Dat is aan jou. Verdiep je ook in de nadelen van vaccineren, richt je op jouw gevoel. Persoonlijk zou ik het niet doen denk ik als ik zwanger was. Nu heb ik besloten het niet te laten doen, gezond leven en het is niet nodig, er is geen reden om in paniek te raken, het is mild. En het gekke is als een virus gaat muteren, hoe kunnen ze dan van te voren een vaccin maken, ze kunnen immers nu niet weten hoe het muteert. Ook zijn de vaccins onvoldoende lang getest (1 maandje maar) en dragen de makers ervan immuniteit. Dus kun je zo op geen enkele wijze aansprakelijk stellen mocht er iets aan blijken te zijn en er slachtoffers gaan vallen (want ook bij vaccineren vallen slachtoffers, ze hanteren de motto dat die gevallen tegen de risico's afwegen van de ziekte) Wil je dat risico lopen. Mijn gevoel zegt dat ik liever voor een natuurlijke risico 'kies'. Maar alla dit is enkel mijn motivatie gebaseerd op de kennis dat ik heb vergaard en in mijn straatje past dus. Luister naar de verhalen van wetenschappers die zeggen dat je niets te vrezen hebt en de andere kanten en maak dan je keuze. Verzorging ligt echt aan de basis van dit alles, onderschat dit niet en ben je gezond dan mag je jezelf gelukkig prijzen en vandaar uit kun je beter keuzes maken, doen wat goed voelt voor jezelf! De overlijdingspercentage bij gewone griep ligt ook veel hoger dan bij deze, de mensen tot nu toe die zijn overleden waren ongezond/ziek. Naar mijn mening dus blazen dit alles enorm op. Bange mensen zijn volgers, gehoorzame mensen, vroeger deden ze het met de duivel.. Ze hebben ons er altijd onder willen houden. Ze luisteren ook niet naar ons, neem nu de Europese Grondwet, wij wilden het niet en Balkende verdraait een paar woorden en hebben het nu maar te slikken! Waanzin toch. Maar daar komt mijn politiekgedrevenheid! En nu hebben ze al die vaccinaties al gekocht, maar wij twijfelen... steeds meer. Waarom zou dat zijn dan? Er zijn genoeg vragen te stellen hierover en er wordt politiek besloten. Willen wij dat? Spelen ze een spelletje met ons of niet... Succes ermee!
Ah ja dat, dat is een kant van me wat richting paranoide neigt maar er staat ook bij "conspiracy maybe". Weet dus niet hoe dat zit. En ik raad jou aan als hoog opgeleide wetenschapper om een cursus respect te gaan volgen. Kan ook anders lijkt me! En die opmerking is niet van mij, die is van Mike Adams of Mercola en ik ben het daar niet mee eens en dat mag wel duidelijk zijn anders zou ik hier toch lekker gaan verkondigen ga je lekker vaccineren. Er staan meer dingen in artikelen die opgemerkt worden waar ik het niet mee eens ben of absoluut nog niet weet hoe ik daar tegenover sta. Wetenschappelijk houdt in alle kanten van een verhaal. Een boel is ook politiek gericht op mijn site. Ben er gewoonweg niet mee eens hoe dingen gaan hier in Nederland. Steeds hogere controle, privacy dat naar de mallemoer gaat, regeltjes die niet bevallen! Ja dan word ik kritisch en draaf misschien door, dat is aan mij. Maar dat betekent niet dat ik niet op de hoogte ben van vaccinaties en gezondheid. Ik zeg niet dat je het niet kan krijgen door het gebruik van vit. D en het opbouwen van je immuunssysteem. Maar je kan je er wel zo goed mogelijk tegen wapenen en heb je daar vaccinaties bij nodig is mijn vraag. De site is mn bedoeld als informatiebron voor mezelf. De rest erop is mijn proces maar dat geeft jou niet het recht om mij als gek af te schilderen en uit te lachen. Griepvaccinatie waarop jij doelt is de jaarlijkse griepprik neem ik aan, een cocktail gebaseerd op veronderstellingen/voorspellingen en analyse van de virussen die actief in omloop zijn. Van deze vaccinatie kun je nog niets zeggen. Ik beweer ook niet dat ze niet zullen werken, maar wil enkel wijzen op de risico's ervan ook. Er