In engeland waar de griep nu erg heerst zeiden ze ook dat zwangere vrouwen gewoon tamiflu kregen als ze de griep hadden. Verder waren de meeste mensen die het hadden er niet erg ziek van, en weten de meeste zelfs niet eens dat ze het hebben gehad. Ze weten het hier vooralsnog aardig in te dammen, en ik maak me dus nog niet zoveel zorgen. Ik zou dan zelf weer niet op vakantie gaan naar mexico, maar ja dat moeten mensen maar zelf weten niet dan.
Hi WannaBmum, Lijkt dat jij er wat meer verstand van hebt, en er ook met een realistische blik naar kijkt. Heb jij enig idee wat voor schadelijk effect het heeft als je Tamiflu slikt tijdens je zwangerschap op je ongeboren baby? En maakt het nog uit wanneer je het slikt (1e, 2e of 3e trimester)? groeten, Kyra
Maar wanneer precies? Ik begon eigenlijk pas ongerust te worden toen vorige week in de kranten het bericht verscheen dat er eind oktober maar 1 miljoen vaccins beschikbaar zijn. De rest volgt daarna, maar gefaseerd. Omdat ik nog maar net zwanger ben heb ik het natuurlijk nog niet aan mijn baas verteld, maar ik maak me wel een beetje zorgen over de hygiëne hier op kantoor. Er heerst hier altijd zo'n doorwerken-tot-je-niet-meer-kunt mentaliteit. Daarom zit de hele afdeling binnen de kortste keren te snotteren bij elk virusje dat rondwaart...brrrr.... Maar ja, wat moet je dan? Straks maar thuis blijven zitten?
kyra: er is nog nooit onderzoek gedaan naar tamiflu bij zwangeren. Maar de gegevens die bekend zijn doordat mensen het gewoon toch gebruikt hebben (bv omdat ze nog niet wisten dat ze zwanger waren) zijn gunstig. Het CDC (Center voor Disease Control) in Amerika adviseert dan ook dat zwangeren het gewoon kunnen gebruiken. ik verwacht dat dat advies hier overgenomen zal worden. Jone; ja, dat is lastig... je kunt het natuurlijk ook gewoon in de supermarkt oplopen. Wel belangrijk is dat mensen zich aan de hygiene adviezen houden (bij niezen en hoesten mond bedekken, papieren zakdoekjes gebruiken en die meteen weggooien en vaak je handen wassen. het zou fijn zijn als je niet met 20 mensen op 10 vierkante meter op kantoor zit, maar soms zal je daar niet onderuit kunnen....
@ WannaBMum, bedank voor je toevoegingen. Ik heb slechts de antwoorden doorgegeven die de damen van de GGD mij vandaag heeft gegeven. Ik hoop dat we niet voor de keuze komen te staan, dat het allemaal mee zal vallen uiteindelijk ...
@ Jone, volgens de dame van de GGD is alle info over het vaccin nog onzeker, tenminste,, wat de gevolgen e.d. kunnen zijn omdat ze nog niet precies weten welke stofjes erin zitten. Wel verzekerde zij me dat iedereen tijdig een vaccin zou krijgen. Dat hopen we dan maar. Zij raadde ook aan betrouwbare bronnen te volgen voor wat betreft de griep. O.a. het NOS journaal was een goede optie. @ Kyra, persoonlijk ben ik erg huiverig voor het gebruik van alle medicatie bij de zwangerschao, maar als je geen keuze hebt, wat moet je dan ... De ene zegt je kunt het wel gebruiken en elders lees je weer van niet. Ik hoop dat ze tegen de tijd dat het noodzakelijk is eindelijk een eenduidig antwoord hebben ...
hallo, Ik ben hier nieuw op de site. Heb alle pagina's gelezen ivm de Mexicaanse griep. Ik ben nu 24 weken zwanger. Ons dochtertje is nu bijna 21 maand. Ikzelf ben ook heel ongerust over de griep. Durf bijna mijn huis niet meer uit. Maarja, we moeten eten he. Wij wonen in België en hier schilderen ze het af als een gewone griep. Maar wat is gewoon? Een gewone griep is zowiezo ook al gevaarlijker voor ons, zwangeren en voor kleine kinderen. Mijn vader ondergaat momenteel een chemokuur, dus dit is ook al een risico. Sinds kort gaan we met ons dochtertje naar een huisarts die homeopathie beoefent. We zijn daar heel tevreden over. Ik denk wel dat er homeopathie bestaat om de akelige verschijnselen van griep te onderdrukken. Misschien in combinatie met tamiflu, of enkel homeopathie. We zullen zien. Ons druk maken heeft ook een negatieve invloed op ons ongeboren kindje. Maar je kan natuurlijk geen knopje omdraaien en je plots geen zorgen meer maken he. In België verwachten ze een piek eind augustus. Heb al een mail gestuurd naar influenza, de commissie die hun hier bezighoudt met de griep. Daar zeiden ze gewoon dat zwangere vrouwen inderdaad meer kans hebben op de verwikkelingen zoals longontsteking. Mijn gyne zei me vorige week dat als het zover komt ze zowiezo de zwangere vrouwen zouden vaccineren. Maar dan blijft de eeuwige vraag of dit zo gezond wel is. Afwachten he. We kunnen niet anders doen.
Ik begin positiever te worden na de antwoorden. Kioshi, ik kan me voorstellen dat je met je vader je extra zorgen maakt.
