oh ja, sorry hoor, nog een vraag... Weet iemand of de baby ook enige vorm van bescherming meekrijgt als jij je tijdens je zwangerschap laat inenten? Of krijgt de baby er niks van mee en is die dus super kwetsbaar ook als jij ingeent bent? (al heb je in elk geval het risico weggenomen dat de baby het via jou krijgt)
oh, je hebt daar al op geantwoord, via de borstvoeding dus! super! Ik heb bij mijn 1e 3 maanden met pijn en moeite BV gegeven. Dit keer proberen nog langer vol te houden ivm die griep dus!
Ik had ook veel problemen met borstvoeding. Ik hoop echt dat het deze keer goed lukt. Ik denk dat er iets homeopatisch bestaat om de melkproduktie goed op gang te brengen.
Alle vaccins bevatten adjuvants oftewel hulpstoffen. (enkel het oplosmiddel noemen we tenslotte al een "hulpstof") Het gaat erom welke stoffen erin zitten. Het griepvaccin zoals tot nu toe in NL is gebruikt, bevat hulpstoffen die niet schadelijk zijn voor zwangeren. Hoe dat in Zwitserland zit weet ik niet. Zie RIVM website: Zal het vaccin tegen Nieuwe Influenza A (H1N1) veilig zijn? De vaccins die worden ingezet zijn de afgelopen jaren ontwikkeld voor bescherming tegen een verwant virus van het virus dat nu de grieppandemie veroorzaakt. Het bestandsdeel van het vaccin dat er voor zorgt dat het specifiek voor deze griep werkt, het zogenaamde antigeen, moet daarom worden aangepast. Voordat de aangepaste vaccins kunnen worden ingezet, moeten deze opnieuw aan de strenge veiligheidseisen voor registratie voldoen. De registratieprocedures voor de nieuwe vaccins lopen al bij de European Medicines Agency (EMEA). De EMEA is een instituut van de Europese Unie, dat er op toe ziet dat nieuwe geneesmiddelen veilig zijn. Zij stelt hiervoor strenge veiligheidseisen. De eerste vaccins zijn 5 tot 6 maanden na ontrafelen van het nieuwe griepvirus beschikbaar. waarschijnlijk zal het ergens eind september of begin oktober worden.
hahaha, dat weet ik ook niet precies, dat aap ik van amerikaanse sites na en mij stond bij dat WannaBMum hier ook over adjuvents had. Op amerikaanse sites had ik dan juist gezien dat het geen adjuvents moest bevatten en in de zwitserse krant hadden ze het over dat het een veilig vaccin met adjuvents was, maar de adjuvent (eh, toevoeging?) was dan een druppeltje olie ofzo? maar wat zo'n druppeltje olie dan in dat vaccin doet, daar heb ik geen snars van begrepen
Aha, ok, nou ja, aangezien zwitserland dus een grote fabrikant is (Novartis) neem ik aan dat we hetzelfde vaccin krijgen straks.
WannaBMum, zou jij mensen ook aanraden iets homeopatisch in te nemen om het immuunsysteem een boost te geven? Zoals dus oscillococcium of Echinae?
Ninette: Er zijn niet heel veel onderzoeken gedaan op dit gebied. Als je goed engels beheerst de volgende link wel interessant: Homoeopathic Oscillococcinum for preventing and tr...[Cochrane Database Syst Rev. 2006] - PubMed Result Samenvattend: hoewel enig effect (kortere ziekteduur van 1/4 dag, dus 6 uurtjes) dus het lijkt wat te doen, nog onvoldoende gegevens om het als standaard aan te bevelen. Ik weet eerlijk gezegd niet of er onderzoek bekend is naar de effecten van oscillococcinum op zwangere en kind
ik neem oscilococcinum zelf tijdens de winter in tegen de gewone griep en was op mn werk zo ongeveer de laatste die toch klappertandend naar huis afdroop, hihi, dus ik had zeker het gevoel dat het hielp, ook tijdens de griep nam ik het en was ik snel weer beter. Volgens de gyn kun je het zonder problemen innemen tijdens de zwangerschap, zij heeft het aan me voorgeschreven en ik heb ook een doosje voor man en kind gehaald.
