ja snap ik van jouw kant ook, maar ik ben dus erg slecht in mondeling die confrontatie aangaan want ik voel me al gauw rot over het idee dat ik dan iemand gekwetst heb, dat gevoel is dan haast nog erger dan de zorgen over de griep... En idd, ik kom momenteel dus gewoon bijna nergens op bezoek, ook als ik buiten drukke verjaardagen om word uitgenodigd, ga ik niet of nauwelijks, sommige bezoekjes kom ik niet onderuit, maar voor de rest ga ik toch bijna niet weg (maar dat heeft een andere reden...)
nog even terug komend op die situatie van broer, dat heeft dus gewoon een heel ellendig lang staartje gekregen, juist omdat ik aan het begin van het bezoek verteld had liever even niet te zoenen, en achteraf kreeg ik van mijn moeder te horen dat ze het 'te paniekerig' vond en van mijn broer ook en ik heb daar notabene huilbuien en stress aan over gehouden....ik heb weinig naaste mensen, eigenlijk zijn alleen mijn moeder en broer en tante en 2 vriendinnen mij dierbaar, dus ik vind het rot als zij mij niet begrijpen en er een conflict door komt, dus kies ik er inmiddels voor om maar niks meer te zeggen over wel/niet zoenen...het is me de stress erover gewoon niet waard. Dan maar zoveel mogelijk mensen vermijden...ja dat is mijn keus, die confrontaties op zich leveren meer stress op dan het evt. krijgen van die griep inmiddels...
Duurt uiteindelijk best wel lang merk ik die hele griep. Gisteren heeft de arts mij peniciline voorgeschreven (amoxiclyne) omdat na al dat hoesten nu mn bijholte iets onstoken zijn.(komt los) Ga het niet nemen en w8 gewoon ff af. Weet niet, voelt niet zo fijn al die medicijnen en zwanger zijn. Weet dat het geen kwaad kan maar vind het niks. Denk dat ik me vandaaag maar is ga aankleden...
Waarsch. mag ik me hier niet mee bemoeien omdat ik mezelf niet helemaal ingelezen heb, maar begrijp ik nou goed dat kraamvisite niet gewenst is i.v.m. de mex.griep?! Sorry hoor, maar wil je jezelf het komende halfjaar dan ook binnen opsluiten?? Overal kan je de mex.griep oplopen... neem aan dat je ook nog wel een x naar buiten wil wandelen met je kleine of dat je vast ook nog wel een keer naar de supermarkt o.i.d. moet?
@lovelydk: voor mij is het niet zo dat ik de kraamvisite ga weren hoor, maar ik wil wel graag dat mensen hygiene in acht nemen als ze op bezoek komen, d.w.z. niet komen/afspraak verzetten als ze snotterig o.i.d. zijn en tijdens de het bezoek goed handen wassen enz. Het is echter zo dat veel mensen het gewoon niet zo nauw nemen met hygiene, dus vandaar de discussie om dit al dan niet met een bijgevoegde notitie/brief in geb. kaartje kenbaar te maken. Niet zwangeren doen er nml. nu erg gemakkelijk over (over de mex. griep) terwijl het voor zwangeren in laatste trimester en pas bevallen en pasgeborenen echt wel gevaarlijk kan zijn om de griep te krijgen ivm complicaties
Ik vind nog altijd dat je iemands wensen moet respecteren, hoe stom je die zelf misschien ook vindt. Of je het nou op papier krijgt of het je gezegd wordt. Ik heb vanaf het begin van de geboorte van mijn eerste hier al gedoe over met mijn ouders. Alles wat ik zeg wimpelen ze af met: doe niet zo raar.... Mijn schoonfamilie vind het misschien ook raar dat ik niet wil zoenen maar ze houden hun commentaar voor hun en respecteren mijn wensen.... Ik heb het ook helemaal gehad met die griep en dat ik me daar zorgen over moet maken. Ik ben nu 39 weken zwanger en wil uitkijken naar andere dingen en me geen zorgen hoeven te maken hoe ik dat toch aan moet pakken met de visite...pffff...
