Mexicaanse griep en zwanger hoe verder!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door rosannanl, 12 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Elmo en Marjolein, ik ben er ook heel bezorgd voor en situaties als deze vind ik ook niet fijn, maak me dan meteen zorgen. Ze zeggen wel dat mensen die het hebben binnen moeten blijven en zo, maar wat als mensen (nog) niet weten dat ze het hebben en dan toch naar buiten gaan ? Waterdicht krijg je het nooit.

Toen ik vanochtend in de krant keek stond er een heel stuk dat ze zalen/hotels/ed gaan inrichten met bedden voor zieke mensen die geen hulp hebben. Bah, ik kan dan echt in paniek raken, ik zie dan meteen enge beelden voor me. Misschien niet nodig, maar toch, ik maak me echt zorgen.

En dan die bijwerkingen van het vaccin. Het lijkt me zo moeilijk om straks te beslissen of we de spuit wel of niet moeten pakken, vooral ook voor mijn zoontje.

Bah, ik zou willen dat het allemaal voorbij was ...

Groetjes,'
    Nikki F

2. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Bosi, ben benieuwd of je huisarts je vandaag meer info heeft gegeven.

Groetjes,
    Nikki F

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ marjolein, mijn zoontje gaat zeker weten niet naar de PSZ na de vakantie. Ik heb zelf 4 weken onbetaald verlof opgenomen voorafgaande aan mijn zwangerschapsverlof dus ga niet hem toch naar school brengen. Zijn juffen weten dat nog niet, ik denk dat we tegen de tijd dat hij weer moet gaan genoeg duidelijkheid hebben over het virus en hem dan ook om die reden kunnen afmelden.

Groetjes,
    NikkiF

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nou mijn arts nam me zeker serieus. Hij zei gelijk, er is geen negatief advies om zwanger te worden maar....

Er zijn nog geen absolute zekerheden over wat er allemaal rond oktober gaat komen ( dan verwachten ze een golf).

Ten eerste heeft hij mij gezegd dat de mexicaanse griep vooral voor de jongvolwassen ( 18 tot 25) erger is. Die blijken er meer ziek van te worden dan elke andere groep. Jonge kinderen en vooral mensen boven de 50 jaar zijn minder gevoelig of krijgen het minder erg.

Nu raadde hij mij het niet af maar vond het niet een gek idee om het anders tot oktober af te wachten.

Het muteren van de griep is nu nog het meest van belang. Muteert de griep? En kan het vaccin dat opvangen of moet er weer een ander middel worden gezocht.

Ik wacht dus nog even.

NikkiF, ik denk dat je je over je kindjes niet heel erge zorgen hoeft te maken. Tenminste, het blijkt tot nu toe dat juist kinderen het niet in hele ernstige mate krijgen.

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Bosi, dank je wel voor de informatie ! Ook wel geruststellend !

Groetjes,
    NikkiF

6. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    De kans dat een virus in zo'n korte tijd zodanig muteert dat het vaccin niet meer werkzaam is, is erg klein. Wel kan er resistentie tegen tamiflu optreden, dat zou inderdaad wel vervelend zijn.

natuurlijk is er een kans op bijwerkingen van het vaccin, maar ik denk dat die niet zullen opwegen tegen de voordelen van je laten inenten!

7. Doekie

Doekie Lid

29 jun 2009
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het idee dat er ook wel veel ophef wordt gemaakt eerlijk gezegd. Er is veel vaker een griepgolf en ook daaraan overlijden mensen. Alleen is het dan misschien niet zo wereldwijd zoals nu het geval is. En misschien is dit ook wel besmettelijker of agressiever, maar toch...

Ja, ik maak me ook wel enige zorgen... Ga binnenkort bevallen van de tweede en je vraagt je toch af hoe het allemaal zal gaan. Het is voor mij wel een stimulans om nog net ff een tandje harder te gaan voor borstvoeding, meer bescherming...
    Maar weet je, je kan er zo weinig aan doen. Je kan thuis achter de geraniums gaan zitten, maar ik vraag me af of dat nodig is en je zal toch in contact komen met mensen van buiten. Je kan jezelf niet helemaal afsluiten.

Oudste gaat nog niet naar school/psz, dus die keuze hoef ik gelukkig niet te maken (want dat is natuurlijk wel een broeinest van vanalles...).
    Lief werkt in de zorg (ziekenhuis), hoop niet dat hij wat oppikt, mocht dat onverhoopt toch zo zijn... ja jammer maar helaas.
    Mexicaanse griep staat niet direct gelijk aan overlijden...
    We moeten het maar nemen zoals het komt, veel meer kan je niet doen.

