Genezen met paracetamol? of met iets als relenza? Ja, natuurlijk nemen we allemaal liever paracetamol he, maar ze zijn zo onduidelijk in wat we nou moeten doen. Komende weken maar goed volgen. Ik las net dat ze in Australie vanaf half september beginnen met vaccinatie, net als wat ik hier had gehoord van de gyn dus, en ook daar zijn de zwangere vrouwen in de eerste vaccinatiegroep.
Hier zijn deze week de scholen weer begonnen en ik heb tot nu toe nog niks gehoord van zieke kinderen ofzo. Volgende week gaat mijn zoontje ook weer naar de creche.
Dank je wel voor de pluim, ik ben zelf ook nog steeds blij dat ik, met twee andere moeders overigens, een daad gesteld had. Ja, iedereen weet het ja, de tam-tam gaat snel op school en wij horen bij de eerder genoemde groep van 'lastige mensen', maar ik ben er blij mee, want daardoor kreeg ik zondagavond ook te horen dat er een geval was van Mexicaanse griep bij kinderen van school. Deze mensen waren net terug, anders was de tam-tam nog wel verder gegaan en waren er meer mensen geweest die hun kinderen hadden thuis gehouden, de meesten wisten het gewoon niet en dat was nou juist ons punt, ik wil zelf de beslissing kunnen nemen. Ik ben trouwens geen vader, zoals je misschien in eerste instantie zou verwachten bij iemand met een zwangere vrouw, maar een moeder!
oh sorry, hahaha, betrokken moeder! Tja, maar er zijn zoveel tegenstrijdige adviezen dat je ergens maar iets moet kiezen wat je volgt. Ik zelf kies voor de WHO. Die raden dus Tamiflu en vaccinatie aan, en dat is gelukkig het advies wat ze hier op gaan volgen.
@towser: Tamiflu is zeker niet alles, maar als het erop aankomt denk ik wel dat ik het zal nemen. Had ergens gelezen dat de zwangere vrouwen die zijn overleden geen of te laat Tamiflu hadden genomen. En nu zullen er genoeg zwangeren zijn die genoeg hebben aan alleen paracetamol, maar je weet gewoon niet vantevoren hoe je gaat reageren op die griep. Vooralsnog heeft nog niemand in mijn omgeving de griep. Wel veel verkoudheden, maar daar heb ik zelf ook al twee weken last van. Stiekem hoop ik dat dit de griep is en ik een van die mensen ben waarbij geen of weinig symptomen optreden... Tja.. als ik het zelf maar geloof hè...
Wie weet kunnen we hier nu ook de Relenza krijgen, ik krijg net de veelbesproken folder hier in de bus, waar in staat: "Er bestaan virusremmers bekend onder de namen Tamiflu of oseltamivir en Relenza" ..................."Bij zwangerschap, bij kinderen tot 2 jaar en bij mensen die jaarlijks de oproep krijgen voor de griepprik, kunnen virusremmers noodzakelijk zijn. De huisarts bepaalt uiteindelijk of u een virusremmer nodig heeft." Klinkt natuurlijk aannemelijk, dat iets wat je inhalleert minder in je bloed komt dan pillen, hoewel het beide onvoldoende getest lijkt te zijn. Het is gewoon lastig dat je het niet van te voren weet, je krijgt een beetje het gevoel dat je zelf op het juiste paard moet wedden. Je kan niks nemen en het niet overleven, al is die kans beslist klein, en je kunt wel wat nemen en wat anders krijgen, bv. een beroerte, Alzheimer en allerlei andere nare zaken worden er genoemd (of juist nog niet), maar die kans is vast ook niet zo groot of het klopt helemaal niet, omdat het onvoldoende was gestest.