Bedankt voor de antwoorden. Het vaccin leek ons ook al de beste keuze, alleen rest dan nog de vraag: komt het op tijd? Nu zwangere vrouwen in het 1e en 2e trimester niet meer bij de risicogroepen horen, komen ze dan nog wel als eerste in aanmerking voor het vaccin? Of krijgen sowieso alleen mensen in de risicogroepen nog een vaccin? En hoe zit het met het tweede vaccin? Hoeveel tijd zit er tussen de eerste en de tweede? Als je nu net over de helft van je zwangerschap bent, kun je het dan niet beter wel nu al krijgen? Ik kan me voorstellen dat jij je nog meer zorgen maakt Ninette, als je 3e trimester precies samenvalt met de verwachte piek.
Mmm wat een gedoe allemaal.... Hier mogelijk een collega die de mexicaanse griep heeft. Pff najaa ik wacht wel even af of het echt zo is, en zal dan wel weer even overleggen met de HA wat het beste is ivm mn zwangerschap. K wil me verder niet helemaal gek laten maken en mezelf isoleren, dat wil namelijk niet, man moet ook gewoon werken en ik zal ook op boodschap moeten dus tsja.... K hoop alleen dat het mee mag vallen en ik het niet krijg of in lichte mate en dat alles goed zal gaan met mn ukkie.
Hallo, Ben net bij de verloskundige geweest. Daar mijn zorgen neergelegd. Zij maakt zich er niet druk over voor nu. Dingen die mij wel gerust stelde waren dat bevallen met griep maar uiterst zelden voorkomt. Zij gaf aan dat de bevalling meestal niet wordt ingezet als het lichaam dat niet aankan, dat is zo door de natuur geregeld. Daarnaast gaf ze aan dat als je met iemand in aanraking komt het nog niet zo hoeft te zijn dat je besmet wordt en als je al besmet wordt hoeft het nog niet zo te zijn dat je het krijgt. Verder gaf ze aan dat heel veel zwangere vrouwen zich zorgen maken nu, dat zodra er nieuws is zij dit als eerste krijgen en zullen doorspelen. En natuurlijk kan het altijd gebeuren maar de kans is vooralsnog klein en als het gebeurt betkent dat ook niet meteen het ergste. Toen ik vertelde dat ik het moeilijk naast me neer kon leggen/moeilijk kan relativeren gaf ze aan dat dit wel overeenkomt met de zwangerschapsduur en de hoeveelheid hormonen die mijn lichaam nu aanmaakt (37 weken zwanger). Ook zien zij vaak dat zeker bij een tweede kindje dit erger is (je weet dan wat je te verliezen hebt) En wat het inslapen betreft daar ga ik een homeopatisch middeltje of iets van kruidenthee voor halen. ik mocht altijd bellen als ik me zorgen blijf maken. Maar door haar houding en woorden voel ik me nu iets beter. Plus dat het kindje en ik het verder goed doen. Lisa: beetje late reactie......Dit wordt mijn tweede dochter, de oudste is 20 maanden. Ik vind het heerlijk die kleintjes. En inderdaad kun je nu niet meer doen als goed op je gezondheid letten. Thanx voor de tips! Dus ik probeer het zoveel mogelijk van me af te zetten (soms iets moeilijker dan anders) en toch nog te gaan genieten. Ik kan niet stoppen met leven, maar wat ik kan doen doe ik (hygiene en weerstand) Tot zover, groetjes!
