Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Ninette, volgens mij is het zo, maar daar staat ergens een reactie over van wannaBmum, dat andere landen een ander vaccin hebben, het niet geadjuveerde vaccin, waar ze meer onderzoek naar hebben gedaan bij zwangeren (ik heb begrepen dat het normale griepvaccin, die zwangeren altijd in het najaar krijgen als ze in een risicogroep zitten ook niet geadjuveerd is)

2. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    in de VS gebruiken ze inderdaad het niet geadjuveerde vaccin, maar volgens mij omdat ze een adjuvent tot op heden 'niet nodig' vonden.

3. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is gewoon moeilijk omdat wij nou eenmaal geen experts zijn, het enige wat wij kunnen doen is googelen en proberen het te begrijpen.

4. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    He guys!

sorry, ben een tijd niet geweest (knetterdruk op het werk)
    Meerdere landen gaan het geadjuveerde vaccin gebruiken, mogelijk ook voor zwangeren. Belangrijkste reden om het geadjuveerde vaccin te gebruiken, is dat het veel sterker werkt. De dosis antistof in het vaccin kan door het adjuvans juist vele malen lager zijn en zo kun je dus ook veel meer vaccins produceren. Tot nu toe zijn er geen sterke aanwijzingen dat het nadelige gevolgen heeft bij zwangerschap (het is al aan 40.000 mensen (natuurlijk grotendeels niet zwanger) toegediend zonder bijwerkingen) Natuurlijk kun je nooit met 100% zekerheid voorspellen dat het bij geen enkele zwangere een nadelig effect zal hebben. Maar de getallen van complicaties van mexicaanse griep bij zwangeren, zijn een stuk indrukwekkender. Vooral als je nog iets onderliggends hebt.
    Ik weet dat ik makkelijk praten heb, ben immers al bevallen, maar als ik zwanger zou zijn (en zeker als ik daarnaast ook nog wat mankeerde!), zou ik me in het tweede of derde trimester wel laten vaccineren (en ook tamiflu gebruiken als dat nodig was)

5. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Helemaal terecht!
    Er is een protocol gemaakt waarin heel algemeen staat dat "niemand meer hoeft te worden getest, tenzij opgenomen in een ziekenhuis of overleden" Maar natuurlijk is het ook relevant om bepaalde groepen te testen, zoals zwangeren of kleine kinderen, waar je geen dag langer medicijnen wilt slikken dan nodig. Is de test negatief, dan kun je weer stoppen. Is de test positief, dan weet je ook dat je straks niet meer hoeft te vaccineren. Dus: als iemand hier mexicaanse griep krijgt, met een behandelindicatie voor tamiflu, dan zou ik inderdaad een test eisen! Vanwege de te verwachten aantallen zieken is het gewoon stras niet meer te doen om iedereen te testen, maar bij bepaalde groepen heeft het nou eenmaal meer consequenties

6. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ WannaBmum, eerst zeiden ze dat 1 op de 3 Nederlanders ziek zullen worden. Laatst las ik weer 20 tot 30 % van de Nederlanders. Dat scheelt natuurlijk niet zo heel erg veel, mar toch. Denken ze dan dan nu dat het toch beter in de hand te houden is dan verwacht of toch niet ?

7. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    miss te vroeg gejuicht.. werd vandaag wakker met keelpijn.. ik vrees dr voor!

8. hummeltje2009

hummeltje2009 Actief lid

5 jan 2009
    362
    0
    0
    haarlem
    Hoi meiden,

ik kan niet alle pagina's lezen en mss is het al eens gevraagd over de griep (sorry daarvoor als het zo is)

Momenteel wonen wij, mijn partner en ik, bij mijn schoonouders in vanwege woonruimte gebrek. om het weekend is het zoontje van mijn vriend er ook bij. Ik ben 2 september uitgerekend, dus nog een paar daagjes. Nu gaan mijn schoonouders op 12 september op vakantie. erg leuk voor ze, ze gaan naar Engeland. Ze hebben van de week de HA gebeld om te vragen over extra maatregelen voor hunzelf omdat in engeland het percentage hoog is. of ze inentingen moesten krijgen ofzo. of als ze daar wel ziek zouden worden, wat ze dan moeten doen.

Ik ben niet bang voor de griep ofzo, maar hierover maak ik me wel zorgen nu, want wat als ze terug komen? dan zitten wij hier soweiso met de beeb, ikzelf ook nog in kraamperiode. Het wil natuurlijk niet zeggen dat ze ziek worden, maar besmetting meenemen in huis/?!?!? hoe moet het dan?

hebben jullie enige tips?? alvast bedankt!!!

liefs!

9. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, dat is moeilijk, welke oplossingen heb je dan?? Als je geen keuze hebt dan bij elkaar te wonen dan kun je niks doen toch? Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat zodra ze terugkomen ik een hele week lang niet bij ze in huis zou wonen, maar ja, dan moet je wel ergens heenkunnen met je beeb en dat is in je kraamperiode ook nogal een gedoe.
    Het is verder natuurlijk niet gegarandeerd dat ze het krijgen he.
    Inentingen kunnen je schoonouders niet krijgen, die zijn er nog niet en zijn eerst voor de door nederland aangewezen risicogroepen. Ik hoop dat het gewoon mee zal vallen, maar zodra ze snotterig zijn in elk geval bij de baby weghouden.

