Hulp nodig!

Discussie in 'De lounge' gestart door Hoop42, 14 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik hoop dat er hier vrouwen zitten die ons misschien advies kunnen geven. Het gaat om het volgende: In onze zoon zijn vriendenkring is een jongen van 20 jaar die heel vroeg hun moeder verloren is. Doordat zijn vader een vriendin krijgt die totaal niet met deze kinderen(ook zijn broer van 17) op kan schieten zijn er veel ruzies(onterecht)waardoor beide kinderen op straat komen te staan. De jongen van 20 kan in een anti-kraakpand gaan wonen en neemt zijn broer van 17 bij hem in huis. Doordat de oudste jongen van 20 door omstandigheden zijn huis uit moet, staan beide jongens op straat. Mijn zoon (en ook wij) maken ons ontzettend veel zorgen om hen. Ze eten en slapen af en toe bij ons en ze slapen ook wel eens bij een vriend, maar er zijn ook nachten waar ze nergens terecht kunnen. Contact met hun vader en stiefmoeder loopt altijd uit op ruzie. De stiefmoeder accepteert deze kinderen niet. Wij willen graag helpen, maar weten eigenlijk niet waar te beginnen. Is er hulp te krijgen bij instanties voor deze jongens? Omdat de ene al 20 is valt hij niet meer onder jeugdzorg, maar hij voelt zich verantwoordelijk voor zijn broertje. Hij is ook behoorlijk depressief aan het worden, wat heel begrijpelijk is! Kunnen we navraag doen bij de gemeente of politie of andere hulpverlening die deze jongens kan opvangen/helpen om weer een onderkomen te vinden en hun bij te staan?

Ik schrijf het hier neer omdat je samen meer weet dan alleen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Jeetje, wat heftig... Ik kan je helaas geen advies geven over welke instanties... Is het een optie om ze een paar weken in huis te nemen om ze op adem te laten komen?

3. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

11 mei 2014
    974
    0
    16
    Naar mijn weten is hier geen instantie voor. Zelf iets soortgelijks gehad, maar ik kon gelukkig terecht bij een vriendin van de familie en mijn zusje ging bij haar schoonouders inwonen.

Is er voor hun geen andere familie waar ze misschien bij terecht kunnen?

4. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Jeetje wat heftig!
    Over die stiefmoeder en vader geen goed woord....

Die jongen is meerderjarig en moet een eigen huis zien te krijgen. Via een woningbouw? Werkt hij, of krijgt hij een uitkering? Hij kan dan ook meteen zijn broer in huis nemen.

Spulletjes moet wel lukken. Ik heb het vaker gezien dat er een hele inboedel bij elkaar gedoneerd wordt. Ook via dit forum.

Wellicht via een makelaar een huis wat in de verkoop staat huren?
    Op een camping in een huisje?

5. adi

adi Niet meer actief

Hebben ze andere familie, grootouders oid waar ze kunnen wonen?

6. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Wat vervelend voor de jongens, super fijn dat ze iemand in hun omgeving hebben die wil en kan helpen. Snap dat het erg moeilijk is voor je om iets te kunnen doen.

De knul van 17 valt inderdaad nog onder jeugdzorg mijn advies is dan ook om hen te bellen. Zij kunnen overigens je ook tips geven over hulp voor de zoon van 20. In omgeving Dordrecht/Rotterdam is er Flexus Jeugdplein die hulp biedt aan 18 plus die opeens op straat staan, maar weet niet in welke regio jij woont.

Mijn advies is om morgen contact op te nemen met een bureau jeugdzorg bij jou in de buurt, daar kan je ook anoniem je vraag stellen! Zij kunnen de jongens helpen om in iedergeval een goede woonplek te hebben en ook kunnen ze helpen met passende hulpverlening. BJZ zal waarschijnlijk ook contact opnemen met de vader van de jongens, want dit kan natuurlijk niet zomaar je kind op straat zetten!

Succes!

En nogmaals, super stoer dat je nu voor deze jongens doet wat je kan doen!

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ze zouden kunnen aankloppen bij de crisis opvang of in ieder geval de oudste. De jongste moet echt 18 zijn. Of hij moet het hoog op spelen en zijn vader uit de ouderlijke macht laten zetten en zich volwassenen laten verklaren door een rechter.

8. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Tot 21 jaar is er een onderhoudsplicht, dus in die zin kan hij denk ik toch nog wel bij een instantie terecht. Hij heeft namelijk geen dak meer boven zijn hoofd en moet kosten maken om te wonen. Dat geld heeft hij niet en dus.. zijn ouders verantwoordelijk. Dit geldt trouwens niet voor het gezag!

Onderhoudsplicht voor 'jongmeerderjarigen' (18-21 jr) | Ouders Online

Ik denk dat hij zich het beste tot de gemeente kan wenden: Veelgestelde vragen/FAQs

Maar als het gaat om zijn broertje, dan valt deze dus nog onder jeugdzorg. Wellicht omdat dit het geval is, dat er toch iets geregeld kan worden?

En deze link vond ik ook nog interessant:
    https://www.jurofoon.nl/nieuws/6716-minderjarig-of-meerderjarig-kind-uit-huis-zetten

Wat een rotsituatie zeg. Sterkte!

9. yakima

yakima Actief lid

1 mrt 2012
    164
    0
    16
    NULL
    NULL
    Welke omgeving?

10. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Wat heftig voor ze zeg!

