trouwens de kleine is wel al opgeknapt.. maar hoest nog wel en heeft nog wel een loopneus.. nu al bijna 4 weken.. is tog niet normaal dat die artsen niets doen!
@ Saskia, dat zei mijn man ook al, als het ernstiger wordt hier komt het vast in de krant en op het nieuws ... ben benieuwd. @ bosi, bedankt voor het bericht uit Engeland. @ Towser, ja daar moet je het dan maar mee doen ... @ Mikki, wat mij enorm ergert is dat Nederland die vaccins die je zonder risico's aan zwangeren kunt geven niet hebben ingekocht. Dat is toch ergerlijk ! Waarom mensen risico laten lopen terwijl dat helemaalm niet nodig is ? Je hebt het immers wel over een nieuw leven ... @ MoesCH, kun je niet naar de HAP gaan en eissen dat ze het onderzoeken ? Ik vind het belachelijk. @ Kraamzorg, vandaag intake gehad. Alle kraamverzorgsters werkzaam bij ons bureau worden eind september geent. Dat vind ik wel geruststellend. Verder is hun advies: handen wassen, handen wassen, handen wassen en mensen die verkouden zijn of zich niet goed voelen later op bezoek laten komen en verkouden mensen al helemaal de baby niet laten vasthouden. Groetjes, Nikki F
@Nikki: ik lees net in je bericht dat die kraamverzorgsters al eind september worden ingeënt. Fijn! Wat ik me afvroeg: het vaccin is toch pas eind oktober in Nederland verkrijgbaar? Bedoelde je ook eind oktober of kunnen zij eerder aan het vaccin komen? (voor H1N1) Het veilige (niet-geadjuveerde) vaccin betreft Celvapan van Baxter. Het is naar alle waarschijnlijkheid minder werkzaam dan de geadjuveerde vaccins (verwachting geloof ik 70% en geadjuveerd 90%). Maar als NL de zwangere vrouwen dan maar niet gaat inenten als enige westerse land, denk je toch meteen bij jezelf: iets is beter dan niets! Hier dus ook twijfel aan het afwijkende Nederlandse beleid! Nou blijft het zo dat volgens die viroloog die ik heb geraadpleegd, geadjuveerd vaccin minimaal risico oplevert. @Mikki: Ook ik merk heel duidelijk dat mijn weerstand echt niet meer is wat het is geweest. Ik eet daarentegen juist veel gezonder dan ooit. Door de mindere ruimte voor mijn longen ben ik ook kortademig (heb inmiddels qua lengte 2 halve= 1 hele baby in mijn buik). Vind het dus ook niet geruststellend dat H1N1 zich richt op jonge mensen en diep in de longen doordringen... De gezondheidsraad/commissie van het RIVM komen volgens mij deze week weer bijeen om het eerste advies te herzien/bespreken. Ik ben benieuwd wanneer er weer wat bekend wordt gemaakt.
@NikkiF Dat vaccin wat wel veilig is wordt in andere landen gegeven? Maar Nederland heeft het dus niet ingekocht, als ik het goed begrijp. Ik vind het raar allemaal.... Je zou als overheid nu toch wel knopen moeten gaan doorhakken en beslissingen gaan nemen. Het kan nog alle kanten op gaan met deze griep, maar ik zou zeggen: better safe than sorry... @Nikki80 Volgens mij niet voor ongeboren kindjes, maar wel voor pasgeboren baby's en hoogzwangere vrouwen.
@ Luca, de dame die hier was zei eind september. Mijn schoonzus (apothekersassistente) krijgt ook eind september al haar vaccinatie. Ik denk gewoon dat zij horen bij "werknemers in de zorg" en zij krijgen het vaccin met voorrang. Ik moet begin november bevallen, dus probeer het zonder te doen. Kan de HA me naderhand wel het vaccin geven. @ Nikkie, wat ik tot nu toe gelezen heb over het virus is dat het geen kwaad kan voor ongeboren kindjes. @ Mikki, dat is precies hoe ik er over denk. Groetjes, Nikki F
Hoi hoi, Bedankt voor jullie antwoorden. Wat voor kwaad kan het voor zwangere vrouwen? Moeten we daarom gevaccineerd worden? xx
@ Nikkie, in het derde trimester van de zwangerschap kunnen de complicaties ernsitg zijn mbt de longen. Vooral voor zwangeren die al longproblemen hebben iets wat gevaarlijk kan zijn. In het algemeen kun je door je zwangerschap ook zieker ervan zijn omdat je immunsysteem anders werkt als je zwanger bent, je lichaam beschermt je kindje in de eerste plaats. Groetjes, Nikki F
@ Nikkie, dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen maar ik dacht van wel. Maar goed, door de zwangerschap kunnen je darmen ook behoorlijk ontregeld zijn. Als je er geen koorts bij hebt en ademshalingsklachten en flink hoesten zou ik de HA wel bellen. Groetjes, Nikki F
@Nikkie: In uitzonderlijke gevallen zijn er bij ernstige ziekte van de moeder ook miskramen en vroeggeboorte bekend bij H1N1. In het eerste trimester wordt hoge koorts soms in verband gebracht met aangeboren afwijkingen. Diarree kan een van de symptomen zijn. Koorts en hoesten zijn echter de meest voorkomende symptomen. Hoewel er atypische gevallen bekend zijn. Ben je ziek Nikkie?
