Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik snap jullie allemaal en ik ben zelf net zo bang ervoor maar sommige mensen die de griep hebben zullen toch de deur uit moeten. bv om boodschappen. je moet toch eten en drinken. em als je verder geen familie ofzo hebt. of ze moeten bv ene recept tamiflu halen bij de apotheek of weet ik wat...

2. nienker25

nienker25 Lid

14 mrt 2007
    8
    0
    0
    pedagoog
    Kon het toch niet laten om stiekem even mee te lezen. Het lijkt wel of de positieve dingen niet gehoord worden en we elkaar helemaal gek maken. De kans is vooralsnog gewoon klein dat je het krijgt en als je het krijgt is het ook niet het einde van de wereld. Maar goed dit heeft waarschijnlijk weinig zin, want alleen de negatieve dingen worden opgeslagen.
    Trouwens de ziektekosten gaan in NL niet omhoog, de overheid heeft hier de medicijnen/vaccins ingeslagen. De omringende landen (bv Duitsland) is dit wel het geval.
    Ik snap de zorgen best en het is goed om bepaald evorzorgsmaatregelen te nemen maar we moeten het niet erger maken dan dat het is.
    groetjes!

3. Kanellie

Kanellie Actief lid

30 jun 2008
    487
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Gaanderen
    Wat raar dat voetballers preventief tamiflu krijgen, waarom??? Het heeft namelijk helemaal geen zin hoor... van Tamiflu word je niet beter, het is een virusremmer en bij voorbaat slikken heeft al helemaal geen zin... :(

@ Allemaal: Ik heb ook gehoord van die kliniek maar weet er het fijne niet van pfff vind het persoonlijk ook wat overdreven mja!!!

Mijn moeder is nog niet beter, voelt zich nog erg moe en heeft flink last van de spieren maar ze is wel weer aan de beterende hand... gelukkig maar!!!

Liefs Nelleke

4. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.356
    271
    83
    Vrouw
    @ Nienke: ik lees juist dat de ziektekosten WEL omhoog gaan, wrs 10 euro per maand. Onder meer vanwege de Mexicaanse griep.

Ik ben gisteren op controle geweest bij de gynaecoloog en heb haar gevraagd wat zij kon vertellen over de Mexicaanse Griep. Volgens haar verloopt het momenteel als een gewone seizoensgriep. Als wij als zwangeren klachten krijgen (koorts > 38,5) dan moeten we ons melden bij de huisarts. Die dient ons dan Tamiflu toe. Ik vroeg of dit niet schadelijk is voor de baby maar het middel is al enige tijd op de markt en er zijn geen gevallen bekend waarbij er schade is geweest voor de baby. Ze zei dat het middel al 20 jaar op de markt is. Er schijnt ook nog een andere griepremmer te zijn maar daar zijn minder gegevens over bekend, vandaar de voorkeur voor Tamiflu.

5. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan kan er toch iemand, buurvrouw? Het rode kruis? of wie dan ook die boodschappen voor de deur zetten?

Nienker25, ik zie niet dat alleen de negatieve dingen gelezen worden, maar er komt maar weinig van de echt positieve dingen in het nieuws, dus welke bijzonder positieve dingen heb jij het over?

Hier heb ik vandaag de soort van RIVM gebeld in het land waar ik woon vanwege het nieuws dat ze niet de hele bevolking gaan inenten, maar alleen de risicogroepen en omringenden. Het protocol wordt hier: ziekenhuispersoneel, mensen die voor baby's van onder de 6 maanden zorgen, zwangere vrouwen en mensen met immuunziekte. Dat was wat er vermeld stond. Ik heb gebeld met de vraag of de overige kinderen in het gezin met baby onder de 6 maanden ook ingeent worden, want heb ook nog een zoontje en die gaat naar de creche. Toen hebben ze me wel geprobeerd gerust te stellen door te melden dat bij het minste of geringste creches gesloten zullen worden, dat mijn zoontje inderdaad ook ingeent zal worden, evenals natuurlijk mijn man, en verder meldden ze nog dat dat niet in de krant stond omdat dat geen goed leesvoer is, maar dat er ook aardig wat gevallen bekend waren van zwangere vrouwen in de tweede helft van hun zwangerschap die de griep doorstaan hebben met enkel en alleen paracetamol. Maar dat verkoopt niet, maar zij wist dat natuurlijk wel.
    Griepvaccin was wel weer iets later (ze zei okt-nov) maar het feit dat ze niet meer de hele bevolking hier willen inenten lijkt toch aan te geven dat het echt geen heel erge griep zal zijn, en wij zwangere vrouwen werden waarschijnlijk ook al zieker van de seizoensgriep.
    Ik zal alles doen om die griep te ontlopen, en nog meer om de griep van de pasgeboren baby weg te houden straks, maar ik ben vooralsnog wel gerustgesteld. (en ik ga nog wel naar een feestje vanavond met mensen die net van vakantie terug zijn :)

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Tjsa...mn VK zei dat je er weinig aan kunt doen of je t krijgt of niet. Gewoon goed op hygiene letten en bij mensen uit de buurt blijven, voor zover dat kan die het hebben.

