Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

We wil er trouwens paniek voorkomen? Je denkt toch niet dat het de media enigszins interesseert in hoeverre ze paniek zaaien? En het is echt niet zo dat ze zich dingen laten voorschrijven door bijvoorbeeld de overheid. Het zou me wat zijn zeg, als ze deze ziekte iedere dag gaan herkauwen in de media. Dan zou ik ze al helemaal niet meer serieus nemen.

2. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo dames,

Ik maak me wel zorgen over het griepvirus. Ik volg de berichten en lees op internet (wat misschien ook niet erg verstandig is, maar oke). Wat mij zorgen baart is dat 2 van de 3 doden in Europa zwanger waren. Dat zet je toch even aan het denken ...

We vallen in risicogroepen:
    1. Qua leeftijd
    2. Omdat we zwanger zijn
    3. Ik omdat ik Astma heb

Daarbij komt dat ik werk als juf op een basisschool, een omgeving die bekend staat als brandhaard voor de ontwikkeling van deze ziekten.

Ik moet nu nog 3 weken werken, daarna heb ik 6 weken vrij. Mijn huisarts raadde me aan grote luchthavens uit de weg te gaan. We gaan op vakantie met de auto naar Oostenrijk, wat een compleet veilige optie is. Gelukkig maar.

Na mijn vakantie ben ik 31 weken zwanger. De berichten (1 op 3 wordt ziek) in combinatie met de risicofactoren eerder genoemd hebben mijn man en mij doen besluiten dat ik na de zomer niet zal hervatten met werken, maar dat ik onbetaald verlof zal opnemen vanm 7-9 t/m 6-10. 7-10 begint officieel mijn zwangerschapsverlof. Ook zal mijn zoontje na de vakantie nier meer de peuterspeelzaal bezoeken. Ik ga dit dan ook maandag meteen met mijn baas bespreken.

Ik wil dit niet doen uit overbezorgdheid, maar gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen. Je kunt het maar één keer goed doen voor je kindje. Ouders van kinderen op mijn school zijn vermogend en reizen in de zomer de hele wereld af. Ik wil mijn lot niet in handen van andermans onvoorzichtigheid leggen.

In oktober komen vaccins. Ik heb gelezen dat die prima beschermen tegen het virus en dat het in combinatie met zwangerschap mogelijk te nemen valt. Wat ik zal doen in deze situatie weet ik echter niet ... hier zomaar op vertrouwen ? In oktober is mijn zwangerschap zo ver gevorderd (35 weken / 36 weken) dat we dan ook zouden kunnen kiezen voor inleiden van de bevalling, iets wat ik zeker als optie zie.

Ik denk dat we nu niet meer kunnen zeggen dat het wel mee zal vallen want de feiten liegen er niet om. Zeker heeft het geen zin om je onnodig druk te maken, maar je kunt wel zelf maatregelen treffen.

Wat betreft kraambezoek, daar hebben we ook onze beslissing al over genomen. Wij kiezen deze keer voor een kraamfeest ivm verhuizing en wij drukken op een los kaartje dat het kraamfeest ivm het griepvirus tot nader orde wordt uitgesteld en dat de mensen een uitnodiging zullen ontvangen.

Ik vond dat eerst wat overdreven, maar kleintjes zijn zo enorm kwetsbaar, en jezelf ook als je pas bevallen bent. En deze situatie is voor iedereen nieuw, kies voor jezelf en je gezin. Dat gaan wij nu doen.

Groetjes,
    Nikki F

3. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    #43 Troetelbeertjes, 5 jul 2009
    Laatst bewerkt: 5 jul 2009
    Goh Nikki,

Ik vind je verhaal weloverdacht. Je hebt de grootste risicofactoren in jullie leven weggenomen. Zonder dat je daarbij overkomt alsof je in paniek bent.
    De risicofactoren in jouw leven gelden in het mijne gelukkig al niet. Ik heb nog geen kinderen en een eigen bedrijf waarbij ik thuis werk. Wel woon ik in Amsterdam, waar de brandhaard wel weer groot zal zijn.