Als ik toch persoonlijk moet kiezen neig ik wel richting de tamiflu, omdat dit in andere landen al veel wordt gebruikt tegen virussen zoiets als de amoccicyclydengroep hier. Het is dus al wel een middel wat diverse jaren op de markt is, terwijl de andere middelen nog vrij recent zijn. En ik denk dan als het daar ernstige bijwerkingen had vertoont was het wel uit de handel gehaald. Ach we hopen gewoon allemaal dat het helemaal niet nodig is en allemaal wel mee gaat vallen.
Vind ik helemaal niet zo natuurlijk aannemelijk klinken. Wat door je longen komt komt juist heel snel in je bloed terecht en gelukkig maar want bloed heeft veel zuurstof nodig.. Maar een vergiftiging via de longen is dus lastiger dan even een maag leegpompen, en sommige dingen worden in de maag niet eens verteerd (zoals condooms oftewel 'bolletjes') dus komen helemaal niet in je bloed terecht.
Probleem is natuurlijk wel dat ze altijd heel erg terughoudend zijn bij het geven van medicijnen aan zwangere vrouwen, waardoor het lastig aan te tonen is of iets wel of geen kwaad kan. Weet iemand hoe het nu gaat met de zwangeren in de landen waar ze Relenza voorschrijven? Ik las pas nog dat er in Spanje een vrouw was overleden die drie dagen daarvoor bevallen was (ik weet ook niet wat het Spaanse beleid is m.b.t. medicatie), maar van landen als Engeland en de VS hoor ik niet zoveel meer (hopelijk is geen nieuws goed nieuws..)
Ja, ik neig ook naar Tamiflu om dezelfde redenen, door wie is het niet getest? In Amerika gebruiken ze al heel lang Tamiflu, ook tijdens zwangerschap. Ik heb het receptje thuis liggen en de gynaecologe zei dat ik het het beste kon nemen bij de 1e symptomen.
Maar ik hoop natuurlijk gewoon dat het niet nodig is. De vaccinatie kan denk ik ook geen kwaad. Als het echt kwaad kon voor het kindje waarom zouden ze dan in Nederland wel de zwangeren inenten die een medische risicogroep zijn? Als het echt kwaad kon voor het kindje dan kun je die vrouwen beter afzonderen tot het eind van de zwangerschap dan inenten toch? Ik heb nog niet gehoord dat andere landen hetzelfde vaccinatiebeleid hebben als Nederland. Maar wie weet, de komende weken zal het allemaal blijken.
hier is de kleine al opgeknapt en mn man ook.. wel hebben ze beide nog last van hoest.. verder zijn mijn schoonouders beide intensief in contact geweest met de kleine, maar ze zijn niet ziek geworden.. mn schoonma moet telkens alleen niezen en dat was het.. ik zelf ben ook nog niet ziek geworden gelukkig.. dus of t de mex.griep was/is.. i don't know.. ik hoop van wel, dan is t ons tog wel meegevallen..
In het stuk voor artsen op de site van het RIVM, staat over het gebruik van Tamiflu bij zwangeren (en babay's) het volgende, dit bedoelde ik met onvoldoende getest: OSELTAMIVIR BIJ PASGEBORENEN, JONGE KINDEREN EN ZWANGERE VROUWEN 762 763 Oseltamivir is geregistreerd voor gebruik bij volwassenen en kinderen vanaf één jaar, en 764 zanamivir voor volwassenen en kinderen vanaf vijf jaar. Er zijn weinig gegevens of 765 neuraminidaseremmers zonder nadelige gevolgen gegeven kunnen worden aan kinderen onder 766 één jaar (Okamoto, 2005; Tamura, 2005; Shalabi, 2007), of tijdens borstvoeding (Tanaka, 767 2009). De European Medicine Evaluation Agency (EMEA) en FDA hebben een beoordeling 768 gemaakt over het gebruik van oseltamivir tijdens de zwangerschap en door kinderen onder de 1 769 jaar. Op basis van retrospectieve en nog niet-gepubliceerde gegevens over 180 behandelde 770 kinderen <1 jaar en circa 230 zwangerschappen is de conclusie getrokken dat bij gebruik van 771 oseltamivir op advies van de arts de potentiële voordelen van toepassing opwegen tegen de 772 nadelen (Committee for Human Medicinal Products (CHMP), EMEA, 2009). Er zijn geen 773 aanwijzingen voor een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen bij het kind of 774 zwangerschapscomplicaties door gebruik van oseltamivir, maar voor een correcte risico775 inschatting ontbreken nog de grote aantallen.
