mijn vk adviseerde mij om me niet te laten inenten omdat ik nog niet zo ver ben en omdat ze nog niet weten wat de bijwerkingen enzo zijn... precies hoe ik er ook over dacht.. ik denk dat ik sterk genoeg ben om zo'n ziekte aan te kunnen en doe dat liever dan een inenting nemen die misschien schadelijk is...
Alleen zwangeren die tot de risicogroepen behoren krijgen het vaccin. In dit stuk staat alles uitgebreid uitgelegd: http://www.rivm.nl/cib/binaries/Advies%20GR%20vaccinatie%20Influenza%20A%20H1N1_tcm92-62117.pdf#%20class In het eerste trimester of als je zwanger wilt worden lijkt het nu ineens gevaarlijker dan de informatie eerst deed vermoeden. In hetzelfde stuk staat nl. dat je na de vaccinatie 8 weken niet zwanger mag worden. wannaBmum, ik ben idd ook heel benieuwd naar jou mening over de vernieuwde inzichten.
Ik ben zeker van plan borstvoeding te gaan geven, maar dan is er niet meteen een instant weerstand bij die kleine. En als ik het virus dan oploop is het volgens mij nog maar de vraag of de kleine voldoende antistoffen binnenkrijgt voordat het ziek wordt. Ik zal toch eerst besmet moeten worden vooraleer die antistoffen worden aangemaakt. Ik blijf het heel eng vinden allemaal
Maar wanneer ben je dan een zwangere die tot de risicogroepen behoort? Als ik het dus goed begrijp gaat het om je gezondheid vóór je zwangerschap. Corrigeer me als ik het niet goed begrijp. Dus ik, gezond, die zwanger is (maand 3) van een tweeling (risico) hoor daar niet bij.
Dat is dan lekker voor ons astmatische risico groep met kinderwens...lekker balen. Dus en ik mag de prik niet als ik nu zwanger zou zijn, en je mag pas na 8 weken na de prik (die pas in november lijkt te komen las ik dat goed?) zwanger raken... Dan moet ik nu nog 5 maanden wachen....sjonge sjonge... Wat een gedoe zeg. Ben bijna bereid het risico maar te nemen want anders komt het er nooit van en ben ik straks wel heel oud. C.
"Bij zwangere vrouwen uit een medische risicogroep wegen zoals al gezegd de risicos op complicaties ten gevolge van griep echter duidelijk zwaarder en valt de balans uit ten gunste van vaccineren, met de hier verkrijgbare geadjuveerde vaccins. De deskundigen bevelen wel aan vaccinatie alleen uit te voeren tijdens het tweede en derde trimester van de zwangerschap. Bij gebrek aan gegevens, waarbij op theoretische gronden met name in het eerste trimester nog niet alle risicos voor de vrucht zijn uit te sluiten, zien zij een zwangerschap in het eerste trimester op dit moment als een contra-indicatie. Deze aanbeveling impliceert dat speciale aandacht moet worden gegeven aan vrouwen uit de risicogroepen in de geslachtsrijpe leeftijd en met een kinderwens. Bij de beslissing over vaccinatie moet worden nagevraagd of een vrouw in die leeftijdsgroep (mogelijk) zwanger is of dat op korte termijn wil worden. In het eerste trimester wordt van vaccinatie afgezien. Na vaccinatie dient zwangerschap gedurende acht weken voorkomen te worden." http://www.rivm.nl/cib/binaries/Advies%20GR%20vaccinatie%20Influenza%20A%20H1N1_tcm92-62117.pdf#%20class
Wat ik begrijp uit de nu beschikbare gegevens niet, omdat je als gezonde zwangere niet zoveel extra risico loopt. Alleen als je voor de zwangerschap al bepaalde gezondheidsproblemen hebt kom je in aanmerking, tenminsten dat is wat ik begrijp uit het stuk. Ach bekijk het positief het betekend ook minder kans op complicatie's bij de griep. Ik weet na het lezen van deze gegevens al zeker dat ik bij de eerst groep ga zitten die een oproep krijgt en daar word ik ook niet blij van , ga nu maar vast info verzamelen of ik het aandurf.
en juist die keuze vind ik moeilijk, ik had zoiets van ach het zal allemaal wel los lopen en voor veel mensen doet het dit dus ook, maar het idee dat ik moet kiezen tussen enten en niet weten wat de risico's zijn en niet enten en de griep krijgen en niet weten wat de risico's zijn vind ik moeilijk. je hebt gewoon geen idee wat de juiste keuze is en dat vind ik vervelend.