zijn ook andere manieren om jezelf goed te beschermen. Medicatie/vaccinaties zijn geen dingen om licht over te denken, zo zie ik het. Hoe dan ook veel van wat er in zit is troep, heb je dat nodig is de vraag. Ook heb ik niets op de reguliere wetenschap tegen, geweldig ook juist maar hoever moet je gaan en wat vind jij verantwoord. Kanker is big buisiness voor de farmaceutische industrie en dit ook nu met de mexicaanse griep. Dat is mijn mening. Er zijn genoeg verhalen bekend van die tak van de industrie die aantonen dat het geldelijke gewin boven het welzijn van een individu gaan. Nogmaals mijn manier van denken. Of ga je me nu ook vertellen wat ik niet denken mag! "Wij willen niet weten" heb ik ook gezegd, als ik alle tegenstellingen goed opsla (en ja in sommige dingen drijf ik wat door, maar ook dat wil ik dus meenemen in mijn besluitprocessen) dan zal ik het niet vergeten. Maar als ik één ding met zekerheid kan beantwoorden is dat een mening hebben over iets verdomd moeilijk is omdat het steeds aan verandering onderhevig is. Waarom hiermee komen? Als jij denkt betere adviezen te geven, geef ze dan gewoon. Keuze. Laten we elkaar wel gewoon in waarde laten. Groeten, Lisa die jouw vraagt of ze alsjeblieft wat paranoide mag zijn PS Mijn rare mening op het niet besmetten van anderen: geen handen geven, afstand houden van elkaar als je praat mocht je een droog hoestje hebben of de ander. Goed handen wassen en als je zeker weet dat je het hebt blijf dan binnen om anderen te behoeden,. Natuurlijk wil ik niet dat kleine kinderen/zwangere vrouwen besmet raken alles behalve dat. Maar is vaccineren de enige oplossing, waarbij je ook risico's loopt en vooral voor een ongeboren kindje met die schadelijke stoffen ook niet echt heilzaam is. De kleine krijgt verhoudingsgewijs een heel wat hogere dosis binnen lijkt mij, en ook zijn de organen bij kinderen nog niet goed in staat alles zo goed te zuiveren, denk hierbij ook aan drank en kinderen! Je moet veel tegen elkaar opwegen. Als wij met z'n allen verstandig hiermee omgaan en denken aan anderen, dan komen we er ook lijkt me.
is deze vaccinatie dan zo anders dan de gewone griepvaccin? Is de samenstelling anders?? Een gewone griepvaccin testen ze toch ook niet op mensen? Ik heb persoonlijk nog nooit een griepvaccin gekregen. Stond er ook nooit bij stil. Kreeg ik de griep dan kreeg ik de griep. Maar als zwangere denk je daar toch anders over. Mijn gyneacoloog zei me dat het beter is om zwangere vrouwen te vaccineren. Ik kan nu wel niet geloven dat mijn gyneacoloog niet het beste voorheeft met zijn patienten. Eerst zeiden ze dat het vaccin zou klaar zijn eind oktober. Mijn idee was: dan wacht ik wel tot ik bevallen ben en dan zien we wel. Maar nu is het al in september klaar. Kan er iemand mij een degelijke site aanbevelen waar de gevaren of bijwerkingen en dergelijke staat over vaccinatie? Zonder compottheorie, want daar wordt ik stapel van. Ik denk dat vaccineren zodanig ingeburgerd is dat de mensen daar zowiezo niet meer bij nadenken. Net zoals je baby vaccineren. Onze dochter heeft ze allemaal gekregen. Zijn we dan ook verkeerd? Ik weet het gewoon niet meer
Op mijn werk is het ook begonnen... Ik werk op een internaat voor dak- en thuislozen. Ik was donderdag voor een overleg op een andere lokatie. Vrijdag hoorde ik dat bekend was geworden dat daar een collega de mexicaanse griep heeft. Ook enkele cliënten daar vertonen verschijnselen. Ik dus in de stress. De betreffende collega zat gelukkig zelf niet bij het overleg, maar heb haar wel gezien en kan me ook herinneren dat ik haar heb zien hoesten. Ik de huisarts gebeld. Die me gerust stelde omdat het om een milde giep lijkt te gaan en ik nog geen verschijnselen leek te vertonen. Ik moest mezelf dit weekende in de