Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noname

noname Bekend lid

18 aug 2008
    679
    0
    0
    Ik ben ondertussen al 2 x ziek geweest maar naar mijn idee een gewoon griepje. Ook mijn dochtertje die altijd hele hoge koorts heeft is een week uitgeschakeld geweest met 40 gr koorts. (Daarna heeft ze mij dus aangestoken) De HA gaf ook aan dat besmetting in je eigen gezin niet te voorkomen is... helaas!

Ze gaf ook aan dat het verschil is met de mexicaanse griep dat je echt zo ziek bent dat je je bed niet uit kan komen en met de gewone dus af en toe wel.... Maar het blijft lastig.

Ik laat me in ieder geval niet inenten omdat de risico's voor de kleine niet bekend zijn. En na 3 miskramen durf ik al geen paracetemol te nemen!! De HA gaf aan dat als ik besmet wordt altijd nog een pillenkuur Tamiflu kan krijgen. Dit voorkomt dus niet maar geneest. (injectie helpt dan niet meer) Dus ik maak me niet teveel zorgen..

Ook gaat mijn dochtertje gewoon nog naar het KDV. Anders zou je eigenlijk alle openbare ruimten moeten vermijden en kun je ook geen boodschappen doen, naar de stad enz... Plus dat ze zelf er heel erg blij van wordt. Maar snap dat sommige moeders hier daar geen goed gevoel bij hebben.

x

x

2. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hey ninette,

Bedoel je dat H1N1 gevaarlijk is of zijn er neg. effecten van de inenting gevonden bij het 2e/3e trimester?
    Als het niet in het frans is, lees ik die berichten ook graag! Bedankt voor eventuele moeite :)

ps. ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden van jouw gyn. over de inenting en het adjuvant! Maandag he?

3. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Sorry hoor, maar hier zakt toch echt je broek van af. Ik bel donderdag de huisarts en ze zeggen dat ze niet willen testen op Mexicaanse griep als je als zwanger ziek wordt, want zwangere vrouwen mogen helemaal geen vaccin, dus je hoeft ook niet te testen. Leg ik uit dat het voor risicogroepen wel geldt en dat het advies nog kan worden bijgesteld, zegt die assistente: Nee hoor mevrouw, wij zijn heel goed op de hoogte en krijgen elke week nieuwe informatie. Ik benieuwd wanneer ze deze nieuwe info gaan lezen......
    Nu was het toch wel handig geweest om alle zwangeren te testen die ziek zijn geweest in de afgelopen tijd. Heb trouwens geen reactie meer gehad van het ministerie ook.

4. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hey,

Ik weet niet meer of je vrouw nu wel of niet zo ziek is geweest (kindje wel, hoe gaat het?), maar is het eventueel niet mogelijk om later op antistoffen te testen? Ik dacht dat je dan sowieso kon zien of iemand afweer heeft opgebouwd tegen een bepaalde ziekte en het dus gehad heeft. Maar dit weet ik niet zeker hoor!

Maar wat een achterlijk mens zeg! Eerst dat arrogante toontje dat het advies niet zou wijzigen (en zie daar, ook Nederland is om!). Dat zal trouwens meteen per brief gecommuniceerd zijn hoor.
    En alsof het ondenkbaar is om te testen op H1N1 in verband met het gebruik van Tamiflu bij ernstige ziekte! Zwanger of niet zwanger.

Groetjes!

5. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Mijn vrouw is (nog?) niet ziek geworden. Mijn dochter is nu weer aardig opgeknapt. Ze heeft één dag rond de 39 graden koorts gehad, maar dat was de 3e dag en ik denk niet dat ze ziek genoeg was om de Mexicaanse griep te hebben en het verloop van de ziekte klopt ook niet. Het is wel het handigste om dit zelf in te schatten, want van de huisarts (assistente!!) moet je het echt niet hebben.
    Mijn moeder is ook ziek, in één keer geworden, 40 graden koorts, erge hoofdpijn en na een dag ging ze ook hoesten. Belt ze de huisarts, zegt die assistente, nee hoor, het kan geen Mexicaanse griep zijn, want ze had ook overgegeven! Nou heb ik alleen maar één jaartje HBO-V gedaan, maar ik heb nog nooit gehoord dat je iets niet kan hebben omdat je een symptoon teveel hebt!

Als mijn vrouw nu wel echt ziek zou worden en we wel denken dat het de Mexicaanse griep kan zijn, dringen we net zolang aan tot er getest wordt, maar wellicht gaat dat nu ook beter lukken, omdat ze hopelijk dan bijgelezen zijn en weten dat het vaccin toch komt. Iets waar wij overigens heel blij mee zijn. Ik in dat geval er ook zeker voor zorgen dat ik de arts zelf te spreken zou krijgen en me niet laten afschepen door de assitente. Ik heb het nu zo gelaten, omdat ik zelf ook niet denk dat het de Mexicaanse Griep is, maar ik vind het een kwalijke zaak, dat je zelf helemaal op de hoogte moet zijn. Wat nou als je er niks van weet en de assitente zegt de ene dag dat je geen vaccin mag en de volgende dag blijkt dat je toch een vaccin moet?

6. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ben ik met je eens Towser! En overgeven kan er wel degelijk bij horen! (en zelfs al was het niet zo, een symptoom 'teveel' kan veel betekenen, zoals een eigen reactie op ziek zijn of ook noig eens iets verkeerds gegeten hebben).

Kwalijk inderdaad dat je er zelf zo achteraan moet zitten, temeer omdat niet iedereen dat überhaupt kan!

Overigens is H1N1 waarsch. toch iets aan het stijgen in NL nu: 90 hospitalisaties nu (stijging van 12 deze week (t/m afgelopen woensdag), waarvan 3 zwangeren (1 nieuwe). 2 nieuwe doden (4 totaal nu) en deze week 3 nieuwe mensen op de IC.
    Er is een stijging waargenomen van mensen die zich melden met griepklachten bij huisartspeilstations.

7. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo meiden,

Bah, hoe langer het aanhoudt hoe meer onduidelijkheid er is, hoe meer verschillende adviezen er worden uitgesproken en hoe verschillender er gehandeld wordt. Ik schrik ervan dat het toeneemt, terwijl je NIETS meer leest in de krant of ziet op het nieuws. Ik kan dat niet begrijpen. Ik ben gelukkig bijna 34 weken zwanger, mijn bevalling komt in zicht, gelukkig maar ... maar afschuwelijk dat je door zo'n K***E griep zo moet denken.

Groetjes,
    Nikki F

8. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Het is nog geen significante stijging Nikki, hoewel die er waarsch. wel aankomt. Ik ben het met je eens dat de media zich nu stilhoudt, maar snap de handelswijze ook wel. Stilte voor de 'storm', als straks de gevallen echt veel toenemen. Ook al is het inderdaad relatief stil rondom de 2 nieuwe doden deze week. (Al las ik dat dus eerst op nu.nl, voordat ik weer op de rivm site ging neuzen naar de wekelijkse update.)

De 12 a 13 gehospitaliseerde gevallen toename per week van de laatste drie weken valt echter inderdaad nog mee. Hoe verschrikkelijk voor die mensen zelf ook, dit is (nog) niet de pandemische uitbraak in NL (ben ik bang).
    Met jouw voorzichtige houding glip je er vast net doorheen, en ik met wat hoop ook tot ik gevaccineerd kan worden :)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Twee nieuwe doden Mexicaanse griep [​IMG]

Uitgegeven: 18 september 2009 13:26 Laatst gewijzigd: 18 september 2009 15:18
    BILTHOVEN - De afgelopen week zijn in Nederland twee mensen overleden aan de Mexicaanse griep. Het gaat om een man van 52 jaar en een vrouw van 85.

Beiden waren verzwakt door andere ernstige ziekten. Het RIVM heeft dat vrijdag bekendgemaakt.

In Nederland zijn tot nu toe vier mensen aan de ziekte overleden. Woensdag stond het totaal aantal patiënten dat wegens de Mexicaanse griep in een ziekenhuis is opgenomen op negentig.

Tien van hen werden deze week opgenomen, drie liggen er op de afdeling intensive care.

Kwalen

In ongeveer de helft van de gevallen lijden de patiënten ook aan andere ernstige kwalen.
    Opvallend is dat longziekten zoals astma daarbij vaak voorkomen (in 29 van de negentig gevallen). Totnutoe zijn drie zwangere vrouwen die besmet waren met het virus in het ziekenhuis verpleegd.
    Bij de ziekenhuisopnamen gaat het vooral om mensen beneden de zestig jaar. Bij de leeftijdscategorie vijftien tot en met vierentwintig is een piek te zien.

Verschijnselen

Van elke 10.000 Nederlanders hebben er nu gemiddeld 5,5 verschijnselen van de Mexicaanse griep. Vorige week waren dat er nog gemiddeld 4,5.
    Er is dus sprake van een kleine toename. De telling is gebaseerd op het aantal mensen dat zich bij de huisarts heeft gemeld.

Verspreiding

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn er, ondanks de toename, deze week geen aanwijzingen dat de verspreiding van de griep in Nederland 'significant' is gegroeid.
    In het noorden van het land melden zich iets meer mensen bij de huisarts met klachten. Het aantal ligt daar op 7,3 per 10.000.

10. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    2 nieuwe doden.. he bah!! wanneer stopt t nou eensssssssssssssssss... ben zo bang voor mijn kleintje strax als ik bevallen ben!