Echter wordt er nu al vaak niet meer getest of je de M griep hebt of gewone griep omdat je het moet behandelen als gewonen griep en uit moet zieken. Ten minste dat hoorde ik via mn werk, hadden HA gezegd tegen collega's.

Dit is dus de reden waarom ik niet weet of mn twee collegas nu mexicaanse griep hadden of niet...
    Ik moet gewoon in de gaten houden of ik koorts krijg, of dat mn dochtertje dat krijgt enzo.

Succes allemaal!!! Ik hoop dat het allemaal goed gaat met ons allemaal ;)

7. ze zijn naar spangje geweest en nu allemaal ziek en zelfs vanmiddag liet een vrouw van de kennis van hun haar 2 kinderen daar spelen terwijl ze weet hun het hebben dus dat snap ik ook al nie maar dat zijn van die mensen die het graag willen hebben om aandacht en doen via hun kids en die spelen hier met anderen kids opplein lekker dan plus een baby van 3 maand op plein hier ik 30 weken zwanger dus word een griep pleintje hier denk

8. Kioshi

Kioshi Lid

15 jul 2009
    72
    0
    0
    NULL
    west-vlaanderen
    ik heb ergens gelezen dat ze in Engeland 'flu partys' geven. Zodat zoveel mogelijk mensen de griep al hebben gehad voor hij muteerd naar een gevaarlijker versie. Aan de ene kant zie ik hier wel logica van in, als je niet tot de risicogroep behoort dan.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ja heel logisch.

Nu vind ik het ook niet erg om te krijgen. Alleen als ik zwanger zou zijn.

10. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Mijn neefje heeft de mexicaanse griep en wij hebben hem de afgelopen dagen heel veel gezien! Mn dochter heeft gister de halve dag bij hem gespeeld waarna ik nog een dikke natte zoen van hem kreeg...
    Ben erg benieuwd...

11. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    #571 juenco, 16 aug 2009
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
    Zoenen jullie (zwangeren in eht derde trimester) mensen nog wel gewoon?

Ik had gisteren een verjaardag en zei dat ik zoenen en lichamelijk contact voorlopig even wil vermijden (je kunt immers besmet zijn zonder ziek te zijn!)
    Ik kreeg tóch wel een aantal vervelende reacties en steken onder water én zelfs iemand die mij toch innig omheldse terwijl diegene (mijn schoonvader :$) wíst dat ik dat liever niet had.

Ben ik nu een aansteller?

12. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Nee, absoluut niet. Er is niets raars aan dat je je kindje en jouzelf zo min mogelijk risico wil laten lopen. In feite zouden ze je een complimentje moeten geven dat je nadenkt!

Ik heb gister dezelfde beslissing genomen (val vanwege mijn meerling ook in de risicogroep en wil het risico zoveel mogelijk vermijden dat ik toch weinig geteste medicatie moet slikken bij mijn nog weinig volgroeide kindjes).

Mijn opa is overleden en er waren dus een heleboel mensen die mij wilden condoleren. Handen kun je ontsmetten, maar ik wilde geen zoenen. Iedereen had er begrip voor. Heb het wel nog aan veel mensen uitgelegd. Veel mensen onthouden alleen het 'oh, het is een milde griep'-verhaal en kijken niet verder naar risico-groepen omdat ze daar niet bij horen.

Weet je, zelfs al zou het overdreven zijn, het is jouw lichaam. Iedereen heeft maar te respecteren dat je daarmee doet wat je wil (zolang je niks slechts voor je kindje doet :) ). Als ze dat niet doen, is dat puur een inbreuk op jouw privacy en lichaam. Laat staan mogelijk op jouw gezondheid. Daar kan ik me kwaad over maken.