gaten houden. Eerste verschijnselen zouden koorts en hoesten moeten zijn. En omdat de verwachting was dat 1 op de 3 mensen het krijgt, moest ik ervan uit gaan dat ik als 'kwetsbare' groep de dans toch niet zal ontspringen (ook fijn). Omdat mijn temp goed bleef was ik vandaag weer vol goede moed. Krijg ik net een sms van een directe collega, waar ik vrijdag de hele dag mee samen gewerkt heb, dat het bij haar ook vastgesteld is! Ik moet morgenmiddag weer gaan werken, maar zie er wel tegen op. Misschien dat ik vandaag de VK of huisartsenpost nog bel om advies te vragen. Het lijkt een milde griep te zijn, maar vind het toch eng.... Mijn temp was vanmorgen 37,26 das normaal voor mij sinds ik zwanger ben. Nu kreeg ik het wel wat warmer vanmiddag en zit nu op 37,60. Is dus wel stijgende, maar nog iet zo explosief als ze beweren. Misschien ook door de stress of omdat ik thuis boven aan de slag ben met poetsen en het daar nog goed warm is... Kan allemaal....
@ hierboven. Ik zou niet gaan werken, echt niet.. en dat zullen ze ook heus wel begrijpen... meld je gewoon ziek
hele reactie getypt en weg is het ... het Oostenrijkse netwerk werkt niet zoals thuis ... Wat had ik geschreven ... @ Mikki, in de winter zal het wel erger worden, kijk maar naar landen waar het nu winter is .. @ Luca, ik zie ook graag gegevens ... bedankt voor het artikel !
Vind het wel eng dat je verder in de zwangerschap meer risico hebt op een ernstiger verloop ... had ik niet verwacht ...
@ Nienker, het is zo enorm vervelend dat zelfs een vk je geen fatsoenlijke info kan geven ... ik krijg er hoe langer hoe meer de balen van ...
@ Toymonk, ik zit ook met dit dilemma, ik hoop stiekum dat het vaccin er pas is als ik bijna moet bevallen zodat ik de keuze niet hoef te maken. Na de bevalling zou vaccineren mij niet uitmaken. Ze kunnen beter mijn man vaccineren die gewoon moet werken en veel met mensen in contact komt. Dat verkleint de kans dat hij het mee naar huis neemt en mij en ons zoontje besmet ... eens overleggen met de HA ...
Huh?? Sorry, maar ik zie niet in waar ik volgens jou zo respectloos ben geweest! ik suggereer alleen dat je site wat paranoide overkomt, wat je zelf bevestigt! Helemaal mee eens, maar dan moet het wel onderbouwd zijn, gestaafd door wetenschappelijk bewijs. Anders kunnen we wel van alles gaan roepen. Er is geen enkele wetenschappelijke studie die het effect van vitamine D dubbelblind gerandomiseerd heeft vergeleken met griepvaccinatie. Het spijt me erg als je dat zo opgevat hebt, dat was niet de bedoeling, maar ik denk dat je mijn reactie dan niet goed gelzezen hebt! Mijn "Whahaha" was omdat ik serieus in een deuk lag om dat stuk (van een andere auteur) Mijn inziens zit er een steekje los aan die auteur. Omdat een pandemie al enkele jaren voorzien wordt, is er al een "template" klaar, Een H1N5 Influenza A variant, waar de antigenen van dit specifieke virus aan toegevoegd moeten worden om het werkzaam te maken. Dit basisvaccin is getest en veilig bevonden. Natuurlijk bestaat er geen 100% zekerheid, maar op basis van het toevoegen van een antigeen, is geen verandering in het bijwerkingenprofiel te verwachten. Natuurlijk ga ik je niet vertellen wat je wel of niet denken mag. Dit is een forum, bedoeld voor open discussie. Maar ik vind het jammer als je mensen angst gaan aanjagen voor medicijnen of vaccinaties, zonder wetenschappelijke onderbouwing. Ik denk inderdaad dat ik betere adviezen geef, omdat ik door mijn achtergrond beter geinformeerd ben en beter in staat hierover te oordelen. Als je het forum terug zou lezen, kun je die adviezen dan ook vinden. Nogmaals, ik lach om de link van je website, maar heb jou absoluut in je waarde gelaten. Als je dit soort stellingen poneert, moet je ook de kritiek kunnen verdragen!