Kioshi, eindelijk een artikel met vragen die er inderdaad nog zijn. Het is allemaal zo onduidelijk en vaag. Mijn moeder denkt bijvoorbeeld te weten dat er kwik in de samenstelling van het vaccin zit ( ze woont in Engeland). Er is gewoon zo veel tegenstrijdige info over de vaccinatie, ik weet ook echt niet of ik hem wil als astma patient. Eerst maar eens meer duidelijkheid over de rommel die er mogelijk in zit. Ben erg benieuwd naar de antwoorden erover! Charlie
Zit een beetje met een dilemma. Morgenavond viert de beste vriend van mijn man zijn verjaardag. Nu zijn die verjaardagen altijd heel druk dus ik twijfel nuof ik wel zal gaan. Heb aan de ene kant wel veel zin, ook omdat ik veel mensen lang niet heb gezien. Ik zat te denken om gewoon niet te zoenen (zeg dan wel dat ik een koortslip heb ofzo) en goed op te letten wat ik met mijn handen doe. Ook wil ik dan niet langer dan drie uur blijven. Normaal blijven we altijd lang hangen en vaak nadat de familie weg is nog totlaat in de nacht pokeren, maar dat ga ik nu sowieso niet meer trekken... Denken jullie dat ik op deze manier wel kan gaan of zouden jullie toch thuisblijven? Mijn man gaat sowieso toch, heb het er met hem over gehad, maar hij vind dat hij het 'niet kan maken' om niet te gaan.
Ik zou wel gaan. Als jij een goede zwangerschap hebt en je goed voelt kun je prima gaan. Goed alle maatregelen volgen ( handen wassen, niet aan je mond en ogen komen et cetera) Veel plezier, Annabet, dat vind ik dus ook. Gebrek aan respect voor de ander.
Hallo, heb niet het hele topic gelezen maar zit zelf wel met een probleem. Ik werk op de SEH van een ziekenhuis en krijg straks waarschijnlijk de vaccinatie aangeboden omdat ik in de zorg werk. Ik zie ook veel mensen op een dag van ziek tot minder ziek maar het risico wat ik loop is aardig hoog. We hebben nu een aparte griepkamer die afgesloten is van de rest van de SEH en ik mag daar absoluut niet komen (werk is wel heel voorzichtig met me). Maar er glipt altijd wel iemand doorheen en als er straks veel meer mensen besmet zijn is het bijna niet te voorkomen dat je iemand met griep tegenkomt. Ik dompel mezelf op het werk regelmatig in de handenalcohol en mag een masker opzetten bij hoestende patiënten. Maar ja, zit nu met het dillema of ik straks die vaccinatie zal nemen. Hij is niet getest op zwangeren hè?? Pfff, moeilijk hoor, door mijn werk heb ik een verhoogd risico, ik ben er nog niet over uit...... Moet sowieso wennen aan het feit dat ik ineens een risico-factor ben geworden, zou me er anders niet zo druk om maken (zou dan de eerste de beste griep-patiënt knuffelen om er maar vanaf te zijn )
Precies, respect voor anderen, en dus ook voor mijn mening graag Ik zou de ander sowieso respecteren en verwacht dat ook terug. Ik zeg alleen dat ik het binnen mijn directe familieleden niet op papier zou zetten, maar misschien heb ik gewoon zo'n band dat ik alles kan zeggen en zij dat dan dus gewoon doen? Lynn en Annabet, vervelend dat jullie familie dat niet doet. Lynn, je zult zodra de kleine er is nog wel vaker op moeten komen voor jouw eigen wensen, sommige mensen gaan straks proberen je baby van een paar maanden al snoep toe te stoppen ofzo 'want daar zijn zij toch ook groot mee geworden' etc. Dus ik denk wel dat dit pas het begin is van momenten dat je voor jezelf op moet komen. Ik heb in mijn familie ook wel de zeurpositie, maar ze accepteren het wel en doen die dingen die ik wil ook als ik er niet bij ben, dus dat ik dan een zeurpositie heb maakt mij niet zo uit. Annabet, ik snap het ook dat je zegt dat je het gehad hebt met die griep, je hebt wel wat anders om over na te denken en je zou nu gewoon uit moeten kijken naar de nieuwe baby die komt. Ik hoop dat je het een beetje van je af kunt zetten dan. Is het wel weer goed met je moeder? @ degene die naar een verjaardag gaat. Ja, gewoon gaan en zelf alle regels in acht houden, niet zoenen met een excuus kan prima, niet lang blijven kan ook als je zwanger bent, en een extra keer naar de wc om je handen te wassen. @ degene die in een ziekenhuis werkt. In heel veel europese landen gaan ze de zwangere vrouwen gewoon inenten. Vanaf het 2e trimester, daar zit jij ook bijna in zie ik. Ik zou in jouw situatie me dus inenten, zeker gezien je risico en gezien het feit dat je nog de hele winter doormoet (je bent pas 11 weken zwanger, als je bijna gaat bevallen is het misschien weer een ander verhaal). @ bossi, bedankt voor dat artikel. Bravo voor de Belgen die duidelijkheid eisen!