Mbt vaccineren weet ik niet wat ik zou doen. Het klinkt wel mooi, aan de andere kant... ze weten niet wat de lange termijn effecten zijn. Weegt dat op tegen het voordeel wat je er nu van zal hebben (mits de boel niet muteert...).
    Ik probeer er maar niet te hard wakker van te liggen, want dat maakt mijn invloed erop niet groter, maar mn weerstand wel minder ;).

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Toch weten we nog niet zoveel over wat ons te wachten staat. De gemeenten in Nederland nemen het in elk geval zeer serieus. Er zijn veel bijeenkomsten en maatregelen gepland.

9. Doekie

Doekie Lid

29 jun 2009
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooi dat ze het serieus nemen lijkt me...
    En verder blijft het toch afwachten, dit zijn van die onvoorspelbare dingen...

10. [/QUOTE]NikkiF, ik denk dat je je over je kindjes niet heel erge zorgen hoeft te maken. Tenminste, het blijkt tot nu toe dat juist kinderen het niet in hele ernstige mate krijgen.[/QUOTE]

Dat klinkt inderdaad geruststellend. Alleen het eerste wat dan bij me opkomt is dat er in Engeland een 6 jarig (helemaal gezond) meisje binnen 48 uur aan de griep is overleden... Kan me soms helemaal gek maken, maar probeer het zo min mogelijk. Morgen wil ik naar de dokter gaan voor mijn dochtertje, omdat ze steeds ze verkouden is. Ik zal dan ook om advies vragen mbt de opvang.

Ik kan me wel voorstellen dat je zou overwegen te wachten met zwanger worden. Ik weet dat als je het graag wilt, dat iedere dag te lang duurt, laat staan maanden... Maar ik denk dat ik toch ook zou wachten!

En Doekie, idd slecht slapen is slecht voor de weerstand, vertel jij dat even aan mijn dochtertje die sinds deze week ineens weer iedere nacht de boel op stelten zet! ;)

Waar kan ik trouwens info vinden over het vaccin en de eventuele bijwerkingen? Weet hier nog weinig vanaf!

11. Doekie

Doekie Lid

29 jun 2009
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou als ik wist hoe ik dat moest vertellen had ik het bij mn eigen dochter ook wel gedaan... die is ook ff van de leg... ;)

Geen idee waar je info over t vaccin kan vinden...

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Misschien fijn om even een bericht te krijgen vanuit de gezondheidzorg? Ik ben in mijn ziekenhuis belast met de coördinatie omtrent de nieuwe influenza A (Mexicaanse griep)

Weetjes:
    - Er is altijd griep en die gaat er dus dit keer ook komen. Dat is meestal in het najaar (hoogtepunt november). Dit gaat dit jaar zeker ook komen. Het is maar helemaal de vraag of dit het nieuwe influenza A virus is maar griep zal er zeker zijn.
    - De griep komt in verschillende vormen voor: van zeer heftig tot zeer mild. De milde verschijnselen zijn te vergelijken met een flinke verkoudheid.
    - Het geschatte overlijdingsrisico in Europa aan de Mexicaanse griep is 0,45% (dat dus erg weinig 4:1000). Dat is dus heel laag maar beduidend hoger dan bij de 'gewone' griep.
    - vaccinnatie is niet verplicht maar is te vergelijken met de gewone griepprik. Naar verwachting zullen eerst zorgmedewerkers, daarna ouderen, chronische zieken en kinderen gevaccineerd worden. Vaccinnatie zorgt ervoor dat je lichaam het virus al herkent en daardoor sneller en beter antistoffen kan gaan aanmaken. Je kan dus nog wel ziek worden maar in principe korter en minder heftig.
    Vaccinnaties worden in NL alleen gegeven als deze aangetoond veilig zijn.
    - de reden waarom jongeren (25 - 40 jaar) nu veel genoemd worden is omdat zij vele malen mobieler zijn dan ouderen en daarmee de kans dat zij het lopen veel groter is EN zij zijn een belangrijke bij de verspreiding zijn. Dit virus is aggresiever en daardoor raken ook meer jonge mensen betrokken.