Ook ik maak mij wel degelijk zorgen over de mexicaanse griep sinds kort. Niet voordat ik zwanger werd, ik ben een gezonde jonge vrouw en reageer nooit met schrik op mediahypes. Wel pak ik normaal makkelijk griepjes op.
    Maar in een zwangerschap (met automatisch complicaties als tweelingzwangerschap) maak ik me nu toch wel zorgen. Mijn kleintjes gaan waarsch. al eerder geboren worden (tweelingzwangerschappen zijn gemiddeld 37 weken). Dus ze zijn (of iig 1 van de 2) waarschijnlijk ook al veel kwetsbaarder. En ik ben pas in februari uitgerekend, dus ik moet nog wel even.

Er zijn normaal geen ziektes waarop je een kans maakt van 1 op 3. (Of eigenlijk hoger, ik zit in de risicogroep waar de hoeveelheid zieken hoger dan 1/3 zal zijn, zeker in Amsterdam. En een groot gedeelte van onze bevolking (iederen boven de 52) maakt er veel minder kans op, dus die 1/3 zal in onze bevolkingsgroep hoger liggen).

Ik zou eigenlijk graag weten hoeveel zwangeren ziek zijn geworden, en hoe ze beter zijn geworden. We weten van de 2 dode zwangere vrouwen, maar hoe zit het met de anderen? Hebben zij wel of niet Tamiflu gehad?
    Ook wil ik weten hoe gevaarlijk het is voor baby's.
    Het jongere zusje van mijn man is aan de 'gewone' griep overleden, een paar weken na haar geboorte. Ze was anderszins gezond. Ik zeg niet dat dit niet uitzonderlijk is, maar nu is het toch wel waarschijnlijk dat wij als gezin te maken gaan hebben met de mexicaanse griep. En daarmee ga ik niet wakkerliggen van angst, maar ik denk er wel over na.

Nikki, ik heb zelf het verhaal over de vaccins in oktober gemist. Gaat dat nog om Tamiflu (virusremmer) of hebben we het dan over een echte inenting zodat je de ziekte niet kunt krijgen?
    Dat zou fijn zijn!

(edit: heb het vaccin gegoogled: volgens Elsevier zou het pas in januari beschikbaar gaan zijn voor de Nederlandse bevolking. ik heb nog niks gevonden over veiligheid in zwangerschap)

4. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Er is tot op heden nog niet veel bekend over de Mexicaanse Griep bij zwangeren: FAQ Nieuwe Influenza A (H1N1): zwangerschap (Infectieziektebestrijding) (bron:RIVM)

Zelf maak ik me een beetje ongerust over de griep als onze kleine meid een maal geboren is. Er wordt nu voorspelt dat een grote uitbraak in NL al in augustus plaats zou kunnen vinden, dan is onze kleine meid pas een paar weken oud..... Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt gaat gebeuren (teller in NL staat nog steeds op 135), maar mocht het echt zo ver komen en de Mexicaanse Griep zou in mijn omgeving uitbreken dan zou ik gaan "hamsteren" zodat ik in ieder geval plaatsten als de supermarkt zo veel mogelijk kan mijden :D

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Luca, in de krant van gisteren heb ik gelezen dat een Nederlands bedrijf een vaccin heeft ontwikkeld dat zou werken. Dit vaccin is dus klaar. Het bestaat uit twee componenten die door degene die de entingen gaat zetten bij elkaar gevoegd moet worden. Dit ook voor het geval het virus muteert. De massaproductie van het vaccin gaat zo snel mogelijk van start, zodat we over 3 a 4 maanden genoeg vaccins zijn voor alle inwoners van ons land. Je krijgt twee vaccins, de eerste zetten ze en dan moet je 3 weken wachten voordat ze nummer 2 zetten. Dan zou je voldoende bescherming hebben.

Over 3 a 4 maanden zou dus betekenen september/oktober. Laten we hopen dat dit echt zo zal zijn.

@ Juli, dat stond ook in de krant, eind augustus, maar een Nederlandse viroloog betwijfelt dit. Het schijnt ook samen te hangen met Engeland. Als daar nu de laatste piek is en stabiliseert zou dat hier ook het geval zijn.

