uitslag semenonderzoek

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by swagartist, Feb 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. swagartist

swagartist Niet meer actief

We hebben de uitslag van het semen onderzoek opgevraagd bij de arts omdat ze zeiden dat het goed was, maar er helaas nog niets is gebeurd. op de papieren staat weer dat er verminderde beweeglijkheid is. Kunnen jullie onderstaande waarden etc. toelichten?

Volume 2.0
    Spermatozoa aantallen 19
    Ronde cellen 3
    Normaal % 9
    Progres. bewegen % 19
    Niet prog. bewegen % 28
    Stil liggend % 53
    VCM waarde 7.2

Conclusie was: Beeld passend bij fertiel semen.

Wat zijn jullie ervaringen?

2. Pearll

Pearll Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,302
    1
    0
    noord-holland
    Hmmmm vind het raar dat ze dit goed noemen... Normaal gesproken moet a+b minimaal 50% zijn.
    Normaal is het onderverdeeld in abcd kwaliteit, dit interpreteer ik bij jou als: normaal, progressief bewegen, niet progressief bewegen en stil liggend, als je dan normaal en progressief bewegen bij mekaar optelt zit je op 28. Mijn man had 37% en wij mochten gelijk iui terwijl hij wel goede hoeveelheid had dus daar lag het niet aan..
    Hebben jullie nog een keer sperma moeten inleveren na 3 maanden bijvoorbeeld?

3. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
    abcd wordt in veel ziekenhuizen niet meer gebruikt. Het gaat hier om de progressief bewegende zaadcellen, dat is 19% van het totaal. Het totaal aantal zaadcellen bij jullie is 2*19 miljoen, dus 38 miljoen. Dat is opzich prima, maar het aantal progressief bewegende zaadcellen is dus maar 19% van die 38 miljoen, waarbij je uitkomt op 7.2 miljoen (de VCM waarde dus).
    VCM-waarde van 20 wordt als normaal gezien (hoewel dat nu iets naar beneden is aangepast geloof ik), 7 zit daar wel een stuk onder dus.

Maar inderdaad, is dit de enige analyse die is gedaan? Er moeten er wel minimaal 2 gedaan zijn om een goed beeld te krijgen van de fertiliteit, zaadkwaliteit wisselt nogal eens.

4. Pearll

Pearll Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,302
    1
    0
    noord-holland
    Ik kom nog uit het abcd tijdperk dus hahahha of kan het zijn dat ik in het buitenland loop, hier gebruiken ze het misschien nog, super uitleg trouwens

5. sjak

sjak Niet meer actief

Ik lees hem net iets anders... Is die 9% goed bewegend? En die 29% iets minder goed bewegend? Dan kom je uit op 28% geschikt zaad. Toch?
    Ik heb een schema gekregen van ons zh, wat ongeveer aangehouden wordt;
    300.000 tot 3 miljoen =icsi
    3 miljoen tot 6 miljoen =ivf
    6 miljoen en meer (dus ook onbegrepen) =iui

40 miljoen is van "de gemiddelde man"
    20 miljoen is de ondergrens

6. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
    Die normaal % 9 gaat denk ik over de vorm van de zaadcellen, niet over de beweeglijkheid.
    Want:
    Progres. bewegen % 19
    Niet prog. bewegen % 28
    Stil liggend % 53
    19+28+53=100. Anders kom je uit op 109% en dat kan niet ;)
    Die progressief bewegende zaadcellen zijn klasse A+B, niet progressief bewegend (alleen op de plaats bewegend) is klasse C en stil liggend is klasse D.
    Anders klopt de VCMwaarde van 7.2 ook niet meer en die klopt wel bij een beweeglijkheid van 19%.

Hier hebben we trouwens IVF gehad met minder dan 3 miljoen zaadcellen (iui ook eerst trouwens, zat 2x rond de 500.000 en 2x rond de miljoen). Apart altijd weer die verschillen in ziekenhuizen.

7. swagartist

Waar zijn jullie in behandeling? Ik vind het idd raar die verschillen. Overweeg naar het UMC te gaan voor een second opinion.

8. sjak

sjak Niet meer actief

Wij zijn onder behandeling in Voorburg. We gaan in mei (ofzo) weer beginnen voor een tweede. Wij hebben opbrengsten gehad tussen de 800.000 en 5 miljoen. 1 ivf en 3 icsi's gehad.
    Nu de laatste controle 5 miljoen waarvan 3 miljoen goed beweeglijk, dus weer goed genoeg voor icsi.
    Ik vind het ook altijd raar als ik lees dat er iui gedaan wordt met lage aantallen. Maar ze zullen er dan wel vertrouwen inhebben ?!

9. Pearll

Pearll Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,302
    1
    0
    noord-holland
    Ik ben in het buitenland onder behandeling hier kun je zo en zo gelijk Iui of IVF omdat je het geheel zelf moet betalen en er dus geen protocollen van verzekerings maatschappijen is, echter hebben mijn man en ik het bij 1 Iui behandeling gelaten en zijn erna door middel van clomid zwanger geraakt dit werd een miskraam, erna een jaar lang natuurlijk geklust en nu Willen wij volgende maand overstappen naar IVF maar met jullie uitslag zou ik zeker aandringen op Iui, ik weet niet hoe oud jij bent?

10. swagartist

Deze maand 28 geworden. Ik heb eind maart een afspraak en wij gaan idd aandringen op iui. Bedankt voor jullie reacties.

Share This Page