Hallo allemaal, Ik lees al een tijdje mee. Mijn vrouw is 11 weken zwanger, heeft een eigen praktijk en we hebben al twee dochters van 8 en 10 jaar die over twee weken weer naar school moeten. We houden de informatie op internet goed bij, maar het is wel fijn om te lezen hoe andere zwangeren ermee omgaan. wanneBmum, fijn dat jij hier meeschrijft. Ik vind je echt een aanwinst voor het forum en kan merken dat je echt verstand van zaken hebt. Heel goed ook die uitleg over het vaccin. (cartoon is ook geinig!) We hebben ook nog een vraagje, waar ik nog nergens een antwoord op heb kunnen vinden: als de griep vooral gevaarlijk kan zijn in het derde trimester van de zwangerschap, is het dan wel slim om in het begin van je zwangerschap veel moeite te doen om te voorkomen dat je het krijgt (voor zover dat kan natuurlijk, maar ik bedoel dan extra handen wassen, contact met zieke mensen vermijden, grootschalige evenmenten vermijden)? Je zou bijna de neiging krijgen om het tegenovergestelde te doen, zodat je de griep alvast maar gehad hebt voor je aan het eind van je zwangerschap bent. Zeker nu ik hier lees dat een huisarts zegt dat je de dans toch niet ontspringt als je bij de risicogroepen hoort.
Towser: goeie vraag! In theorie natuurlijk goed om het gehad te hebben voor het derde trimester. Vroeg in de zwangerschap kan hoge koorts echter schadelijk zijn voor het kindje. Nog beter daarom om antistoffen te krijgen zonder echt ziek te zijn. Dit kan dus door vaccinatie. In de verenigde staten staat al jaren in de richtlijnen van gynaecologen dat alle zwangeren (ongeacht het trimester) in aanmerking komen voor de jaarlijkse griepprik. Dit gebeurt daar op grote schaal, zonder ernstige bijwerkingen anders dan pijnlijke arm na de prik. Dus geen gevaar voor het kindje. Hoewel er natuurlijk geen garanties te geven zijn, is de verwachting dat dit vaccin niet anders zal zijn. Je kunt erop vertrouwen dat dit soort afwegingen zorgvuldig worden bekeken door gynaecologen, verloskundigen en virologen. De beslissing om zwangeren al dan niet te vaccineren wordt niet gedreven door financiele belangen van de farmaceut. Ik weet dat veel mensen denken dat artsen hun voorschrijfgedrag laten bepalen door farmaceuten, maar ik durf te beweren dat het merendeel van de artsen nog steeds dit vak uitoefent omdat ze het beste met hun patienten voor hebben. Als de gynaecoloog of verloskundige een vaccinatie adviseert, dan gewoon doen!