Ik heb geen ervaring hiermee, maar ik zou de gemeente bellen en je vraag bij hun neerleggen?

Misschien kunnen ze jou doorsturen hierover..

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb een soortgelijke situatie met mijn zussen inmiddels 21 en 17.
    Voor de jongste kan je jeugdzorg inschakelen, al zijn wij daar niet veel mee opgeschoten (vangnet was te goed). Voor de oudste zou ik op zoek gaan naar een soort van therapie. Je hebt begeleid wonen maar het is heel moeilijk om daar tussen te komen.

Het klinkt heel erg vervelend maar in de meeste gevallen mogen dit soort kinderen "blij" zijn dat ze kunnen terugvallen als mensen als jullie. Trajecten zijn lang en slecht georganiseerd..

12. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Dank je wel voor jullie lieve berichten!
    Hij woont in de omgeving van Breda. Hij krijgt geen uitkering omdat hij niet langer dan een half jaar gewerkt heeft. Dus hij heeft geen inkomen/geen werk en geen dak boven het hoofd. Zijn broer zit nog op school en werkt na schooltijd wat bij.
    Wij hebben niet de ruimte om hem en zijn broer in huis te nemen, daarom slapen ze af en toe een keer bij ons en eten is ook geen probleem.
    Maar ik denk dat die jongens meer geholpen zijn met goede begeleiding en iemand die hun begeleid met werk/school en huisvesting.
    Ik vind het dieptriest dat een vader en stiefmoeder die kinderen zo kunnen behandelen.

13. TanteTrien

TanteTrien Niet meer actief

Wat een vervelende situatie voor die jongens, maar erg fijn dat jullie ze willen helpen,
    Misschien dat ze bij het leger des heils ook hulp kunnen krijgen met huisvesting of bij crisisopvang en misschien dat ze eens kunnen bellen met de gemeente om te kijken wat die voor ze kunnen betekenen

Veel succes en vindt het echt tof dat jullie ze helpen!!:)

14. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Dank je wel!:) Ik kan gewoon niet begrijpen dat een vader nog kan slapen terwijl hij weet dat er twee kinderen van hem op straat lopen. Wij hebben ook kinderen en ik kan me dat echt niet voorstellen.

Ik ga vandaag nog eens met de jongens praten. Er is familie van hun moeders kant waar ze het altijd goed mee konden vinden maar nadat hun moeder overleden is mochten ze van hun vader geen contact meer met die familie houden.:( Zo erg dit

15. Boortje1983

Boortje1983 Actief lid

5 jul 2014
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vergeet niet een melding te maken bij het amk voor de jongste.....

Dan kan hij eventueel via die weg ook worden opgevangen.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

De oudste heeft wel degelijk recht op een bijstandsuitkering als ik het zo lees maar dat ligt aan de gemeente.

Hebben jullie temaken met de gemeente Breda?
    Als hij zich aanmeld via de gemeente voor bijstand zullen ze ook werk voor hem gaan zoeken. De ervaring is dat een beetje doorzeuren bij de gemeente een hoop op kan leveren. Zelfs woonruimte. De oudste zou in aanmerking kunnen komen voor urgentie omdat hij letterlijk op straat staat. Maar het ligt wel een heel klein beetje aan de woningbouw vereniging.
    Blijven proberen en je niet te snel laten afschepen door het systeem.

17. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Wat erg dit.. ben blij dat jullie je het lot van de jongens wel aantrekken.. hopelijk krijg je go2de tips en lees ik hier snel dat ze onderdak hebben.

18. penseel

penseel Niet meer actief

Het idd via de gemeente gaan spelen en regelen. De vader is voor de jongste zeer zeker nog onderhoudsplichtig daarna licht het aan de situatie.

Kijken of de oudste in elk geval een urgentie kan aanvragen en hij bereid is zijn minderjarige broer bij zich te nemen. Die van 17 moet via jeugdzorg geholpen worden zijn ze verplicht. Kan die waardeloze vader een lbio betaling gaan doen. En eisen dan de jongste in elk geval zijn kinderbijslag moet gaan krijgen. Dat soort dingen.

Je kunt altijd achter hun rug om hulp bieden maar blijf duidelijk dat je geen plek hebt! Dan moet de gemeente meer voor ze doen in elk geval voor de minderjarige.

Wat een vader zeg bah.!

19. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Zou het enig nut hebben als ik met hun huisarts ga praten?

20. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    #20 Thunder, 14 sep 2014
    Laatst bewerkt: 14 sep 2014
    Ik zou ook bij de gemeeente een gesprek aanvragen en de situatie voorleggen.

Sowieso hulp vragen, zeker als er depressie in het zicht is. En begeleiding voor bij het plotseling zelfstandig gaan wonen.

Misschien kennen jullie voor de time being zelf iemand met een leegstaand vakantiehuisje/zolder/tuinhuisje/kamers? Dat ze daar mogen blijven. Eten kan dan evt. alsnog bij jullie of je geeft ze steeds wat maaltijden mee.

Als de oudste ook een baan(tje) zou zoeken dan kunnen ze misschien samen een kamer(s) in een studentenhuis huren? Inboedel heb je zo gratis voor elkaar. Op kamertje.nl of kamernet.nl en dan breda kun je soms betaalbare woonruimte vinden, ook in huis bij een hospita bijvoorbeeld of een oud kantoorpand.

Ik denk dat het voor hen in elk geval heel waardevol is als ze jullie als veilige basis mogen zien op dit moment.

Deel Deze Pagina