Voor onze ikea tv meubel hebben we een eiken blad op maat laten maken deze is nog onbehandeld. Waarmee zou ik dit het beste kunnen behandelen? Ik zie heel veel voorbij komen als olie/lak/beits/waxen etc. Ik had gegoogled maar kom er niet uit dacht zelf eerst olie maar iemand die ik ken zei dat dat gelig kan verkleuren. En moet ik transparant nemen voor de meest natuurlijke look?
Wij hebben onze tafels in de Glitsa gezet. Dat is behoorlijk slijtvast. En de kleur (wij hebben Glitsa met een ‘kleurtje’ gekozen) houdt zich ook prima.
Het ligt eraan welk effect je wil bereiken. Ik vind zelf olie het mooiste voor een 'natural look', maar dat is persoonlijk. Wat heb je verder voor (houten) meubels in jouw woonkamer staan? Ik zou kijken wat daar mooi bij past.
Ik vind olie ook het mooist. Wij hadden vroeger thuis een eiken vloer in de lak, die werd juist gelig. Later is die vloer helemaal geschuurd en in de olie gezet en nu jaren later heeft ie nog steeds een natuurlijke look door de olie en echt niet zo geel als toen de vloer in de lak zat.
Heb je bij olie niet snel vlekken van bijv. Water? Of moet je het dan regelmatig opnieuw even in de olie zetten? Tegenwoordig heb je dus lak zoals skylt die geen gele of donkere gloed geven. Maar ook de matte lichte kleur houden. Wij hebben ook onbehandeld hout, maar daar krijg je snel kringen op van bijv. Een vaas.
Als ie goed in de olie zit niet. Geolied hout moet wel af en toe met een nieuw laagje verwend worden, maar dat kan ook gewoon met een flesje pledge uit de supermarkt. Een oude kennis van mij had een vloer in een kleur olie, kras of vlek voel dus meteen op, beetje pledge erop en niemand door het zag.
Wij hebben matte transparante lak gebruikt, aangezien zowel kind als ikzelf onhandig zijn en wel eens een glas omgaat of druppen en dat niet doorhebben. Nerven blijf je perfect zien! Heel natuurlijk en zeer onderhoudsvriendelijk . Wij hebben het van ceta bever, speciale meubellak.
Transparant idd. voor de meest natuurlijke look. Als je de olie goed bijhoudt zal een eikenblad niet gaan verkleuren hoor. Dat gebeurt alleen met lak is mijn ervaring (ja, zelfs met blanke lak). Wij hebben deze gebruikt voor onze tafel: https://www.wehkamp.nl/woood-meubelolie-transparant-920629/?&MaatCode=0000&BC=VGL&&utm_source=vergelijk&utm_medium=comparison&utm_term=869206290000&utm_campaign=comparison_productfeed_C28_8K2&Label-B&CAT=HO&utm_content=19175-I6OFWPNRAYAY4
Skylt is echt perfect! Geen ervaring met meubels mee, maar een paar dagen geleden is onze houten vloer geschuurd en in 3 lagen Skyltlak gezet. Het is supermooi geworden. Het ziet eruit alsof het alleen geschuurd is en niets over heen is gegaan. Het is dus heel mat en naturel gebleven.
Ik heb mijn tafel gedaan met matte transparante lak van Rambo. En na het licht opschuren met gedemineraliseerd water de tafel schoongemaakt. Het schijnt dat de mineralen in kraanwater verkleuring kunnen geven op onbehandeld eiken.. succes!