NikkiF, Luca: heb vandaag diarree. Van het weekend ook al 1 dag, heel vervelend. Ik heb dan flink last van buikkrampen. Ik dacht dat diarree van de zwangerschap alleen maar het eerste trimester last van kan hebben. Omdat dan je darmen weg worden gedrukt. Is dat nog steeds? Ook heb ik al een hele tijd last van benauwdheidsklachten....Maar mijn gyn zei dat het te maken heeft dat ik voor 3 man de afvalstoffen moet uitademen... xx
@Nikkie: ik heb ook last van benauwdheid. We ademen niet alleen voor drie, maar de baby's nemen ook zo veel plaats in dat ze al vroeger tegen je middenrif aanduwen. Daardoor is je longcapaciteit ook minder. Bij mij voelt het regelmatig alsof ik constant door een kussen moet heenademen. Niet fijn en helaas een verhoogd risico gevend bij de Mex. griep, maar gelukkig verder normaal voor de situatie! @Diarree: ik heb er zelf geen last van, maar darmklachten, obstipatie of diarree, worden volgens mij allebei genoemd als klachten bij zwangerschap. Als het vrij erg is, altijd benoemen bij de afdeling verloskunde van je zkh. Die kun je net als de vk als het goed is gewoon bellen. Geen koorts of hoesten dus? Dan is het vast niet gelinkt aan H1N1 (zegt de leek ). Beterschap iig!
Onderzoek griepvaccin bij zwangere vrouwen | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Er is in Amerika een onderzoek van start gegaan voor het vaccineren van zwangere vrouwen voor H1N1. Bovenstaand het artikel waar ik het las van nu.nl
Mijn dochter hoest zich een ongeluk. Aan het begin van de week had ze alleen lichte koorts, 38,3. Ik heb voor de zekerheid de huisarts gebeld en die zeiden, vast een zomergriepje. Ze leek op te knappen, maar hoest nu juist meer en heeft nu 38,7 graden koorts............ Bij de huisarts zeiden ze dat ze gewoon naar school kon, maar ze zit ook nog naast een kindje met diabetes, ik heb haar thuis gehouden en nu lijkt dat toch maar goed misschien. Wel lastig of ze nu gewoon verkouden is of de Mexicaanse griep heeft. Ik zou verwachten dat de griep meer acuut zou beginnen en ze er zieker van zou zijn. Natuurlijk willen ze haar niet testen
Bedankt voor het posten van dit artikel Luca. Goed dat ze beginnen te testen en dat ze ook testen of het kindje meeprofiteert, want daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Aangezien het onderzoek in amerika plaatsvindt testen ze hier dus het vaccin zonder adjuvans neem ik aan. @ Towser, vervelend dat je dochter ziek is! En als jouw vrouw het nu dan krijgt, zouden ze haar dan ook niet testen? Want dan kom je precies op jouw vraag aan het ministerie aan. Beterschap voor de kleine meid! Er heerst volgens mij toch wel ook iets anders nog, want ik hoor best veel mensen die 1 of 2 dagen ziek zijn en dan weer beter momenteel. Ik voel zelf ook dat er iets aan zit te komen, verkoudheid ofzo, maar er zijn zoveel mensen verkouden en het weer is omgeslagen, dus dat lijkt me sowieso onvermijdelijk.
@Ninette: Heb het nog even nagekeken inderdaad, en het gaat om een niet-geadjuveerd vaccin van Sanofi Pasteur. (Is die verkrijgbaar in Europa over een tijdje, weet jij dat?) @Towser: Goed dat je je kindje niet ziek naar school hebt gestuurd. Waarom zegt een huisarts nou weer dat een ziek kind met koorts gew0on naar school kan? Mex. griep of niet, ik snap dat advies niet. Ik hoop dat je vrouw niet ziek wordt! En beterschap voor de kleine.
@ Luca, dat denk ik wel. Sanofi Pasteur is een Franse fabrikant en in het Franse gezondheidsrapport hadden ze het over niet geadjuveerde vaccins van Baxter en Sanofi.
bleg dit moet ik even kwijt, vandaag lekker gepland voor de geboortekaartjes, kom ik die drukkerij binnen en het eerste wat ik hoor ik gehoest en geproest. Balen, maar ja oor ik het wist stond die man al bij me. Gelukkig riep hij iemand anders om mij te helpen! Maar ja, ook die persoon had een wat hese stem. Dus ik voorzichtig: "klinkt allemaal een beetje ziekjes hier hè?" "Ja, nu je het zegt, ik begin me ook ziek te voelen" zegt de man die me helpt... Dussssss...ik heb maar niet te diep ingeademd en mijn handen flink besproeid met handgel. Nu maar hopen dat ze niet de Mexicaanse hadden...