Ik wou dat ik zo kon reageren. Ik ben gestopt met werken toen ik 6 weken zwanger was, wegens medische redenen (moest de hele dag overgeven, dus werken wordt dan moeilijk). Dus op werkgebied ben ik 'veilig' wat betreft de griep. Mijn man moet tuurlijk wel werken. Hij doet 1 à 2 maal per week de boodschappen. Je ziet me niet meer in een warenhuis. We gaan ook nergens meer waar er veel volk bijeenkomt, zoals de kermis of een drukke badstad. Als we wandelen met ons meisje en de hondjes gaan we iets drinken, maar dan op een terras, niet binnen. Binnen 2 weken moet ons dochtertje normaal weer 2 dagen per week naar de creche. Ik denk niet dat ze nog zal gaan. Al is dit gevoel wel dubbel omdat ik dit haar aan de ene kant niet wil ontzeggen maar aan de andere kant zijn creches echte broednesten van ziekten en wil ik haar beschermen. Die griep spookt de hele tijd door mijn hoofd. :x
Hoi, Nou, dat heb ik ook wel. Ik ben net naar de Ikea geweest en het was echt MEGA druk.............. pfffffffff. En wij voelen ons vanwege die griep dan dus echt niet meer op ons gemak... Hele tijd met die handgel om onze handen te wassen. Maar onze tactiek was zoveel mogelijk kopen zodat als er echt veel griepgevallen zijn, wij straks thuis lekker kunnen klussen Nu ga ik niet meer terug naar de Ikea tot na de vaccinaties Boodschappen doe ik verder niet meer, die doe ik op internet, deed ik voorheen al wel eens uit luiigheid, nu doe ik het om de risico's te verminderen. En mijn zoontje houd ik in elk geval de 1e crecheweek al thuis omdat ik eerst wil kijken of er niemand ziek blijkt, want soms komen mensen bijv. op vrijdag terug van vakantie en worden ze pas op maandag ziek ofzo, dus nouja, in elk geval de 1e week en daarna zie ik wel verder. Zelf zal ik wel moeten gaan werken, maar ik stop verder niks in mn mond, mn zoontje wel En ik houd mezelf gewoon op afstand van de vakantiegangers. Als er bij mij op het werk een paar griepgevallen zouden komen, dan zou ik mn werkgever gaan vragen of ik thuis mag werken gedurende een maand. Normaliter mag dat niet, maar nood breekt wetten toch? Anders komen er denk ik toch wel een keer maatregelen hoor. Ik had gelezen dat de zwangere vrouwen in Argentinie niet meer hoefden te werken vanwege de pandemie...
Nu ben ik 28 weken zwanger. Heb moeten overgeven tot ongeveer 18 weken. Dat was natuurlijk heel wat minder. Heb er zelfs een scheurtje in mijn buikwand aan overgehouden. Man dat deed pijn. Om met 18 weken terug te beginnen werken zag ik niet meer zitten. Moest zowiezo stoppen aan mijn 6 maand. Plus het feit dat ik een enorme buik heb. De meeste mensen denken dat ik elk moment kan bevallen en het is nog 3 maand te gaan.
en dan blijft die arbeidsongeschiktheid gewoon van kracht? Zeker vanwege het scheurtje in de buikwand, vervelend zeg! Ik heb tijdens mijn 1e zwangerschap vanaf 20 weken plat moeten liggen, dat vond ik echt heeeeel vervelend, vanaf 34 weken ook in het ziekenhuis aan de weeenremmers, maar dit keer gaat het wel goed. Maar ik ga niet voor een maand werken grote risico's nemen, dus ik zou zeker als ik daar reden toe zie alles op alles zetten om thuis die laatste maand voor het verlof uit te zitten, if that is what it takes.
Ik ben slecht 1 keer naar de dokter moeten gaan van de ziekenkas toen ik nog zoveel moest overgeven. Hij zag blijkbaar aan mijn gezicht dat het waar was. Ik had allemaal gesprongen adertjes rond mijn mond en was niet om aan te zien. Ben toen niet meer terug moeten gaan. Aan mijn 18 weken heb ik een ziektebriefje gevraagd aan mijn gyneacoloog tot 3 augustus. Vanaf 4 augustus ben ik uitgeschreven op mijn werk wegens het gevaar van tillen. Ik woon wel in België. Weet niet hoe het ziekensysteem werkt in Nederland.
Heb net gebeld met de dienst 'Influenza'. Had deze morgen een lijstje opgesteld met vragen. In België gaan ze de besmette zwangere vrouwen relenza geven ipv tamiflu. Relenza is niet schadelijk voor de baby omdat het inhalers zijn. Er zijn al 3 besmette zwangere vrouwen in België en die zijn alle drie genezen. Eind september zullen de risicogroepen gevaccineerd worden. Gezonde mensen zullen moeten wachten tot oktober. Voor het moment ben ik een beetje gerustgesteld.