Ik slik al vanaf mijn 19e de Microgynon 30 (of merkvariant ervan). Voornaamste reden ter voorkoming van zwangerschap. Nu hebben wij twee kinderen en de kans dat er ooit nog een derde komt is nihil (ik ben 40 en de jongste is bijna 7). Nou denk ik wel eens na over een andere vorm van anticonceptie, liefst met minder hormonen, maar het grote grote voordeel van de pil vind ik nog steeds dat je je menstruatie kunt sturen mocht dit nodig zijn (al is het maar voor die ene week vakantie per jaar). Nou lees ik dat er ook een microgynon 20 bestaat, een lichtere variant dus. Wat ik lees ook zeer betrouwbaar, dus denk ik waarom schrijft de huisarts mij die niet voor? In de periode dat ik borstvoeding gaf heb ik ook tijdelijke een lichtere pil gebruikt, maar de huisarts adviseerde toen wel om zodra ik stopte met borstvoeding, weer over te stappen op mijn oude pil, gezien de betrouwbaarheid. En ik meen mij ook de herinneren dat dit ook met mijn gewicht te maken had (ik heb enigszins overgewicht). Weet iemand of dat klopt? Zou de Microgynon 20 ook minder betrouwbaar zijn als je wat meer weegt? Ik snap wel dat ik hiervoor het beste naar de huisarts kan gaan hoor, maar ik wil graag eerst wat ervaringen lezen en me sowieso even goed inlezen in de verschillende opties voor ik naar de huisarts stap. Dus iemand ervaring met de 20 variant of met beide?
Ik slikte deze ook. En had altijd een soort donderwolk waar ik in leefde. De 30 werkte Opzich prima, de 20 ook tot ik zwanger werd. Maar dat lag denk vooral aan bijwerkingen van medicatie, niet persee aan de minder zware pil. Na de geboorte van zoon toen ik een beetje een stabiele nieuwe relatie had een koperspiraal genomen. So far heel tevreden over. Plaatsen viel me ook mee.
Ik slikte eerst de 30 en nu een tijdje al de 20. Ik merk niet hele grote verschillen maar wel juist de verschillen waardoor ik een lichtere pil wilde; ik voel me minder chagarijnig en heb een hoger libido. Kwa menstruatie geen verschil, ik slik altijd twee stripjes achter elkaar en heb dan een stop week. Dat gaat ook met de 20 prima. Nu ben ik altijd al heel erg licht ongesteld dus had ook niet verwacht dat dat ineens heviger zou zijn oid. Of hij net zo safe is als de 30 dat weet ik niet haha. Tot nu toe niet ongepland zwanger, maar moet bekennen dat wij vaak een condoom gebruiken. Dit omdat ik erg gevoelig ben voor schimmeltjes enz. Mijn HA was heel makkelijk toen ik het gesprek aan ging dat ik een lichtere variant wilde. Ik zou toch gewoon een afspraak maken en overleggen wat jou HA aan opties ziet. Er zijn volgens mij ook nog andere soorten pillen die niet heel zwaar zijn.
Ja dan misschien toch maar eens in gesprek met de HA inderdaad. Mijn menstruatie is ook (meestal) superlicht. Het is ook meer het idee dat ik denk als het met minder hormonen kan, waarom zou ik dat niet doen. En als je dan ook iets minder bijwerkingen hebt is het alleen maar meegenomen. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.