Voorbereiden sollicitatie

Discussion in 'De lounge' started by bamjolan, May 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Sorry meiden, daar komt de zeur weer:):)

Ik heb begin juni een sollicitatiegesprek voor een leerlingplaats verzorgende.
    Ik wil me natuurlijk wel goed voorbereiden!:D

Wat zijn zoal de vragen die je kunt verwachten?
    Ja je motivatie, dat snap ik en je goede en slechte eigenschappen en wat je wilt leren.
    Maar wat nog meer?
    Het gesprek zal ong. 3 kwartier duren!

2. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Wat leuk dat je de zorg in wilt gaan.

Ik heb nog nooit een sollicitatiegesprek gevoerd voor leerling verzorgenden, maar doe regelmatig soll. gesprekken voor verzorgenden en helpenden in een verpleeghuis.
    Ik weet niet in wat voor setting deze vacature is, dus zal voorbeeldvragen geven uit mijn setting.

Inderdaad zal de vraag gesteld worden wat jou motivatie is om in de zorg te gaan werken. Antwoorden zoals "ik werk graag met mensen" vind ik echt helemaal nergens over gaan, dan kan je allerlei andere beroepen ook wel kiezen.
    Waarom denk jij deze opleiding te kunnen gaan behalen, hoe zie jij de combinatie van werken en leren?
    Inderdaad ook de vraag goede en slechte eigenschappen. Hierbij kan je dus ook aangeven of je werkt aan je slechte eigenschappen.
    Als je nu bij een andere werkgever werkt, dan zal misschien ook de vraag gesteld worden, waarom je een andere werkgever zoekt. Tip: maak nooit je huidige werkgever zwart. Ik denk dan altijd dat wanneer het even niet zo goed gaat bij ons, dat je dan ook zo over onze organisatie zal praten bij een ander.
    Hoe zie jij het werken in een team? Ben je flexibel, weet je van aanpakken en zo ja wat bedoel je met aanpakken, ben je stressbestendig, wat betekend voor jou een beroepsgeheim?
    Als ze belevingsgericht werken, zorg dan ook dat je goed kan vertellen wat belevingsgericht werken inhoud.
    Lees hun visie, dan kan je hierop inspelen.
    Ze kunnen je ook een casus uit hun setting voorleggen en vragen hoe jij hierop zou reageren.
    En wees echt jezelf, je kan daar gewenste antwoorden geven, maar vroeg of laat val je toch wel door de mand.

Heb ook bepaalde zaken voor jezelf duidelijk, ben je flexibel, hoeveel uur per week wil je gaan werken etc. Dit voorkomt dat je terplekke na moet gaan denken en zo over komt van "oja dat is waar ook, daar heb ik nog niet aangedacht".

Alvast heel veel succes.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ja idd! Ik wil zo voorbereid mogelijk zijn!
    Bedankt voor je tips en vragen die ze mogelijk kunnen vragen.
    Ik weet dat ik ook TE enthousiast over kan komen, ik moet mezelf echt een halt toe roepen, voel me soms net een stuiterbal hahaha

4. Channie

Channie Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,149
    0
    0
    Ze vragen zowieso of je je beseft dat het ontzettend druk is om een bbl verzorgende opleiding te doen en of je dat wel aan kan in combinatie met de werkdruk. Ze vragen ook of je de mogelijkheid ziet om thuis aan je opdrachten te werken aangezien daar op de werkvloer vaak geen tijd voor is.

Hoe ga je het doen met de opvang van je kinderen? Denk aan vroege dienst (07.00 tot 15.30) Late dienst (14.00 tot 22.30) nacht dienst ( 22.15 tot 07.00). Wanneer de kinderen vakantie hebben, wie past er dan op? Heb je een vangnet voor als je kinderen ziek worden of voor als de oppas ziek is.

Denk over deze vragen goed na! Dit zijn de vragen die ze mij standaard vragen.. ik doe de bol opleiding en ben nu bezig met een sollicitatie om het laatste jaar bbl te doen..

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ja aan die dingen heb ik idd allemaal wel gedacht, heb een gastouder die flexibel is dus dat is wel fijn.

6. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Als aanvulling op bovenstaande wellicht nog:
    Waarom moeten we jou aannemen? wat draag jij bij in het team? Waar worden de cliënten vrolijk van als jij er bent?