Verspreiding van het virus is eigenlijk NIET tegen te gaan . Dit betekent dat het geen enkele zin heeft om je kinderen thuis te houden van PSZ of school. Dat zou namelijk betekenen dat JIJ ook thuis moet blijven. Niet werken maar ook niet naar de AH.
    Veel belangrijker is het om alert te zijn. Bij griepachtige verschijnselen thuis blijven en de dokter bellen. Met een simpele test kan achterhaald worden of het virus er is.

Mensen met een verminderde weerstand lopen meer risico welk virus dan ook op te lopen. Dat betekent dat als je zwanger bent je meer risico loopt. MAAR.. de kans dat je doodgaat is echt heel klein. Je kan wel flink ziek worden.

Er is GEEN reden om niet zwanger te worden. Er is GEEN reden om thuis te blijven zitten. Er is geen reden voor monddoekjes e.d.

Van alle slachtoffers die nu gevallen zijn in Europa kan gesteld worden dat zij een verminderde weerstand hadden of heel laat medische hulp hebben gezocht (ook het meisje van 6!)

Tot slot: (lokale) overheid e.d. nemen deze mogelijke pandemie heel serieus maar vooral uit bedrijfseconomisch oogpunt. Geneeskundig maakt men zich niet zo heel erg druk omdat ook deze vorm van griep over het algemeen wel te behandelen is.

Conclusie: Wees alert op griepverschijnselen bij jezelf, je partner en kinderen. Zie je verschijnselen, neem dan telefonische contact op met je huisarts en leg uit wat je voelt. Je dokter informeert je vervolgens over welke maatregelen je moet nemen.

Het RIVM en je eigen huisarts zijn de beste informatiebronnen

13. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hallo,

Fijne informatie Zwaantje en net wat ik nodig had. We willen graag voor nummer 2 gaan maar ik zit te twijfelen vanwege de griep en mijn lichte vorm van astma. Neem er niet echt medicijnen voor, soms tijdens het hooikoorts seizoen maar het is dus niet echt serieuse astma.

Ik ben normaal niet snel ziek maar vorige winter had ik wel elke 2 weken wat. Keelontsteking en met kerst iets van een virus en twee weken later weer koorts wat bleek een bacteriele infectie in de longen (het vele hoesten wat iedereen had).

Maar de vraag is dus: wat is een lage weerstand? en hoe weet je dat je dat nu wel of niet hebt? Van de winter had ik blijkbaar niet een goede weerstand maar normaal ben ik eigenlijk niet zo snel ziek.

En heb je tijdens je zwangerschap minder weerstand omdat veel voedingsstoffen dan naar de baby gaan of hoe werkt dat?

Ik neem al maanden veel vitaminen en 1000 mg Vit. C elke ochtend dus ik hoop dat het wat doet.

Moeilijk moeilijk. Mijn HA had vanmiddag ook niet een duidelijk advies over wel of niet zwanger raken. Volgens hem valt het allemaal wel mee en het ligt er aan hoe het virus zich ontwikkeld en dat weten ze pas als het echt gebeurd in het najaar. Aan ons dus te beslissen of ik wacht op de griepprik in oktober of dat we er nu gewoon voor gaan. De prik mag je in ieder geval niet binnen de eerste 3 maanden van zwangerschap volgens mij? weet jij daar iets van Zwaantje? of mag je hem helemaal niet?

De HA dacht dat de prik juist geen kwaad zou kunnen. Erg onduidelijk allemaal.

Moet zeggen dat ik niet het idee had dat de griepprik dan ook iets voor me deed vorige winter maar dan had ik waarschijnlijk ook geen griep te pakken.

Pfff....nou we denken er nog even over na.

Groetjes Charlie

14. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ WannaBmum, bij alle vaccins zijn bijwerkingen, toch ? Maar goed, het is toch zo dat het nu zo is dat je gewoon flink de griep hebt en na een week weer opgeknapt bent. Is het dan noodzakelijk om te laten vaccineren ?

@ Marjolein, de GGD zei mij dat midden/eind september pas meer bekend is over het vaccin omdat ze dan pas weten welke componenten erin zullen zitten.

Mijn man had weer ergens gelezen dat als het virus zich in dit tempo blijft verspreiden het vaccin op tijd aanwezig zou zijn. Ook wel een fijn idee.

15. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Zwaantje, bedankt voor je informatie.
    Het RIVM heeft mijn mail helaas niet beantwoord en mij doorverwezen naar de GGD in mijn woonomgeving.
    Weet jij ook antwoorden op de volgende vragen:
    - Mogen zwangeren worden ingeent ?
    - Hebben ze voor hele jonge babies ook een vaccin/medicatie ?
    - Is het schadelijk voor de baby als je tijdens je zwangerschap het virus oploopt ?

