Dat klinkt goed, ik denk persoonlijk dat alle europese landen het vaccin op hetzelfde moment zullen krijgen. Dat wil de EU ook, dus als belgie het eind september heeft, dan andere landen neem ik aan ook. Weet jij toevallig ook hoe lang die zwangere vrouwen al zwanger waren?? (6 weken of 6 maanden bijv?)
Mijn verloskundige benadrukte ook (nogmaals) dat deze griep totaal niet ernstiger is als een andere griep en dat er in het verleden zovaak zwangere vrouwen ziek zijn geweest. Tuurlijk kan het mis gaan maar de kans is nog altijd veel en veel groter dat het gewoon goed gaat. Alleen horen wij het in de media niet als een zwangere met griep het gewoon goed doorstaat. Ik twijfel ook nog steeds of ik mijn dochter naar de creche breng, maar ik denk toch dat ik het voorlopig ga doen, want ik ontzeg haar ook iets. Misschien dat ik haar rondom de bevalling en de eerste 2 weken erna thuis hou. Oh ja, je babytje is de eerste maanden beschermt tegen de griep, door stoffen die hij/zij meekrijgt uit jou placenta. Het komt bijna nooit voor dat een zuigeling zoiets oppikt. En als je dan ook nog borstvoeding geeft zou dat helemaal goed zijn. Ik ben ook nog steeds niet helemaal gerust, maar ik kan mezelf ook niet gaan opsluiten. Mij heeft het geholpen hier met mijn verloskundige over te praten. Zij kan je geen garantie geven maar misschien helpen het iets te relativeren. Misschien een idee? Ik dacht trouwens gehoord te hebben dat het in Belgie minder vaart loopt met de mex. griep? En in welk trimester zaten die zwangere vrouwen die het goed doorstaan hebben? Groetjes!
He meiden, de trend van de laatste pagina's is inderdaad toch wel erg overbezorg. Je moet varkensgriep inderdaad zien als gewone seizoensgriep, die heerst er ieder jaar en was altijd al een risico als je zwanger was. In verhouding zullen er meer mensen nu griep krijgen, dus ook meer zwangeren. Maar vorige jaren hebben we ons ook niet opgesloten in huis (terwijl we best seizoensgriep hadden kunnen krijgen!) Oke, je moet het risico niet opzoeken, maar je kunt ook niet als een kluizenaar gaan leven en je in je huis opsluiten.
Jeetje, wat een paniek heerst er hier! Het is nu toch wel algemeen bekend dat deze griep niet ernstiger (alleen besmettelijker) is dan een normale griep? Hieraan overlijden zelfs minder mensen dan aan normale griep. Wat kan een mens zich gek laten maken zeg.
Op zich ben ik het met je eens, ware het niet dat het verloop van de ziekte veel ernstiger kan zijn bij zwangere vrouwen dan bij niet-zwangeren. De kans zal wel klein zijn maar ik begrijp de angst dus enerzijds wel. Anderzijds ben ik het met je eens dat het weinig zin heeft om heel paniekerig je in huis te gaan opsluiten nu.
Ik kom net van de huisarts vandaan en er is nu al een protocol voor zwangere vrouwen die binnen huisartsenposten werken, het advies GEEN diensten meer te draaien! Kijk opsluiten in huis doe ik ook niet,maar ik neem wel voorzorgsmaatregelen, oftewel, ik ga niet naar verjaardagen momenteel, schud mensen geen handen, doe boodschappen op moment dat het in de winkel geen spitsuur is en was mijn handen veelvuldig met uni cura. Er is niet voor niets uitgeroepen dat vrouwen die zwanger zijn in hun derde trimester, een risicogroep zijn, ookal zouden het om normale griepverschijnselen gaan, zwangere vrouwen hebben wél verhoogde kans op complicaties...
Helemaal mee eens maar mensen vergeten vaak dat er velen ook nog eens astma hebben of zo en dat dit virus dus vol in je longen zit en snel een longontsteking kan veroorzaken. Zit je echt niet op te wachten als je zwanger bent. Ik baal enorm en twijfel nog steeds over wel of niet zwanger raken van nummer 2 nu (ben ruim 36). Weet nu nog steeds niet of die vaccinatie veilig is voor de ongeboren vrucht als je bijvoorbeeld 2 maanden zwanger bent? Of heb ik wat gemist? Ik zou namelijk sowieso in aanmerking komen voor het vaccin vanwege astma. Wie heeft er nog advies en tips. Momenteel wachten we gewoon tot ik die prik heb gehad zonder zwanger te zijn maar eigenlijk wil ik helemaal niet wachten, wordt er niet jonger op. Twijfels twijfels....heb duidelijk nu als last van de hormonen! Groetjes, C
Ik ben niet zozeer bang tijdens de zwangerschap als wel tijdens de bevalling of vlak erna. Maar ik kan het nu wat beter van me afzetten, opsluiten in huis heeft in ieder geval geen zin, beweging en buitenlucht is juist goed! Maar onderschat hormonen en slaapgebrek niet tijdens de laatste loodjes. De een kan dan makkelijker relativeren als de ander. groetjes!
