Moesch: Als jij tot een risicogroep behoort, zoals door long/hart ziekte, wordt jij ook na je bevalling ingeënt denk ik. Alle vaccins in Europa zijn veilig bevonden bij borstvoeding. Als je niet tot een risicogroep behoort, zou je, sowieso, tijdens of na je zwangerschap, niet ingeent worden. Nederland wijkt hiermee af van adviezen van het WHO, ECDC, CDC en de westerse landen die ik hiervoor genoemd heb. Overigens, goede kans dat jouw kleintje bij inenting in de zwangerschap wat antistoffen van jou krijgt tegen de mexicaanse griep
Papa's die niet tot een risicogroep behoren worden ook niet ingeent, net als mama's die niet in een risicogroep behoren. Ook mensen die voor kindjes zorgen worden niet ingeent. Behalve mensen die in de (gezondheids)zorg werken, die wel.
In Nederland staan momenteel ook de familiekring van een baby jonger dan 6 maanden nog niet op de inentlijst volgens mij. In andere landen wel, dus nederland zal op een gegeven moment toch wel gaan volgen zou je zeggen??? Luca, dank voor de heldere info. In Frankrijk hebben ze het vaccin van Baxter dus bijbesteld en Sanofi Pasteur heeft ook een vaccin zonder adjuvans gemaakt, maar de 800 000 waar ik het over had was de bijbestelling van Baxter meen ik. Als er uiteindelijk 1 prik nodig is, dan is er misschien wel voldoende voor de zwangeren in Frankrijk. Hier enten ze gelukkig wel de gezinsleden van een pasgeboren baby in, dus ik hoop dat we voor december hier thuis alle 3 ingeent zijn... Het is inderdaad moeilijk te volgen of het nu erger wordt nu de getallen niet meer zo'n goed beeld geven, maar in Frankrijk worden echt veel klassen en zelfs scholen gesloten de afgelopen dagen, dus ik denk toch echt dat het er aan gaat komen, de vraag is gewoon hoe hard het zal gaan. En in elk geval begint men over een maand te enten dus dan zal het wel afgeremd worden op een gegeven moment. In Frankrijk zijn de vaccins al gearriveerd maar die doen nu hun eigen check natuurlijk voor ze het op de markt laten gaan.
oh ja, in Frankrijk mag nadat de risicogroepen geweest zijn iedereen die wil zich ook gaan inenten. Voor ons wel handig want ook de opa en oma van ons kleintje willen zich dan gaan inenten om de kleintjes te beschermen, dus zo hebben we gelukkig een veilige 'cocoon'. Maar ja, die komen wel pas als laatsten aan de beurt natuurlijk, de mensen die gewoon willen. Ik denk dat iedereen toch wel gaat volgen om 'vaccintoerisme' tegen te gaan. Daar had toch al een dame van de EU het eens over gehad? Zoals het nu zit zou ik bijv. ook mn vaccin in Frankrijk kunnen gaan halen, maar ja, ik ga er voorlopig gewoon van uit dat ze hier gaan volgen. Over een week ga ik het aan de gynaecologe vragen.
'Ernstigere Mexicaanse griepgolf blijf mogelijk' | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Ga je thuis bevallen Hellen? Ik denk dat ze in NL ook echt wel maatregelen nemen hoor, ook in het ziekenhuis op de kraamafdeling enzo zal personeel wel ingeent worden neem ik aan, en als je BV gaat geven biedt je ook al goed bescherming toch?
Ik ben werkzaam op kraamafdeling / verloskamers, maar tot nu toe ben je als werknemer niet verplicht tot inenting hoor. Kwebbel
Ja, ze zeggen als je zorgt voor kinderen onder de 6 maanden je een enting krijgt. Neem aan dat dat ook voor de mannen geldt ... Luca, bedankt voor de info ... kon maar iemand mij eens uitleggen waarom ze dat veilige vaccin niet hebben in Nederland, speciaal voor al die 180.000 zwangeren hier ... Groetjes, NikkiF
Aargh, ik ook niet Nikki. Wat is nou het grote geheim achter dat Nederland als enige zwangeren niet wil beschermen tegen H1N1, en/of alsnog de veilige niet-geadjuveerde vaccins bij bestelt? (Het enige wat ervoor pleit is dat geadjuveeerde vaccins werkzamer zijn, maar waarom Nederland nou als enige niks doet voor zwangeren?) Klopt trouwens van de kraamafdelingen/couveuseafdelingen en de rest van de mensen die werkzaam zijn in ziekehuizen en andere zorginstellingen. Niemand is verplicht om zich te laten inenten en 25% wil het ook niet. (zoals hiervoor net beaamd zie ik nu)
Nee natuurlijk, niemand is het verplicht, dat was ik even vergeten. Ik hoop alleen dat ziekenhuizen bij een echt grote epidemie dan gaan schuiven en mensen die zich niet willen inenten op een andere afdeling plaatsen tijdelijk, bij de risicogroepen weg. Ieder het recht zelf te beslissen op enten of niet, maar ik zou het als patient prettiger vinden als ze dan even ergens anders gingen werken... Nikki, in Nederland worden nu toch niet de ouders ingeent? Dus ook niet de vaders?