@ Charlie, mijn huisarts wilde afgelopen november eerst zeker weten dat ik niet zwanger was voordat ik de reguliere griepspuit van hem kreeg. Mijn VK raadt het ook af.

Groetjes,
    Nikki F

16. Charlie007

Hoi,

Nikki, ik mocht hem inderdaad ook niet toen ik zwanger was van de eerste. Het mocht toen niet omdat ik in het eerste trimester zat.

De assistente vandaag haalde een website op waarin stond dat je het na het eerste trimester wel mag hebben. Maar goed de ene site en dokter zegt dit en de ander zegt dat dus er is gewoon geen duidelijkheid. Als je er op googled zie je dat sommige dokters het in het verleden wel hebben aangeraden en dat het op die patient waar het over ging geen gevolgen voor de baby heeft gehad. Maar goed dat zegt ook niet alles.

Ben benieuwd of Zwaantje je vragen nog kan beantwoorden.

Groetjes, C

17. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    @ Zwaantje: wat je zegt over vaccineren dat ouderen voorrang krijgen lijkt me niet te kloppen? Mensen geboren voor '53 hebben een grote kans resistent te zijn omdat de mexicaanse griep een variant is op de spaanse griep die toen heerstte.

On optic: ik maak me wel zorgen, maar wat kan ik meer doen dan zorgen dat ik zoveel mogelijk weerstand heb? Ik kan onze dochter wel thuis houden van het kdv, maar ik moet toch boodschappen doen en mijn vriend werkt ook en ontmoet allerlei mensen.
    Als ik de berichten lees op cnn en bbc, dan behoren we tot de grootste risicogroep. In beide landen worden zwangeren als een van de eersten gevaccineerd. In Engeland hebben ze al opgeroepen dat zwangere vrouwen massabijeenkomsten moeten vermijden, maar ook reizen met het ov in de spits bijvoorbeeld. Ook suggereren ze daar (maar willen dat niet officieel zeggen) dat je beter kunt wachten met nu zwanger worden.
    Nu slaat de mexicaanse griep in Engeland veel harder toe, maar zo;n vlucht kan het in Nederland óók nemen. Dat is het enge aan deze griep, het is zo onvoorspelbaar. En ook al is het overlijdensrisico maar 4 op de 1000, als je net bevallen bent kan je niks hebben en je kindje ook niet. Dat vind ik heel eng...

18. Charlie007

Mmm, het is inderdaad wel een beetje spannend allemaal met die griep. Wij hebben vanavond zoiets van...we wachten nog even 3 maandjes met zwanger worden zodat ik eerst die prik kan krijgen. Voor mijn gevoel weet ik dan dat ik er iets aan gedaan heb om het niet te krijgen, en als je het dan wel krijgt krijg je het misschien in mindere mate. Ben wel al 36....maar goed, ergens toch wel blij dat het de eerste ronde nog niet raak was en we al een heerlijke gezonde dochter hebben.

Charlie

19. Doekie

Doekie Lid

29 jun 2009
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou niet gaan wachten met zwanger proberen te raken om de simpele reden dat je totaal geen controle hebt over hoe snel je zwanger wordt... het kan nog wel maanden duren...

Mikki, alle ziekten die wild om zich heen grijpen zijn onvoorspelbaar... niet alleen deze griep. Alleen omdat het wereldwijd heel actueel is worden we ook doodgegooid met informatie...

Ik hoop dat het allemaal blijkt mee te vallen straks...

20. Mamavanjoshua

Mamavanjoshua Actief lid

3 mrt 2009
    211
    0
    0
    Ik heb ook een korte vraag, aangezien ik ook nogal een angsthaas ben.

Vanochtend belde er een collega dat is ziek is (koorst, keelpijn enz)
    Nu heb ik de afgelopen 2 dagen wel gewerkt met hem op kantoor.

Is de kans nu groot dat hij de Mexicaanse griep heeft? enne moet ik mij nu heel erg zorgen maken?

Hij is zelf verder niet op vakantie geweest ofzo. en ik heb zelf ook heel veel rekening gehouden met handen wassen. hij heeft verder ook niet gehoest ofzo en ik zit niet heel erg dicht bij hem.

Ik maak me daar nu wel zorgen over!!!

Wat denken jullie?????

Deel Deze Pagina