Mexicaanse GRiep

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lobi, 2 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ja ik ben ook vooral bang voor het najaar. Of voor dadelijk bijvoorbeeld de 4 daagse feesten waar mensen vanuit heel europa dicht op elkaar geplakt zijn... Ik hoorde dat in China mensen nu al geend worden. Waarom kan dat hier niet nu ook al??? En of kindjes onder een jaar ook geend kunnen worden, ik hoop dat het veilig is! Ook ik sta straks voorin de rij hoor...

En inderdaad als iemand nu tegen mij zou zeggen dat mijn eerste dochtertje is overleden omdat iemand anders dat zou hebben besloten... Daar kan ik niet zoveel mee. Wel geloof ik dat ze mij en mijn man heeft uitgekozen om haar laatste ervaring hier op aarde mee te maken. Dat geeft wel troost, evenals het idee dat mijn 2e dochtertje nu een beschermengeltje heeft.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik denk dat het met de vaccinatie voor de mexicaanse griep precies zo zal zijn als met de 'gewone' griep prik. Gezien het met soort gelijke bestanden gamaakt word. Overigens word bij de ene zwangere de 'gewone' griepprik wel gegeven en bij de andere niet. Heel vaag, maar je moet zelf kijken of je het wil of niet ivm je kindje.

MerleQ
    En ja gaan miepen over het smileys van iemand dat is niet kinderachtig!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Marjolijn: dat jij je zorgen maakt omdat je al een kindje verloren hebt, kan ik me heel goed voorstellen. Ik zou alleen als ik jou was wel proberen het wat los te laten: je kunt het -op verstandig handelen na- toch niet voorkomen: als het gebeurt, gebeurt het. En ALS je nog een kindje ZOU verliezen, maar je hebt je al die tijd zorgen daarover gemaakt, sla je je voor je hoofd dat je niet wat meer genoten hebt van je kleine. Als je je kleintje niet verliest, trouwens ook, lijkt me ;)
    Dus dat zou ik mezelf wel een beetje voor ogen houden: geniet van de dingen die er zijn, want met piekeren verander je toch niets aan de omstandigheden.

Ik heb zelf altijd veel steun aan een gebed van Franciscus van Assisi:
    God,
    geef me de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen,
    geef me de moed om te accepteren wat ik niet kan veranderen
    en geef me de wijsheid om het onderscheid tussen die twee te maken...

Als ik het op het nieuws volg en nu dan hoor dat het toch wat ernstger is dan een normaal griepje, dan schiet het mij ook wel door mijn hoofd van: Als Thirza het maar niet krijgt...
    en dus zal ik haar ook echt weghouden van plekken waar die griep heerst (en er zelf ook wegblijven).
    Maar behalve op die momenten, ben ik er verder dus weinig mee bezig en geniet ik van onze kleine meid, :)

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Mexicaanse griep is vijf keer riskanter

Door HANS VAN SOEST

De Mexicaanse griep zal in Nederland minimaal vijf keer zoveel slachtoffers eisen als de gewone griep in een jaar.
    Een medewerkster van de GGD laat zien hoe zij een monster neemt van iemand die mogelijk geïnfecteerd is met de Mexicaanse griep. FOTO JOOST HOVING

Dat stelt viroloog Ron Fouchier van het Erasmus MC in Rotterdam.

Met zijn collega Ab Osterhaus bestudeerde hij het gevaar van het Mexicaanse griepvirus. De bevindingen zijn vandaag te lezen in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science.

„Nog steeds is het idee bij veel mensen dat het allemaal wel meevalt met die Mexicaanse griep,” zegt Fouchier. „Nu is wetenschappelijk aangetoond dat dat niet zo is. Voor het eerst zijn de gevolgen van de gewone seizoensgriep vergeleken met het nieuwe virus. Het Mexicaanse griepvirus dringt dieper de longen in. Meer mensen die besmet raken, worden ook daadwerkelijk ziek. En meer mensen die ziek worden, zullen sterven.”

Jaarlijks overlijden in Nederland ongeveer achthonderd mensen aan de seizoensgriep. De Mexicaanse griep heeft nu wereldwijd meer dan driehonderd slachtoffers gemaakt.

Door het onderzoek staat vast dat het virus zich op minuscule druppeltjes door de lucht verspreidt. ,,Via luchtverversingssystemen kan het veel mensen besmetten die niet in de directe nabijheid zijn van een patiënt,” stelt Fouchier. Dat verklaart waarom de ziekte zich zo snel over de hele wereld verspreidt.

