijf ik redelijk nuchter bij. Ze heeft er niks aan als ik daar nu al om in de stress schiet, dat doet haar namelijk meer kwaad. Kan ik iets veranderen aan de situatie dan? Ik zal mezelf zo goed mogelijk informeren, en daar zo goed mogelijk naar handelen. Als tegen die tijd het overheids/medisch advies luidt: trek je met pasgeboren babies terug in preventieve quarantine, dan zal ik dat doen. Ik verwacht niet dat dat advies tegen die tijd gegeven zal worden. Ik zal niet ieder hoestje direct wantrouwen, aangezien mexicaanse griep erg accuut verloopt en op het moment dat je aan het hoesten bent, je al nauwelijks meer op je benen kan staan, laat staan ergens rond kan lopen. Ik kan het risico voor mijn baby verkleinen door een zo goed mogelijke hygiëne te hanteren, maar dat is alles wat ik kan doen en het is geen garantie. Iemand die langs je huis loopt, besmet is en hoestend/niezend het virus verspreidt is in principe genoeg om je te besmetten. Het virus wordt direct én indirect overgedragen. Gezond verstand gebruiken is het enige wat we kunnen doen. Wat dat precies is, is voor iedereen verschillend. Ik zou zeggen, doe waar je je goed bij voelt, maar doe het goed geinformeerd.
@Geekes Het zijn inderdaad verschillende dingen maar het wordt steeds met elkaar geassocieerd. Dat bedoel ik juist. Want kritisch zijn betekend niet automatisch dat je aan het stressen bent, begrijp je wat ik bedoel? Verder heb je duidelijk beschreven hoe jij het ziet en ervaart. Ik snap jouw angst voor je baby ook goed maar denk juist dat als je bevallen bent, jezelf gelijk kunt laten vaccineren en er dan voor kunt zorgen dat je beeb de eerste kritische weken met zo min mogelijk mensen in aanraking komt waardoor de kans op de mex. griep al een stuk minder is dan als je zwanger bent, vaccineren een risico is ook voor je ongeboren kind en dan de kans loopt geinfecteerd te worden.