Ik krijg steeds meer jeuk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Emma501, 18 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma501

Emma501 Nieuw lid

18 jan 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoihoi,

Ik ben 29 weken zwanger en hoop over 11 weken mijn eerste kindje op de wereld te zetten. Ik word met de dag vrolijker en blijer nadat ik de eerste maanden erg moe en misselijk was.

Ik heb alleen nu wel een ander probleempje en vroeg mij af of jullie er meer van weten. Ik krijg namelijk steeds meer jeuk op mijn lichaam. Ik dacht eerst dat ik vlooien had :$ Maar ik heb ook jeuk op mijn rug, buik, armen en zelfs onder mijn voeten.

Zal ik hiervoor een zalfje halen bij mijn huisarts? Of hebben jullie nog tips?

Groetjes,
    Emma

2. Pumba

Pumba Actief lid

2 mrt 2009
    149
    0
    0
    Hoi Emma,
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Veel zwangeren hebben last van jeuk naarmate de zwangerschap vordert. Die jeuk komt van binnenuit en wordt veroorzaakt door je lever. Je kunt ter verlichting iets op metholbasis proberen, bv lotion, wat vast bij de apotheek verkrijgbaar is. Misschien dat andere dames ook nog tips hebben.
    Succes!
    groetjes,
    Pumba

3. Bri

Bri Niet meer actief

Wat bij mij goed werkt tegen jeuk, is Etos Buikbalsem. Hier zit ook iets van menthol in, waardoor het beter werkt dan 'gewone' vettende cremes.
    Moet er wel bij zeggen dat ik die jeuk alleen op de groeizones heb (buik en borsten). Volgens mij heeft dit niet zo veel te maken met m'n lever, maar komt het puur door het oprekken van de huid.

Als je all over jeuk krijgt, moet je misschien even naar de huisarts. Misschien kan hij je iets voorschrijven wat écht werkt. Maar soms is er gewoon niets aan te doen en kun je alleen proberen je huid vet te houden en een beetje te 'koelen' m.b.v. menthol.

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

wil je helemaal niet ongerust maken hoor, want volgens mij komt het bijna niet voor, maar er was toch ook iets met jeuk en leverwaarden ofzo? weet hier verder niks vanaf, maar zou het wel even navragen bij je vk.

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    ik had het ook, bij mij was het mijn lever. Kun je laten testen in je bloed, via je verloskundige.
    Bij mij hielp metholGEL wel goed. Poeder niet...
    Bij mij zou opgegeven moment de bevalling ingeleid worden(38 weken), zodat ik niet uitgeput de bevalling in zou gaan. Sliep nog maar 2 keer een uur per dag/nacht. Maar hij is uiteindelijk zelf gekomen... Ik heb dus geen slapeloze nachten na de bevalling, maar ervoor. Erg vervelend is het... Dus even laten testen zou ik zeggen.

6. Pinkie

Pinkie Actief lid

28 mei 2007
    194
    0
    0
    Gent
    Ik krijg sinds een 10-tal dagen ook veel last van jeuk, maar voorlopig kan ik me goed helpen met Zwitsal Mama Firming Body Gel-Crème.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook even last van gehad maar 't is weer aardig weggegaan. 'k Zou 't wel even in de gaten houden en anders even je leverwaarden laten controleren.

8. Emma501

Emma501 Nieuw lid

18 jan 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, allemaal. Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Na een berichtje op een ander forum ben ik vanochtend toch maar langs de huisarts gegaan en van hem moest ik toch even bloed laten prikken. Hij wou iets uitsluiten over mijn lever en galblaas. Ik zal mijn man nog even vragen hoe het precies heette waar de huisarts aandacht.

Ben nu wel erg zenuwachtig geworden.

9. Emma501

Emma501 Nieuw lid

18 jan 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mijn man dacht de dokter aan Zwangerschapscholestase. Ik hoop nu dat ik gauw mag horen dat ik dat niet heb. ;)

10. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

het kan met je leverwaarden te maken hebben,

ik bleek i.c.p. te hebben en dat is ook gevaarlijk voor de baby !! ik zou toch even bloed laten prikken voor de zekerheid en je leverwaarden laten checken !!

ik kreeg zalf mee met hormonen ( mag alleen op advies van gyn gebruikt worden in de zwangerschap) en dat hielp wel redelijk goed,
    wat ook hielp was een koude douche nemen daar ging de jeuk ook van weg,
    menthol kon ik niet proberen omdat ik daar allergische voor ben dus of dat helpt kan ik je niet zeggen.

11. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    jeuk heb ik al vanaf het begtin...nu bijna 12 weken en de jeuk wordt erger...Mijn bloed is getest (ik woon in het buitenland en daar doe je elke maand testen) en niets aan de hand! Het heeft met drogere huid en hormonen te maken. Ik ken meer mensen die dit hadden...ik heb ook bepaalde plekjes die constant heuken...irritant! En nu begint de buik ook...(ik heb al een klein buikje terwijl ik slank ben...) Bij mij is het dus geen lever/gal kwestie maar puur hormonaal (heb ik wel vaker, heb ook snel last van allergie) maar is het nakijken waard!

Hormonen zalf zou ik niet doen eerlijk gezegd...maar calendula zalf verlicht wel en creme/bodylotion bij mij...

12. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Ik had het ook en bij mij kwam het gewoon door de hormonen, was er na de bevalling gelukkig meteen vanaf ;)

13. aloeetje

aloeetje Actief lid

25 aug 2008
    204
    0
    0
    huisvrouw
    hattem
    Hoi hoi,

heb het zelf op moment ook, maar door bloedonderzoek weet ik dat ik last heb van zwangerschapscholestase.
    Alleen bloedprikken op leverwaarden is niet genoeg, want mogelijk dat de leverwaarden alleen aangeven enigsinds verstoord te zijn, om cholestase uit te sluiten moet je getest worden op gal zouten zuren.
    Je krijgt dan meestal medicijn Ursochol voorgeschreven, die de galstuwing in je lever weer beetje op gang brengen, waardoor de jeuk minder moet worden.
    Verder is het standaard als je zwangerschapscholestase hebt, je rond 38 weken ingeleid moet worden omdat het voor het kind slecht is.
    Zelf moet ik dinsdag nogmaals prikken en word rond 38 weken ingeleid. (nog 2/3 weekjes)
    Het is iets wat niet vaak voorkomt, dus zeker goed alert op zijn, dat je niet automatisch denkt dat het een onschuldige jeuk is!
    Altijd aangeven bij je behandelde arts en cholestase benoemen, niet alleen artsen/ verloskundigen etc zijn er verdacht op!

Succes.

Deel Deze Pagina