Ik blijf me zorgen maken. Niet zozeer over mezelf, maar vooral omdat ik mijn kleintje in september verwacht. Ik wilde een kraamfeest geven, maar vraag me écht af of ik dat risico moet nemen in de tijd dat er wordt voorspeld, dat het virus hoogtij viert! Als je pasgeboren baby besmet raakt, lijkt me dat toch een héél ernstige situatie!
@ Kioshi, ik ben ook 24 weken zwanger, en maak me inderdaad ook best zorgen en ik denk ook dat dat terecht is. In Nederland verwachten ze ook een piek eind augustus ... gelukkig hoef ik dan niet te werken. @ Bosi, de antwoorden van de GGD hebben me wel gerist gesteld, dat zeker ! @ Hellen, wij willen ook een kraamfeest, maar ik ben pas in november uitgeteld. Misschien is er dan al meer duidelijkheid. We zijn er ook terug houden mee hoor. Mijn man zei al dat het misschien een optie is om een kaartje bij het geboortekaartje te doen waar opstaat dat de mensen een uitnodiging krijgen voor het kraamfeest, op een nader te bepalen datum ivm het griepvirus. Groetjes, Nikki F
Maarja jij hoeft niet te werken, maar je man wel.. Hoe ga je dat oplossen dan? Want ik ben nu ook vrij tot 1 feb 2010. Maar mijn vriend werkt bij een autobedrijf dus moet veel klanten de hand geven end. Dat is eigenlijk het enige waar ik me zorge om maak
Ja ik heb in overweging om ook maar zoiets te doen. Want ik wil mijn wurm toch wel aan iedereen laten zien, maar dan wél als het veilig is!
Ik ben uitgerekend voor 3 november. De babyborrel laten we doorgaan eind januari, als het slechtste voorbij is tenminste. Van ons dochtertje hebben we dit ook zo gedaan. Nog een geluk want het was keizersnee. We zijn wel van plan om een kaartje bij het geboortekaartje te stoppen met de boodschap dat er geen bezoek gewenst is in de kraamafdeling wegens de griep.
@ Hellen, zeker wil je de kleine showen, maar goed, het moet wel verantwoord zijn. Niet ten kosten van alles. En kraamvisite is toch een risico hoor, je weet niet waar al die mensen allemaal zijn geweest en met wie ze in aanraking zijn gekomen. @ Koishi, ik ben 4 november uitgeteld ! Eind januari is inderdaad een periode dat (mogen we hopen) het ergste achter de rug is, of dat er in elk geval duidelijkheid is. Dat is een goede optie. @ WannaBmum, jij reageerde gisteren op mijn antwoorden van de ggd, jij weet er dus zelf veel van. Heb jij misschien nog extra tips of informatie die voor ons van belang kan zijn ? Groetjes, Nikki F
hier nog een site met info (zonder ufo's ) Mexicaanse griep A/H1N1, varkensgriep, Osterhaus, swine flu ik ben zelf meer bang voor de vaccinaties en de tamiflu (die k dus ook echt niet ga nemen) dan vor de griep idd hier in de U.K. is het al flink verspreid.
Nikki: de adviezen die de GGD geeft en die de RIVM website noemt, zijn alles wat je eigenlijk zelf eraan kunt doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hun kraamfeest liever even uitstellen, dat zou ik ook doen. Omdat ik waarschijnlijk straks veel patienten met griep zal opvangen, verwacht ik als 1 van de eersten gevaccineerd te worden. Ik zou daar ook aan meegewerkt hebben als ik zwanger was. Verder is het gewoon belangrijk om bij ziek zijn tijdig contact op te nemen met je huisarts en niet te wachten tot je strontziek van de complicaties bent. Natuurlijk verloopt het voor sommigen heftiger, maar realiseer je wel dat het overgrote deel van de mensen gewoon een mild griepje krijgt. Als je de tips van het RIVM opvolgt en je ( mocht je toch ziek worden) tijdig aan de bel trekt, heb je er alles aan gedaan wat je kunt.
Mijn zus was vande week hier die had ergens gelezen over die vacinaties en die las dat ons hoogheid het eerste is en dan de mensen die rijk zijn het krijgen.en een bepaald aantaal die recht hebben op zijn vacinatie.dit las zei ergens naar dat er een kindje van 6 aan overleden was.zelf ben ik er nie zo bang voor idd ik denk ons lichaam ons kindje goed zal beschermen want als je zwanger bent merk ik zelf is me weerstand een stuk beter.voor de jongeren kinderen maak ik me wel weer zorgen want ze vergissinen zich nog wel is in de symtomen dat was dus geval van dat meisje van 6 was in het buitenland.maar er zijn er een hoop op vakantie dus het is afwachten wat er gaat gebeuren als die trug komen maar vertrouw er maar op nl het netjes regelt met die behandelingen en een x niet aan geld denken
@ wannaBmum, dank je wel voor je antwoord ! @ Naomy, ze zeggen zo veel. Ik geloof dat niet zo. Het is wel logisch dat artsen en verpleegkundig personeel eerst geent worden, wie moet anders de zieken helpen ? Ik geloof ook niet, wat sommige sites beweren, dat het virus in een Amerikaans lab door mensen gemaakt zou zijn. Groetjes, Nikki F
12 griepdoden in vier dagen - Buitenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [buitenland] baart wel zorgen eigenlijk