Gelukkig dus voor kinderen ook niet. Daar ben ik wel blij om. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de GGD. Ik vind er namelijk echt veel te weinig informatie over.
Ik ben in het engels gaan zoeken en terecht gekomen bij de CDC CDC H1N1 Flu | Interim Guidance on Antiviral Recommendations for Patients with Confirmed or Suspected Novel Influenza A (H1N1) (Swine Flu) Virus Infection and Close Contacts Ze geven hier wel wat meer informatie dan bijv. het RIVM. Misschien fijn voor geinteresseerden om ook op die sites rond te kijken.
Duidelijk. Een risicogroep dus. Maar enkel omdat je zwanger bent? Of juist zwanger en een aandoening. Nog steeds vragen.
ik weet wel dat de zwangere vrouwen die eraan zijn overleden ook andere complicaties hadden. alleen welke is volgens mij niet bekend gemaakt.
Precies. Want als het alleen zou gaan om zwangeren die ook nog eens complicatie(s) hebben die niks met de zwangerschap te maken hebben dan is er dus niet een reden om niet zwanger te worden.
Ik vind het veelal wel opgeblazen. Ik snap best dat er mensen bang voor zijn, ik zelf ook een beetje. Maar laat me leven er niet door beheersen. In nederland zijn er pas Totaal aantal bevestigde infecties 152 Besmet in Nederland 58 Totaal aantal sterftegevallen 0
Je vind het opgeblazen maar is dat ook zo? Daar willen we dus achter komen. Misschien valt het inderdaad mee maar misschien ook niet. Misschien is het juist niet opgeblazen en weten we de helft nog niet.
Hallo dames, Ik heb de volgende mail gestuurd naar de GGD: Hallo ! Graag had ik wat meer informatie gehad over Mexicaanse griep in relatie tot zwangerschap. In de media wordt genoeg geschreven over deze griep, maar voor zwangeren is de informatien echter karig en ontoereikend. Ook verbaast het mij telkens weer hoe weinig kennis mijn verloskundige heeft over dit virus met betrekking tot zwangerschap. Ik krijg jaarlijks een griepspuit, omdat ik Astma heb. Ik werk als leerkracht op een basisschool. Ik ben tussen de 20 en de 50 jaar oud. Ik ben zwanger ... 4 punten waar je dus extra risico loopt om besmet te raken met dit virus. Erg verontrustend vind ik het. Momenteel ben ik 23 weken zwanger en na de zomervakantie zou ik nog 4 weken moeten werken. Door de dreigeing van dit virus in combinatie met bovenstaande 4 feiten hebben wij besloten dat ik deze 4 weken onbetaald verlof zal opnemen. Ook ons zoontje (2 jaar en 9 maanden) zal de Peuterspeelzaal niet bezoeken. Mocht ik ziek worden, mag ik dan wel of niet de virusremmer Tamiflu nemen ? Kan dit geen kwaad voor mijn ongeboren kindje ? Mag je een inenting halen tegen het griepvirus als je zwanger bent ? Is dit ook veilig voor het kindje ? In de krant stond dat de vaccins namelijk pas eind oktober beschikbaar zijn. 4 novemer is mijn uitgetelde datum ... is het dan verstandiger eerst ons kindje geboren te laten worden en dan te vaccineren ? Er gaan geruchten dat er te weinig vaccins zijn om iedereen te enten, klopt dat ? Hoe ga je dat verkopen aan mensen die dan maar zonder moeten ? Kom ik als zwangere, in combinatie met Astma, in aanmerking voor een vaccin ? Hoe zit dat dan voor mijn man (37 jaar en verder gezond) en zoontje (bijna 3 en verder gezond) ? Veel mensen zeggen dat dit alles door de media wordt opgeblazen. Ik maak me echter veel zorgen, over mijn eigen gezondheid maar zeker ook over de gezondheid van mijn man en kinderen. In hoeverre is dat terecht ? (Wij wonen in zuid-limburg) Verder komt over 3 weken een loge uit Roemenie bij ons op bezoek en we zouden graag een bezoek brengen aan Amsterdam en dan oa musea bezoeken. Is dit af te raden of kunnen wij dat met een gerust hart doen ? Mijn laatste vraag. Vormt een zwangerschap een dusdanig risico bij het krijgen van dit virus dat alle zwangeren automatisch een oproep krijgen tot vaccinatie ? Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden. Aanstaande woensdag heb ik een telefonische afspraak met een dame die al deze vragen zal beantwoorden. Ik zal jullie snel op de hoogte brengen. Groetjes, Nikki F
Wat betreft het zwanger zijn, je maakt de hormonen aan die er ook voor zorgen dat je kindje de eerste bescherming krijgt, boven jezelf. Daardoor zou het, in het geval van deze griep, ook zo zijn dat je lichaam alles op alles zet om je kindje te beschermen en niet de zwangere vrouw zelf. Ik heb dit ook op een Engelse site gelezen. Groetjes, Nikki F
@ Luca, en in jouw bericht staat ook dat kinderen jonger dan 5 jaar extra risico lopen. Ik zal dus ook met klem vragen of deze kleintjes ook voorrang krijgen bij vaccinatie. Groetjes, Nikki F
Hey Nikki, Fijn dat je deze vragen stelt. Ik wacht de antwoorden af! Daarna zal ik waarsch. zelf ook nog een aantal vragen gaan stellen. Maar dan zonder de astma, maar wel de dubbele hormonen vanwege mijn tweeling. Gr. Luca
@ Luca, ik ben heel benieuwd naar haar antwoorden. Ze zei dat ze ze liever niet mailde omdat ze dan weer nieuwe vragen konden oproepen. Even bellen is dan fijner. Groetjes, Nikki F
En is dat naar een contactpunt van de landelijke ggd of die van je eigen regio? En dan mailen/bellen? Bij mij is dat Amsterdam en omstreken.