Het kan helpen door een paar artikelen door te sturen, zoals van het RIVM dat je in de risicogroep valt, en het onderzoek van Jamieson (2009). Ook informatie van het CDC in Amerika en NHS in Engeland. Allemaal makkelijk te vinden met Google. Ze weten daar gewoon meer over wat ons mogelijk staat te wachten.

13. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Nou ik heb dus vorige week niet gezoend toen mijn moeder en broer + aanhang kwam, maar achteraf kreeg ik dus wel te horen 'dat ik er te voorzichtig mee bezig was' terwijl ik notabene van huisarts het advies heb gehad om zoenen nu even te mijden!!!!
    Dus ja daar baalde ik wel van, dat daar dus achteraf eigenlijk niet zoveel begrip voor was, zelfs van mijn eigen moeder en broer.

Dus mijn schoonmoeder was hier donderdag en die zoende mij ook, ik dacht: naja laat maar zitten, ik ga er maar niet ook weer wat van zeggen.

Verder ben ik dus van plan om niet naar de verjaardag over een paar weken van neefje (waar heel veel mensen voor zijn uitgenodigd) te gaan, vanwege de mogelijke besmetting, ik hoop dat er begrip voor zal zijn, maar ja ben nu dus toch bang van niet...
    daar heb ik me dus helaas lelijk op verkeken ja, dat ik dacht dat er wel begrip voor zou zijn.

14. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je gaat tijdens een zwangerschap toch ook niet drinken of roken, omdat je je kindjes wilt beschermen, daar hebben andere mensen wel begrip voor, en als je dan zou zeggen dat je even niet wil zoenen omdat je geen zware medicijnen zou willen gebruiken mocht je die rotgriep krijgen, dan heeft iedereen commentaar? Mensen moeten zich er niet mee bemoeien.
    Als jij niet wil zoenen dan zoen je niet, maak je er een grapje van, zo van, na de vaccinatie kom ik je zoenen, maar tot die tijd even niet! en dan lach je gewoon.

Aan degene wiens neefje mexicaanse griep heeft: ben jij zwanger?

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Meiden, bedankt voor jullie reacties!

Ik moet bekennen dat ik dus die ochtend wel aan "de druk" heb toegegeven (we hadden er een nacht geslapen) en heb ze voorzichtig een zoen gegeven bij het afscheid.

Nu baal ik hier toch van, ik geef hén gelijk en zeker weten dat ze niet besmet zijn doe je niet.

Vanaf nu: no more kisses!! :x :p

16. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    had ik dus ook, want toen mijn moeder en broer weggingen, gaf mij broer me tóch een kus op mijn wang, en ik weet dat hij het lief bedoelt hoor, maar toch, je geeft aan nu even niet te willen zoenen, en men wil dat niet begrijpen eigenlijk, en toen ik mijn moeder later die dag aan de telefoon had, werd me dus verteld dat ze vonden dat ik er te krampachtig mee omging.
    En met uiteindelijk resultaat dat ik me er lullig over voel en daardoor dus geen nee meer durfe te zeggen later die week, tegen mij schoonmoeder.
    Tuurlijk hóef ik het niet perce op te lopen, maar waarom is het dan zo moeilijk om even een paar maanden niet te zoenen...
    Nou ja ik ga gewoon nu zo min mogelijk op visite, en zorg dat er ook niet zo heel veel visite komt, dan maar zo hoor.

17. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    @Lynn77: ja inderdaad, ik probeer nu ook zo min mogelijk visite te plannen...

Ik zie dat jij ongeveer net zo ver bent als ik, hoe voel jij je? :)

18. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @juenco:
    ik voel me best oke, lig wel vaak wat te luieren de laatste dagen, maar probeer wel elke dag ook wat te bewegen, stukje fietsen of lopen ofzo. En verder veel fruit eten en elke dag groente. Lichamelijk gezien heb ik eigenlijk een hele fijne zwangerschap!
    En hoe voel jij je?

19. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, wat een onbegrip zelfs van de eigen families, en als je ze met de feiten uit het amerikaanse onderzoek om de oren wappert, vinden ze het dan nog steeds zo gek?

20. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook moeilijk hoor, ik ga morgen weer werken na de vakantie en normaliter zoenen mensen mij na een paar weken afwezigheid dus gedag, nu wil ik dus niet zoenen en ik vind het ook moeilijk om te zeggen, vooral nu het als 'maar een griepje' bekend staat en je dus inderdaad voor aanstelster versleten zal worden, maar toch, ik neem het zekere voor het onzekere en zoen dus niet, knap figuur die me dan toch zou weten te dwingen?!

Deel Deze Pagina