microbirthing mogelijk gevaarlijk

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MotherMary, 24 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Ik heb er hier ook al meerdere mensen over gehoord, dus ik deel het linkje maar even...

Nieuwe trend:
    microbirthing

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    nog nooit van gehoord, maar wat een bizarre trend :(

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik snap waar het vandaan komt, maar ik zou dat niet zelf zo oppakken. Er zijn wel onderzoeken naar dat het contact met de darmflora van de moeder bij de bevalling een positief effect hebben op de ontwikkeling van de darmflora bij de baby. Maar om dan zelf maar wat te vogelen lijkt me niet zo handig.

4. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Heb nog nooit van zoiets bizars gehoord, zou het nooit doen..

5. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Ik vind het zelf ook een bijzonder verschijnsel, maar ik heb het hier toch al meermaals voorbij zien komen in de lijstjes 'wat zet ik in mijn geboorteplan? '

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    ik zou het zelf niet doen, ik heb 4 natuurlijke bevallingen gehad en ik zou dit niet gedaan hebben wanneer ik een keizersnede gehad zou hebben.... maar wat ik me wel afvraag is ... Waarom is het mogelijk gevaarlijk ? ik bedoel als je herpes hebt snap ik dat het niet op de baby gesmeerd mag worden... maar normaal gesproken komt de baby toch door het geboortekanaal en dan komt het gezichtje er toch ook mee in contact ? of begrijp ik het artikel verkeerd ?

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit dus. En wat heeft de darmflora van de moeder wat femkes noemt er mee te maken, niets toch?

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Tijdens de geboorte maakt de baby een draai, met z'n neusje langs je anus ;) En hoewel ik zeker het belang inzie hiervan, zou ik geloof ik niet iets langs hun gezicht smeren... En toch vind ik het idee op zich helemaal zo gek niet, maar zou er eerst meer over moeten weten. Gevaarlijk lijkt me sterk, omdat het kindje dus sowieso al langs die gebieden komt. Maar mogelijk kunnen er andere complicaties ontstaan door de ks zelf (denk aan het vruchtwater dat in je geboortekanaal uit de longen van de baby geperst worden, dit is bij een ks niet het geval) waardoor dit wel een probleem kan zijn voor de baby. Echter dat is allemaal speculatie van mijn kant, dus ik ben niet heel hard voor of tegen.

9. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    :$ gatsie! Waarom zou je dat er in vredesnaam moedwillig opsmeren?

10. Nan87

Nan87 Actief lid

21 nov 2015
    444
    502
    93
  11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.255
    16.642
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nog nooit van gehoord.
    Hoe komen ze er op 😂

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Net ook even wat gegoogled. Het komt erop neer dat bepaalde bacteriën naar strategische plekken toe gaan in de periode voor de bevalling. Dus de goede bacteriën (uit je darmflora) verhuizen een stukje. Door de gang door het geboortekanaal, het neusje wat naar de anus draait en blijkbaar zelfs het huid op huid contact direct na de geboorte komt je kind in aanraking mrt die goede bacteriën. Bij een keizersnede heb je deze drie momenten niet (gentle sectios waar je wel direct huid op huid hebt daargelaten) en dus zou je kindje niet of te laat met de goede bacteriën in aanraking komen en daardoor zou zijn darmflora minder goed ontwikkelen.
    Geen idee wat er klopt van bovenstaande, maar dat is de theorie erachter zover ik begreep. Ik kon helaas jouw link niet lezen. Mogelijk staat daar een andere gedachtegang in?

13. Nan87

Nan87 Actief lid

21 nov 2015
    444
    502
    93
    Ja daar staat in dat ze geen evidentie hebben gevonden dat het een positieve uitwerking heeft. Daarnaast wil ik eerst wel bewijs zien van 'verhuizende darmflora bacteriën naar vagina'. Dat zie ik zo ook nog niet gebeuren (er Is een reden dat darmbacteriën goed op hun plek blijven als die in je buikholte zoudem lekken heb je snel sepsis).Maar bedankt, ik snap de theorie beter... Maar blijf erbij dat zolang het niet bewezen Is, niet mijn ding Is.

Wat ik ook nog las dat omdat de.vagina een hoge zuurgraad heeft dat dit het gene Is dat goed zou zijn voor de darmflora van de baby. Een beetje als Activia yoghurt dus. Dat snap ik beter maar zoi het zelf niet snel ondernemen.

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou het idee alleen al vind ik jakkie.

Kijk ga je door het geboorte kanaal ja dan kom je idd bepaalde sappen tegen van de moeder. Bacteriën.

Tijdens de bevalling ik weet sommige vrouwen poepen tijdens de bevalling maar als het kindje er door heen gaat woord de anus toch dicht gedrukt?

Beide met een ks gekregen en het idee alleen al dat ik hen vagina vocht op hun lichaam zou smeren maakt mij persoonlijk behoorlijk misselijk bah.

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.306
    2.590
    113
    De e-colibacterie kan heel gevaarlijk zijn voor een pasgeborene.
    Ik heb zelf neonatale hersenvliesontsteking veroorzaakt door e-colibacterie gehad...

16. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik vind het idee alleen al misselijkmakend. Ik zou hier echt niet voor kiezen en zie zeker gevaren. Werd ook al ergens genoemd, herpes. Of wat dacht je van een streptokok? Nee, no way. Dl is ziek geworden na mijn natuurlijke bevalling door de gbs-bacterie waar ze mee in aanraking kwam tijdens de bevalling. Echt niet alles wat zich in de vagina/anus bevindt is zo lekker gezond en goed voor je newborn.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ranzig, is mijn eerste reactie.
    Mijn kinderen hadden alle drie in de eerste week al spruw. Dit omdat ik op dat vlak nogal gevoelig ben 'daar onder'.
    Zou ik een keizersnede hebben gehad, dan had ik ze dat toch graag bespaard. De candida dan nog even extra uitsmeren over het gezicht klinkt me dan ook bijna als mishandeling.
    (Candida is ook onderdeel van je darmflora. Denk dat ze dat bedoelen in het artikel. Maar afgezien daarvan: ik weet niet hoe jullie poepen en daarna je onderkantje ontsmetten, maar darmbacterien zitten niet alleen IN je darmen hoor. ;) )

18. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik vind het ook wel een beetje vaag dat als artsen twijfelen aan hoe gezond dit is, ze het toch doen. Je kunt wel van alles in het geboorteplan zetten, als je in het ziekenhuis bevalt of onder leiding van een verloskundige hebben zij toch ook nog een lepel in de pap te roeren? Als dit nooit goed onderzocht is en ieder idioot wel een aantal goede redenen kan verzinnen waarom het misschien geen briljant idee is, lijkt me dat een deskundige er gewoon niet aan mee moet werken.

19. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Volgens mij is het juist wel goed en vind ik het onzinnig om af te raden omdat de moeder wellicht een soa zou hebben. Bij een vaginale bevalling komt het kind er dan sowieso mee in aanraking. Zorg dan voor een soa test rond de uitgerekende datum.

Ik heb vaker wat hierover gelezen en kan me goed indenken waarom het goed is. Ik zou het wel doen, juist omdat er veel bekend is over de belangrijke bacteriën die je meegeeft bij geboorte. Scheelt weer een potje probiotica.

Deel Deze Pagina