mijn kindje drinkt op zich lekker aan de borst, maar hij heeft zo'n gek ritme en ik maak me er zorgen over. 's ochtends begint hij om een uur of 6 met een vroege ochtend voeding, hij is dan wakker en alert. Hij blijft daarna wakker en wil ieder uur drinken.. een soort clusteren zeg maar.. totdat hij gewassen en aangekleed is . na de eerstvolgende voeding ergens om een uur of 10 valt hij als een blok in slaap. zo vast in slaap dat ik hem niet wakker krijg. Soms lukt het me om hem rond een uur of 14 slapend aan te leggen, maar vandaag dus niet Hij wordt dan weer wakker tussen 17 en 18u.. of als hij wel om 14 uur gedronken heeft tussen 19 en 20u. Dan blijft hij weer een paar uur clusteren om vervolgens weer als een blok in slaap te vallen voor de nacht. Meestal komt hij snachts dan nog 1x tussen 2 en 3, maar van de week heeft hij dit ookal 1x overgeslagen Ik denk eigenlijk dat mijn productie dit schema helemaal niet kan trekken en ik maak me ook zorgen of mijn kindje hier wel goed van gaat groeien. We hebben dit "schema" nu sinds de kraamweek, zelfs de kraamhulp kreeg mijn baby niet wakker met koudewashandjes etc. Iemand tips? Ik zit nu te twijfelen of ik smiddags zal gaan kolven of niet ben bang dat baby alsnog komt als ik net gekolfd heb.
Ik heb hier geen ervaring mee maar vind t wel weinig voedingen voor een kind van 3 weken. Ik zou hem overdag toch steeds om de 3/4 uur wakker maken, ook al is dat lastig, misschien met een nat washandje in het gezicht? Maar vind t niet normaal als ie van 10 tot 18 slaapt. En snachts ook maar 1 keer eet. Kolven zou ik zoiezo niet gaan doen. Dan went je lichaam eraan dat op die momenten wordt gedronken. Je kan beter je kind er aan laten wennen te drinken overdag. Succes in ieder geval. Vraag t anders eens aan een lactatiekundige.
nou vanmiddag alles uit de kast getrokken, natte washandjes, blote voetjes kriebelen, helemaal ontbloot onderlijfje om half 4 dronk hij slapend een paar slokken uit 1 borst.. om half 5 slapend 1 borst. Om stipt 20 uur werd meneer echt wakker met enorm honger en nu heeft hij net ruim een uur liggen drinken. Nou issie vandaag best wel verkouden(wel snot maar geen koorts), dus het kan zijn dat hij daar extra slaperig van is, of minder trek van heeft. Vandaag was wel echt extreem
Hoi Cowgirl, via Twitter heb ik contact met lactatiekundige Annette Drop. Zij antwoordde: "Klinkt beetje als omgekeerd dag-nacht ritme. Op zich wel normaal: lange slaap na tijdje clusteren. Baby veel dragen en bij moeder voor vroege signalen. Zoveel mogelijk op verzoek. En lactatiekundige bellen." Hulp van een lactatiekundige wordt vaak vergoed vanuit aanvullend pakket. Sommige jeugdgezondheidszorg organisaties hebben ook een lactatiekundige in dienst. Je kunt hen dan gratis consulteren als je lid bent bijvoorbeeld bij Icare (Flevoland, Drenthe, Gelderland, Overijssel, Friesland, Groningen). Groet, Sylvie
Dank jullie wel, ik heb contact gezocht met de lactatiekundige van mn kraamzorgburo. Ik moet inderdaad letten op signalen dat hij lichter slaapt en dan proberen aan te leggen. Vandaag ging het al veel beter, dus ik hoop dat we het ergste nu gehad hebben!
Typisch een kind van nog geen maand die nog jetlag heeft...en daarom dag en nacht nog niet zo snapt. Ik zou wat uitkijken met de natte washandjes, liever kijken of slapend aanleggen lukt, vaak gaan ze dan reflexmatig drinken. Verder goed onderscheid maken tussen dag en nacht, licht/donker, praten/stilzijn.