Hallo! Ook ik lees al een tijdje met jullie mee en wilde nu toch ook gaan reageren. Ik hoop niet dat sommigen denken dat je als je eenmaal bevallen bent niet meer tot de risicogroep behoort, hierboven vroeg al iemand naar hoe het zat met het risico tijdens de bevalling, nou, hier in zwitserland, waar ik woon, ligt nu een vrouw met ernstige complicaties van de mexicaanse griep in het ziekenhuis. Ze is net bevallen en kreeg het daarna, dus ze heeft het of tijdens de bevalling, of tijdens haar verblijf in het ziekenhuis gekregen. Ze zeggen hier dat je tot enkele weken na je bevalling nog het immuunsysteem van een zwangere hebt. Misschien dat deze info nog nuttig is voor mensen die twijfelen over wel of niet inenten ivm de bevallingsdatum enz. Ik zelf ben begin december uitgerekend dus ik zal zeker voor de vaccinatie gaan. @ Towser, als je de griep 1x krijgt, wil dat niet zeggen dat je het in het najaar niet nog een keer krijgt, dus ik zou het er zeker niet om doen om de griep op te lopen. Ik zou me echter als ik nog maar kort zwanger was niet zoveel zorgen maken als dat ik me nu maak. Bij mij gaat het 3e trimester 15 september in, mijn hele 3e trimester zal dus tijdens de grieppiek zijn. @ degene die directe collega's heeft die mexicaanse griep hebben (jeetje wat komt het angstvallig dichtbij voor sommigen hier!) Ik zou zeker niet gaan werken. En ik zou zelfs nog een second opinion vragen of er niet preventief iets ingenomen zou moeten worden. Als ik zelf weer ga werken zal ik ook tegen collega's zeggen dat ik even niet meer gedag zoen enz. En ook de collega's die net terugkomen van vakantie zal ik echt even mijden en dat gewoon zeggen. Dan maar voor paranoia versleten worden... Ik heb zelf gewoon echt het gevoel dat ik het anderhalve maand moet uitzingen voor de vaccinatie er is om te proberen niet besmet te raken. Wat ik 'gevaarlijk' vind, is de gedachte van mensen dat het maar om een simpel griepje gaat. Dat is ook zo! Maar helaas niet als je tot 1 van de risicogroepen hoort... Wil niet zeggen dat we allemaal vreselijke complicaties krijgen. Ik heb wel op engelse fora gezocht en mensen gevonden die probleemloos zwanger de mex griep doorliepen, maar die waren misschien ook iets minder ver zwanger? Dat weet ik niet, heb ik niet op gelet toen ik die site vond. In elk geval ga ik toch proberen te vermijden. Wat nemen jullie in om je weerstand te verhogen? Mijn gyn schreef me preventief die homeopatische korrels voor, Oscillococcinum. Neemt iemand hier ook zoiets? Ecinae of iets dergelijks? Groetjes van een andere bezorgde zwangere! Ninette 22 weken zwanger
WannaBMum, dit weet jij misschien wel: hoe zat het nou met of het vaccin voor zwangeren juist wel of juist niet 'adjuvents' moest bevatten? Juist niet toch? Ik las namenlijk dat het zwitserse vaccin dat wel zou bevatten maar heb niet goed begrepen wat het nou is, dat 'adjuvent'. Daar komt bij dat zwitserland 1 van de grote fabricanten is van dit vaccin, dus dan zal het in de andere landen toch ook die 'adjuvents' bevatten? Een andere vraag nog: je zegt dat er al een vaccin type bestond voor de pandemie sinds enkele jaren, bijv. voor de vogelgriep toen en dat alleen dit soort virus dan nog toegevoegd moet worden maar de rest al getest en veilig bevonden is. Dan is mijn vraag. Waarom duurt het dan zo lang voor het er is?? En waar hebben jullie de informatie vandaan dat het vaccin er in september al zou zijn? Ik zie hier alleen maar oktober. Ik heb mn zwangerschapsverlof al 2 weken naar voren gehaald, dus 6 weken vantevoren stoppen ipv 4, maar dat heeft ook andere redenen hoor. En verder heb ik nog anderhalve week aan vrije dagen staan, die wilde ik eigenlijk voor na het verlof bewaren voor meer tijd met de baby, maar als die grieppiek er is, zal ik die dagen toch in september op gaan nemen. Zeker ook om mijn oudste thuis te houden van de creche...
He Ninette: klopt helemaal dat je na je bevalling ook nog een tijdje kwetsbaar bent. Extra reden om te vaccineren. Aangezien je antistoffen dan ook via borstvoeding bij je kindje kunnen komen (die nog te klein is om zelf gevaccineerd te worden) doe je daar juist goed aan. Als je mexicaanse griep hebt gehad, is het onwaarschijnlijk dat het virus binnen enkele maanden dusdanig muteert dat je immuunsysteem het helemaal niet meer herkent. Je zult het dus niet opnieuw krijgen. (Wij zijn helemaal blij met personeelsleden die het nu al hebben gehad, die kunnen we mooi straks inzetten om de patienten te verplegen zonder dat dat een risico voor ze vormt, hahaha) Het kan natuurlijk best zijn, dat de "gewone seizoensgriep" dit jaar ook nog langs komt. Daar ben je nog wel vatbaar voor, want mexicaanse griep lijkt daar waarschijnlijk onvoldoende op om bescherming te bieden.