Weet iemand toevallig wanneer een kindje kleuren gaat herkennen/benoemen? Ben gewoon nieuwsgierig en weet dat dit heel erg verschilt per kindje. Maar ons dochtertje is eigenlijk overal behoorlijk snel mee. Ze is nu ruim 2 jaar trouwens. Ze was vroeger motorisch heel snel en inmiddels praat ze ook behoorlijk veel. Hele zinnen en liedjes zingen. Ze begrijpt alles. Dus best een pientere meid, dat zegt iedereen in de omgeving ook altijd. Maar op de een of andere manier interesseren kleuren haar echt helemaal niet! Als ik vraag 'welke kleur is dat?' antwoord ze standaard 'blauw'. Ook al is het geen blauw. En als ik vraag 'wijs rood eens aan' dan kan ze dat ook niet. Het boeit haar niet. Ze is niet kleurenblind want ze kan wel de juiste kleur blokjes bij elkaar leggen als je het vraagt en kan met zo een vormenhuisje wel de juiste kleur sleutel in bij de juiste kleur deur vinden. Ik ben gewoon verbaasd omdat ze overal vrij vlot mee is en dit kan ze niet. Vrijwel alle kindjes van dezelfde leeftijd in mijn omgeving kennen op zijn minst 3 kleuren. En zij niks.. Ik benoem wel veel kleuren, maar ze wordt er naar mijn idee gefrustreerd van als ik dat doe. Dus: weten jullie wanneer het gemiddeld is als kindjes kleuren herkennen? Moet ik dit blijven stimuleren of even met rust laten en over een tijdje weer eens stimuleren? Ze heeft nu bijvoorbeeld wel interesse in vormen: cirkel, vierkant, driehoek enz..
Joh, ze is net 2 jaar. Dat hoeft toch allemaal nog niet? Ik weet niet meer precies wanneer onze oudste de kleuren leerde, maar ergens tussen 2 en 2,5 jaar. Ieder kind is anders en als de interesse er nu niet is, waarom zou je dat dan gaan pushen? Ze heeft nog zoveel tijd om het te leren!
Hmm onze dochter is inmiddels bewezen vlot... Maar die vond alle auto's met 2 jaar gewoon groen. Behalve de zilverkleurige.. Die was blauw. Daarentegen vragen om het oranje potlood.. Gewoon tijdens het kleuren was geen probleem. Maar op zich... Is het volgens mij niet raar als je kind bij het naar school gaan vooral de normale kleuren kent (ze mogen ze zelfs nog af en toe door elkaar halen..) Blauw, geel, paars, rood etc
Lijkt me inderdaad wel normaal. Hier was ook altijd alles blauw. Denk rond de 2 jaar en 3/4 maanden ofzo dat ze de kleuren kende en dan begint het met een paar kleuren en leren ze er steeds meer bij. Nooit gedacht dat ze daar langzaam mee was eigenlijk, het is best een vlotte.
Hier begint ze nu net met kleuren benoemen maar het meeste is nog blauw inderdaad Het is maar net waar de interesses van een kind liggen.
Hier bijna 3 jaar maar helaas alles is hier rood ... hij kan wel alle kleuren zeggen als wij hem helpen maar zelf aanwijzen ... nope
Haha, hier is alles in eerste instantie ook rood! Hij begint nu soms wel een andere kleur als eerst te zeggen. Als ik hemde begin letter geef maakt ie het zelf al wel goed af!
Hier was ook alles blauw op die leeftijd. Nu is mijn dochter tweeënhalf en kent bijna alle kleuren, maar haar interesse ligt er ook, ze is gek op kleuren, tekenen, en legt ook graag dingen op kleur. Komt vanzelf!
hier ook een vlotte dame ze weet nu een paar maanden groen en rood. Sinds 2 weken rood,blauw,groen,oranje,rose natuurlijk Vandaag is geel erbij gekome,gele danone(ze zei geleeeeee toetje haha Hoe het is begonnen met een stoplicht als ik auto reed dat zei ik groen of rood. Daarna ben ik de knopjes op het speelgoed laten zien. Of kiezen met de toetjes welke kleur toetje wil je? en dan laten zien welke je hebt ,alleen het nadeel als je na een paar dagen geen gele of rode niet meer hebt een driftig meisje.
