Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Nouja "vele malen".. voor zover ik heb begrepen wordt 1 op de drie mensen ziek. Dan heb je toch 30% kans? Of klopt dat nou niet wat ik zeg? :(

2. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Vlinderbloem: dat klopt!
    Met het vaccin gaan ze trouwens proberen dat cijfer terug te brengen naar 1 op 10.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Dat klinkt al een stuk beter dan, Luca!

4. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Luca, fijn dat dat nagevraagd is. Dan neem je toch met een geruster gevoel zo'n vaccin als het straks noodzakelijk is. Mijn oudste is pas met 41 weken en 3 dagen geboren en dat zou ik voor ons tweede kindje ook liever hebben, dan kan ik tenminste nog onbezorgd zwanger blijven ...

Groetjes,
    Nikki F

5. KyraB

KyraB Lid

6 dec 2008
    72
    0
    0
    Fijn dat het vaccin geen kwaad kan. Waar ik mij meer zorgen om maak, is wanneer ik de griep zou krijgen tijdens mijn zwangerschap, wat dan het slikken van Tamiflu doet voor de baby. Weet iemand dat?
    Ik weet dat er nog weinig over bekend is, maar ik ben wel benieuwd of er zwangeren zijn die het geslikt hebben of die voorlichting hebben gehad over de gevolgen.

6. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ KyraB, ik heb gelezen op een site (welke weet ik niet meer) dat je geen Tamiflu mag gebruiken als je zwanger bent. Misschien kun je het ook navragen bij je apotheek, dan weet je het zeker. Misschien zijn er dan andere middelen die wel mogen.

Groetjes,
    Nikki F

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Gelukkig zie ik een topic over de Mexicaanse griep en zwanger zijn.

Ik wil nu eigenlijk voor een tweede gaan maar ik durf het nu niet. Alleen om de Mexicaanse griepgolf die wordt verwacht.

Hebben meer mensen dat? Of ben ik echt gek aan het worden....

8. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    wannabmom: wat je zegt over dat het standaard is dat je de griepprik krijgt in amerika als je zwanger bent dat is niet zo hoor.. ik ben daar 2 keer zwanger geweest en mocht m juist niet hebben... ja op eigen risico.. dus dat t daar standaard is is niet zo..

ik probeer me er niet zo druk om te maken maar toch.. soms als je t nieuws hoort .. nu vanmorgen weer dat er niet genoeg vaccins zouden zijn en dat de regering nu de groepen gaat uitkiezen die m mogen halen..stond in de krant weet alleen nu even niet meer welke...

9. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam

Tamiflu veilig voor zwangere vrouw

Oseltamivir (Tamiflu) is veilig voor zwangere vrouwen met Nieuwe Influenza A (H1N1), oftewel de Mexicaanse griep. Tijdens het geven van borstvoeding kunnen zowel oseltamivir als zanamivir (Relenza) veilig worden gebruikt. Dat melden onderzoekers in Canadian Medical Association Journal in een online publicatie van 15 juni.
    Tanaka c.s. inventariseerden met behulp van een literatuurstudie de veiligheid van de virusremmers voor zwangere en zogende vrouwen. Zij verzamelden tevens gegevens via het netwerk van teratogene informatieservices in Japan, waar het voorschrijven van de twee antivirale middelen bij influenza al langer gebruikelijk is.
    Twee van deze services volgden negentig zwangere vrouwen die tijdens het eerste trimester een therapeutische dosis oseltamivir (75 mg tweemaal daags gedurende vijf dagen) slikten. In deze groep traden niet meer malformaties bij het ongeboren kind op dan in de gehele bevolking.
    Over het effect van zanamivir op de foetus zijn minder gegevens bekend en doen de auteurs geen harde uitspraak. Wel bleek dat beide middelen veilig kunnen worden gebruikt tijdens het geven van borstvoeding. De doses die zuigelingen binnenkrijgen via de moedermelk, zijn veel lager dan de aanbevolen dosering voor kinderen, aldus de onderzoekers.
    Het Centrum Infectiebestrijding van het RIVM heeft aanwijzingen dat zwangere vrouwen een verhoogd risico lopen op ernstige Nieuwe Influenza A, zei directeur Roel Coutinho vorige week in de Volkskrant. Hij adviseerde om zwangeren die ziek worden in elk geval virusremmers te geven. In Nederland zijn in verband met de grieppandemie enkele miljoenen doses oseltamivir beschikbaar. SK
    Canadian Medical Association Journal, online publicatie 15 juni 2009

10. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    #70 Troetelbeertjes, 9 jul 2009
    Laatst bewerkt: 9 jul 2009
    @Kyra en NikkiF: ik vond dit artikel op medischcontact.artsennet.nl

Ik lees echter op sites als apotheek.nl dat je Tamiflu bij zwangerschap niet moet nemen bij zwangerschap omdat er nog te weinig bekend is. Ik hoop (en denk) dat dit inmiddels wat verouderde informatie is die ze nog niet durven te wijzigen i.v.m. eventuele wettelijke aansprakelijkheid.

@Bosi: ik snap 'm wel hoor. Als je geen directe haast hebt zou je het proberen ook kunnen uitstellen tot na eventuele vaccinatie. Met een beetje geluk in oktober/november....
    Ik was echt net zwanger nadat ik de eerste -gevaar voor zwangeren- berichten hoorde.

@Chiquita: na hulpverleners staan zwangeren volgens mij als 1e risicogroep bekend, dus als het vaccin niet voldoende beschikbaar is, zal dat voor zwangeren waarsch. niet gelden. Niet dat ik dat nu zo'n voordeel vind, extra kwetsbaar zijn....
    Maar deze griep is niet zo gevaarlijk voor niet-zwangere gezonde mensen, heb ik begrepen.

11. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    #71 wannaBmum, 9 jul 2009
    Laatst bewerkt: 9 jul 2009
    Chiquita: Sorry, ik bedoelde dat griepvaccinatie in de verenigde staten wel in de richtlijnen van gynaecologen staat maar dat die niet altijd gevolgd worden ("Pregnant women are at risk for influenza complications, and all women who are pregnant or will be pregnant during influenza season should be vaccinated. The American College of Obstetricians and Gynecologists and the American Academy of Family Physicians also have recommended routine vaccination of all pregnant women")
    De ervaring met vaccinatie tijdens zwangerschap laat tot nu toe geen ernstige bijwerkingen zien.

(misschien niet voor iedereen even makkelijk om te lezen, maar dit stond vorig jaar in de Lancet:
    "In several countries, pregnant women are recommended seasonal influenza vaccination and identified as a priority group for vaccination in the event of a pandemic. Data on influenza vaccine safety in pregnancy are inadequate, but the few published studies report no serious side-effects in women or their infants, including no indication of harm from vaccination in the first trimester. The evidence of excess morbidity during seasonal influenza supports vaccinating healthy pregnant women in the second or third trimester and those with comorbidities in any trimester. The evidence of excess mortality in two previous influenza pandemics supports vaccinating in any trimester during a pandemic")

Wat betreft Tamiflu: er is nog geen onderzoek bij mensen gedaan. Als je ratten een 500 x hogere dosis per kg lichaamsgewicht geeft dan mensen krijgen, dan krijgen ze nog gezonde babyratjes. Zou fijn zijn als we dat ook bij mensen konden testen, maar dat gaat natuurlijk niet. In japan wordt al jaren met tamiflu gesmeten. Vandaar dat er daar ook meer ervaring is met gebruik tijdens zwangerschap. Natuurlijk zijn het maar kleine aantallen, dus het geeft geen garanties, maar in voorkomende situaties moeten voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen worden.

12. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    luca: ja dat is dan een geluk bij een ongeluk dan dat we 1e risico groep zijn. maarja... liever niet....

wannabmom: ik denk ook dat t per staat verschilt.. alles verschilt daar per staat.. maar goed hopen dat t egenlijk niet nodig is.. en dat iedereen het fout heeft wat betreft de mexicaanse griep.. helaas zal dat wel niet zo zijn

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Nee dat klopt niet, ik denk dat je dat verkeerd hebt gelezen. Er staat in dat artikel dat er wel genoeg vaccins zijn, maar het gaat erom welke groep als eerste aan de beurt komt. Nederland heeft 34 miljoen vaccins besteld en dat is genoeg voor iedereen. Gelukkig!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Het zou toch verschrikkelijk zijn als er te weinig was. Jij wel, en jij niet.

Toch wel fijn om in een land te wonen waar ze dit voor je regelen.

15. PSje

PSje Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.170
    0
    0
    wijkverpleegkundige
    zuid-holland
    Hoi meiden,

Heb hier nog niet eerder geplaats maar ik maak me best wel zorgen over wat er gebeurt als je als zwangere de griep hebt. Ik dacht dat we dan niet behandeld konden worden maar toevallig kwam ik net dit tegen:

Tamiflu (tegen varkensgriep) veilig in zwangerschap

Geplaatst op 25-06-2009 om 17:08
    Oseltamivir (Tamiflu) heeft geen nadelige effecten voor de ongeboren of pasgeboren baby, volgens Canadese onderzoekers. Deze medicijnen kunnen ingezet worden tegen de varkensgriep, ofwel Mexicaanse griep. Zowel Tamiflu als Relenza kunnen veilig gebruikt worden tijdens de borstvoeding.

Tanaka c.s. rapporteerden hierover in het medisch tijdschrift Canadian Medical Association Journal. Zij voerden een literatuurstudie uit naar de veiligheid van de virusremmers voor zwangere en zogende vrouwen. Zij verzamelden tevens gegevens via informatieservices in Japan over aangeboren afwijkingen, waar het voorschrijven van de twee antivirale middelen bij influenza al langer gebruikelijk is.

Twee van deze services volgden negentig zwangere vrouwen die tijdens het eerste trimester een therapeutische dosis Tamiflu slikten. In deze groep traden niet meer afwijkingen bij het ongeboren kind op dan in de gehele bevolking.

Over het effect van Relenza op de foetus zijn minder gegevens bekend en doen de auteurs geen harde uitspraak. Wel bleek dat beide middelen veilig kunnen worden gebruikt tijdens het geven van borstvoeding. De doses die zuigelingen binnenkrijgen via de moedermelk, zijn veel lager dan de aanbevolen dosering voor kinderen, aldus de onderzoekers.

Het Centrum Infectiebestrijding van het RIVM heeft aanwijzingen dat zwangere vrouwen een verhoogd risico lopen op ernstige Mexicaanse griep. Zwangeren die ziek worden, zouden in elk geval virusremmers moeten krijgen.

Ik ben toch wel een beetje gerust gesteld nu.

16. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hihi, volgens mij is het hetzelfde berichtje als ik vanmorgen hier heb geplaatst ;)

Maar het is wel een prettig bericht, ook al staat er bij apotheker.nl nog steeds dat je tamiflu bij zwangerschap niet moet gebruiken omdat er nog te weinig bekend is.

17. KyraB

KyraB Lid

6 dec 2008
    72
    0
    0
    Dat is inderdaad een opluchting. Ik maakte me nog het meeste zorgen om mijn babietje, maar nu weet ik dan dat ik het gewoon kan slikken!

18. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Volgens mij kunnen baby's al jong gevaccineerd worden: er is in het topic van vragen aan de verloskundige iemand geweest die het heeft gevraagd aan haar eigen kinderarts.

19. PSje

PSje Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.170
    0
    0
    wijkverpleegkundige
    zuid-holland
    @luca: sorry, niet gezien, maar het is een goed bericht dus geeft niet dat het dubbel is toch?;)

20. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Natuurlijk niet :)

Deel Deze Pagina