Ik blijf het eng vinden. Blijf er ook bij dat je je eigen situatie zo veilig mogelijk moet proberen te maken, zonder in paniek te raken ... paniek voorkomt immers niet dat het virus uitbreekt, toch ... ;)

Een fijne zwangerschap meiden ... maar onbezorgd zwanger zijn zit er nu even niet in voor mij ...

Groetjes,
    nikki F

6. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    @Nikki:

Dank je!
    In welke krant heb je dit gelezen? Ik lees het graag zelf ook nog even :)

7. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Luca,

Het stond in Dagblad De Limburger van zaterdag. Misschien is het op internet na te lezen. Er waren twee hele pagina's voor uitgetrokken.

Wat leuk trouwens dat je een tweeling krijgt ! Super ! Gefeliciteerd ! :)

Groetjes,
    Nikki F

8. ankie1988

ankie1988 Lid

4 feb 2008
    9
    0
    0
    student/werkloos
    omg. tilburg
    heej meiden,

ik denk dat je nog niet zo bang hoeft te zijn voor de mexicaanse griep hier in nederland.
    maar als je gaat kijken in noord-brabant daar heerst de Q-koorts nu heel erg en vooral boven eindhoven en daar is laatst iemand aan doodgegaan. mijn nichtje heeft het ook en ik ben nu ook 8 weken zwanger dus blijf nu mooi bij haar uit de buurt. maar denk dat je nooit echt zoiets kan voorkomen. natuurlijk wel door uit de buurt te blijven bij mensen die wel ziek zijn maar dat spreekt denk ik wel voor zich.
    je moet gewoon niet eraan denken dat je t krijgt. is maar zo'n kleine kans dat je die mexicaanse griep krijgt.

veel succes met de zwangerschap.
    kus ankie

9. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Ankie, Q-koorts is inderdaad ook zo'n eng verschijnsel. Gelukkig is hier bijna een einde aan omdat alles dieren gelammerd hebben en dan het grootste risico op verspreiding weg zou zijn.

Allemaal eng ... je moet er inderdaad niet aan denken.

Groetjes,
    nikki F

10. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja, in de media zijn ze helemaal niet duidelijk over wie er overlijden aan die griep en hoe heftig de ziekte is..

Als je 'gewoon' de griep heb, is de kans dat als je al zwak of heel oud bent, je eraan overlijdt.

Ook moet je goed uitkijken dat je genoeg blijft drinken, want meestal als er iemand dood gaat door griep, komt dat door uitdroging.

Ik vind wel dat het een beetje paniekzaaiierij is geweest hoor, dat gedoe rond de Mexicaanse griep.

11. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    @Nikki: dank je en dank je ;)

In Engeland lijkt de mexicaanse griep echt al flink om zich heen te grijpen:

There have been 7,447 cases confirmed in the UK since the outbreak started two months ago. Of these, over 100 have involved hospitalisation, and four people have died as a result of complications associated with swine flu.
    "Cases are doubling every week and, on this trend, we could see over 100,000 cases per day by the end of August", said Burnham.

In Nederland wordt de griep 'uitbraak' nu eind augustus verwacht.

Q-koorts kan toch niet over van mens op mens? Dat las ik op het RIVM. Het is wel ernstiger dan de mexicaanse griep als je het hebt, dat klopt, zeker voor het ongeboren kind ook. Ik blijf dan ook uit de buurt van vee.
    Helaas gaat uit de buurt bijven van griep waarschijnlijk wat moeilijker worden.

12. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Luca, graag gedaan ! :)

Ik heb vandaag met mijn baas gesproken en hij vindt het prima dat ik deze 4 weken onbetaald verlof oppak. Hij heeft meteen met het bestuur gebeld en zij hebben ook ingestemd. Ik moet alleen even zwart-op-wit aanvraag doen. De brief is net klaar. Mijn baas brengt die donderdag naar het bestuur en dan is het zo goed als geregeld. Super !

In Engeland gaat het inderdaad rap ... eng hoor.

Q-koorts is ook eng, maar je kunt er uit de buurt blijven inderdaad en het is ook niet besmettelijk van mens op mens. Gelukkig maar ...