Hoi meiden, Ik kan me voorstellen dat de vrouwen die zwanger zijn zich erge zorgen maken over de griep. Ik kwam van de week uit op een site : niburu.nl en daar staan toch geen fijne berichten op over de enting. Misschien handig om te lezen. Dit is ook van die vrouw die heel veel heeft uitgezocht over die vacinatie tegen baarmoederhals kanker. Ik weet wel dat ik me absoluut niet laat enten en mijn 2 jongens laat ik ook niet enten. Op langere termijn zijn de gevolgen misschien niet te overzien als je geent bent. Er is verder ook veel info te vinden over deze griep op die site. Liefs Jada
Uhm... sorry, ieder z'n geloof natuurlijk, maar deze site werkte bij mij enorm op mijn lachspieren. Ik weet in iedergeval dat *ik* geen serieuze informatie zal halen van een site met UFO banners en vage ascension en atlantis artikelen. Nogmaals, iedereen moet geloven wat hij/zij wil, maar voor mij is dit geen wetenschappelijke bron van informatie. Wat niet wegneemt dat ik ook de officiele overheidskanalen van informatie niet altijd 100% vertrouw, omdat daar nou eenmaal andere belangen spelen dan de mijne. Maar dan is er nog altijd de mogelijkheid om zelf zoveel mogelijk onderzoeksverslagen te lezen en zelf een mening te vormen op basis van wat *ik* als mijn eigen gezonde verstand zie. Ik maak me niet zo druk om de mexicaanse griep tijdens de zwangerschap. Mijn weerstand is beter dan ooit, en dat terwijl ik normaal gesproken totaal geen weerstand heb tegen verkoudheidjes etc. Met mijn astma ben ik een risicogeval, er is al aangekondigd dat longpatiënten en zwangeren voorrang krijgen als ze ingeënt willen worden. Nee, waar ik me eerder zorgen over maak is dat mijn dochter mijn weerstand (gebrek aan) zal hebben en wat er dan gebeurt ná de geboorte. Dat is veel risicovoller voor haar. Maar dat zien we dan wel weer.
@geekess: Laat ik er wel even bij zeggen dat ik ook totaal niet geloof wat er op die site staat hoor( ufo's en dergelijk ). Maar dat artikel over de vaccinatie vond ik wel interessant.
Geekess, ik ben het met je eens. Meestal kun je het beste zelf informatie verzamelen. En inderdaad, tijdens mijn zwangerschap werd ik ook juist niet ziek en had ik geen last van hooikoorts.
@ Luca, ik heb de GGD Zuid-Limburg gemaild. Ik moet morgen om 13.30 even met een van die dames bellen. Ben heel benieuwd. Hoop dat ze een beetje geruststellende berichten heeft ... @ Jada, ik ga het zometeen lezen. Kan ik die dame morgen misschien daar ook nog vragen over stellen. @ Geeskes, ze zeggen wel dat zuigelingen nog de natuurlijke bescherming van de moeder hebben. Vooral borstgevoede kinderen. Ik ga dat zeker weer proberen te doen. Ook zou er een enting zijn voor zulke jonge kindertjes. Maar goed, het blijft allemaal maar eng ... Fijn trouwens dat je weerstand nu zo goed is. Dat had ik tijdens mijn eerste zwangerschap ook, maar nu minder. Zou jij je laten enten ? @ All, zodra ik de info heb zal ik het zo snel mogelijk hier plaatsen ! xxx Nikki F
Algemene info: Nu zijn weinig griepgevallen in Ned. Mensen die het hebben moeten thuis blijven en mensen die contact hebben gehad worden behandeld. Bijna geen groei is het gevolg. Over her vaccin is nog te weinig bekend. Ze weten dus ook niet wie het wel of niet mag hebben. Medio/eind september weten ze meer en kan ik weer contact opnemen met de GGD 1. Mocht ik ziek worden, mag ik dan wel of niet de virusremmer Tamiflu nemen ? Kan dit geen kwaad voor mijn ongeboren kindje ? Met name de koorts is schadelijk als je zwanger bent en die wordt niet gedrukt door Tamiflu. Het zorgt alleen dat je 2 dagen eerder beter bent en twee dagen korter besmettelijk bent. Voor de rest verloopt het genezingsproces zonder mediactie hetzelfde. 2. Mag je een inenting halen tegen het griepvirus als je zwanger bent ? Is dit ook veilig voor het kindje ? In september pas meer over bekend. Volg betrouwbare bronnen, zoals het NOS-journaal voor betrouwbare info. 3. In de krant stond dat de vaccins namelijk pas eind oktober beschikbaar zijn. 4 novemer is mijn uitgetelde datum ... is het dan verstandiger eerst ons kindje geboren te laten worden en dan te vaccineren ? Ook pas in september beter te bepalen. 