@ Annabet, mijn zoontje gaat na de vakantie ook niet naar de peuterspeelzaal. Ik wil geen risico lopen ... @ Lynn, mijn ha komt toch op huisbezoek als de baby geboren is, direct in de eerste week. Mag hij dan het vaccin meenemen en mij die dan geven of zo. Zinnen als "aan het einde van de zwangerschap is het minder schadelijk dan eerder" maken mij vreselijk ongerust ... ik wil helemaal niets dat schadelijk is voor mijn kindje, ben niet voor niets mijn hele zwangerschap al heel voorzichtig en strikt met alles. Mijn opa is overleden door het syndroom van Guillan-Barre. Eng dus ... Mijn HA heeft mij dezelfde adviezen gegeven en ik ga me daar ook aan houden. @ Towser, wel goed die richtlijnen op het werk. Bij mijn man hebben ze ook een streng protocol, iedereen die zich niet fit voelt moet meteen naar huis (is bij Rabobank). Ik werk als juf maar bij ons op school hebben ze er nog helemaal niet over gesproken. Dat vind ik dan weer heel erg raar en onverschillig. Bedankt voor de link over de vaccinatie ! @ Ninette, of de kleine die antistoffen in de buik ook al meekrijgt weet ik niet ... wel in elk geval via de borstvoeding. Dit vaccin is trouwens ook heel anders dan de reguliere griepspuit. Ze weten niet of het gevolgen heeft of niet ... En een ha die zegt dat je gewoon naar buiten kunt als je het virus hebt, daar heb ik echt geen woorden voor ! @ Josien, ik kan de link wel openen maar ik krijg het boelde stukje niet in beeld ... waar kan ik het vinden ? @ Luca, het is inderdaad zo dat je kindje antistoffen via BV krijgt als je zelf ook deze antistoffen hebt. Dat betekent dus dat je zelf de ziekte gehad moet hebben. Wel is het zo dat in moedermelk van nature al veel goede stoffen zitten die de weerstand van je kindje alleen maar versterken, dat is natuurlijk altijd goed. Mijn zoontje heeft 19 maanden BV gekregen en is in deze maanden geen een keer ziek geweest ! @ Bossi, deze party's in Engeland vind ik echt compleet gestoord ... @ MissFlower mijn VK raadde de inenting ook af. Groetjes, NikkiF
NikkiF gister vertelde twee mensen mij dat er op hun werk ook strenge protocollen waren en ook overal desinfectiedoekjes werden uithgedeeld, nou bij mij op het werk niks, ook al is het misschien overdreven, maakt mij niet uit, als ik het nu maar niet krijg!
begrijp je helemaal, dát is dus ook mijn grootste dillemma, welke van de twee is het schadelijkst voor mijn kleintje? de griep krijgen of het vaccin nemen? ja kan me heel goed voorstellen dat je dat eng vind als je het van dichtbij hebt meegemaakt! Mijn HA komt ook op huisbezoek als ik eenmaal bevallen ben, maar tot die tijd heb ik wel regelmatig contact met hem, ik vind dit alles ook zo'n lastige afweging, ik ben ook super voorzichtig met alles (volgens velen veel te voorzichtig maar na 2 miskramen durf je echt niet veel meer hoor) en dat is nou juist het moeilijke, ik ben heel hygienisch en voorzichtig en anderen doen er heel makkelijk over, maar daardoor moet ik dan risico lopen omdat anderen er zo makkelijk over denken? Het grootste probleem is zoals ik bovenstaand ook schreef, welke van de twee is het grootste risico voor mijn kindje, het vaccin krijgen of de griep krijgen?
Een familielid van mij is zwanger, zit in haar eerste trimester en ik belde haar net. En ze klonk behoorlijk verkouden/snotterig. Ik zei voor de grap toch geen mexicaanse griep en daarop zei ze nee maar ze heeft geen dokter gezien of gesproken. Waar ik nu bang voor ben, ik ga haar sowieso even komende tijd ontwijken maar hoe lang moet ik dit doen? En zij komt in contact met andere familieleden van mij die ik normaal gesproken wel zie/zou bezoeken. Moet ik hun nu allemaal vermijden en voor hoe lang? En hoe weet ik zeker of het de mexicaanse griep is want ze zei dat ze geen dokter gaat bellen maar gewoon uitzieken omdat ze het als verkoudheid ziet. Ben bang als ik haar ga vermijden omdat ik denk dat het de mex. griep is zij zich beledigd gaat voelen. maar ik zit in mijn laatste trimester dus wil geen risico's nemen met mijn gezondheid/die van mijn baby.