Groetjes,
    Nikki F

13. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    J die Engelsen zijn ook gestoord! Ik las net, dat er nu mexivaansie-griep-party's worden gehouden, waar mensen expres heengaan in de hoop nu alvast besmet te worden. Zodat ze het nie top het hoogtepunt van de voorpelde griepgolf gaan krijgen en tegen die tijd immuun zijn.

How stupid can you be?

14. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Dan ben je toch echt helemaal getikt, toch ? Ongelooflijk !

15. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    soms denk ik er wel aan maar ga me er geen echte zorgen om maken, de kans dat je het niet krijgt ligt vele malen hoger dan dat je het wel krijgt.

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Haha, grappig maar ook heel dom! Het "gevaar" zit m er juist in dat het virus kan gaan muteren en dan ben je niet meer immuun ervoor. Sukkels....

17. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Ik snap de onrust van veel zwangeren best. Is natuurlijk ook heel eng als je die berichten hoort over die twee zwangeren in Europa die overleden zijn.
    Tot nu toe lukt het aardig om de mexicaanse griep in Nederland te beperken. Als het vaccin er straks is kunnen we het aantal besmettingen hopenlijk beperken van 1 op de 3 nederlanders naar 1 op de 10. Het normale griepvaccin mag wel tijdens de zwangerschap (in Amerika is dat juist standaard als je zwanger bent) Het zou me niet verbazen als dit vaccin straks ook aan zwangeren aangeboden wordt (juist omdat ze een verhoogde kans op complicaties hebben) Hetzelfde zal gelden voor Tamiflu. De voor- en nadelen moeten gewoon tegen elkaar afgewogen worden.

18. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

maar ik vraag me zo af, zijn er mensen die kennissen vrienden familie leden uit hun buurt houden die net op vakantie zijn geweesd naar risico plekken?

Ik probeer me er zo min mogelijk druk om te maken voel me wel kwetsbaarder nu ik zwanger ben ik denk dat dat normaal is.

19. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ wannaBmum, mijn huisarts wilde mij pas de griepspuit zetten op het moment dat ik zeker wist dat ik nog niet zwanger was. Dat was afgelopen november. Het blijft wikken en wegen. Ik zou me persoonlijk niet gerust voelen bij zo'n vaccinatie als ik nog zwanger zou zijn, maar als het moet, dan moet het. Ik denk inderdaad ook dat zwangeren bij de risicogroep horen en dat we zeker vroeg een oproep zullen krijgen voor vaccinatie. Ik hoop dat we het zo lang mogelijk kunnen uitstellen en dat het uiteindelijk mee zal vallen.

@ Zogezegd, daar is voor mij in elk geval geen beginnen aan. Ik ben juf en de kinderen in mijn klas hebben weer zo veel mensen waar ze mee in contact zijn die overal zijn geweest. Je kunt je er zo toch niet tegen beschermen. Ik heb wel vroegtijdig verlof aangevraagd, maar ook dat is geen garantie, gezien mijn man toch gewoon moet werken en misschien ook met mensen in aanraking komt die het hebben. Maar goed, basisscholen zijn broeinesten, als je die kunt vermijden is dat alleen maar goed.

@ R1lana, ik zou willen dat ik er zo relaxed over denken kon. Ik ben ook nog niet zo ver qua zwangerschap dan jij, dat scheelt ook. Ik hoop maar dat dit soort uitspraken de waarheid zullen worden.

Groetjes,
    Nikki F

20. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Een familielid van mij heeft vragen over de mexicaanse griep en het vaccin gevraagd aan een viroloog/bacterioloog:

Zwangeren zouden het vaccin veilig kunnen gebruiken en het is verstandig dit te doen: zwangeren hebben een verminderd goed werkend immuunsysteem. (En ja, een persoon met een zwangerschap van een tweeling zoals ik is nog kwetsbaarder, grom :( )
    Het vaccin gaat niet beschikbaar zijn voor begin oktober.

Gelukkig meldt hij ook dat de media alles wel degelijk opklopt. Maar alertheid als zwangere is op zijn plaats.

Deel Deze Pagina