Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    In nederland raden ze het ook aan bij zwangere vrouwen.
    Maar zowel in NL als in andere landen hebben ze nog altijd geen duidelijke informatie over wat het doet met het ongeboren kind.
    Ook niet in het 2e of 3e trimester.

En dat ik zwanger ben van een tweeling heeft er verder niets mee te maken. Net zoveel risico's als met een kindje in de buik.

2. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt me dat je met een tweeling nog minder plaats hebt voor je longen straks?

Ze zullen heel lang nog niet duidelijk weten wat het doet met het ongeboren kindje. Alleen achten ze de kans dat het negatieve effecten zal hebben zeer klein.

3. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    De discussie over wat te doen wordt nu wel een beetje een vicieuze circel hier.
    Er komt in elk geval voor niemand duidelijkheid voor volgende week, dus ik denk dat iedereen zn keuze inderdaad zelf moet maken op basis van de ingewonnen informatie, gevoel of overtuigingen. Ik hoop verder gewoon dat het heel erg mee gaat vallen met die epidemie. Dan zouden we vergeleken bij andere landen mooi de dans ontspringen.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar Lautjuh is eind januari wel tegen de 30 weken zwanger, en we weten niet wat het mexicaanse griepvirus dan nog doet.

Niet persoonlijk voor jou bedoeld hoor Lautjuh ;), maar even als voorbeeld.

Ik ben zelf ruim 20 weken zwanger en zie het risico nu ook nog niet zo, als ik nu mexicaanse griep zou krijgen. Maar ik ben over een paar maanden natuurlijk wel hoogzwanger en ook dan kan je het nog krijgen.

5. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    @Ninette: dat klopt van die andere landen maar ik heb begrepen dat ze daar een ander vaccin krijgen (in ieder geval in Duitsland) waar dat 'bijbestandsdeel' wat wij dus wel krijgen niet in zit. Als ik het goed begrijp gaat het om dat toegvoegde middel waar nog onduidelijkheid over bestaat voor het ongeboren kind.

Verder las ik ergens dat als de kinderen ingeend gaan worden dit niet geldt voor babys tot 6 mnd dus waarom wel al ze nog in mijn bui zitten...(?).

Als ik naar de risico's van de mex. griep krijg dan zou ik me graag willen laten inenten maar door alle onduidelijkheden voor het ongeboren kind ga ik het toch niet doen.

Mijn huisarts raadt het overigens wel af alleen niet als je bijv. 'makkelijk' ziek wordt. Ik ben echt al heel lang niet meer echt ziek geweest dus ik vertrowu maar op mijn gezondheid, het gezonde eten en ik probeer bepaalde omgevingen een beetje te voorkomen.

Maar ieder moet idd een keuze maken die voor haar het beste voelt, ik denk alleen niet dat er een verkeerde keuze bij zit, voor beide is wat te zeggen.

6. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Probleem is een beetje, dat Nederland, toen alle andere Europese landen zwangeren al tot een risicogroep hadden bestempeld, ze hier de zwangeren daar buiten liet. In september hebben ze het heroverwogen en nu is het vaccin 'beschikbaar voor gezonde zwangeren'. Dat is nou precies het hele gedoe. Hadden ze gelijk gezegd, het vaccin komt er en we adviseren zwangeren in het 2e en 3e trimester om zich te laten vaccineren, dan was het net even wat anders geweest.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb net de huisarts gebeld, kwam er eindelijk doorheen ;), en de assistente neemt zelf de vaccinatie niet, ze is 32 weken zwanger. Omdat ze niet 100% weten wat het vaccin met de baby doet, en omdat ze al 32 weken zwanger is. En ze had het, werkende in een huisartsenpraktijk, al lang kunnen hebben. Maar ze vond het ook logisch dat ik de vaccinatie wel wil, ze staat er ook helemaal achter als iemand de keuze maakt 'm wel te nemen.
    Ze krijgen morgen de vaccins binnen, ze weet nog niet welke het is. Ze gaan de 16e inenten, zijn dan m'n z'n 2-en en iedereen (de risicogroepen dus) mag die dag gewoon binnen lopen om zich te laten vaccineren. Als Eva tegen die tijd ook in een risicogroep valt gaat ze mee en krijgt dan ook de vaccinatie.

8. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    ja en in het 1e trimester willen ze kennelijk geen risico lopen, maar nu worden toch ook nog zaken als hersentjes verder ontwikkelt? dus waarom in het 1e trimester niet inenten en later wel? kleine babys waarschijnlijk ook niet als de kinderen wel worden ingeent (maar dat laatste weet ik niet zekr hoor). dat bij elkaar maakt het vind ik erg twijfelachtig.

als ik de brochure alleen lees, wordt ik ook weer onzeker dus het blijft een vervelende keuze want je wil gewoon het allerbeste en die keuze lijkt er niet echt te zijn.

9. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik ben er ook vandaag niet doorgekomen bij de huisarts.... ik vind die drukte wel een teken. Morgen maar weer proberen.

Vandaag bij de vk geweest, zij gaf mij de folder, en zei er meteen bij "wij adviseren niet, omdat wij geen idee hebben wat het vaccin voor bijwerkingen heeft en wat het doet met jou en je ongeboren kindje"
    Duidelijker kon niet.
    Tussen neus en lippen door hoorde ik wel haar eigen mening: "niet doen"
    En dat is ook nog steeds waar ik naar neig. Niet vaccineren.

10. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    als de vooruitzichten zijn dat er volgende week misschien meer duidelijkheid is over het vaccin rondom zwangere vrouwen, ga ik zeker daar op wachten en me dus nu niet laten in enten.

Huisarts heb ik nog geen contact mee gehad, moet dat dan?
    Om een eventuele prik te 'reserveren'??

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier is de huisarts net terug van vakantie en er zijn 2 andere huisartsen nu op vakantie. Daar kwam de drukte dus door, niet door de mexicaanse griep. Misschien ter geruststelling :). Bij onze huisarts is het niet zo'n issue geloof ik.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben ook benieuwd naar het nieuws dat er volgende week hopelijk komt. Onze huisarts vaccineert toch pas over 2 weken.

Hier hoefde ik niet de huisarts te bellen om een prik te reserveren, ik heb er ook geen afspraak voor gemaakt en dat hoeft ook niet, iedereen kan die dag gewoon binnen lopen. Maar als je je wel wil laten vaccineren is het natuurlijk wel handig om te weten wanneer je huisarts dat doet. Ze hebben hier het liefst iedereen de 16e, ook omdat er dan iemand extra is om te prikken en het overige werk te doen.

13. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    hmm ja maar ik wil mezelf niet laten vaccineren tot nu toe, dus wil geen afspraak maken.
    Was benieuwd wat hij ervan te zeggen heeft..mgoed, waarschijnlijk zegt ie prcies hetzelfde als wat de anderen zeggen; dat er weinig over te zeggen valt maar dat het slim is om te doen als je vaak last hebt van griep/verkoudheid enz.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja kan natuurlijk altijd wel even bellen om te vragen wat je huisarts ervan vindt.

Ik ben wel vaak verkouden, Eva gaat ook 2 dagen per week naar het kdv en neemt ook vaak wat mee. Wie weet straks ook mexicaanse griep. Speelt bij mij toch ook erg in de overweging mee.

15. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Hier is het zo, dat de verloskundige de informatie geeft en je daarna de huisarts zelf moet bellen, als je een vaccin wil. Je krijgt niet automatisch een oproep anders.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    De verloskundige heeft mij helemaal geen info gegeven... ik heb donderdag wel de 20 weken echo, maar de volgende afspraak op 19 november. Maar ik vraag het donderdag wel even snel. Volgens mij komen ze er niet zelf mee...

17. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Nou ja, misschien komt het nog. Hier stuurden ze de folder op, waarschijnlijk ook omdat ze anders niet meer iedereen bereiken voor de vaccinatieronde start. Helaas hier wel met een brief erbij dat je partner niet meer mee mag komen naar de verloskundige.:(

Ik hoor ook wel van mensen dat het overal weer anders gaat en dat de verloskundigen hier ook pas net weten dat dit het plan gaat worden.

18. KyraB

KyraB Lid

6 dec 2008
    72
    0
    0
  19. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    @lindavnr: ik vond het wel fijn om de huisarts even gesproken te hebben en dat ik dan idd nu weet dat mocht ik van mening veranderen dat ik dan de 16e een prik kan halen, ik moet dan geloof ik wel nog even bellen maar ik hoef geen afspraak te maken

20. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Nou geen wachttijden bij het tel. spreekuur; werd direct doorverbonden.
    Maar hij zegt ook dat het idd een lastige beslissing is maar dat hij zich toch ook wil houden aan het advies wat de gezondheidsraad (ofzoiets :)) geeft; zwangeren in-enten.
    Hij gaf wel aan dat er inderdaad weinig duidelijk is over de gevolgen voor het ongeboren kind..maar ja, dat het dus een keuze voor ieder op zich is.
    Nja.. hihi, heb dr niet echt heel veel aan maar goed.
    Ik kan in ieder geval als ik wil naar de algemene vaccinatiedag komen voor mex. griep, daar hoef ik ook niet meer voor te bellen.
    19 nov. kan ik de prik halen, dus heb nog ff bedenktijd..

Deel Deze Pagina