Daar ben ik weer, was hier even paniek, omdat mijn vrouw ineens bloed verloor, maar het lijkt toch goed te komen... Inmiddels heeft het vriendinnetje van mijn dochter de Mexicaanse griep en mijn dochter heeft er de middag voor ze het kreeg gespeeld. Het was afgelopen dinsdag en de rest van het gezin daar heeft (nog?) niks. Als je alles zo hoort kan je het bijna nog het beste nu krijgen, dan heb je het gehad en zit je niet straks in het derde trimester of als de baby er is... Vandaag zijn we (weer!) naar de verloskundige geweest en in tegenstelling tot vorige week hingen er nu brieven dat je niet binnen moest komen met griepverschijnselen en waren de tijdschriften en het speelgoed weggehaald. In onze praktijk hebben we deze maatregelen al in juli genomen, dus voor een verloskundige praktijk vond ik het best laat. Wij geven de patiënten ook geen hand meer, maar daar zijn we geloof ik de enigen in. Ik heb nooit meer antwoord gehad op alle vragen aan het ministerie, waardoor je je toch af gaat vragen of ze het zelf allemaal wel weten.
@ Ninette, ik weet het allemaal niet meer, wanneer mensen wel of geen enting krijgen. De GGD nog maar eens mailen ... als ze nog willen antwoorden @ Towser, Gelukkig dat alles weer goed is. Spannend zeg dat het zo dichtbij komt. Hier gelukkig nog niet. Bij onze VK hangt nog niets op hoor ... ben benieuwd of het nog wel komt. Als Thijs met het speelgoed heeft gespeeld maar ik zijn handen altijd goed schoon met desinfectiespul als we weer in de auto zitten. Was gisteren in de supermarkt, staat daar een dame uitgebreid te vertellen dat ze de boodschappen doet vor haar vader die de Mex. griep heeft en een week binnen moet blijven ... ben maar even snel naar de kassa gegaan om af te rekenen ... groetjes, Nikki F
Nou, ik ben inmiddels bevallen van een gezonde zoon en het begrip van het kraambezoek is ver te zoeken.:x Echt ze snappen niet waar ik me druk om maak en iedereen zegt ook gewoon...ach joh dat valt allemaal reeeeuuze mee. Het feit dat ik niet wil zoenen bij de felicitatie brengt echt stress met zich mee. Mensen reageren zo raar dat ik het bijna niet meer durf te zeggen
@ Annabet, hartelijk gefeliciteerd met je zoontje ! Wat een geweldig nieuws ! Maar wat enorm vervelend dat mensen je wensen niet respecteren ! En als je man er iets van zegt, hoe reageren ze dan ? Heb jij mensen van te voren ingelicht over wat je van hun verwacht als ze op visite komen of niet ? Dit is precies waar ik bang voor ben, dit soort spanningen en stress op zo'n bijzonder moment waar je alleen van zou moeten genieten, zonder gedoe. Sterkte meid ! xxx Nikki F
Annabet, van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!!! Staat je kraamhulp je niet een beetje bij in de bescherming van je kleintje? Ik ken echt zat mensen die hun kraambezoek hun handen lieten desinfecteren zonder dat er toen uberhaupt mexicaanse griep heerste, dus nu lijkt het me toch normaal. Probeer het bezoek een beetje te beperken zodat je zelf minder stress ervan hebt.
Je kunt ook zeggen: Nou, als jullie nou weten dat het mij heel erg gerust zou stellen als jullie je handen wassen en mij niet zoenen, dan is het toch een kleine moeite om dit te doen? Volgens mij kunnen ze dan niks meer terug zeggen en heb je in 1x korte metten gemaakt met de discussie.
Annabet, gefeliciteerd met je zoon! Vervelend joh, dat mensen er zo weinig begrip voor hebben. Ik merk wel dat als je het uitlegt, mensen er wel meer over na gaan denken, de meeste hebben zich er helemaal niet in verdiept en denken, nou we horen er niks meer van, dus het zal wel meevallen. Hopelijk kun je toch een beetje van je kraamtijd genieten en ik denk ook wel dat het advies van Ninette wel eens zou kunnen werken.
Vriendin van mij is vorige week bevallen. De mensen die het kindje vasthouden wassen hun handen (doe ik altijd als ik bij pasgeboren kindje ben) Maar voor de rest geen maatregelen hoor je krijgt het of je krijgt het niet en daarin mag je vertrouwen. Wij hebben geen grip op de griep maar de griep nog altijd op ons wat voor maatregel je ook neemt.