Over het vaccin staat in het advies van de gezondheidsraad, dat ze een afweging maken tussen de eventuele risico's van het vaccin en de eventuele gevolgen van de griep. Beide dingen zijn nogal onzeker dus m.i. een lastige afweging. Hij heeft hier geloof ik al eens gestaan, voor de zekerheid nog een keertje, ik bedoel deze passage: Vanwege de beperkte beschikbaarheid van gegevens over geadjuveerde vaccins geeft de WHO de voorkeur aan geïnactiveerd vaccin zonder adjuvans voor gebruik bij zwangeren. Indien een dergelijk vaccin niet beschikbaar is, kan volgens de WHO echter gekozen worden voor een geadjuveerd vaccin. De aanbevelingen van de Amerikaanse CDC gaan uit van geïnactiveerd vaccin zonder adjuvans. De Nederlandse deskundigen bevelen op basis van bovenstaande gegevens aan om zwangere vrouwen die niet tot een medische risicogroep horen niet standaard tegen influenza A/H1N1 2009 te vaccineren. Bij zwangere vrouwen uit een medische risicogroep wegen zoals al gezegd de risico’s op complicaties ten gevolge van griep echter duidelijk zwaarder en valt de balans uit ten gunste van vaccineren, met de hier verkrijgbare geadjuveerde vaccins. De deskundigen bevelen wel aan vaccinatie alleen uit te voeren tijdens het tweede en derde trimester van de zwangerschap. Bij gebrek aan gegevens, waarbij op theoretische gronden met name in het eerste trimester nog niet alle risico’s voor de vrucht zijn uit te sluiten, zien zij een zwangerschap in het eerste trimester op dit moment als een contra-indicatie.
@ Noolaa, ik moet ook nog maar eens op zoek gaan naar dat spul. Mijn man is altijd al van de hygiene geweest ... nu ik ook nog ! @ Towser, dat alle mensen die er maar de helft van weten en toch net doen alsof ze alles weten nou maar eens lekker hun mond dicht houden, daar hebben we meer aan ! @ Ninette, een zwangere vriendin (25 wkn) had van haar vk ook de tip gekregen dat wanneer ze ziek zou worden ze de koorts moest dempen met paracetamol en verder gewoon moest uitzieken ... dat kan als je verder niet in een risicogroep valt denk ik ... @ Kioshi, dat is wel goed en hoopvol nieuws. @ folder, die hebben we hier vandaag nog niet ontvangen. Wel zag ik gisteren een spotje op tv. Wel goed ! @ MoesCH, wat super om te horen dat alles goed gaat met jullie ... en inderdaad, nu hopen dat het de Mex. griep was en dat jullie het nu niet meer kunnen krijgen. Groetjes, Nikki F
@ Towser, bedankt voor je info. Voor mij reden te meer om geen Tamiflu en vaccin te nemen. Groetjes, Nikki F
Nou hier komt het echt dichterbij. Vandaag stond in onze lokale krant dat de griep bij iemand van 16 jaar is vastgesteld.
Net op de franse radio gehoord dat per 28 september de fransen gaan inenten, eerst medisch personeel, zwangere vrouwen en mensen met overgewicht. Nou, dan klinkt het alsof jullie eigenlijk wel blij zijn met de nederlandse manier van doen toch? Aangezien ze in NL geen tamiflu en geen vaccin geven aan gezonde zwangeren.
Mij persoonlijk lijkt het sterk dat als er echt reeele kans is op nadelige gevolgen van het vaccin dat alle landen besluiten zwangere vrouwen in te enten behalve Nederland, maar goed, ieder zn visie...