Uit onze krant van vandaag: 'Vertraging bij levering griepvaccins De levering van vaccins tegen de Mexicaanse griep loopt vertraging op. Farmaceut Novartis kan eind oktober 8 á 10 miljoen vaccins leveren, terwijl 20 miljoen waren gepland. Daardoor kunnen mogelijk niet alle risicogroepen meteen ingeent worden. Dat heeft minister Ab Klink (Volksgezondheid) gisteren laten weten. Klink gaat ervan uit dat Novartis in november de resterende vaccins kan leveren.' Let's hope so !
Hey dames! Kom ook even hier spieken Heb gisteren met mijn huisarts gebeld over hoe en wat over de griepprik en prik voor de mexicaanse griep. Ik krijg jaarlijks de gewone prik (heb astma en bronchitis) en nu ook voor de mexicaanse. Ben trouwens niet zwanger hoor Mijn dochter van anderhalf krijgt niks, terwijl ze wel gevoelige luchtwegen heeft (pufje gehad, verschillende antibioticakuren voor luchtwegeninfecties etc). Vind ik best vreemd want kinderen tot 2 behoren toch ook tot de risicogroep? Maar de ha zei dat er nog geen beleid is voor deze groep en daarom (nog) niet gaan enten. Moet eerlijk zeggen dat ik liever heb dat zij eentje krijgt dan ikzelf, maar goed. Is niet anders. Toch proberen er niet te druk om te maken. Maar kan me goed voorstellen dat jullie je zorgen maken door je zwangerschap. Hoop dat dit klotegriepje overwaait!
Ik ken veel studenten die inmiddels de mexicaanse griep hebben gehad, na hun introductieweek. Maar... ik ken ook iemand die dacht de griep te hebben. Haar dochtertje had het ook en moest bijna in het ziekenhuis worden opgenomen vanwege dreigende uitdroging. Vanwege de ernst zijn ze dus wel getest en toen bleken ze het toch niet te hebben! Dus ook al heb je de symptomen, het kan nog steeds een gewone griep zijn. Hoeveel mensen vallen er trouwens wel niet onder de risicogroep?! Half Nederland ofzo?!
Ergens vorige week hadden we het nog over de stilte rondom de mexicaanse griep, maar in Frankrijk is het volop in het nieuws en worden er nu steeds klassen gesloten, 1 creche in het zuiden, verschillende klassen in parijs en een school in het zuidwesten. Ze zeggen het aantal gevallen voorbij te zijn dat ze het officieel een epidemie kunnen noemen. Ik las inderdaad het artikel van vertraaagd griepvaccin, hier wordt daar nog niet over gesproken dus ik ben benieuwd.
maja, ik snap dat je je zorgen maakt om je kleintje. Mijn kleintje is 2 jaar en 3 maanden en heeft ook wel eens dingen aan de luchtwegen gehad, maar toch acht ik hem sterk genoeg om een week plat te liggen met griep en daar gewoon bovenop te komen. Het is dat we straks een baby in huis krijgen, voor die tijd heb ik dus het liefst dat hij het gehad heeft of gevaccineerd wordt, en dan misschien liever dat hij het gehad heeft, maar ja, met een baby straks heb ik het dan natuurlijk liever weer niet.
De Franse gezondheidsraad heeft vandaag zn advies uitgesproken over vaccinaties. Zij gaan eerst het medisch personeel inenten en dan de zwangere vrouwen, medische risicogroepen en mensen die voor babies van jonger dan 6 maanden zorgen. En.......... zij zeggen voor zwangere vrouwen het vaccin zonder adjuvans te verwachten voor half oktober. Vraag is alleen of ze daar dan genoeg van hebben, want ze hebben het nu over 800.000 doses terwijl er denk ik in Frankrijk meer dan 400.000 zwangere vrouwen zijn, maar goed, het nieuws an sich is wel interessant natuurlijk. Heb niet het hele adviesrapport doorgelezen nog, het is net zo dik als het nederlandse rapport.
Overigens zeggen de Fransen niet dat ze denken dat het gevaarlijk is zwangeren met adjuvans te vaccineren, maar gewoon dat omdat er nog weinig over bekend is ze liever zonder adjuvans willen.
In het franse rapport vergelijken ze overigens de adviezen van de WHO, ECDC en alle landen die hun advies al gegeven hebben en het meest opvallende is dan toch dat de nederlanders hun zwangeren niet inenten. Bij de duitsers staat het er ook niet specifiek bij, maar dat avies was nog van juni, dus dat is al redelijk oud.