Komt vast vanzelf wel. Je kunt t af en toe spelenderwijs benoemen/vragen, maar ik zou t niet gaan pushen. Als ze dr zin in krijgt, komt t vanzelf wel los, denk ik. Hier met net 2 jaar, ook licht/donker en dingen als turquoise enzo. Maar tekenen heeft hier bv wel best lang geduurd, voordat daar eens wat leuks uit kwam Volgens mij hoeven ze het pas als kleuter te kunnen. En dan de standaard kleuren. Op de psz oefenen ze het wel vaak, vind ik. Hoor t iig altijd bij de liedjes voor ze naar huis gaan. Moet een kindje een kleur kiezen en gaan ze daar in een bepaald liedje over zingen. Of een kleur aanwijzen..
Mijn dochtertje benoemd al een tijdje kleur en vooral paars want dat is haar lievelingskleur haha. Kijk ze zegt al een aantal kleuren maar het niet zo dat ik het erin peper, je leest een boekje en automatisch benoem ik de kleur, en tja ook deze dame is heel wijs en pienter en tja wat kan ik eraan doen, ze doen toch echt de dingen zelf wanneer ze eraan toe zijn. Ik ben trots op mijn meisje wat ze allemaal kan en dat zal elke moeder zijn, en dat moeten we ook zijn. de een ontwikkeld zich in dat sneller en de ander weer in iets anders,. maar we zijn allemaal groot geworden en kunnen allemaal wat we moeten doen. Gr Belly
Haha hier was alles een paar maanden geleden groen, dan zei ze ineens een paar dingen goed en dachten we dat het kwartje was gevallen maar de dag erna klopte er weer niets van, haha. Nu (2 jr bijna 1 mnd) heeft ze het echt wel door geloof ik, voor de meeste "normale" kleuren. Wit, geel, lichtroze haalt ze nog door elkaar.
Bedankt voor de reacties! Weet ik iig dat het normaal is begon een beetje raar te kijken dat alle kindjes dat hier in de omgeving wel al snel kunnen hoef haar ook zeker niet te pushen, maar ik benoem automatisch al alles. zo is ze nu heel geinteresseerd dat alle blaadjes van de bomen vallen. dus ik vertelde dat de blaadjes aan de bomen nog groen waren en die op de grond bruin. vervolgens verteld ze later aan papa dat de blaadjes op de grond bruin waren.. Ze onthoudt gewoon goed, maar snapt niks van de kleuren tekenen vindt ze wel leuk, maar waarmee ze tekent maakt haar niks uit. maar als ik vraag: wat ga je tekenen? zegt ze nu soms papa of mama en dan zegt ze 'rondje' en probeert een rondje voor het hoofd te maken. Zal idd met interesses te maken hebben
Julia kende ze allemaal met 2,5, ook paars enzo. Maar dat is wel vlot hoor! Volgens mij is het prima als ze op de basisschool de primaire kleuren kennen, dus ze heeft nog ff
tim kon ruim voor hij 2 jaar werd. met 2,5 jaar wist hij welke kleuren samen een nieuwe kleur vormen. rood-geel= oranje etc. we hadden afgelopen zomer plakaatverf voor hem gekocht, zo kon hij kleuren mengen en experimenteren; zo leerde hij de combinaties. voordat ze kleuren kunnen noemen beginnen ze te soorteren, dezelfde kleur blokken apart in n bakje zetten. of verschillinde objecten met dezelfde kleur bij elkaar stapelen. tenminste zo deed mijn zoontje eerst.
geloof dat mijn dochter dat rond die tijd wel deed maar ze is heel snel , ze tekend bijv al een tijdje poppetjes met een gezicht armpjes en beentjes , normaal is dat pas als ze in groep 1 zitten dus ruim 4 jaar . maar t komt vanzelf . ik heb niks met haar geoefend , soms wel natuurlijk maar niet erin stampen . ieder kind ontwikkeld zich op een eigen tempo . ik laat ze hier altijd maar wat doen