Hoe ga je om met feedback? Met dilemmas? Met moeilijke situaties?

Verder probeer ik altijd minimaal 1 of 2 vragen te bedenken. Bijvoorbeeld over de methode die gebruikt wordt of over de visie. Dat geeft een geïnteresseerde indruk, je hebt je voorbereid!

Veel succes!

7. Bajou

Bajou Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    4,599
    1
    0
    België
    Even onzinnig maar .... pfff wat heb ik een HEKEL aan dit soort gesprekken.
    Die vervelende vragen waar je door je zenuwachtigheid toch meestal niet goed op kan antwoorden.

Sorry, heb al te veel sollicitaties achter de rug en bléh.

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Nou idd hahaha rot gesprekken altijd!!

Ik heb nog geen ervaring in de directe zorg (wel thuiszorg huishoudelijk) maar wil graag de zorg in.

9. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

May 12, 2010
    1,335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Toevallig heb ik zo een gesprek vandaag gehad. Wat een rampgesprek. Had me goed ingelezen over het ziekenhuis maar ze hamerde heeeel erg over de opvang voor dochtertje. En heel veel situaties schetsen en dan moest ik zeggen hoe ik zou reageren

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Vervelend zeg Anita!
    Heb je er verder wel een goed gevoel over?

Ik ben alleenstaand moeder met 3 kinderen.
    Ik zal geheid daar vragen over krijgen.
    Ik heb wel opvang, ook als diegene ziek is heb ik opvang.
    Maar wel erg vervelend als ze erover door blijven gaan.

Het gesprek duurt ongeveer 45 minuten staat in de brief...help..haha

11. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Hee meis,

Vorig jaar heb ik ook zo'n gesprek gehad voor de bbl verzorgende IG. Ze vroegen mij hoe ik dacht dat mn werk eruit zag. Wat ik dacht dat de mindere kanten waren van het vak.

Waarom ik graag in de zorg wil werken. Wat voor eigenschappen je denkt nodig te hebben in de zorg. Wat je sterkte punten zijn, maar ook je mindere punten.

Of ik de studie aan kan ivm thuis leren en studeren. Of je genoeg discipline hebt om door te zetten omdat het best pittig is. Ook vroegen ze me of ik tegen nare dingen kan. Je ziet natuurlijk niet altijd leuke dingen. Hoe ik omga met het overlijden van mensen, of ik een teamplayer ben.

Daarna gingen we een rollenspel doen. Ik bleef gewoon lekker rustig en een maand later was ik aangenomen.

Succes meis en zet em op ! xx

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ja weet je, ik vind het altijd lastig.
    De vragen die ik nu voorbij zie komen in het topic, daar heb ik mn woordje nu wel voor klaar, maar weet als ik daar zit het toch totaal anders is haha!
    Ik blijf idd ook gewoon mezelf en antwoord gewoon vanuit mijn gevoel want idd ze komen er toch wel achter als je het mooier maakt dan het is! En dat wil ik ook niet!

13. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Hey meiden
    Heb het gesprek gehad!

Het gesprek is heel goed verlopen!
    Ze vond het iig heel mooi dat ik zo bewust ben van mezelf en mezelf zo goed kende!
    Om 11.10 zei ze "Nou je hebt eigenlijk alle vragen al beantwoord die ik wilde stellen" haha!! :p

Ik vond het wel heel leuk dat ze zei, ik zie je ook wel als verzorgende werken! Dat geloof ik meteen zei ze! Hahaha!!!!

Ook vond ze het goed om te horen dat ik me ervan bewust ben dat deze doelgroep ook moeilijk verstaanbaar kan zijn en agressief kunnen zijn en dat ik iig goed weet hoe te handelen.

Ik hoor volgende week of ik aangenomen ben en of ik evt op de wachtlijst kom als er iemand uiteindelijk uitvalt... spannend hoor! Ik heb er wel een goed gevoel over!

14. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Hey meiden
    Vanmorgen rond 11u werd ik gebeld.
    Ik ben aangenomen voor de BBL opleiding, alleen sta ik op de wachtlijst voor als er plekken uitvallen.
    Het zit dus officieel al vol.
    Nou hopelijk komt er dan alsnog een plekje vrij!!

Share This Page