4. Er gaan geruchten dat er te weinig vaccins zijn om iedereen te enten, klopt dat ? Hoe ga je dat verkopen aan mensen die dan maar zonder moeten ? Is onzin, voor iedereen is er een vaccin beschikbaar ! 5. Kom ik als zwangere, in combinatie met Astma, in aanmerking voor een vaccin ? Hoe zit dat dan voor mijn man (37 jaar en verder gezond) en zoontje (bijna 3 en verder gezond) ? Astma brengt niet meer risico's met zich mee. Het zal wel aannemelijk zijn dat je de longontsteking die gepaard gaat met deze griep eerder zult merken. Verdere info volgt in september. 6. Veel mensen zeggen dat dit alles door de media wordt opgeblazen. Ik maak me echter veel zorgen, over mijn eigen gezondheid maar zeker ook over de gezondheid van mijn man en kinderen. In hoeverre is dat terecht ? (Wij wonen in zuid-limburg) Op dit moment hoef je je in Nederland, door de goede voorzorgsmaatregelen niet veel zorgen te maken voor besmetting. 7. Verder komt over 3 weken een loge uit Roemenie bij ons op bezoek en we zouden graag een bezoek brengen aan Amsterdam en dan oa musea bezoeken. Is dit af te raden of kunnen wij dat met een gerust hart doen ? Geen probleem ! Gewoon doen ! 8. Mijn laatste vraag. Vormt een zwangerschap een dusdanig risico bij het krijgen van dit virus dat alle zwangeren automatisch een oproep krijgen tot vaccinatie ? Pas in september bekend ! Algemeen: Eind augustus zal het aantal gevallen waarschijnlijk stijgen vooral omdat mensen naar Mexico en de VS op vakantie gaan. Mensen worden getest als ze: - Hoge koorts hebben (38 +) - Keelpijn, hoest, neesverkouden, hees - Diaree - Vermoeid - korter dan 7 dagen geleden in Mexico of de VS zijn geweest - Contact hebben gehad met bewezen gevallen Voldoe je niet aan één van deze punten dan word je niet getest en heb je gewoon een ander virus onder de leden. Momenteel heerst ook een griep met verschillende kenmerken van de Mexicaanse griep. Verspreiding vindt vooral via de handen plaats omdat mensen daarin niezen en hoesten. Daarom raden ze aan vaak en zorgvuldig de handen te wassen of met spul te reinigen en contact met de neus en de mond met de handen te voorkomen. That's all, Folks !
Ik reageer toch even op je bericht Nikki, omdat ik het met een aantal van deze antwoorden niet eens ben. Door mijn werk heb ik meer dan gemiddeld verstand van dit soort zaken (ook meer dan de GGD, maar om privacyredenen hou ik mijn precieze baan liever voor me ) 1. Mocht ik ziek worden, mag ik dan wel of niet de virusremmer Tamiflu nemen ? Kan dit geen kwaad voor mijn ongeboren kindje ? Met name de koorts is schadelijk als je zwanger bent en die wordt niet gedrukt door Tamiflu. Het zorgt alleen dat je 2 dagen eerder beter bent en twee dagen korter besmettelijk bent. Voor de rest verloopt het genezingsproces zonder mediactie hetzelfde. Het is niet zo dat de koorts tijdens zwangerschap de boosdoener is. Om onbekende redenen verloopt griep heftiger bij zwangeren (ook gewone griep trouwens) Er treden meer en ernstiger complicaties op. Het tijdig gebruik ban Tamiflu zou dit kunnen voorkomen. Overigens staat dit in de Nederlandse huisartsen Standaard: Zwangerschap Zwangere vrouwen lopen mogelijk een groter risico op ernstige Nieuwe Influenza A. Als zij ziek worden kan oseltamivir zonder bezwaar worden voorgeschreven, dat geldt ook bij borstvoeding. 5. Kom ik als zwangere, in combinatie met Astma, in aanmerking voor een vaccin ? Hoe zit dat dan voor mijn man (37 jaar en verder gezond) en zoontje (bijna 3 en verder gezond) ? Astma brengt niet meer risico's met zich mee. Het zal wel aannemelijk zijn dat je de longontsteking die gepaard gaat met deze griep eerder zult merken. Verdere info volgt in september. Het is niet zo dat je met asthma vatbaarder bent, maar je hebt (net als met gewone griep) wel een groter risico op een verergering van die asthma en de daarbij behorende complicaties. Niet voor niets krijg je als je asthma hebt normaliter ook al de griepprik aangeboden. ik ben het wel helemaal met ze eens wat betreft het feit dat Nederland maximaal is voorbereid op deze griep. Sommige dingen kun je niet voorkomen, maar er wordt alles aan gedaan om de schade te beperken!