Syndroom van Tietze. Ben ik de enige?

Discussie in 'De lounge' gestart door Friesin, 27 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Hoi Forumpeople!

Sinds een tijdje weet nu dat ik het Tietze syndroom heb. Voor mensen die niet weten wat het is: je ribben zijn aan de voorkant verbonden door een stuk kraakbeen (tussen de borsten). Dat stuk kraakbeen is bij mij chronisch ontstoken en zorgt voor (felle) steken rondom de borst. Wanneer je inademt voel je dit. Boven je adem komen lukt niet en daardoor kun je erg benauwd raken. Een trigger is er niet.. Komt op als poep zeg maar!

Gelukkig verdwijnt het meestal na een paar minuten weer.

Ik kom graag in contact met mensen waarbij dit ook geconstateerd is.

Groetjes Friesin:)

2. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb het ook, ik weet het sinds een jaar of zes. Het komt hier met vlagen, soms is het een hele tijd weg en dan opeens is het er weer, helaas.

3. KellD

KellD Fanatiek lid

29 aug 2016
    1.266
    557
    113
    Ik heb het ook , ( niet officieel bevestigd ) .. Maar ik weet het echter wel zeker, tijdens mijn zwangerschap wordt het ook weer erger, en als ik veel stil heb gezeten ( in elkaar heb gezeten ) Bijv. Voel ik het ook veel erger. Mijn zwaardvormig aanhangsel is ook een soort van ''stuk'' daar kunnen ze niks mee , daarom heb ik ook nog erbij heel erg last van mijn borstbeen die constant vast lijkt te zitten, waardoor ik een bepaalde draai of etc moet gaan maken. En dan gaat er een harde knak door mijn lichaam, en dan heb ik het gevoel dat ik weer adem kan halen. Ik heb het een beetje dubbel op, maar zoals hierboven al gemeld wordt. Bij mij komt het ook met vlagen '' gelukkig '' ..

4. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik heb het ook, sinds een jaar of 6. Heel vaak in de winter komt het opzetten. Een aanval houd meestal een paar maanden aan en is erg pijnlijk. Ibuprofen werkt bij mij dan het beste.

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi, ik heb het ook maar alleen in perioden dat ik erg druk ben. Doordat ik dan verkeerd ga ademhalen raakt het kraakbeen weer geïrriteerd. Echt van die steekjes tussen de ribben links op mijn borst en dan als ik plotseling beweeg. Is niet constant aanwezig.
    Heb het al sinds mijn 12e. Overgang van warm naar koud is weleens een trigger.
    Maar nu al heel lang geen last gelukkig. Goed op jezelf passen, leren nee te zeggen. Op je ademhaling letten (laag ademen) Sporten helpt goed merk ik. Bij de krachttraining moet je ook op je ademhaling letten, is dus meteen een goede ademtherapie. Het trainen van de borstspieren en rugspieren zorgt ervoor dat ik beter rechtop loop en mijn ribben, en hele voorkant meer ruimte heeft, zit nooit meer ineengedoken voorover wat ik vroeger vaak deed als ik erg druk was of als ik het koud had.

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Yess, toch niet de enige:p

Ik heb als tip mee gekregen van de huisarts dat ik voltaren imugel op kan smeren of dat je idd een pijnstiller in kan nemen.
    Alleen die krengen helpen pas na een half uur en dan is de pijn meestal alweer over.

Voltaren imugel helpt een beetje gelukkig.

Schijnt dat je ook speciale ademhalings oefeningen zou kunnen doen op het moment wanneer je pijn hebt. Maar bij de geringste bewegingen verga ik al van de pijn:oops:

Ik heb het ook al heel lang, maar heb er nooit iets achter gezocht. Tot een paar weken geleden. Ik had het ineens het zo vaak en heftig , toen ben ik toch maar eens langs de huisarts gegaan. Ik zat tegen hyperventileren aan:(

7. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ik heb er sinds mijn 12e last van. Het komt met vlagen, soms tijden niks en soms heel veel. De laatste tijd heb ik er vaak(meerdere keren per week) erg last van.

Ik vind het lastig niet in paniek te raken, mijn moeder is overleden aan een hartstilstand en erfelijke hartziekten. Met zo'n aanval denk ik echt wel eens; zie je nu ben ik aan de beurt

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb het al jaren, ook vanaf een jaar of 12. Het komt en gaat met periodes, maar ik heb afgelopen week nog een halve dag op de bank doorgebracht met pijnstillers. Zo’n pijn in mijn ribben.
    Soms schiet het er echt met een enorme steek in en soms kan ik niet goed ademen, alleen maar oppervlakkig. Varieert van een minuut tot 3 dagen.
    Wanneer ik verkouden ben of veel moet hoesten gaat het sneller mis en ik moet ook geen dingen doen als een plafond verven, want dan gaat het ook mis.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O heeft het een naam?