11. 4catsandagirl

4catsandagirl Fanatiek lid

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
    hoi meiden, momenteel heb ik griep en ik denk dat het die mexicaanse is want ik heb alle symptomen, alleen testen ze niet meer. Ik heb uit voorzorg dit middel gekocht en neem het nu in, het moet echt helpen. Alleen weet niemand het, wat eigenlijk wel vreemd is maar goed het is op natuurlijke basis. De wetenschap durft dat denk ik niet aan!

Vlierbessen Sambucol; Kan Jang: middelen (Mexicaanse) griep | Mens en gezondheid: Natuurgeneeswijze

ik kan alleen nergens vinden of je het mag gebruiken bij een zwangerschap, ik ben zelf niet zwanger dus dat zou je moeten uitzoeken. ( apothekers weten weinig te vertellen over het product vind ik)

12. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hey,

Ik gebruik het nu tijdens mijn zwangerschap ook, met goedkeuring van de apotheker en gyn.

Veel beterschap!

13. 4catsandagirl

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    ik heb gelijk een flesje aangeschaft voor mijn kids, baadt het niet dan schaadt het niet zeg ik maar!

en thanx

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Beterschap.

Verder,

Dames lees wel even in het nieuwsbericht dat het om mensen gaat die al ernstig ziek waren die nu zijn overleden.

Daar wordt volgens mij steeds overheen gelezen.

Het moet niet een paniek topic worden. Wel realistisch blijven.

15. 4catsandagirl

27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    De mexicaanse griep is gewoon influenza, ik werk in het ziekenhuis en er worden geen xtra maatregelen getroffen als mensen binnen komen met griep. Alleen op afdelingen idd met zeer zieke mensen worden maatregelen getroffen, Waar heel die hype mexicaanse griep overgaat is de economie. Die gaat al niet beister goed en met dit erbij leidt het helemaal naar de afgrond. Wat te denken als al je personeel ziek is.
    Ach de griep, die gaat wel weer over, en vervolgens worden we weer ergens anders over betutteld.

Ik neem nog een slokje vlierbessensiroop, fijne avond en idd laat je niet gek maken.

16. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hartelijk bedankt voor de tip over vlierbessensiroop. Waar is dat zoal te koop ?

Groetjes,
    Nikki F

17. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    @Nikki: ik heb ze in pilvorm, zuigtabletten. Sambucol en ze hadden het hier niet in het Kruidvat, dus we zijn naar de apotheek gegaan. Daar konden ze het in 1 dag bijbestellen.

18. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker

Ik heb het bij de tuinen gekocht. Het zit nog in de verpakking, ik ga het niet nemen uit voorzorg, maar pas als ik het krijg (wat ik natuurlijk niet hoop :$)

19. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Dank jullie wel dames ! Ik ga het zeker in huis halen ... voor het geval dat !

Even een update uit onze krant: (samengevat)
    We hoeven ons voorlopig geen zorgen te maken over de griep, al breidt het zich gestaag uit, van een epedemie is nog geen sprake. De twee doden van afgelopen week betekent niet dat de ziekte ernstiger wordt, deze mensen waren, net als de eerste twee mensen die zijn overleden, al ernstig ziek. Afeglopen week zijn 10 patienten in het ziekenhuis opgenomen.
    Naar verwachting worden volgende maand de eerste Nederlanders ingeent, dat betekent de zgn. risicogroepen, maar Klink heeft nu ook besloten om alle zwangere vrouwen die vier maanden zwanger zijn of langer in te enten, ook als zij niet in een risicogroep vallen.
    Mensen die het vaccin krijgen zullen twee doses krijgen, dit zou effectiever zijn.

Als de vaccins volgende maand komen ben ik al ruim 35/36 weken zwanger ... dan ga ik echt geen risico meer nemen, hoe klein dat risico ook mag zijn. Dan gaan we wel eerst bevallen hoor ! Als ik een oproep krijg van mijn HA of GGD wil ik zeker een telefonisch consult met mijn HA om de mogelijkheden te bespreken.

Groetjes,
    Nikki F

20. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Luca, inderdaad vanochtend bij de gyn geweest en het gaat met ons babietje helemaal goed!
    Ik heb ook nog gevraagd hoe het zit met het vaccin, ze verwacht half oktober haar zwangere patienten te gaan inenten en zal dan bellen. In Zwitserland is er net als in Frankrijk een speciale bestelling voor de zwangere vrouwen geplaatst, zonder adjuvans dus, yes!
    De enting van de rest van ons gezin zou via de kinderarts lopen.
    Ik heb gevraagd of er momenteel veel gevallen zijn, omdat er nu minder nieuws over is. Ze zei dat ze niet wist waarom je er niks meer over hoort, maar dat er aardig wat gevallen zijn.
    Er zat in de wachtkamer een vrouw flink te hoesten en ze zag er wat ziekjes uit, brrrrr, flinke dosis handalcohol maar weer.

Deel Deze Pagina