MoesCH ik hoop dat je niet ziek wordt!

10. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja hummeltje, als je geen andere keus hebt, dan zou ik handgel inslaan en de hele handel en dat je schoonouders elke keer hun handen ontsmetten enz.

11. hummeltje2009

hummeltje2009 Actief lid

5 jan 2009
    362
    0
    0
    haarlem
    we zouden dan niet echt ergens anders heen kunnen gaan, dat word wel heel erg lastig... Dank je wel iig voor je info... en als ze idd snotterig oid worden dan maar voor een oplossing kijken!

naja, eerst maar eens voorbereiden op de bevalling!!!

12. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan zou ik gewoon handgel kopen en allemaal afspreken heel goed op de hygiene te letten. Als ze verkouden zijn, dan even niet de baby vasthouden enz.
    Je schoonouders maken zich zelf ook wat zorgen aangezien ze de HA al hadden gebeld, dus die zullen dat vast wel begrijpen, maar het lijkt me goed het af te spreken voor je bevalt dan heb je straks geen zorgen meer.
    Geniet lekker en ik wens je vast een goede bevalling!

13. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    @wannaBmum, bedankt weer voor je info, het blijft lastig, mijn vrouw heeft verder niks aan kwalen of zo, zal waarschijnlijk de prik wel mogen, omdat ze in de gezondheidszorg werkt.
    Mijn vraag aan het ministerie, over het testen van risicogroepen, is alweer doorgestuurd lieten ze weten, misschien is het een goed teken en gaan ze er echt wat mee doen.

@Hummeltje, vrienden van ons zijn eind juli in Engeland geweest. Ze zijn met het openbaar vervoer in Londen geweest en hebben geen mondkapje o.i.d. gezien. Ze zijn ondertussen alweer 3 weken terug en zijn geen van alle ziek geworden. Ik geloof dat het aantal ziekte gevallen in Engeland ook redelijk stabiliseert en lang niet meer zo explosief toeneemt als in juni/juli, maar wellicht schrijft hier nog iemand mee, die er woont?

Ik zag net de laatste cijfers van Nederland op de site van het RIVM. Ze tellen alleen de ziekenhuisopname's, maar het feit dat er minder toename is van ziekenhuisopname's, terwijl de scholen in een groot deel van Nederland weer open zijn, klinkt mij dan wel weer positief in de oren. Het komt hier wel dichterbij, je hoort veel mensen die mensen kennen die het hebben en ik ken er zelf ook zeker 6....

14. Sammy1986

Sammy1986 Lid

17 aug 2009
    45
    0
    0
    Gelderland
    Ik vond het al eng... mexicaanse griep en nu zwanger zijn... ik heb zelf ook astma dus val nog eens in een extra risico groep. Maar nu is mijn overbuurman dus van de week geconstateerd met de mexicaanse griep!:$ Nu vind ik het helemaal doodeng!

Hun hebben een kat, en wij hebben een kat... en die twee spelen ontzettend veel met elkaar... weet iemand of katten een tijdelijke gastheer kunnen zijn voor het virus? Ik weet dat ze er zelf niet ziek van kunnen worden... maar of ze het kunnen dragen?

Iemand?

15. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Hummeltje, wat een situatie, ik begrijp je bezorgdheid volkomen ! Misschien moet je de HA eens bellen en het probleem voorleggen. Alle tips qua hygiene zou ik goed in acht nemen. Zouden ze snotterend thuis komen zou ik voor een week een hotel boeken hoor. Niet ideaal, maar beter dan bij zieke mensen zitten met een pasgeboren baby. Veel sterkte ermee !

@ Sammy, volgens mij kunnen katten het niet krijgen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik had de GGD gemaild voor richtlijnen voor kraambezoek op papier. Wat denk je dat hun antwoord is ? Mensen die op kraambezoek komen weten heus zelf wel dat ze de hygiene in acht moeten nemen en niet moeten komen als ze verkouden zijn. Grrrrrr ... en bedankt hoor !

Groetjes,
    Nikki F

16. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, waar ik het heb gelezen weet ik niet meer, maar ik heb gelezen dat we ons absoluut geen zorgen hoefden te maken voor deze griep in combinatie met huisdieren. Ik zou me daar dan ook geen zorgen om maken.
    De buurman is enger ;)

17. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nikki, tja, veel is er tot nu toe helaas niet uit de GGD gekomen door de bellers hier...

@ WannaBMum, fijn dat je hier weer gepost hebt. Het feit dat ook jij zegt wel vaccineren en wel Tamiflu als het moet / kan, stelt mij weer gerust. Ze raden het hier natuurlijk sowieso aan, dus ik zou sowieso mijn gyn volgen, maar toch. Misschien dat ze in NL ook nog van gedachten veranderen in september.

18. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ WannaBMum, enig idee wanneer ze die grote aantallen zieken nu verwachten? Ik vind het vrij rustig eigenlijk nu de scholen weer begonnen zijn?

19. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    grote uitbraak werd verwacht eind augustus begin september dacht ik.. maar je hoort er idd bijna niks meer over..

hier nog steeds last van mn keel, ben benieuwd hoe ik me morgen voel.. hoop zo niet ziek te worden!

20. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb een beetje het gevoel dat ze er in NL expres niks meer over zeggen, om de angst de kop in te drukken, ook op de nieuwssites lees je er weinig meer over.

Deel Deze Pagina