Ik had als kind af en toe ineens pijn bij inademen en dat duurt dan een paar minuten. Dan knapt er voor mijn gevoel iets en dan is het weg.

Ik heb dit misschien 1 keer per jaar en soms zelfs een paar jaar niet. Weet niet of het hetzelfde is wat jullie bedoelen.

Als ik heel diep inadem tijdens de pijn...dan knapt het snel en is het dus snel weg. Alleen dat inademen en handen de lucht in is wel even pijnlijk.

Mijn dochter heeft het ook.

10. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.812
    8.474
    113
    Vrouw
    Mijn vrouw heeft het ook. Het is aan het licht gekomen toen ze achteraf gezien paniekaanvallen had. Ze had zo'n pijn op haar borst en het leek idd alsof ze een hartaanval kreeg... uit onderzoek bleek er niets mis met haar hart maar de diagnose was dus tietze. Haar vitamine D gehalte bleek toen erg laag te zijn en na een flinke stootkuur werd de pijn aanzienlijk minder. Nu heeft ze er (jaren later) nog wel sporadisch last van maar niet meer zo extreem als toen.

11. Treez

Treez Niet meer actief

Ik heb geen idee of ik hetzelfde heb, maar het klinkt erg herkenbaar. Ik heb af en toe hele felle steken rondom mijn hart en met name inademen is dan heen pijnlijk. Daardoor krijg ik het heel benauwd en begin wat te hyperventileren. Meestal is het na maximaal 20 minuten weg. Ik heb het al vanaf mijn puberteit en ben er nog nooit mee naar de dokter geweest. Ik dacht eigenlijk dat iedereen dit had?

12. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb costrochondrites, een zusje van tietze, bij costrochondrites is het alleen nog Weer iets gebreider, tietze is wat beperkter, maar heel veel verschil is er verder niet ik heb er heel erg last van overdag en in de avond, al ruim 7 jaar zo’n 24 uur per dag, en tot nu toe nog niets gevonden dat helpt, de reumatoloog zei mij dat als ik tietze had ze mij plaatselijk konden spuiten maar doordat het meerdere punten zijn kunnen ze mij niet meerdere spuiten geven. Ik heb dagelijks ibuprofen geprobeerd ( 600 Mg)
    En meloxicam, en tramadol, en methotrexaat, helaas helpt maar weinig tot niets en anders is het maar tijdelijk en dan begint de pijn zo opnieuw,

13. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ja, hier ook. Ben er achter gekomen toen ik met vreselijke pijn snachts op de HAP zat. Duurde uren, benauwd, kon niet slapen.
    Nu komt t nog wel regelmatig terug en met die dikke buik tijdens m'n zwangerschap was t vaak pijnlijk. Maar zo erg gelukkig nooit meer.

14. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ja mijn schoonmoeder heeft t. Pijnlijk als ik t van haar hoor en hier lees.

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Weet je zeker dat het tietze is? Omdat de pijn best wel snel wegzakt. Een ontsteking die hoort bij tietze geeft uren achtereen pijn. Mijn ontstekingen hebben er voor gezorgd dat mijn kraakbeen is verhard.

Een cesarthearapeut zou je goed kunnen helpen.

Friesin vindt dit leuk.
  16. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik heb het ook, bij bepaalde bewegingen. Als ik bijv op een springkussen zit, die te slap is en ik zak dan verder door krijg ik steken en pijn alsof ik een hartaanval krijg. En bij mij zakt dat inderdaad na een paar minuten vreselijke pijn weg.

Sommige periodes heb ik er meer last van dan andere. Momenteel is het goed te doen.

Overigens: het is niet erfelijk heb ik begrepen, maar waarom hebben AL mijn tantes er last van ???? (alle 3!!)

17. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Bij mij houd de pijn inderdaad ook langer aan en kan het maanden duren voordat een ontstekingsplek echt over is.

mel78 vindt dit leuk.
  18. Muck

Muck Niet meer actief

Ik heb het ook maar bij is het eigenlijk alleen aanwezig bij periodes van veel stress. Nu ik een burn out heb, heb ik er erg veel last van. Maar ik kan er ook zo jarenlang geen last van hebben

19. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Als ik de huisarts mag geloven, dan heb ik het Tietze syndroom. Paar weken geleden had ik het vrij heftig. Duurde een half uur ongeveer en begon aardig benauwd te worden.

Verder nooit onderzocht door andere artsen.

Bedankt voor de tip. Ik zal eens gaan kijken:)

20. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Herkenbaar. Ik ben erachter gekomen toen ik als puber een zware rugzak moest dragen (naar de middelbare school), daar kreeg ik het me toch een partij benauwd van (?).

Wat hier helpt is juist heel diep gaan ademen, maar dat doet gruwelijk pijn dan even. Maar dan is het wel het snelste over.

Deel Deze Pagina