Dag dames, Iemand misschien ervaring met een klein hoofdje? Heb 2 weken geleden een groeiecho gehad en vandaag (bij 38 weken) weer één in het ziekenhuis. Het hoofdje ligt qua groei onder het gemiddelde en in ziekenhuistermen gezegd onder de P5 lijn. De gynacoloog zei dat ze er verder niks aan kan doen dan alleen afwachten.. begrijp het wel. De buikomtrek was wel gemiddeld en het geschatte gewicht zat rond de 2600 gram. Is dit trouwens ook normaal bij 38 weken? Ik weet dat ik me niet druk moet maken, maar ik heb het idee dat ik het voor mezelf moet checken. De gynacoloog had me niet echt gerustgesteld namelijk en had niet echt antwoorden.. Het ging meer zo van: dit hebben we gemeten, even afwachten en we zien het wel bij de bevalling, doei! Het ging ook erg gehaast.. terwijl ze zag dat ik er mee zat. Meestal worden vrouwen ingeleid bij een groeiachterstand. De vader van het kind en ikzelf hebben niet echt een klein hoofd dus daarom begrijp ik er niks van
Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt maar volgens mij komen zulke dingen wel vaker voor. Ik ben nu ook 38 wk en met 36 wk en 5 dg schatten ze de baby ook rond 2600 dus nu zal ze misschien iets meer wegen maar scheelt ook niet veel.
Mijn kindje had ook een hoofdje kleiner dan P5, maar was veel vroeger in de zw. Namelijk met 26 weken. Inmiddels is ze gegroeid, namelijk P10 ongeveer. Vervelend dat ie zo weinig aandacht er aan heeft besteed terwijl jullie met vragen zitten. Een laag gewicht wil niet perse zeggen dat er zorgen nodig zijn, maar het kan natuurlijk wel. Snap dat je het niet fijn vindt. Maar, 2600 gram is toch ook niet slecht aan de andere kant. Onder de 2500 gram moeten ie nog effe blijven in het zkh, maar als ie 2600 gram weegt en ie doet het goed (drinken, temp houden), dan kan ie gewoon mee. En veel rust houden! Dan krijg je vaak in een keer een groeispurt!
Het buikje is het belangrijkste en die is gemiddeld, zou me dus geen zorgen maken. 5 dagen geleden schatten ze ons kindje op 2700 gram, buikje was gemiddeld maar hoofdje en beentjes waren wat klein/kort. ach iets kleinere kindjes moeten er ook zijn toch
Onze gyn zegt juist dat een buikje neit zo veel zegt en kan bijtrekken. Dat het hoofdje het belangrijkste is. Maar idd, iemand moet de kleinste zijn.
Ik maak me ook niet druk om het gewicht. Mijn neefje was bij 33 weken geboren en woog 1950 gram. Is allemaal goed gekomen. Waar het mij om gaat is dat het hoofdje onder de p5 zit bij 38 weken! Ik kan elk moment bevallen, tuurlijk zou ik het fijn vinden als ze nog lang in mijn buik blijft en groeit.. Daarnaast vind ik het niet erg als ik een kleine meid krijg, ik hoef geen groot kind ofzo maar ik maak me zorgen of het geen afwijking is of iets dergelijks.. Maar goed, zit niks anders op dan afwachten. Ik ben nu sowieso wel medisch verplicht om in het ziekenhuis te bevallen zeiden ze. De kinderarts komt dan na de geboorte even kijken. Als ik in de nacht beval dan moet ik wachten tot de ochtend.
mied ik heb geen idee. nog nooit van gehoord. maar wil je iig veel succes wensen. en hopelijk is alles goed
Hier zaten we met alle metingen op p3. Mij is verteld dat bij een groeiachterstand eerst het buikje achter gaat lopen en pas op het allerlaatst het hoofdje. Misschien gewoon een klein koppie?