Dat is een groot verschil met het sarsvirus dat enkele jaren geleden paniek veroorzaakte. „Dat verspreidde zich amper via de lucht, zodat we de verspreiding konden stoppen met goede hygiëne.”

Fouchier en Osterhaus doen nog onderzoek naar de wijze waarop het virus muteert. „Het is nog niet te zeggen of het virus dodelijker wordt,” zegt Fouchier. ,,Maar bij een Deens meisje is inmiddels een gemuteerde vorm ontdekt die resistent is tegen de huidige medicijnen.’’

Bron: AD.nl

Dat vind ik dus doodeng! :(

5. Ja ik vind het ook doodeng... Pff het is ook zo ongrijpbaar he :(

Rozemarijke, wat een mooie tekst en zo helemaal waar! En je hebt helemaal gelijk hoor, zonde om zoveel te piekeren, zorgen te maken. Ik doe mijn best!

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Succes, :) Kan soms best moeilijk zijn om al dat gepieker opzij te schuiven, ;)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Misschien goed om even in context te zetten... Er overlijden volgens Fouchier (en hij zal het wel weten) 800 mensen aan griep per jaar in Nederland. Wat hij er niet expliciet bij zet is dat dit bijna volledig ernstig zieken, gehandicapten en ouderen zijn. Oftewel mensen met een verminderde weerstand. Dit betekent dus dat het gevaarlijk kan zijn voor kleine kinderen maar omdat zij nog zo jong zijn hebben ze ook meer veerkracht. Ja, ze kunnen dus ziek worden maar de kans dat zij weer beter worden is heel groot (wat dus niet het geval is met bijvoorbeeld hoog bejaarden)

De kans dat jij of ik of onze kindjes overlijden aan griep is zeer klein. De kans dat jij of ik of onze kindjes overlijden aan de mexicaanse griep is 5 keer groter dan zeer klein....

Ik wil hier niet mee zeggen dat we niet met z'n alle op moeten letten en alert moeten zijn op griepverschijnselen maar het is wel goed om de hele context te kennen. Oja, SARS lijkt vele malen dodelijker te zijn dan de mexicaanse griep vanwege de aard van het virus (aantasting van de luchtwegen)

Lieve Marjolein, misschien helpt dit jou ook een beetje.

PS.. Hanneke... ik lees veel van je berichtjes en herken ze al van verre aan de smileys. Van mij zou het wel wat minder mogen, dat komt de leesbaarheid ten goede en dat is handig want je hebt vaak heel zinnige dingen te zeggen!

8. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    #28 wannaBmum, 3 jul 2009
    Laatst bewerkt: 3 jul 2009
    Zwaantje; ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat we alles in de juiste context moeten zien, maar het opvallende van dit griepvirus is nu juist dat het slachtoffers maakt in heel andere leeftijdscategorieen. dus NIET de standaard bejaarden en verzwakten, maar de tevoren gezonde twintigers en dertigers.

Helaas zullen we er niet veel meer aan kunnen doen dan goeie hand- en hoesthygiene. Je laten vaccineren als dat kan. En als je toch ziek wordt en ernstige klachten krijgt, niet te lang wachten met naar de huisarts gaan.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ wannaBmum: maar dan nog zullen eerder de zwakke mensen er aan overlijden dan de gewoon gezonde mensen. De kans dat je er aan overlijdt, blijft klein. Wat betreft deze griep zullen dat er wel duidelijk meer zijn, mogelijk zelfs iemand die je kent. Maar we zullen echt niet allemaal dood neer vallen, grof gezegd. En dus zeker niet als je gezond bent (al is die kans er dan nog steeds). Het heeft in ieder geval geen zin om je bang te laten maken door dit soort uitspraken.

Wat dat betreft ben ik het heel erg eens met Rozemarijke. Je kunt beter van dit moment genieten dan je steeds zorgen te maken over 'wat als..'.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En van de meeste van die mensen kennen we de medische achtergrond niet... Wat we wel weten is dat het grootste aantal dodelijke slachtofferes valt in gebieden waar de medische zorg niet optimaal is. En wat we ook van een aantal slachtofferers weten dat het mensen waren met een verminderde weerstand (zwanger, astma, epileptie etc).
    Het neemt niet weg dat niet iedereen ziek kan worden. IEDEREEN kan griep krijgen alleen de zwakkeren sterven er sneller aan dat de gezonden en dat is met de mexicaanse griep ook zo (vooralsnog)

Deel Deze Pagina