@ Maja, kan je bezorgdheid voor je dochtertje goed begrijpen. Ik hoop ook dat het snel voorbij zal zijn allemaal ... @ Merijn, ik denk toch wel dat een groot deel van de Nederlanders wel tot een of andere risicogroep horen ... er zijn vele ouderen, maar ook veel mensen die iets aan hun hart of longen hebben, en ook vele zwangeren ... Ben benieuwd of we uiteindelijk allemaal een vaccin zullen krijgen of toch niet ... @ Ninette, deze berichten uit Frankrijk zullen dan ook wel binnenkort in Nederland volgen vrees ik ... Wel fijn dat ze voor zwangeren het andere vaccin regelen ... zou hier ook eens moeten ... dame van de GGD reageerde er helemaal niet op toen ik er naar vroeg. Vanochtend mijn zoontje afgemeld bij de PSZ, leidster gaf me gelijk. Zij zei wel dat haar HA had gezegd dat de piek in december zal komen ... vreemd, dan zullen toch de meeste mensen geent zijn ... Groetjes, Nikki F
Neet och Nikki, want de meeste nederlanders worden toch niet geent dus dan krijg je toch alsnog een piek? Bijvoorbeeld gezonde schoolkinderen ofzo. + dat in december pas een 2e levering komt van het vaccin dacht ik. Ik oktober voor de grootste risicogroepen en dan in december weer een buts ofzo dacht ik.
Ik baal zo van de tegenstrijdige berichten en dat er helemaal nog niet echt dingen duidelijk zijn. Is het nu allemaal overdreven? Of is er toch echt iets aan de hand.
Idd Bosi, het verandert steeds weer. Nu las ik op teletekst dat er maar 1 prik nodig is ipv 2. Maar dat ging op voor Amerika en Australie, want NL gebruikt andere vaccins.... Je zou zeggen dat de vaccinaties overal hetzelfde moet zijn toch? Ik snap er iig niks meer van...
Nee hoor, er zijn verschillende vaccins ontwikkeld. Op de ECDC site kun je de 'mock-up' vaccins van Europa nalezen (mock-up zijn vooraf ontwikkelde vaccins die al veilig zijn bevonden voor H5N1, en die een belangrijk ingrediënt erbij krijgen wat het werkzaam maakt voor H1N1). De vaccins in Europa zijn: Focetria (Novartis, in NL besteld, met adjuvant, hoewel waarsch. veilig voor zwangeren, is dat niet zeker) Pandemrix (GSK, in NL besteld, met adjuvant, hoewel waarsch. veilig voor zwangeren, is dat niet zeker) Daronrix (GSK, niet in NL besteld, met adjuvant, hoewel waarsch. veilig voor zwangeren, is dat niet zeker) Celvapan (Baxter, niet in NL besteld, zonder adjuvant, veilig voor zwangeren en zelfs aangeraden tegen pandemische griep) De werkzaamheid van de laatste twee ligt waarschijnlijk wel lager. Overigens is volgens mij Nederland nog steeds het enige (westerse) land dat niet gaat inenten: Frankrijk, Belgie, Zwitserland, Zweden, Australië, Groot-Brittannië, Duitsland (waarsch.) etc. gaan allemaal zwangeren inenten. Bronnen: European Medicines Agency - EPARs Pandemic (H1N1) 2009 Er zijn in Nederland nu, per 9 september en op de 11e uitgebracht, 78 mensen opgenomen of opgenomen geweest, waarvan 2 zwangeren en 1 zwangere op de Intensive care. Vorige week waren het er 65 en de week daarvoor geloof ik 52. Een stijging van 13 per week nu dus en nog geen indicatie dat de stijging van zieken nu harder gaat. De uitbraak gaat waarschijnlijk nog wel echt beginnen deze herfst. Bron: http://www.rivm.nl/cib/binaries/H1N1overzicht_tcm92-61018.pdf En voor diegenen die nog over de verschillende Europese vaccins richtlijnen willen lezen van Emea: Links naar volledige stukken: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/focetria/H-710-PI-nl.pdf http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832nl.pdf http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/daronrix/H-706-PI-nl.pdf http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/celvapan/H-982-PI-nl.pdf
Graag gedaan, nu maar hopen dat alles klopt, hihi Maar daarom ook de linken erbij Ik zat vanmorgen ook van: huh, 1 keer vaccineren? Maar dat gaat inderdaad over een Australisch vaccin, van CSL. Maar daar weet ik dan weer niks over.
Als t vaccin hier in NL beschikbaar is, ben ik (hoop ik) al bevallen! maar wordt ik dan nog wel ingeent omdat ik dan een kleine jonger dan 6 maanden heb? en wordt mijn partner dan ook ingeent?
Ja dat vraag ik me ook af. En als jij geent wordt, lijkt het me handig als dat ook geldt voor de vadre, anders schiet je er toch niets mee op?