@boordevol, het is zo moeilijk zulke situaties, ik begrijp jou angst heel goed, heb ik zelf ook, maar mensen die niet zwanger zijn (en in mijn geval niet het risico willen lopen om voor de derde keer een kindje te verliezen) snappen dat gewoon niet zo....echt zo lastig. Tja ik moet eerlijk zeggen, ik ga momenteel gewoon nauwelijks op bezoek, en nou krijg ik hier ook niet zo heel veel bezoek, dus voor mij is het wel makkelijker te mijden, maar ja ik moet ook naar de supermarkt en naar de bakker. Ik stond vorige week bij de bakker, is heel kleine ruimte, en stond een vrouw tegen die andere vrouw te zeggen dat ze zo ziek was geweest, hoge koorts enalles, nou ik deed gelijk drie stappen naar achteren, brrrr zo eng...maar ja je kan dat soort contact niet vermijden. Gewoon zelf goed je handen wassen als je iemand een hand hebt gegeven, proberen niet te zoenen (wat moeilijker is gebleken dan ik dacht helaas) en wat ik nu doe: veel gezond fruit, groente en netjes vit. pillen nemen. Dat deed ik al, maar ik probeer nu nóg gezonder te eten, oja en veel te rusten/slapen, ik las dat een uitgeslapen mens een veel betere weerstand heeft, dus ik luier wat af momenteel haha.
Hoi Lynn, bedankt voor je reactie. Ik viind het ook onbegrijpelijk dat mensen zo ongeinteresseerd doen en als ze ziek zijn niet denken van misschien besmet ik anderen of is het wel de mex. griep dus laat ik bij iedereen uit de buurt blijven. Maar ja, die laksheid is voor mij echt gewoon niet te begrijpen. Ik zorg dan in elk geval dat ik de komende week even niemand vann hen zie en dan kijk ik weer verder. Het is idd echt moeilijk om mensen te doen begrijpen dat je nu gewoon bepaalde dingen nalaat om het risico te verkleinen. Toch is he tmijn lichaam en mijn baby en ik zit straks met de gebakken peren en niet zij, toch? Ikslaap niet zo heel veel extra maar heb wel die mogelijkheid dus ga inderdaad maar meer rusten.
Mmmm, inderdaad verrassend, dit advies van de gezondheidsraad. We gaan het dus anders doen dan de meeste andere landen... Het is zeker zo dat de griep aanzienlijk milder blijkt, dan aanvankkelijk werd gedacht obv het beloop in Mexico. Dat rechtvaardigt wel een wat terughoudender beleid bij vaccinatie. (In Duitsland bijvoorbeeld zijn er meer dan 12.000 bevestigde gevallen, werkelijk aantal een veelvoud?, maar nog niet 1 sterfgeval. Zet het wel allemaal in een ander perspectief, vind je niet?) Maar het met voorrang vacineren van 60 plussers en niet van zwangeren, vind ik niet geheel logisch. Wel jammer dat ze in hun protocol spreken over het, mogelijk veiliger, niet geadjuveerde vaccin, dat in Nederland dan weer niet verkrijgbaar is. Je zou toch denken dat de minister eerder had kunnen bedenken dat een paar miljoen doses daarvan ook wel van pas zouden komen Belangrijkste is denk ik dat het allemaal erg mee lijkt te vallen. Zeker geen reden tot paniek, ook niet als je zwanger bent. Dat er een voorlopig vaccinatieplan is, maar dat dat na de vergadering van september, maar zo weer aangepast kan worden!
@Wannabemum: ben al een tijd inderdaad bezig met zoeken naar waarom er dan in NL geen niet-geadjuveerde vaccins zijn besteld. In andere landen namelijk wel degelijk wel. Op een site van het CDC las ik dat Novartis de vaccins met adjuvant waarschijnlijk vantevoren mixt (adjuvant en vaccin). GSK echter pas 'op locatie' dus vlak voor het prikken. Heb jij beroepsmatig toegang om te bekijken of de vaccins van GlaxoSmithKline (Pandemrix) inderdaad pas later worden gemixt en of het vaccin werkzaam kan zijn zonder adjuvant? ps. bedankt als je dat wil nakijken
Wat betekend dat dan? Geadjuveerd en niet-geadjuveerd? Levend en niet levende bestandelen? Groetjes, C