Ik sluit me niet in paniek op bij ons thuis hoor, het is toevallig erg gezellig in ons huis En ik ga toch werken na de vakantie? Ik beperk alleen de kansen die griep te krijgen door wat concessies... tja. Lynn, als je niet naar verjaardagen gaat, vertel je dan ook waarom niet? En hoe reageert men dan? Want nu is het nieuws weer dat het 'maar een gewoon griepje is' en dus neemt iedereen het weer laconiek op, terwijl een paar weken geleden de koppen waren: mex griep gevaarlijker dan gedacht! Je gek laten maken...... tja...... je kunt geen krant openslaan, geen tv kijken en geen radio luisteren zonder dat je leest of hoort dat het zo gevaarlijk is voor zwangere vrouwen, dus tja, als je dan op dat moment zelf zwanger bent is het logisch dat je het op jezelf betrekt toch!?
ja idd ik vertel erbij dat ik ivm de het feit dat ik een risico groep ben (ben in derde trimester) van de huisarts het advies heb gekregen om nu even niet naar verjaardagen en andere grote bijeenkomsten te gaan. Ik laat mijn vriend dan gaan, en heb ook aan HA gevraagd, hoe gevaarljk het is als vriend wel gaat, maar hij zei dat dat best wel kan. Als vriend zelf ook maar op de verjaardag zijn handen goed wast en liever niet zoenen op de wang. Als mensen daar laconiek over doen, dan doen ze dat maar, mijn HA heeft dit geadviseerd en na 2 miskramen ga ik het risico echt niet groter maken omdat andere mensen het wel vinden meevallen... gisteren had ik visite, ik heb geen handen gegeven en niet gezoend, en erbij verteld waarom. Ja ze keken wel een beetje raar, maar jammer dan hoor!
Ik begrijp je dilemma Ik zou even het vaccin afwachten en dan een maand na het vaccin beginnen met klussen. Helaas moet je dan zo'n 3 maanden wachten, maar better safe than sorry denk ik dan... Het risico op het vaccin innemen als je kindje nog niet volledig ontwikkeld is, is nog steeds niet bekend...
Nou ja, ik heb zelf het idee dat het eerder oktober zal zijn dan september met dat vaccin en als je er dan twee moet hebben met tijd ertussen en ze beginnen mid oktober ben je zo weer 3 maanden verder. Je hebt ook wel gelijk, ik ben een beetje ongeduldig maar als je het dan eindelijk weet en wil! Dan is er dit weer! Soms denk je dan: ach nou en, en dan opeens denk je: maar beter even wachten (puur omdat ik astmatisch ben hoor). Nou ja komt tijd komt raad. Denk dat september veel duidelijkheid zal brengen als de scholen weer begonnen zijn. Thanks, C
WannaBmum: als het net zo gevaarlijk is als gewone seizoensgriep voor zwangere vrouwen, waarom willen ze de zwangeren dan inenten tegen deze griep en niet tegen de seizoensgriep?
Ja inderdaad, ik las net in de volkskrant dat het allemaal héél erg meevalt, maar dat zwangeren in het derde trimester sowieso Tamiflu krijgen. Ik wil die rommel niet!! :x Ik vind het aan de ene kant vervelend dat er nu door best veel mensen laks over gedaan wordt. Ach, hoest maar gewoon over het bureau heen, je hebt toch geen griep?? Nee, dat weet je niet... Ook aanstaande zaterdag...een verjaardag waar normaal gesproken altijd véél gezoend en geknuffeld wordt...ik zie de dicussies nu al ontstaan als ik zeg dat ik niet wil zoenen: - "nee, maar ik heb geen griep" (dat weet je niet....want één dag voordat je het merkt ben je al besmettelijk!) - "Nee, het is een milde griep" (ja maar voor zwangeren in het derde trimester niet!) - "ja, je kunt morgen ook onder een auto lopen" (dat kan altijd ja...) Etc.... Zucht....ik maak me op zich niet zo'n zorgen om de griep, maar wel om die kloterige Tamiflu!!!!
In België geven ze de zwangere vrouwen relenza. Dit is zo'n inhaler en komt niet bij de baby terecht.
Ja precies, waarom is dat hier eigenlijk niet? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat Relenza minder goed werkt. Maar ja, je kunt het eerst proberen toch (of zal het dan al te laat zijn...?)
Ik heb gewoon gezegd: sorry ik val onder de risicogroep wat betreft mex. griep, en daarop hadden ze gelukkig weinig weerwoord... Oja en dat het wel meevalt, is ook niet zo volgens mijn huisarts want hij had al 10 mensen die uit salou kwamen aan de telefoon gehad met griepverschijnselen! En dan woon ik in een dorpje!!!! Er komt wel degelijk een grote epidemie aan, maar voor de niet risico groep is het idd niet zo ernstig. Maar WIJ zijn dus wél de risico groep!! Dus de HA vind het heel verstandig juist om nu goed op de hygiene te letten en niet naar grote bijeenkomsten enzo te gaan