Zoals U weet is de Mexicaanse griep makkelijk overdraagbaar via b.v deurklinken, toetsenborden, waterkraan, winkelwagentjes etc etc. Uit recentelijk onderzoek blijkt dat de bacterie ook erg gemakkelijk overdraagbaar is door het gebruik van muntstukken en bankbiljetten. De bacterie hecht zich erg goed aan de biljetten en de muntstukken welke dagelijks door vele handen gaan, hetgeen een verhoogd risico op besmetting met zich meebrengt. Teneinde de Mexicaanse Griep buiten de deur te houden, kunt U Uw gebruikte muntstukken en bankbiljetten vanaf heden = gratis = bij mij inleveren. Ik zal dan zorgen dat de bacterie geen kans krijgt verdere besmetting te veroorzaken. U kunt de muntstukken en bankbiljetten bij mij afgeven of in de brievenbus deponeren. Deze zal elke dag leeggemaakt en de munten en biljetten zullen gereinigd worden om besmetting tegen te gaan.
Hoi Dehtje, Lastige en risicovolle situatie voor je. Als ik google op trials, pregnant, H1N1 en vaccine zie ik dat er wel begonnen is met onderzoeken op dit gebied. Te vroeg voor uitslagen van volledige onderzoeken, maar ik geloof dat er geen complicaties waren gevonden bij al wel beschikbare gegevens over de inenting van vrouwen met geadjuveerde vaccins (niet geadjuveerde vaccins als de normale griepprik worden al erg lang toegepast en zijn ook in Nederland veilig bevonden voor zwangeren. Door de CDC wordt een normale griepprik aan zwangeren al sinds 1997 aangeraden las ik). Ik heb, via een andere voor mij bekende arts, het een en ander kunnen vragen aan een viroloog. Hij vond het zeer vreemd dat Nederland als enig westers land afwijkt van het vaccinatiebeleid bij zwangeren. Hij achtte het inzetten van het (veel werkzamere) geadjuveerde vaccin voor zwangeren een minimaal risico. Overigens blijkt uit een onderzoek uit Bangladesh (2008 ) bij de normale griepprik, dat de zuigelingen van ingeënte zwangeren 63% minder griep krijgen. Je beschermt je kleintje er dus wellicht ook mee. Persoonlijk (maar let op, ik ben zwanger van een tweeling en omdat die iig tot de 30e week even hard groeien als een eenling, dus ook twee keer zo kwetsbaar), zou ik gaan voor vaccinatie. Vanaf het 2e trimester dus. Is het een idee voor je om een viroloog, eventueel werkzaam in jouw ziekenhuis, te raadplegen? Ik neem aan dat hij/zij voor een collega in deze situatie vast wel wat tijd willen vrijmaken. En graag hun eigen mening vertellen . (Voor mijzelf ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar de antwoorden van deze persoon , dus als je die ook wil posten of pb'en zou dat heel fijn zijn ) ps. zie net de nieuwe geld-post: hihi
Ninette, er staat nergens dat je mening niet wordt gerespecteerd. En je bedoelt Kiosh(?) voor het artikel. Geekess,
Bossi, als iets er niet letterlijk staat, dan kun je dat alsnog wel zo opvatten, of tussen de regels door lezen. Net zoals sommigen het zien als het niet respecteren van hun richtlijnen of regels als ze na uitleg van niet zoenen of wat dan ook opgetrokken wenkbrauwen krijgen, het gevoel hebben dat ze uitleg moeten geven enz.
Geekess Maar je hebt wel gelijk! Ik weet niet meer wie het geschreven heeft, maar idd je kunt waarschijnlijk nú beter de griep krijgen dan als het echt uitbreekt. Het is nu nog een onschuldige griep. Die je altijd kunt oplopen. Voor zwangeren in het 3e trimester is het natuurlijk anders. Dan vind ik het normaal dat je voorzorgsmaatregelen neemt en je familie instrueert hoe en wat. En daar hebben ze zich ook maar aan te houden, vind ik. En je moet zelf doen waar je je prettig bij voelt. Maar voor mezelf denk ik er natuurlijk ook wel wat om. Maar ik ga drukke plaatsen of verjaardagen niet uit de weg. Heb ik nog nooit gedaan ook niet met de gewone griep, nu is dat natuurlijk wel iets anders maar smetvrees krijgen is ook niet goed! Je moet doen waar jij je goed bij voelt en je zult vast wel mensen tegen het hoofd stoten daarmee, maar jammer dan voor hun! Zij zijn niet zwanger!